contact uit maar startmotor slaat aan en blijft draaien?!

Spiders

Rookie
1 aug 2007
1
0
Grootebroek
Meestal bedoelen we met startproblemen "het niet aan de praat krijgen" maar......
Ben net met oude (25jr) BMW K100 thuisgekomen. Op het moment dat ik het contact uitzet en sleutel eruit trek, slaat de startmotor juist aan en blijft draaien?!
Contact weer aangezet, maar de startmotor begint onmiddelijk weer rond te draaien, zonder dat de startknop wordt ingedrukt?.
Heb uiteindelijk accukabel moeten lostrekken.
Heeft iemand soortgelijke ervaring(en) of weet een mogelijke oorzaak?! B.v.d.
 
Startrelais.

Zit onder het zadel in de "zwarte doos" net na de tank.


Veelal door een iets te lage accuspanning blijft het relais iets te lang hangen en smelten de contacten aan elkaar waardoor hij dan door blijft gaan met starten.


Is mijn gok.
 
Laatst bewerkt:
klinkt als een startrelais (bendix) wat blijft hangen, vaak een relais wat bovenop de startmotor zit (auto's en europese motoren met de motor in de lengte richting; zoals BMW en Guzzi), kun je gewoon met een rubber of houten hamer een dreun verkopen (of meerdere) als het probleem dan weg is moet je startmotor en/of het relais gereviseerd worden.

als dat het probleem niet is moet je zoeken in hangende contacten in bijvoorbeeld de startknop of het relais wat het start-relais aanstuurt (gaat meestal niet rechtstreeks, trekt veel te veel stroom)
"Baksteen is me voor.............. ik type te langszaam............."

Zit er onder de K100 een Bosch of Lucas startmotor?
Als dat dezelfde is die door Guzzi gebruikt werd kun je ook auto-sloperijen af gaan bellen voor een ruil-exemplaar, zijn destijds (jaren 80) ook door bijvoorbeeld Fiat en Ford gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Bij de K's zit t bedoelde relais echt apart, in de zwarte plastic box onder het zadel.
Rechts voorin de doos, zitten 2 draden aan en 1 stekker, vastgezet met 2 boutjes.


Accu goed opladen en t zou al wel eens verholpen kunnen zijn.
Zoniet... eerst eens die accu (laten) doormeten, vaak zit daar het eigenlijke probleem.

Mochten de contacten zichzelf vast gebakken hebben, zou een opvoedkundig tikje op t relais idd de doorslag kunnen geven. O-)
 
Laatst bewerkt:
Dit kan al niet in de startknop zitten, hier zit namelijk alleen stroom op als het contact aanstaat. Op het startrelais daarentegen staat continue stroom. Dit is naar mijn mening dan ook het enige wat het kan zijn.
 
Zou kunnen dat je startknop sluiting maakt. Tis wel vreemd dat als je de sleutel eruit haalt dat de startmotor ook ronddraait. Misschien ook nog een gaar kontaktslot .
Met een multimeter en het elektrisch schema kom je er wel achter. :Y Dan kan je dingen uitsluiten en uiteindelijk kom je achter het euvel.
 
Zou kunnen dat je startknop sluiting maakt. Tis wel vreemd dat als je de sleutel eruit haalt dat de startmotor ook ronddraait. Misschien ook nog een gaar kontaktslot .
Met een multimeter en het elektrisch schema kom je er wel achter. :Y Dan kan je dingen uitsluiten en uiteindelijk kom je achter het euvel.


startknop is al eerder gezegd hier doet het nooit als hij niet op contact staat. tenzij je ergens een kortsluiting in de kabelboom hebt, die toevallig een niet geschakelde plus aan het startrelais koppeld, maar die kans is minimaal.
zoek het in het startrelais ( wat trouwens iets anders is als de bendix, dit is vaak bij auto's wel gecombineerd met het startrelais)
 
...........................
zoek het in het startrelais ( wat trouwens iets anders is als de bendix, dit is vaak bij auto's wel gecombineerd met het startrelais)

Bij diverse BMW's en alle Guzzi's is dat dus ook gecombineerd, vandaar mijn suggestie, maar zoals baksteen al zei gaat dit dus voor de K100 inderdaad niet op..... sorry
 
Dit kan al niet in de startknop zitten, hier zit namelijk alleen stroom op als het contact aanstaat. Op het startrelais daarentegen staat continue stroom. Dit is naar mijn mening dan ook het enige wat het kan zijn.
Ja, kan "tegen min geschakeld" zijn, dwz het contactslot geeft een "min" door naar het relais dat met de andere kant van de spoel aan plus ligt en zou dan bijvoorbeeld die min-schakel-draad los van het contact tegen massa komen of ergens onderweg doorgeschuurd tegen frame-metaal, dan kun je ook krijgen dat de startmotor doorloopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan