Contact GSXR SRAD 97 vervangen door schakelaar

matth3w

Die hard MF'er
12 jun 2006
269
10
Dokkum
Goedemiddag!
Beetje bij beetje ben ik bezig met een SRAD naked bike/ ratbike.
Mijn volgende stap is het verwijderen van het contactslot.
Ik ben alleen niet heel goed met elektronica en kan op internet ook niet veel vinden hierover.

Wat ik graag zou willen:
- Volledige contact slot weg (en dus ook geen sleutel meer nodig)
- Dodemansknop gebruiken als 'contact

Dus, dodemansknop stand A = alles uit
Stand B = contact aan, verlichting aan etc en dus kunnen starten.

Ik heb wel een technische tekening gevonden, maar ik weet even niet hoe ik dit allemaal aan moet sluiten. In de tekening staat dat er 3 verbinden gemaakt worden als je de motor op contact aan zet.

Wie o wie heeft dit gedaan of heeft hier verstand van en kan bij helpen?
 
Uhm, ik zou wel een hele beschrijving kunnen geven maar dan kom je er misschien nog niet uit.

Als ik zeg dat je de dodemansknop in de draadboom moet overbruggen en de plus van de accu naar de dodemansknop moet brengen, zit ik dan al op jouw niveau of wil je er kleuren bij horen?

't is wel een leuk project :t
 
Uhm, ik zou wel een hele beschrijving kunnen geven maar dan kom je er misschien nog niet uit.

Als ik zeg dat je de dodemansknop in de draadboom moet overbruggen en de plus van de accu naar de dodemansknop moet brengen, zit ik dan al op jouw niveau of wil je er kleuren bij horen?

't is wel een leuk project :t
Ik ben bang dat het nog iets te onduidelijk is 8)7
Een diagram zou mij wel het meest helpen natuurlijk.

Ik weet wel dat een kabel 12v krijgt wanneer contact op aan gaat, zoiets lijkt logisch genoeg om die te moeten schakelen via de dodemansknop. Maar, hoe koppel ik die andere 2 door? Voor licht en cdi.

Is het zo simpel dat ik via de dodemansknop alleen het stroom moet overbruggen en de andere kabels gewoon aan elkaar solderen???
 
Bijna, sjees. Het is net effe wat ingewikkelder en geen standaardprocedure hè... Ik ben op dit moment even verwikkeld in wat anders maar @Janbros en @v.d.v. weten er ook een boel van. Als je er nog geen oplossing voor hebt en ik ben klaar met mijn werk ga ik er wel even voor zitten.

volgens mij is de schakelaar van de dodemanknop helemaal niet geschikt om grote stromen te schakelen.
dan kun je beter een goeie switch ergens in het frame verbergen en de dodemansknop gewoon z'n huidige functie laten houden.
Ik had eventueel al een tussenrelais in gedachten, niet te gauw in paniek raken: Wat hij wil kan perfect uitgevoerd worden
 
Uhm, ik zou wel een hele beschrijving kunnen geven maar dan kom je er misschien nog niet uit.

Als ik zeg dat je de dodemansknop in de draadboom moet overbruggen en de plus van de accu naar de dodemansknop moet brengen, zit ik dan al op jouw niveau of wil je er kleuren bij horen?

't is wel een leuk project :t
En zeker een leuk project :)
Even wat foto's voor de geïnteresseerden
 

Bijlagen

  • 16210922557984506100860160456575.jpg
    16210922557984506100860160456575.jpg
    362,4 KB · Weergaven: 75
  • 16210922827434633945453299854790.jpg
    16210922827434633945453299854790.jpg
    291 KB · Weergaven: 76
volgens mij is de schakelaar van de dodemanknop helemaal niet geschikt om grote stromen te schakelen.
dan kun je beter een goeie switch ergens in het frame verbergen en de dodemansknop gewoon z'n huidige functie laten houden.
Een extra schakelaar ergens zou ik ook nog niet zo'n probleem vinden hoor.
Al helemaal wanneer het alles wat makkelijker maakt dan via de dodemansknop.
 
Hmm. Ik vind dat je niet voor makkelijk moet gaan maar voor zoals je het wilt. Makkelijk is je contactslot onder te tank monteren...
 
wil je perse de dodemansknop :
+batterij direct naar dodemansknop
extra uitgang dodemansknop (bij aan de geschakelde draad dus) gebruiken om een relais aan te trekken.
in- en uitgang van kontakt aan relais koppelen.
 
Ok, ik heb jullie reacties gelezen en nog wat op internet rond gekeken.
Op de dodemansknop zie ik even niet zitten. Gezien daar al het e.e.a. op zit, lijkt het mij veiliger met mijn kennis om gewoon een extra schakelaar op het stuur te monteren.

In de bijlagen heb ik het stroomschema en een eigen schema toegevoegd waarvan ik denk dat het zou moeten werken?
  • Contact los knippen
  • Schakelaar tussen Rood en Oranje
  • Grijs en Bruin aan elkaar solderen
  • Oranje/Geel en Zwart/Grijs aan elkaar solderen
Is dit de oplossing? Of krijgt de verlichting en ECU e.d. nu continue stroom o.i.d.?
 

Bijlagen

  • motor-contact-schema.jpg
    motor-contact-schema.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 34
  • GSX-R600_W_and_ X_.jpg
    GSX-R600_W_and_ X_.jpg
    126,7 KB · Weergaven: 34
|( ga er nou gewoon even voor zitten, teken het uit en doe het goed. Ga niet voor die halfbakken oplossingen, anders krijg je zo'n aliexpress caferacer.
_O- Nouja, je hebt de foto's gezien van de motor? Veel beter dan dit zal het niet worden, dus ik denk niet dat een extra schakelaar de motor veel 'slechter' maakt :')

Maar, idd. Via de dodemansknop zou mooier zijn, maar met mijn kennis wordt dat nogal wat.
 
  • contact los knippen
  • Schakelaar tussen Rood en Oranje
  • Grijs en Bruin aan elkaar solderen
  • Oranje/Geel en Zwart/Grijs aan elkaar solderen
Is dit de oplossing? Of krijgt de verlichting en ECU e.d. nu continue stroom o.i.d.?
is niet de oplossing
verlichting heb je niet nodig dus niet verbinden.
de 2 andere schakelen met 1 schakelaar di 2 sets kontakten appart van mekaar verbindt (een dubbele schakelaar)
 
_O- Nouja, je hebt de foto's gezien van de motor? Veel beter dan dit zal het niet worden, dus ik denk niet dat een extra schakelaar de motor veel 'slechter' maakt :')

Maar, idd. Via de dodemansknop zou mooier zijn, maar met mijn kennis wordt dat nogal wat.
Ben het met je eens, tis een lelijk hok, maar om het dan nog maar verder naar de klote te helpen is ook zo weer wat.
 
Kan je makkelijk met een relais doen dat je door middel van de dodemansknop aanstuurt, kan je het 4de contact nog gebruiken áls dodemansknop, ik denk alleen dat je er 1 niet moet schakelen omdat die van het parkeerlicht is
 
Kan je makkelijk met een relais doen dat je door middel van de dodemansknop aanstuurt, kan je het 4de contact nog gebruiken áls dodemansknop, ik denk alleen dat je er 1 niet moet schakelen omdat die van het parkeerlicht is
Dat klinkt nog haalbaar.
Gezien de voltages en ampère, heb je zo een idee welk relais ik hier voor zou moeten hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan