Controleren of motorrevisie is uitgevoerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerwin1

Rookie
4 jun 2008
16
0
Amstelveen
Beste MF'ers,

Binnenkort ga ik een motor bezichtigen die ik wel zou willen kopen. In de advertentie op Marktplaats staat dat er een motorrevisie is uitgevoerd bij deze motor. Toen ik de adverteerder vroeg of hij daar facturen van had zei hij dat het door een vriend was gedaan en dat hij daar dus niks van had. Kan ik ergens aan zien of er ook daadwerkelijk een motorrevisie is uitgevoerd (en of dit goed gebeurd is) of moet ik de adverteerder maar op zijn woord geloven?

Groet,
Gerwin.
 
Nee, zonder het blok open te halen en alles na te meten kun je dat nooit met zekerheid zeggen.

Zomaar geloven dat een vriend dat "even" gedaan heeft zou ik nooit zomaar doen. Er zouden dan op zijn minst facturen moeten zijn van de gebruikte onderdelen. (en die zijn ook makkelijk na te maken)

Als er een hele foto reportage van de revisie bijzit dan is het een ander verhaal. Dan weet je iig dat er iets gebeurd is, of het goed is is dan natuurlijk ook nog maar de vraag.



grtz Thijs
 
@ spookz0r: Op zich gaat het me wel lukken om de algemene dingen te controleren (banden, remblokken, lagers, enz.) maar ik vroeg me eigenlijk af of ik zelf nog ergens specifiek op moet letten met betrekking tot die revisie. Of kan alleen een dealer dat beoordelen?

edit: mmm, dan moet ik daar maar eens naar vragen..
 
Laatst bewerkt:
Setje nieuwe pakkingen kan er ook tussen zonder iets anders te vervangen. Op marktplaats staan veel motoren die "net gereviseerd" zijn.
Oude onderdelen laten zien wil ook niet altijd alles zeggen.
Er zal toch echt een rekening oid van de aankoop van minimaal één van de vervangen delen te vinden moeten zijn, anders moet je toch echt "op de blauwe ogen" van de verkopende partij afgaan.
 
Hoe Gerwin,

Over wat voor motor gaat het? een 2 takt en 4 takt
En wat voor revisie is er uitgevoerd? de versnellings bak, zuigers en cilinders, de kop??

Al is het door een vriend gedaan, dan heeft hij toch onderdelen moeten kopen, daar zal hij rekeningen van gehad hebben.

Als hij die niet kan over leggen zou ik hem lekker laten staan, of de prijs moet heel goed zijn.

RFast
 
@RFast: Het gaat om een 4takt: een Yamaha FZR 600. Wat er precies is gereviseerd wordt niet nader vermeld.
Dan zou ik er standaard vanuit gaan dat er hooguit nieuwe zuigerveren en klepseals in zitten.

Maar het is voor mij wel afhankelijk van het verhaal wat zo'n verkoper eromheen vertelt. Heel veel mensen zeggen "gereviseerd" maar bedoelen "zo goedkoop mogelijk voor de verkoop nog even gerepareerd".
 
@gerwin: en dan is het nog discutabel wat voor sleutelaar die vriend is. Tenzij de revisie aantoonbaar is dmv rekeningen en de beste man geen beunhaas is, zou ik hem zeker laten staan. Er zijn meer fzr600 motoren te koop.
 
@picaroon: de sleutelaar zou een vriend zijn die in een motorzaak werkt en dit zwart erbij heeft gedaan.
@E.G.J.: de prijs is, na afdingen, nog wel wat aan de hoge kant vergeleken met motoren die geen revisie hebben gehad bij dezelfde kilometer stand. Het niet kunnen hard maken van een eventuele revisie is overigens wel een mooi punt om de prijs nog wat verder te laten zakken :)

Ik heb al een afspraak gemaakt met de verkoper en zal hem dan eens vragen hoe het precies zit. Mocht de motor verder goed lopen en rijden dan is er inderdaad ook niks aan de hand.

Ik laat de uitslag weten.
 
@gerwin: simpel dus, vraag waar die vriend werkt en overleg met hem wat er allemaal gedaan is tijdens de revisie.

edit: wat is de vraagprijs overigens?
 
Laatst bewerkt:
Er zit hier op het forum een gast uit de buurt van Rotterdam die als hobby FZR-etjes uitelkaar halen heeft.

Deze dingen schijnen baktechnisch nogal brak in elkaar te zitten.

Zoek in het FZR forum naar die persoon en vraag hem het hemd van het lijf.

Misschien beter, ding laten staan en zoeken naar een betrouwbaardere fiets.

Zijn meer motoren te vinden op internet.

succes.
 
@gassen: De kilometerstand is iets in de 40.000 kilometer volgens de advertentie. Lijkt me wel wat snel voor een revisie, maar FZR'en schijnen wel bekend te staan om olieverbruik; misschien wilden ze dat probleem oplossen..

@picaroon: vraagprijs is 1500,-. Ze zijn wel iets goedkoper te vinden op Marktplaats; maar de motorrevisie sprak me aan. Totdat ik hoorde dat daar dus geen factuur van is..

@The Screaming Chief: Ik weet inderdaad dat FZR'en kwaaltjes hebben (olieverbruik bv.). Maar op de een of andere manier ben ik wel gevallen voor de looks van een FZR 3HE (het model waar het om gaat).
 
Laatst bewerkt:
Een fzr 600 staat niet echt bekend om een hoog olie verbruik. Vooral zijn grote broers wel.
Maar 40.000 km is een belachelijk lage stand voor een blokrevisie, en 1500 euro aardig wat geld.
Ik zou willen weten wat er voor verhaal achter zit.
 
Heeft de verkoper meerdere motoren te kopp staan op marktplaats?
Ik heb ook wel eens advertenties gezien waar bij elke motor die de verkoper te koop had staan dat deze gereviseerd was en voorzien van nieuwe banden.

Vraag of je een aankoopkeuring uit mag laten voeren.
In de Pro Motor staat ook steeds een column over aankoopkeuringen.
Ondanks dat de motoren er goed uitzien komt hij toch dingen tegen die je als leek over het hoofd ziet.
Ook heeft hij een data base die hij kan raadplegen en dan is er ook nog wel eens iets mis met de km standen.
Zo'n keuring kost iets van €125,- en kan je een hoop ellende en/of kosten (achteraf) besparen.
 
Geen facturen van bonafide en bekdn bedrijf, dan laten staan.

Het kan goed en volledig gedaan zijn, of niet. Het risico (ook financiëel) is mi te groot.

Los van het feit dat sommige mensen een nieuw bougieke indraaien al een revisie vinden :X
 
ik zie het probleem niet hoor, als er in de advertentie niet staat dat er door iemand aan gesleuteld is kan er ook van alles mis zijn door een beunhaas.
en waarom zou iemand erin zetten dat hij gereviseerd is als het niet gebeurd is? 40 40.000 km belachelijk laag voor een revisie? ik ken verschillende R1`s die met 4000 km al aan een revisie toe waren.
 
ik zie het probleem niet hoor, als er in de advertentie niet staat dat er door iemand aan gesleuteld is kan er ook van alles mis zijn door een beunhaas.
en waarom zou iemand erin zetten dat hij gereviseerd is als het niet gebeurd is? 40 40.000 km belachelijk laag voor een revisie? ik ken verschillende R1`s die met 4000 km al aan een revisie toe waren.

dan was de eigenaar waarschijnlijk ook wel aan een revisie toe :)
 
@picaroon: de sleutelaar zou een vriend zijn die in een motorzaak werkt en dit zwart erbij heeft gedaan.
@E.G.J.: de prijs is, na afdingen, nog wel wat aan de hoge kant vergeleken met motoren die geen revisie hebben gehad bij dezelfde kilometer stand. Het niet kunnen hard maken van een eventuele revisie is overigens wel een mooi punt om de prijs nog wat verder te laten zakken :)

Ik heb al een afspraak gemaakt met de verkoper en zal hem dan eens vragen hoe het precies zit. Mocht de motor verder goed lopen en rijden dan is er inderdaad ook niks aan de hand.

Ik laat de uitslag weten.

:N een prijs bieden die gangbaar is. Als ik ergens om een motor kom voor handel, dan maakt het mij niet uit al zitten er gouden ventieldoppen op. Als het ding nu goed is, of extra goed is niet van invloed op de prijs. Misschien als hij in totaliteit heel netjes is misschien, of wanneer het een oldtimer is. Anders is de waarde hetzelfde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan