controle moer vliegwiel losmaken

honda_mbx80_driver

Die hard MF'er
28 sep 2008
387
0
Zevenaar
Hallo

De kleppen van mijn motor moeten gesteld worden zit er al 10000km overheen :$
Alleen nu krijg ik de moer voor het controle punt, van het vliegwiel niet meer los.

Heeft iemand een handige tip?(de moer mag kapot heb al een andere liggen)
Ik zat zelf te denken, met de dremel de sleuf openmaken zodat je de platte schroevendraaier er helemaal in krijgt.
Of een nieuwe sleuf maken.
full
 
Ik ben bang dat de kop van de flathead niet breed genoeg is om afdoende kracht te leveren ( ik heb iig nog nooit een 2cm brede flatheadbit voor een slagschroevendraaier gezien )

Iets van een oude beitel oid verslijpen?
 
Een houtbeitel werkt vaak prima. De punt sla je als het ware in het aluminium. Hoe meer naar de buitenkant van de diameter, hoe beter.
Wel oppassen dat je niet uitschiet, want het dynamo deksel is zo beschadigd.
 
kleppen stellen kan ook wel zonder dat controlemoertje los te draaien

gewoon kijken naar de nokkenassen, wanneer de nokjes naar boven wijzen bij een cilinder kun je daar de klepspeling meten
 
Laatst bewerkt:
kleppen stellen kan ook wel zonder dat controlemoertje los te draaien

gewoon kijken naar de nokkenassen, wanneer de nokjes naar boven wijzen bij een cilinder kun je daar de klepspeling meten


Kleppen stellen is wat anders dan controleren.

Ken verder ook weinig motoren waar het stellen van de kleppen wordt opgegeven als werkzaamheid bij een beurt. 9 van de 10 keer is het kleppen controleren namelijk.

Voor het stellen moet hij wél los namelijk, om de positie van de krukas tegenover de positie van de nokkenassen te kunnen vergelijken.
 
Kleppen stellen is wat anders dan controleren.

Ken verder ook weinig motoren waar het stellen van de kleppen wordt opgegeven als werkzaamheid bij een beurt. 9 van de 10 keer is het kleppen controleren namelijk.

Voor het stellen moet hij wél los namelijk, om de positie van de krukas tegenover de positie van de nokkenassen te kunnen vergelijken.
bij deze niet denk ik

Yamaha_YBR125_%28Fuel_Injection_-_EU_Spec%29.JPG
 
Bedankt voor de tips.
Opgelost :}


Uiteindelijk kon ik hem gewoon heel makkelijk lostikken met een drevel.
Was eigenlijk helemaal niet nodig, de kleppen speling was goed.


Was ie goed? En hoe ben je daar achter gekomen?

Juist, door te meten. Voor het controleren moet je dezelfde handelingen verichten als het stellen. Dus op tijd draaien, alles open maken en meten. Als je zover bent dan kun je ook meteen stellen als het nodig zou zijn.

8-)
 
Kleppen stellen is wat anders dan controleren.

Ken verder ook weinig motoren waar het stellen van de kleppen wordt opgegeven als werkzaamheid bij een beurt. 9 van de 10 keer is het kleppen controleren namelijk.

Voor het stellen moet hij wél los namelijk, om de positie van de krukas tegenover de positie van de nokkenassen te kunnen vergelijken.

:? Wat is het verschil? Als je wilt controleren moet de nokkenas ook op de juiste positie staan. Ik zie niet in hoe controleren minder nauwkeurig zou zijn dan stellen.
Er zit toch eigenlijk ook geen verschil tussen controleren en stellen? Als je controleert en het klopt niet, dan moet je stellen. En als je wilt stellen, moet je eerst meten en als de speling dan goed is hoef je ook niet te stellen.

Wat ik me kan bedenken, is dat de fabrikant weet dat je bij een controle vrijwel nooit hoeft bij te stellen, en bij een stelbeurt wel. Zo kun je de klant met redelijke zekerheid vooraf een prijsopgave doen. Maar technisch gezien zie ik geen verschil.
 
:? Wat is het verschil? Als je wilt controleren moet de nokkenas ook op de juiste positie staan. Ik zie niet in hoe controleren minder nauwkeurig zou zijn dan stellen.
Er zit toch eigenlijk ook geen verschil tussen controleren en stellen? Als je controleert en het klopt niet, dan moet je stellen. En als je wilt stellen, moet je eerst meten en als de speling dan goed is hoef je ook niet te stellen.

Wat ik me kan bedenken, is dat de fabrikant weet dat je bij een controle vrijwel nooit hoeft bij te stellen, en bij een stelbeurt wel. Zo kun je de klant met redelijke zekerheid vooraf een prijsopgave doen. Maar technisch gezien zie ik geen verschil.

Ten eerste is het afstellen van de klepspeling meer werk dan het stellen. Spanner moet los/onbelast, nokkenaslagerbrug/lagerkappen moet(en) eraf, en de nokkenassen moeten eruit, voordat je shims uberhaupt kunt gaan wisselen.

Naderhand moet de boel weer gemonteerd en op tijd gezet worden (en dan moet pas het betreffende dopje waar TS het over heeft los). Dit is een aparte berekening en een extra werkzaamheid op je factuur. Enkel controleren is een stuk simpeler, dan hoeft alleen het klepdeksel eraf en de nokkenassen aan de hand van merktekens op de tandwielen gelijk gezet te worden, of andersinds de stoterbussen/plaatjes/sleeptuimelaars/etc. onbelast worden.

Bovendien is het ene blok het andere niet, maakt de rijstijl ook nogal veel uit voor het verlopen van de klepspeling, is een distributie op basis van shims nogal wat arbeidsintensiever dan een stelboutje met borgmoer (en wordt bij deze vaak wél het afstellen opgegeven bij een beurt, omdat hier de toleratie een stuk kleiner voor wordt opgegeven), en kan je sowiesow op voorhand al niet over een motor zeggen wanneer er nou écht gesteld moet worden. Kleppen hoor je namelijk alleen tikken als ze extreem fout staan. Bovendien sta ik bij BMW boxermotoren iedere 10.000km te stellen (mét stelbout + borgmoer), en bij een viercilinder jap pas rond de tweede of soms zelfs derde klepspelingcontrole.

Technisch gezien dus weldegelijk een groot verschil. :Y
 
Ja, stellen is zeker veel meer werk dan controleren. Maar beide keren heb je een merkteken nodig. Als je bij het controleren het merkteken op de tandwielen kunt gebruiken is dat idd wel handig ja.

Wat zijn stelboutjes dan handig btw. Ik stel altijd zelf de kleppen (eigenlijk controleren, er hoeft zelden iets aan te gebeuren) van m'n auto, dat is snel gepiept ondanks dat het een VTEC motor is.
valveadj7.jpg

Heerlijk blok btw, 170pk uit een 1.8, inmiddels 13 jaar oud en bijna 2,5ton op de teller. Draait lekker 8.000rpm, geen olieverbruik, is zuinig als je normaal rijdt, gaat nooit stuk en onderhoud is uber simpel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan