contactpuntjes versleten?

dolle

MF'er
15 feb 2006
100
0
den bosch
hallo,


ik eb sinds kort een gs1000 uit '79 is het bezit. hj had een tijdje stil gestaan ongeveer 2 jaar.
nieuwe accu nieuwe olie nieuwe oliefilter, carbs gereinigd en hij deed het weer. alleen starte hij 's ochtend moeilijk. maar als hij eenmaal had gelopen starte hij heel snel.
maar vrijdag ochtend wilde de motor helemaal niet meer starte. accu helemaal leeg gestart. net even de contactpuntjes gecontroleerd. zit witte aanslag op. kan ik dit dmv een heel fijn schuurpapiertje ertussen te doen en er langzaam uit te trekken om ze zo schoon te maken zodat hij misschien beter start.

groeten,


martijn
full
 
Er zijn(waren) setjes met een voelerplaatje 0,4 mm dik en een klein vijltje on de punten schoon te vijlen en op maat te zetten.
Geen schuurpapier gebruiken. Het schuurpapier , de slijpkorrels) zullen overal in terecht komen en de nok afslijpen.
 
Na het schoonschuren is de gehardelaag van de punten af en branden ze heel snel weer in
Misschien is het beter om er gewoon nieuwe in te zetten

er zit geen harde laag op puntjes, het zijn gewoon harde blokjes die op het heveltje gesoldeerd zitten.

als ik de foto zo zie zijn de puntjes volledig weggebrand en moet je vervangen, inclusief condensator.
puntjes vijlen is iets uit de jaren '50 toen mensen geen geld hadden voor een setje nieuwe puntjes. het kan je even redden maar het is slechts uitstel, zeker als de condensator overleden is.
 
Puntjes vervangen.

Netjes met stroboscoop en contacthoekmeter afstellen en daarna een velleman kitje monteren.

Deze puntjes moeten vroeger eens in de zoveel duizend kilometer vervangen worden en de ontsteking verliep qua timing van perfect tot ongeveer goed tegen de tijd dat ze versleten waren. Bovendien geeft een velleman-kitje (is niet meer dan een dikke powertor met wat beveiliging die met de puntjes aangestuurd wordt) een wat hogere vonkspanning bij hogere toeren.

Reken er wel op dat je een kitje per bobine/puntje nodig hebt....
 
Met zo'n powertor-kitje verslijt je geen puntjes meer want dan gaat nog maar een fractie van de stroom door de puntjes heen.


Ik heb indertijd in mijn C-kadett een kitje geplaatst en daarna nog dik 100.000 op het tellertje gezet voordat een vette klap de kofferbak wat kleiner maakte. De puntjes heb ik niet meer hoeven te vervangen en het tijdstip verliep ook niet meer. Voor het plaatsen van het kitje deed ik 10.000 km met een set puntjes, daarna zagen ze er uit als de puntjes van TS. En inderdaad, de symptomen van versleten puntjes zijn startproblemen, slecht stationair draaien, minder kracht, hoger benzineverbruik.

Op een Suzuki GT250 had ik ook een dubbel setje maar die motor is met een grote klap op de sloop beland. Bij beide voertuigen was er sprake van merkbaar meer kracht in de hogere toerentallen.



P.s. Er zijn soms ombouwsetjes te koop om een moderne cdi te plaatsen. Kijk ook eens op de sloop naar de moderne versies van dit blok.

Nog een ps. Het schijnt voor te komen dat de veer van de puntjes door metaalmoeheid breekt. Het gevolg daarvan lijkt mij duidelijk. Mijn veertje heeft het 130.000 km goed gedaan.....
 
@TS;
Ik heb pasgeleden ook mijn contactpuntjes vervangen (GS 750) Hij loopt weer als een tiet, echt een wereld van verschil.
Het motorzaakje waar ik altijd kom diepte ergens van onder de toonbank een zak met verschillende contactpuntjes op waar ik lekker mijn gang mee kon gaan. Zelf de puntjes vervangen en zo goed als goed gezet (half uurtje werk hooguit)
Daarna heeft de monteur ze nog effe precies goed gezet.

Met hem had ik het er ook over om het puntje op te schuren, hij zei ook dat het wel kon maar slechts als tijdelijke oplossing, ook omdat je de puntjes al snel een beetje schuin of rond schuurt en dan de contactvlakken vaak nogal minder 'groot'worden, waardoor ze weer sneller inbranden. Klonk wel aannemelijk vond ik.
 
Wat is een powertor en hoe werkt dat aangezien ik nog 2 motoren met puntjes heb?
"Tor" is een oneerbiedige "vakterm" voor Transistor.

3 aansluitingen die plus- en minkritisch zijn (bij NPN-transistors andersom als bij PNP-transistors): Collector Basis Emitter.

Een klein stroompje door B en E veroorzaakt een weerstandsdaling tussen C en E; in E vallen dus beide stromen samen. Bij volledige verzadiging zal er een spanning van ongeveer 2 Volt blijven staan tussen B en E en een zeer lage spanning, wellicht minder dan 0,1 Volt dus zeg maar sluiting, tussen C en E.

Van iedere transistor zijn, gerangschikt naar typenummer, gegevens beschikbaar over maximaal toelaatbare stroompjes/stromen, sper- en drempelspanningen, temperatuur.

Transistors bestaan in zeer veel modellen en vormen en voor veel typen bestaan ook kant-en-klare koel-platen/elementen.

Vaak ligt bij powertransistors 1 aansluiting vast aan het "huis", meestal C maar ooit ook wel B of E, waardoor het noodzakelijk kan zijn de transistor middels een dun mica-plaatje te isoleren van koellichaam of chassis; hier wordt dan gewoonlijk ook koelpasta aan toegevoegd.
Vernieling van de inwendige kristalstructuren van een transistor kan zeer abrupt plaatsvinden bij foute aansluiting of overschrijding van kritische spanningen, stromen, temperatuur.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transistor

Klik op de plaatjes om te vergroten: http://www.downloads.nl/results/images/1/Power+Transistor

Gouwe-ouwe Forumdraad: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/75988
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het allemaal wel interresant willem maar mijn kennis van electronica gaat niet zover, aan die schema te zien moet ik per contactpunt 2 transistoren welke zou ik hiervoor moeten gebruiken en hoe worden die aangesloten?
 
Nog een tip:
Als alles goed werkt, giet dan de ontsteking in de kunsthars. Dan is reparatie wel onmogelijk, maar de grootste vijanden van printplaatjes zijn vocht en trillingen, beide in ruime mate aanwezig op een motor.....


In het andere topic heeft men het over het kapotgaan van bobines. Daarom is het belangrijk de contacthoek te meten. De contacthoek is het aantal graden dat de puntjes dicht zijn en deze hoek is belangrijk ivm de hoeveelheid warmte die je in de bobine opstookt. De afstand tussen de puntjes opmeten met een voelermaatje is een redelijke indicatie, maar lang niet nauwkeurig genoeg.
Het wphb geeft de contacthoek en het tijdstip van ontsteken bij stationair toerental.

Zie ook dit draadje over het afstellen van de ontsteking van een koekblik. Een motor heeft gewoon twee van die ontstekingen, een voor iedere bobine.
Neem de dynamische manier van afstellen, die is veel nauwkeuriger. Laat de ontsteking bij twijfel door een (gepensioneerde) monteur afstellen.
 
Nog een tip:
Als alles goed werkt, giet dan de ontsteking in de kunsthars. Dan is reparatie wel onmogelijk, maar de grootste vijanden van printplaatjes zijn vocht en trillingen, beide in ruime mate aanwezig op een motor.....


In het andere topic heeft men het over het kapotgaan van bobines. Daarom is het belangrijk de contacthoek te meten. De contacthoek is het aantal graden dat de puntjes dicht zijn en deze hoek is belangrijk ivm de hoeveelheid warmte die je in de bobine opstookt. De afstand tussen de puntjes opmeten met een voelermaatje is een redelijke indicatie, maar lang niet nauwkeurig genoeg.
Het wphb geeft de contacthoek en het tijdstip van ontsteken bij stationair toerental.

Zie ook dit draadje over het afstellen van de ontsteking van een koekblik. Een motor heeft gewoon twee van die ontstekingen, een voor iedere bobine.
Neem de dynamische manier van afstellen, die is veel nauwkeuriger. Laat de ontsteking bij twijfel door een (gepensioneerde) monteur afstellen.
;) Ik ben zelf ook monteur van de ouwe stempel,contacthoekmeter, stroboscoop heb ik ook.
 
Nog een tip:
Als alles goed werkt, giet dan de ontsteking in de kunsthars. Dan is reparatie wel onmogelijk, maar de grootste vijanden van printplaatjes zijn vocht en trillingen, beide in ruime mate aanwezig op een motor.....

...................
Zeker, maar (zag ik ook in de links) dan wel zodanig dat het koelelement bloot aan de buitenkant blijft want KOELING MOET.
 
bedankt voor jullie reacties!
ik heb de contactpuntjes besteld.
heb er 2 dagen geleden ook nieuwe bougies in gezet. nu viel het me op dat van de 3e en 4e cilinder de bougies echt super zwart zijn.
zou dit ook aan de onsteking kunnen liggen? ze zijn niet vettig alleen zwart.
weten jullie hier misschien nog oplossingen voor?

als de contactpuntjes binnen zijn en ik heb ze er op gezet en de hele boel weer afgesteld dan laat ik wel weten wat het resultaat is.


groeten,


martijn
 
bedankt voor jullie reacties!
ik heb de contactpuntjes besteld.
heb er 2 dagen geleden ook nieuwe bougies in gezet. nu viel het me op dat van de 3e en 4e cilinder de bougies echt super zwart zijn.
zou dit ook aan de onsteking kunnen liggen? ze zijn niet vettig alleen zwart.
weten jullie hier misschien nog oplossingen voor?

als de contactpuntjes binnen zijn en ik heb ze er op gezet en de hele boel weer afgesteld dan laat ik wel weten wat het resultaat is.


groeten,


martijn



cilinder 3 en 4 zitten niet samen op 1 contactpuntje.
dus dan zouden cilinder 1 en 2 ook niet goed moeten staan en zwarte bougies moeten hebben.
denk dat dat probleem in de carburateurs zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan