Controle gas bij hobbelige wegen en stijve vering

Ivanhoe

Die hard MF'er
4 apr 2011
724
4
Mede-forummers, heb een vraag of jullie met een stijf geveerde motor ook last hebben om het gas juist te doseren wanneer je over een hobbelige weg rijdt?

Heb zelf een motor met een sportieve rijhouding en merk dat ik op hobbelige wegen meer met m`n koppeling moet spelen om de motor zonder teveel te laten horten en stoten. Heb totaal niet het idee dat ik verkramd rij, maar door de houding, de stijve vering en de reactie op het gas maakt het af en toe onrustig.

Hoor het wel !
 
Ja .... Als jij met je koppeling moet spelen om op een hobbelweg te rijden , nou dan weet ik het echt niet hoor .....
Vallen je voeten ook van de stepjes soms ......

Ga idd ff een dagje mee crossen , zal je veel van leren denk ik ....
 
Dat verhaal over het crossen.

Heb wel eens op een crosser gereden, maar de houding op een crosser is wel even anders. Bij een sportieve motor leun je echt op je polsen en leun je dus meer op je handvatten, heel anders dan op een crosser. En als je dan een motor hebt die fel op het gas is...
 
Als je op je polsen wilt leunen, leun dan op je linker pols. Rechter arm zo ontspannen mogelijk houden, elleboog gebogen en desnoods leunend op je been (Als je dat fijn vind, ik persoonlijk niet), gashendel zachtjes vasthouden alsof het een ei is.

Geen kracht op je rechter pols zetten helpt een heleboel als het hobbelig is, en inderdaad rijden op een crosser leert je wel omgaan met de gashendel op hobbelige wegen ;) En je hoort je koppeling echt niet te gebruiken om de snelheid te doseren, is ook niet al te lekker voor je koppelingsplaten en druklager.

Edit: Bijna vergeten: Hou jezelf goed recht in het zadel door stevig de tank te klemmen, is misschien niet de meest comfortabele zithouding maar wel een stabiele.
 
Laatst bewerkt:
Dat verhaal over het crossen.

Heb wel eens op een crosser gereden, maar de houding op een crosser is wel even anders. Bij een sportieve motor leun je echt op je polsen en leun je dus meer op je handvatten, heel anders dan op een crosser. En als je dan een motor hebt die fel op het gas is...
Je moet zo min mogelijk op je handvaten leunen die moeten maar net in je handen liggen
Of je lichaamverhouding laat dit niet toe dan moet je het slikken, je gaat voor de looks of voor proformence.
Ik had er wijnig last van ben 181 en heb cbr 600 - 1000 / RVS mile / kawa 636rr gehad en reed best vaak op slecht wegdek, pak de ardennen maar, daar hebben ze ni anders.
Maar nu een GS en SXV en kuilen en drempels I love it *O* :]
 
Laatst bewerkt:
full
 
Ik heb een Triumph Speed4, standaard afgeleverd met keiharde demping, voor circuitgebruik. Nu rij ik af en toe met de andere Speed4 rijders van dit forum en omdat ik de demping een aantal klikken zachter heb gezet stap ik als enige zonder rugpijn af! De tankslappers behoren ook tot het verleden. Een paar weken geleden reed ik nog een sportief dijkentochtje met RR. (de snelste rijder die ik ken) en die merkte op dat mijn vering zo mooi aansprak.
 
Laatst bewerkt:
Bij hobbelige wegen gaat het nog wel....maar bij mooi vlakke wegen, DAN wordt het pas moeilijk om je gas onder controle te houden. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan