Consternatie over olie peilen

Guido Brasletti

Die hard MF'er
31 okt 2003
370
0
Utrecht
Hallo alle MF'ers,

Ik had laats met een vriend een meningsverschil over een van de meest gedane handelingen rond de motor: het olie pijlen. Ik had er eigenlijk nooit bij nagedacht en het volgende topic:

Oliepeilen srad?

leverde ook niet echt een eenduidig antwoord op.
Ik heb zelf een CB 450 S en dus geen kijkglaases of ander geavanceerd gebeuren, maar gewoon een peilstokje aan de dop op het carter. Zelf meet ik altijd als de motor koud is en terwijl het dopje OP de schoefdraad ligt. Mijn vriend echter beweerde dat je het dopje er IN moet schroeven. Dit is ongeveer een verschil van een centimeter, wat een verschil is tussen een prima oliestand, of geneens olie op het peilstokje... Op het topic lees ik weer dat de motor niet koud moet zijn... verwarring alom!

Als iemand zeker week hoe de olie gepeilt moet worden bij Honda's van rond 1990 (zal wel niet veel anders zijn dan nu, maar toch...) dan zou ik het graag willen weten, voordat ik een vastloper heb..! |(

Alvast bedankt!!!
 
Warm draaien in principe, 5 tot 10 minuten laten staan.
Dan pijlstok op de rand zetten en eruit halen.
Zo hoort het bij Honda met een pijlstok.


En een vastloper heb je niet zo snel door te laag pijl hoor.
Dan zit je heel erg laag.
 
Of de motor koud of warm is, maakt volgens mij niet veel uit.
Wel bij montage van een nieuw filter, wel even laten lopen.
De motor natuurlijk waterpas houden. Dus niet op een helling of op de zijstandaard.

De peilstok moet op het blok rusten, dus niet erin draaien.
 
bij zo'n licht motortje maakt het niet veel uit die ene centimeter,maar bij een pk kanon die veel hitte produceert,en regelmatig op zijn achterwiel gaat zou ik het wel zeker willen weten! ;)
 
Of de motor koud of warm is, maakt volgens mij niet veel uit.
Wel bij montage van een nieuw filter, wel even laten lopen.
De motor natuurlijk waterpas houden. Dus niet op een helling of op de zijstandaard.

De peilstok moet op het blok rusten, dus niet erin draaien.
Nieuw filter altijd even op de startmotor zonder bougies doorstarten tot alles vol olie zit.
 
warm of koud maakt niet uit, als de olie maar allemaal terug is in het carter.
Dus koude motor kun je altijd peilen, met een warme motor ff een min. of 10 wachten voor het peilen, zodoende heeft de olie de tijd terug te zakken in het carter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan