Controle crossen in bossen in brabant

Peertje

Die hard MF'er
4 sep 2002
365
0
Hoeven
In de uitzending van omroepbrabant op 28 april 2008 (zie link) wordt er besproken
dat in brabant er extra wordt gecontroleerd op illegaal crossen in de bossen :/
Zo te zien was dit de rucphense hei.

Video!
Link van omroepbrabant
http://www.bureaubrabant.nl/smallcmsv2/popupuitzending.php?id=802

De politie agent in het filmpje stelt voor dat
de illegaal crossers zicht maar moeten aansluiten bij een enduro bond,
en de motor op een aanhanger.

ECHTER als ik even de enduro kalender 2008 er bij pak zijn
er maar 3 maanden off road ritten gepland
http://www.enduro.nl/2008kalender.htm

in het jaar 2008 heb je GEEN offroad ritten in de maanden:

Januari
Februari
April
mei
juni
juli
augustus
september (einde van de maand 1 rit)
december

Dus alleen ritten in:
Maart
september (alleen de 28ste)
oktober
november

Er zijn zo weinig ritten vanwege het niet of moeilijk krijgen
van toestemmingen voor z'n rit
Dan komt er nog eens bij dat de meeste ritten op 2/3 uur rijden liggen en bijna
nooit in brabant worden gehouden (kom uit omgeving breda)

Waar moet ik dan in hemelsnaam die bijna 7 maanden terecht met mijn offroad plezier :? :? :?

ik heb geen motor gekocht om die 7 maanden per jaar in de schuur te laten staan :(
 
Laatst bewerkt:
Je moet weten waar het wel en niet kan. Er zijn genoeg paden waar je niemand tot last bent, en waar de politie niet elke brommer aanhoudt. Helaas zijn er nog steeds een hoop mensen die denken dat alles kan en mag, en die verpesten het juist. Daardoor komen er meer (en strengere) controles....
 
En er zijn 3 zaken echt belangrijk, als je legaal over onverharde paden wilt blijven rijden:

1: geluid
2: geluid
3: geluid
 
Waar moet ik dan in hemelsnaam die bijna 7 maanden terecht met mijn offroad plezier :? :? :?

ik heb geen motor gekocht om die 7 maanden per jaar in de schuur te laten staan :(

Zit niks anders voor je op dan om bij de politie te gaan, mag je op zo'n mooie Yamaha legaal door het bos crossen ;)
 
Zorg dat je zo min mogelijk mensen tot last bent.
Ik rij zelf mtb en zie erg vaak dat er over de mtb route is gereden.
De fietsvereniging heeft een speciaal telefoonnr gekregen dat gebeld moet worden als dit gezien word.
ik zal zelf de laatste zijn die de politie beld, maar ik kan het me wel goed voorstellen dat de mensen die al hun vrije tijd in het onderhoud van de route steken dit wel doen.

Als er gecontroleerd word is dat altijd zaterdags of zondags. Ga door de weeks na 18:00
 
De fietsvereniging heeft een speciaal telefoonnr gekregen dat gebeld moet worden als dit gezien word.
Ik vind dit gewoon misselijk. Als we elkaar links en rechts blijven verraden dan mag op een gegeven moment alleen de boswachter nog het bos in met zijn Vitara. Mensen moeten eens wat meer begrip hebben voor de hobby van een ander. Klachten leiden op den duur altijd tot een verbod. Er zijn ook zat mensen (wandelaars met ongeleide kinderen en honden) die klagen over MTB-ers en dat heeft tot gevolg gehad dat MTB-ers al bijna nergens meer kunnen rijden dus ik zou denken dat MTB-ers wel weten hoe dat soort dingen werken.

Als het zo doorgaat dan kun je volgens mij op het volgende rekenen:

-Over 3 jaar MTB-en niet meer toegestaan buiten een paar plekken waar je onder licentie met 500 man tegelijk 1 keer per jaar mag rijden
-Over 5 jaar Geocaching verboden omdat ze buiten de paden lopen
-Over 7 jaar paardrijden verboden omdat paarden onberekenbaar zijn
-Over 15 jaar wandelen in zijn geheel verboden vanwege de snoeppapiertjes

En zorgen dat je elkaar zo min mogelijk tot last bent heeft ook geen zin want er zullen altijd mensen blijven die er last van hebben. En dat zijn nou precies ook de mensen die zowiezo al zouden klagen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit gewoon misselijk. Als we elkaar links en rechts blijven verraden dan mag op een gegeven moment alleen de boswachter nog het bos in met zijn Vitara. Mensen moeten eens wat meer begrip hebben voor de hobby van een ander. Klachten leiden op den duur altijd tot een verbod. Er zijn ook zat mensen (wandelaars met ongeleide kinderen en honden) die klagen over MTB-ers en dat heeft tot gevolg gehad dat MTB-ers al bijna nergens meer kunnen rijden dus ik zou denken dat MTB-ers wel weten hoe dat soort dingen werken.

Als het zo doorgaat dan kun je volgens mij op het volgende rekenen:

-Over 3 jaar MTB-en niet meer toegestaan buiten een paar plekken waar je onder licentie met 500 man tegelijk 1 keer per jaar mag rijden
-Over 5 jaar Geocaching verboden omdat ze buiten de paden lopen
-Over 7 jaar paardrijden verboden omdat paarden onberekenbaar zijn
-Over 15 jaar wandelen in zijn geheel verboden vanwege de snoeppapiertjes
:^
:}
 
Ik vind dit gewoon misselijk. Als we elkaar links en rechts blijven verraden dan mag op een gegeven moment alleen de boswachter nog het bos in met zijn Vitara. Mensen moeten eens wat meer begrip hebben voor de hobby van een ander. Klachten leiden op den duur altijd tot een verbod. Er zijn ook zat mensen (wandelaars met ongeleide kinderen en honden) die klagen over MTB-ers en dat heeft tot gevolg gehad dat MTB-ers al bijna nergens meer kunnen rijden dus ik zou denken dat MTB-ers wel weten hoe dat soort dingen werken.

Als het zo doorgaat dan kun je volgens mij op het volgende rekenen:

-Over 3 jaar MTB-en niet meer toegestaan buiten een paar plekken waar je onder licentie met 500 man tegelijk 1 keer per jaar mag rijden
-Over 5 jaar Geocaching verboden omdat ze buiten de paden lopen
-Over 7 jaar paardrijden verboden omdat paarden onberekenbaar zijn
-Over 15 jaar wandelen in zijn geheel verboden vanwege de snoeppapiertjes

En zorgen dat je elkaar zo min mogelijk tot last bent heeft ook geen zin want er zullen altijd mensen blijven die er last van hebben. En dat zijn nou precies ook de mensen die zowiezo al zouden klagen.
I agree.
Aanpassingsvermogen en verdraagzaamheid moeten het doen.
 
als iedereen het bij de crossbaan zou houden was er niks aan het handje.

Probleem bij ons in de buurt is echter dat:
- of de crossbaan wordt/is gesloten
- of het zijn van die openingstijden wanneer iemand moet werken
 
Ik vind dit gewoon misselijk. Als we elkaar links en rechts blijven verraden dan mag op een gegeven moment alleen de boswachter nog het bos in met zijn Vitara. Mensen moeten eens wat meer begrip hebben voor de hobby van een ander. Klachten leiden op den duur altijd tot een verbod. Er zijn ook zat mensen (wandelaars met ongeleide kinderen en honden) die klagen over MTB-ers en dat heeft tot gevolg gehad dat MTB-ers al bijna nergens meer kunnen rijden dus ik zou denken dat MTB-ers wel weten hoe dat soort dingen werken.

Als het zo doorgaat dan kun je volgens mij op het volgende rekenen:

-Over 3 jaar MTB-en niet meer toegestaan buiten een paar plekken waar je onder licentie met 500 man tegelijk 1 keer per jaar mag rijden
-Over 5 jaar Geocaching verboden omdat ze buiten de paden lopen
-Over 7 jaar paardrijden verboden omdat paarden onberekenbaar zijn
-Over 15 jaar wandelen in zijn geheel verboden vanwege de snoeppapiertjes

En zorgen dat je elkaar zo min mogelijk tot last bent heeft ook geen zin want er zullen altijd mensen blijven die er last van hebben. En dat zijn nou precies ook de mensen die zowiezo al zouden klagen.
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Er zijn er maar enkele die daadwerkelijk de politie bellen.
Er zijn er ook bij die de motorrijders aanspreken en vragen of ze niet over de route willen rijden want er is plaats genoeg naast de route.
Van de meeste rijders krijgen ze dan een grote mond met als gevolg dat ze de volgende keer de motorrijders er niet meer op aanspreken maar ook de politie bellen.
Erg jammer dat de motorrijders die wel rekening houden met andere gepakt gaan worden doordat de andere rijders dat niet doen.
 
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Er zijn er maar enkele die daadwerkelijk de politie bellen.
Er zijn er ook bij die de motorrijders aanspreken en vragen of ze niet over de route willen rijden want er is plaats genoeg naast de route.
Van de meeste rijders krijgen ze dan een grote mond met als gevolg dat ze de volgende keer de motorrijders er niet meer op aanspreken maar ook de politie bellen.
Erg jammer dat de motorrijders die wel rekening houden met andere gepakt gaan worden doordat de andere rijders dat niet doen.

Precies.

En net als dat bv de goede Marokkanen veel meer kunnen bereiken bij de enkele slechte marokkaan dan een buitenstaander zouden ook onder de crossers de goede veel meer kunnen bereiken bij diegene die het verpesten. Sociale controle heet dat.

Alles waar de overheid bij in moet grijpen gaat kapot, omdat er dan altijd 1 van de betrokkenen zich verongelijkt voelt.

Uiteraard zit ik in een mooie spagaat... ik mag ook graag eens een zandpad pakken op de KTM... maar in Nederland lukt het nu eenmaal niet om te rijden met het idee dat je de enige in de wijde omgeving bent.
 
Nee, rijden op een baan en offroad zijn twee heel verschillende dingen. Een baan is ook niks voor mij, ik hou niet van hetzelfde rondje keer op keer. Ik hou ook van rally en niet van rijden op het circuit.
Ik heb wel een paar tips. Zorg idd dat je het geluid beperkt en ga in het wandelseizoen niet op zondag rijden! Ik rij 's doordeweeks (di of woe) en vertrek dan om een uur of half 6 met een clubje. Wij rijden ook zaterdags 's avonds, zelfde tijden. Dan kun je nu het wat langer licht is mooi een uurtje of 3/4 knallen. Dan is er geen kip in de bossen en heeft niemand last van elkaar. T is wat behelpen maar om te kunnen blijven rijden moet je wat.
Verder moet je als je mensen ziet, niet als een dolle door blijven rijden maar rustig passeren en even groeten werkt ook meestal wel. Er zijn rotte appels bij die het voor de rest verpesten en wandelaars een uur in het stof laten staan..... dan vraag je erom!
Dan heb je nog de gebieden. Uit een stiltegebied moet je wegblijven, het heet niet voor niets zo, maar als ze je in de bossen pakken waar je niet mag komen kost je dat 4 tientjes. Das net iets meer als de prijs voor een offroad rit.......
Verder zijn er natuurlijk altijd van die zgn hardcore natuurfreaks, dat zijn ook degene die de hele dag bezig zijn met takken en bomen op de paden te sjouwen (alsof dat nut heeft :) ) Die bellen toch wel of je nou hard of langzaam rijd.
Ik rij ook weleens op de tankbaan in oirschoit, waar je absoluut niet mag komen en we krijgen dan ook weleens marechaussee achter ons aan... Wat willen die gasten doen... Zij zien het net zozeer als een spelletje als wij en er is nog nooit iemand van ons gepakt.
Dan heb ik nog 1 tip: zorg dat je sneller bent! Die mannen van de politie komen van zo'n bmw af en als je wat crosservaring hebt blijven ze nergens! Mij hebben ze iig nog nooit gehad.
 
Laatst bewerkt:
Laten we elkaar geen mietje noemen, de meeste off-roaders rijden het liefst, al wat het halen kan, over de bospaden en ruiterpaden heen. Ik heb jaren bij een bos gewoond en het zijn geen 125cc viertakjes die van de natuur komen genieten. Motorrijders met dure enduro-outfits op evenzo blitse KTM-s. Dezelfde KTM's worden zowat volgas over de zandpaden heen gejaagd. Gezien het aanzienlijke motorvermogen, worden complete zandpaden omgeploegd. Ik hoef echt geen klein Duimpje te zijn, om deze sporen, dagen nadien nog te kunnen volgen.
Daarbij als je met je gezinnetje met kleine kinderen en/of hond door de bossen aan het wandelen bent, ben je niet gelukkig als je continue het gebrul van dikke viertakts moet aanhoren. Daarbij hoor de je motoren van verre maar zie je ze pas erg laat aankomen. Niet funny als je denkt lekker even te ontspannen in de bossen.
Als je fanatiek wil off-roaden, wordt lid van een cross-club. Daarbij is een cross-baan nog ff moeilijker als een hardgereden zandpad, of is dit juist de reden geen lid te worden van dezelfde cross-club. Cross-banen zijn verder nog een stuk veiliger als bospaden.
Even voor de duidelijkheid, ik ben al 25jr fanatiek motorrijder, heb 3 motoren waarvan 1 off the road. (oldtimer), bezoek off-the-roaddagen en vind type motorfiets prachtig. Echter niet iedereen is dezelfde mening toegedaan en gezien bovenstaand hebben ze nog wel wat gelijk ook.
 
Laten we elkaar geen mietje noemen, de meeste off-roaders rijden het liefst, al wat het halen kan, over de bospaden en ruiterpaden heen. Ik heb jaren bij een bos gewoond en het zijn geen 125cc viertakjes die van de natuur komen genieten. Motorrijders met dure enduro-outfits op evenzo blitse KTM-s. Dezelfde KTM's worden zowat volgas over de zandpaden heen gejaagd. Gezien het aanzienlijke motorvermogen, worden complete zandpaden omgeploegd. Ik hoef echt geen klein Duimpje te zijn, om deze sporen, dagen nadien nog te kunnen volgen.
Daarbij als je met je gezinnetje met kleine kinderen en/of hond door de bossen aan het wandelen bent, ben je niet gelukkig als je continue het gebrul van dikke viertakts moet aanhoren. Daarbij hoor de je motoren van verre maar zie je ze pas erg laat aankomen. Niet funny als je denkt lekker even te ontspannen in de bossen.
Als je fanatiek wil off-roaden, wordt lid van een cross-club. Daarbij is een cross-baan nog ff moeilijker als een hardgereden zandpad, of is dit juist de reden geen lid te worden van dezelfde cross-club. Cross-banen zijn verder nog een stuk veiliger als bospaden.
Even voor de duidelijkheid, ik ben al 25jr fanatiek motorrijder, heb 3 motoren waarvan 1 off the road. (oldtimer), bezoek off-the-roaddagen en vind type motorfiets prachtig. Echter niet iedereen is dezelfde mening toegedaan en gezien bovenstaand hebben ze nog wel wat gelijk ook.

Lees effe de post van mij hiervoor. Jij wandelt graag in de bossen, ik rij daar graag. en nu? we moeten rekening houden met elkaar! Ik blijf niet weg omdat jij graag wandeld en jij blijft niet weg omdat ik daar graag rij.
En wie noemt wie een mietje?
Ik rij niet graag op het circuit, das heb ik na vier rondjes wel gezien (heb dat 12 jaar met veel plezier gedaan!) en dan had ik wel een crossmotor gekocht.
Ik kan aan jouw manier van een offroader beschrijven al zien dat je er geen kaas van gegeten hebt. Hard rijden kan iedereen over een recht pad kan iedereen, dat heeft niks met offroaden te maken. Je scheert hier iedereen over één kam. Daarbij moet je blij zijn dat we flitsende pakken dragen anders zie je ons nog later aankomen.
Ik kan hier best boos over worden. Alle mannetjes met petjes in een golf gti maken alle automobilisten toch niet slecht!
Ik ben een echte offroader en rij meestal op plekken waar wandelaars niet eens kunnen komen. Ik ben met je eens dat het sommige motorrijders asociaal bezig zijn maar om dan maar te zeggen dat ik op een crossbaan moet gaan rijden!!!
Er zijn ook mensen die niet kunnen rijden en met hun r6 iedereen de stuipen op het lijf jagen, moet jij dan ook maar op een circuit gaan rijden?? Denk even na voordat je iets zegt.
 
Laatst bewerkt:
Lees effe de post van mij hiervoor. Jij wandelt graag in de bossen, ik rij daar graag. en nu? we moeten rekening houden met elkaar! Ik blijf niet weg omdat jij graag wandeld en jij blijft niet weg omdat ik daar graag rij.
En wie noemt wie een mietje?
Ik rij niet graag op het circuit, das heb ik na vier rondjes wel gezien (heb dat 12 jaar met veel plezier gedaan!) en dan had ik wel een crossmotor gekocht.
Ik kan aan jouw manier van een offroader beschrijven al zien dat je er geen kaas van gegeten hebt. Hard rijden kan iedereen over een recht pad kan iedereen, dat heeft niks met offroaden te maken. Je scheert hier iedereen over één kam. Daarbij moet je blij zijn dat we flitsende pakken dragen anders zie je ons nog later aankomen.
Ik kan hier best boos over worden. Alle mannetjes met petjes in een golf gti maken alle automobilisten toch niet slecht!
Ik ben een echte offroader en rij meestal op plekken waar wandelaars niet eens kunnen komen. Ik ben met je eens dat het sommige motorrijders asociaal bezig zijn maar om dan maar te zeggen dat ik op een crossbaan moet gaan rijden!!!
Er zijn ook mensen die niet kunnen rijden en met hun r6 iedereen de stuipen op het lijf jagen, moet jij dan ook maar op een circuit gaan rijden?? Denk even na voordat je iets zegt.

Blijft dat de normale off-roaders dan dus een stukje verantwoording moeten nemen en die debielen op hun rijgedrag aan moeten spreken.

Nu direct roepen dat zoiets jouw verantwoording niet is zorgt ervoor dat die wandelaars iemand gaan zoeken die ze wel op die verantwoordelijkheid kunnen wijzen: Overheid.

En dan weet je het wel.... regels zeggen dat die wandelaars in hun recht staan en die off-roaders niet. Jacht op off-roaders waarbij de goede gepakt worden en de slechte niet, harde actie's en publieke opinie bespelen en alle off-roaders zijn aso's.

Als off roaders elkaar niet in de hand kunnen houden, dan vernietigd een deel van de off roaders de rest op den duur.
 
Als je niet tegen kritiek kan, moet je niet op een forum reageren. Ik heb wel degelijk nagedacht voor ik wat weggschreef. Je geeft zelf toch toe dat er lieden zijn die het verpesten voor de rest. Laten we verder niet flauw doen, maar we worden gewoon over 1 kam geschoren. Dat is bij alle zaken. Als er veel schade wordt gereden, wordt ook mijn verzekering duurder. Misschien ben jij een uitzondering, maar gezien de vele afsluitingen en niet alleen van bospaden, maar ook dijkweggetjes, is er overlast. Ik ben liefhebber van de endurosport, maar je moet je kop niet in het zand steken voor de evt. overlast. Als off-roader is de kans dat je overlast bezorgt veel groter dan als wandelaar met gezinnetje.
Daarbij is de meeste lokale overheid nog veel minder motorminded.
Met mietje bedoel ik de lui die zeggen dat ze geen overlast bezorgen en hun KTM's, Husqies en ander snel spul, enkel en zeggen deze alleen te gebruiken om de natuur te ontdekken. Je koopt geen KTM om rustig over een bospad te tokkelen. Lieden die het prachtig vinden als orginele uitlaat vervangen wordt door een open absorbtie uitlaat.
Lieden die volgas door de dorpskern racen, liefst nog met wheelie en ga nou niet zeggen dat jij niets herkend in bovenstaand verhaal.
 
@ baksteen, klopt wat je zegt, maar wat doe ik daaraan. Kijk, ze pakken de echte offroader niet. Ik rij zoiezo al niet op tijden dat er veel mensen zijn. Mij pakken ze niet zo vlug. T zijn de zondagmiddag mannen die voor de bijl gaan. Mijn hobby, nee passie is offroad rijden en ik heb daar wel het een en ander voor over om die te beoefenen. Dinsdags uit school snel een boterham en dan op de motor en ik rij met originele dempers. Ik ben me volkomen bewust van de problematiek maar ik heb er geen last van (en mensen ook niet van mij). Waar ik me aan stoor zijn de reacties van mensen die zogenaamd weten hoe het werkt. iedereen mag een mening hebben maar hou er rekening mee dat als je die geeft je weleens mensen voor het hoofd kunt stoten. Zeker waneer je mensen over één kam gaat scheren.
 
@dt125 Ik kan prima tegen kritiek, geen probleem. Ik ben ook prima in staat daar lering uit te trekken. Maar niet uit onzin. Jouw verzekering word niet duurder van offroaders, ik heb het nog nooit gehoord dat iemand in het bos schade heeft toegebracht aan bijv. een voertuig. Dan moet je het toch echt op het asfalt gaan zoeken.
Ik ben geen uitzondering maar ik herken mijzelf absoluut niet in je betoog. Ik en samen met mij iedereen om mij heen die offroad rijden hebben zoiezo een hekel aan asfalt, ik ga daar mijn dure bandjes niet overheen smeren. Verder heb ik je toch wel uitgelegd hoe ik mijn hobby uitvoer en waar ik rekening mee houd, ik rij ook hard maar als ik rij kom ik vrijwel niemand tegen (kan me de laatste keer niet herrinneren) en veroorzaak weinig tot geen overlast. Waar het om gaat is dat als wij (de echte offroaders) door wandelaars en politie over een kam geschoren worden kan ik dat wel begrijpen. Wat mij steekt is dat jij zegt offroader/endurist te zijn en dan mij samen met alle "ktm, husky rijders" over een kam scheert. Dan kun je al wel 25jaar motor rijden, maar dan weet je dus nog steeds niet wat offroad is! Jij vergelijkt echte offroaders met die mannen die vol over de rechte paden knallen en daar stoot je mij voor het hoofd! Normaal hoor of zie je mij niet zo op het forum, kijk mijn posts maar na, ik heb geen "opvliegend" karakter. Maar nou gaat t tegen het zere been.

PS als jij denkt dat het moeilijker rijden is op een crossbaan moet je eens een ritje mee gaan maken. Ik heb de overstap niet voor niets gemaakt. Ik nodig je eerlijk en oprecht van harte uit. Dan weet ik zeker dat je je mening bijsteld. Als je eens écht offroad gereden hebt en dan heb je niet eens bossen gezien ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we alle 2 wel weten hoe het zit. Als ik, als motorrijder, de KTMs en dergelijke al te veel over 1 kam scheer, hoe zit het dan met mensen die er nog minder kaas van hebben gegeten, maar wel beleid bepalen.
Verder blijf je natuurlijk rekening houden met wandelaars op de hei, als je aldaar de politie voor wilt blijven. Dan ben je echt een goeie.
Met verzekering bedoelde ik te zeggen, dat als er een jaar veel schade is gereden (maar ik niet), het jaar erop de verzekering duurder wordt, ook voor mij. Dit heeft verder niet met off roaden te maken.
Het is ook lastig om de goede van de slechte te scheiden.
 
Probleem bij ons in de buurt is echter dat:
- of de crossbaan wordt/is gesloten
- of het zijn van die openingstijden wanneer iemand moet werken

over de grens zat mooie baantjes voor jou, en dat je moet werken wanneer die banen los zijn? neem vrij ofzo.. Zijn ook genoeg banen op zondag los, je moet alleen even een eindje sturen, maar dat moet je er voor over hebben.

We kunnen even niet verder... - KNMV

je kunt niet de openingstijden van clubs de schuld geven van het feit dat er rare dingen in 't bos gebeuren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan