contactpuntafstand

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.069
8.224
Assen
Hoi allemaal!
Op de meeste fietsen moeten de punten een max. afstand hebben van .3 of .4mm.
De bougie vonkt al op het moment dat de punten van elkaar gaan(vaak benadert door de .05mm voelermaat) en dan 'is het werk al klaar'
Dus waarom moeten die punten dan nog verder open?
Is dit louter een tijdskwestie zodat de condensator zich weer kan opladen?
 
Hoi allemaal!
Op de meeste fietsen moeten de punten een max. afstand hebben van .3 of .4mm.
De bougie vonkt al op het moment dat de punten van elkaar gaan(vaak benadert door de .05mm voelermaat) en dan 'is het werk al klaar'
Dus waarom moeten die punten dan nog verder open?
Is dit louter een tijdskwestie zodat de condensator zich weer kan opladen?

Yep,

In de wphb-en wordt ook de contacthoek vermeld. Dat is de hoek in graden dat de puntjes dicht (of was het nu open ?? ) staan. Die maat moet je aanhouden, niet de afstand van de open puntjes.

Maar het een is sterk afhankelijk van het ander, dus de afstand meten werkt in praktijk ook.
 
Ik heb even wat info uit een ander draadje op MF gepikt, daar staat het beter verwoord als dat ik het kan vertellen:

In het andere topic heeft men het over het kapotgaan van bobines. Daarom is het belangrijk de contacthoek te meten. De contacthoek is het aantal graden dat de puntjes dicht zijn en deze hoek is belangrijk ivm de hoeveelheid warmte die je in de bobine opstookt. De afstand tussen de puntjes opmeten met een voelermaatje is een redelijke indicatie, maar lang niet nauwkeurig genoeg.
Het wphb geeft de contacthoek en het tijdstip van ontsteken bij stationair toerental.


De link er ook nog maar eens bij:willem1940 in "contactpuntjes versleten?"

Het beste kan je de afstelling controleren met behulp van een contacthoekmeter. Die heb ik eventueel wel liggen.
 
Als contactpuntjes niet ver en snel genoeg van elkaar komen, houd je te lang een schadelijk vlamboogje daartussen (zoals bij alle schakelaars die een tamelijk grote stroom moeten verbreken en vooral bij gelijkstroom).
 
Klopt helemaal.. Echter ik heb sinds kort een jawatje voor vlot- & pekelverkeer. Deze motor heeft een gesloten kettingkast in tegenstelling tot de enfield. Dat kost een ketting in de mnd in pekeltijd!
En ja de jawa heeft vonkenpotjes..
 
Even thee zoeken...

Je kan de contacthoek toch ook meten met een gradenschijf en een ohmmetertje (of lampje)? Gewoon meten hoeveel graden de puntjes dicht staan?
Anyway: de klassieke meters voor contacthoek meten de gemiddelde spanning. Dat moet met een r-c combinatie en een multimeter ook wel te regelen zijn.



Zijn er electroboeren in de zaal?
 
Waarom moeilijk doen, als die meters her en der stof liggen te verzamelen.

De weg naar mijn woonstee weet Sammie voor een deel al, want ik kan me nog een topic herinneren, met daarin een mooie koos spee foto, van Sammie die met ware doodsverachting langs de Drentse hoofdvaart probeert de maximum snelheid te overschrijden op zijn dieselende Enfield.
 
Ik heb ook zo,n contacthoekmeter, maar gebruiken doe ik het eigenlijk heest nooit.
Zijn mooie hulpmiddeltjes die goed werken met nieuwe puntjes, maar weer niet met oudere puntjes.
Ik stel ze meestal eerst met het bekende (led) lampje om daarna met de stoboscoop netjes af te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan