Contact slot vervangen door slot met startfunctie

Bruut CM

MF'er
17 jan 2020
77
16
Beste motorfanaten, ik ben bezig met een ombouw Yamaha xj750 naar een caferacer. Echter heb ik niet heel veel verstand van electra. Gelukkig hen ik alles verder aan kunnen sluiten.

Echter wil ik nu mijn contactslot vervangen door een contactslot met startfunctie, mijn huidig contactslot heeft 3 draden, Rood/Bruin/blauw
Rood heeft continu stoom en als ik deze op contact zet komt er spanning op bruin en blauw. Deze kan ik aansluiten op nieuw contact slot (ga ik vanuit) maar wat doen deze draden precies en wat is mijn vierde draad?
 

Bijlagen

  • C0DAAE78-C2D8-4569-98CC-BE5884DA3396.jpeg
    C0DAAE78-C2D8-4569-98CC-BE5884DA3396.jpeg
    201,4 KB · Weergaven: 15
Waar zou je allemaal spanning op willen hebben zodra je het contact omzet?
Waar moet er spanning op staan zodra je de funktie starten aanspreekt?
Wil je ergens spanning op hebben staan wanneer je de sleutel in je zak steekt?
 
Eerst begrijpend lezen Willem de TS wil met het contactslot zijn motor starten ( althans dat begrijp ik er van)

Unruled is een ander contactslot dus aan dat diagram heb je niets voor het nieuwe contactslot .

TS
Als eerste is het van belang dat je weet hoe je startknop je startmotor bedient
Wordt deze met een plus van de startknop van stroom voorzien of wat ik ook vaak ben tegen gekomen met de min .
Daarnaast moet je weten wat het contactslot doet bij het doordraaien naar de startstand

Als je startmotor via de plus aangestuurd word is het makkelijk zoek op je nieuwe contactslot de aansluiting welke doorverbonden wordt met de rode draad als je doordraaid naar je startstand en sluit daat je draad naar je startmotor van de oude startknop op aan en je bent klaar

Bij een min geschakelde draad moet je er een extra relais tussen zetten om de min geschakelde draad een plus gestuurd te maken .
Of je moet het relais van de startmotor anders aan kunnen sluiten zodat deze met een plus aangestuurd kan worden

Nu heb ik een tijdlang met een Guzzi gereden waar je met de sleutel moest starten verdomt lastig als je bij een stoplicht staat en de motor slaat af
Motor in de vrij zetten en dan met je linker hand starten zodat je wat gas kan geven als de aanslaat met rechts is hopen dat wel aanslaat en blijft lopen .
Ik heb na dat de 40 jaar oude contactslot het begaf dan ook een startknop bij het gashandsvat geplaatst en de veel te dure namaak origineellijkende contslot vervangen voor nieuwere uitvoering waar je niet meer kan starten

Ben dan ook benieuwd of na een tijdje het starten met de sleutel nog wel bevalt
 
Huidige kabeldiagram heb ik niets aan, alles is anders geworden. Ga even aan de slag met bovenstaande tips.

Waar ik spanning op wil staat spanning op wil staat spanning op. Echter ging het mij om het aansluiten bevat het contactslot, aangezien originele 3 draden heeft en mijn nieuwe 4 draden.
 
Huidige kabeldiagram heb ik niets aan, alles is anders geworden. Ga even aan de slag met bovenstaande tips.

Waar ik spanning op wil staat spanning op wil staat spanning op. Echter ging het mij om het aansluiten bevat het contactslot, aangezien originele 3 draden heeft en mijn nieuwe 4 draden.

Het oude slot heeft 1 draad waar spanning op staat, dat krijgt die nieuwe ook. Dan heb je positie 1, ruststand dus, nu staat er verder nergens spanning op. Sleutel er in en positie 2 kiezen, nu komt er op één of meer draden ook spanning te staan, kun je mooi dingetjes van spanning mee voorzien, ontsteking ofzo, relais en andere dingetjes. Zolang je hem maar niet overbelast. Nu heeft contact nog een stand maar daaruit veert hij weer terug. Wanneer de sleutel in die stand gehouden word zal op nog een draad spanning komen te staan. Die kan bijvoorbeeld naar de spoel van het startrelais. Dat zegt dan klik en dan komt dankzij dat relais weer spanning op je startmotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan