Coronaproof Allroad training

nikje_t

Rookie
17 feb 2010
9
3
Hoi,

Zijn er mensen die goed kunnen rijden in de bossen en het leuk vinden een beetje les te geven?
Ik zou het leuk vinden om met iemand (of een klein groepje) een keer de bossen in te gaan om een beetje les te krijgen in de technieken van offroad rijden.
Natuurlijk allemaal met in acht neming van de corona regels, dat betekent onderling afstand houden en misschien een keer op een door de weekse dag als het niet zo druk is in de bossen. enzovoort...

Ik woon zelf in Nijmegen maar wil ook wel ergens naartoe rijden.
We kunnen we gewoon een leuke dag van maken..!

Groetjes, Nik
 
Hoi Nik,

Zomaar de bossen in kan niet, je kan nagenoeg nergens legaal rijden in de bossen. Het wordt ook sterk afgeraden omdat je het dan verpest voor alle mensen die op crossbanen rijden of offroad ritten willen rijden.
Wel zijn er genoeg bedrijven die les geven, in België zit er een met een groot terrein.
Techniek uitleggen met 1.5m is wel een grote uitdaging.

Wel bestaat er de TET er is hier al een topic over op het forum. Dat is een route met legale onverharde wegen.
 
Zomaar de bossen in kan niet,
Even side note hier: je kunt in principe zomaar de bossen in over wegen en paden. Tenzij er staat dat je er niet in mag. Dus ook die groene bordjes van staatsbosbeheer geven limitaties aan.

In praktijk is dat 90% van alle wegen en paden in bosgebied, maar er blijft nog wel 10% over.
 
Even side note hier: je kunt in principe zomaar de bossen in over wegen en paden. Tenzij er staat dat je er niet in mag. Dus ook die groene bordjes van staatsbosbeheer geven limitaties aan.

In praktijk is dat 90% van alle wegen en paden in bosgebied, maar er blijft nog wel 10% over.
Hier in het oosten zie ik eigenlijk alleen maar van die "onverharde normale wegen" met een fietspad ernaast. Zijn allemaal kaarsrecht.
Echt een single track door de bossen waar je met je motor overheen mag heb ik nog niet gevonden. Bestaan die uberhaubt of is TET echt het enige wat mogelijk is zonder een afgesloten terrein/crossbaan op te zoeken?
 
Hier in het oosten zie ik eigenlijk alleen maar van die "onverharde normale wegen" met een fietspad ernaast. Zijn allemaal kaarsrecht.
Echt een single track door de bossen waar je met je motor overheen mag heb ik nog niet gevonden. Bestaan die uberhaubt of is TET echt het enige wat mogelijk is zonder een afgesloten terrein/crossbaan op te zoeken?
Echte singletrack is schaars, maar er zijn genoeg leuke wegen. Beetje afhankelijk van je motor en wat je wilt. De TET maakt ook gewoon gebruik van die wegen die overal vrij toegankelijk zijn he. Die kun je ook zelf zoeken. Hier in Brabant weet ik genoeg wat leuk is zonder singletrack te zijn.

En volgens mij is TS daar ook naar op zoek. Ik weet niet precies wat voor motor hij heeft, maar het klinkt als BMW allroad.
 
Echte singletrack is schaars, maar er zijn genoeg leuke wegen. Beetje afhankelijk van je motor en wat je wilt. De TET maakt ook gewoon gebruik van die wegen die overal vrij toegankelijk zijn he. Die kun je ook zelf zoeken. Hier in Brabant weet ik genoeg wat leuk is zonder singletrack te zijn.

En volgens mij is TS daar ook naar op zoek. Ik weet niet precies wat voor motor hij heeft, maar het klinkt als BMW allroad.
Nou als iemand leuke offroad wegen weet in het oosten, hou ik me aan aanbevolen. De TET in het oosten is grotendeels verhard en misschien een stukje normale onverharde weg zoals hierboven genoemd.
 
Nou als iemand leuke offroad wegen weet in het oosten, hou ik me aan aanbevolen. De TET in het oosten is grotendeels verhard en misschien een stukje normale onverharde weg zoals hierboven genoemd.
Goed zoeken :)

Stukje van die saaie wegen in gaan, en als je een pad ziet waar geen verbodsbord staat die kant op. Zo ontdek ik hier alles in de buurt.
 
Ik heb het vliegtuig zeg maar gemist .....en moet nu door de corona vrije bossen en velden m'n tijd maar een beetje nuttig besteden....huh huh
IMG_20191218_112453.jpg
 
Denk niet dat er veel mensen zijn die op het internet hun routes willen delen, dit heeft verschillende redenen. De voornaamste is dat je niet wil dat het te druk wordt op deze plekken. De kans op meldingen van overlast wordt dan groter en heb je steeds meer kans op afsluiting van de betreffende stukken.

Mijn tip is: pak google maps erbij en zoek stukken op waarvan je denkt dat die niet aantrekkelijk zijn voor wandelaars/fietsers. Ook geen natuurgebieden zoals het bos (tenzij hier legale paden zijn). Denk aan taluds langs snelwegen, stukjes bos bij industrieterreinen en afhankelijk van waar je woont. Bel aan bij boeren als je een boerenpad ziet die stukken met elkaar verbindt. Ook eens een gesprekje aangaan met eigenaren van een zandwinput kan je soms toestemming geven om op bepaalde dagen ergens te rijden. Het kost allemaal tijd maar uiteindelijk heb je er ook profijt van, lekker van de weg af zonder gezeur. Inmiddels hebben wij een route van ca 4 uur in elkaar geknutseld waar alle elementen van het offroadrijden/enduro in voorkomen. Denk dat 80% daadwerkelijk offroad is en we hebben eigenlijk nooit gezeur. Voor wandelaars met honden stoppen we altijd om ze in de gelegenheid te stellen de hond even aan te lijnen, ruiters zetten we de motor voor af. Zo houden we het allemaal intact en kunnen we er de volgende keer weer heen te rijden.


Voor tips raad ik aan om dit eens door te lezen
https://allesopdemotor.nl/off-the-road-rijden-voor-betere-motorbeheersing/
 
Nou als iemand leuke offroad wegen weet in het oosten, hou ik me aan aanbevolen. De TET in het oosten is grotendeels verhard en misschien een stukje normale onverharde weg zoals hierboven genoemd.
Die zijn er zeker wel! er zijn ook juist hele toffe stukken in Duitsland over de grens!

Maar wat hier door Chineesboer wordt gezegd zijn dit een soort heilige weetjes, want als iedereen er heen gaat dan duurt het twee weken en dan zit alles dicht.
Beetje hetzelfde als met die dijkjes, omdat iedereen en zijn moeder over dezelfde dijkjes scheurt (en dan ook nog mensen met veel te hoge snelheid en lawaai) worden die dingen afgesloten.

En zoals Chineesboer zegt als je je gewoon als een gentlemen op 2 wielen gedraagt kom je ook met veel nog weg, dus bij paarden gewoon even blok uit of stationair erlangs heen en bij huizen/boerderijen even netjes inhouden etc.

In Duitsland heb je veel trekkerpaden (zo noem ik ze) waar de boeren met hun tractoren overheen gaan om bij delen van hun land te komen en dat zijn echt pareltjes van crosspaden, die zijn namelijk alles behalve mooi glad.
 
Kijk een op Motormaatje.nl. Daar wordt geregeld een all-road motorrit georganiseerd. Je moet lid zijn, of anders worden, van Motormaatje om je te kunnen inschrijven voor een rit. Sowieso een erg leuke site voor mensen die motorritten willen organiseren en/of meerijden.
 
Het bovenstaande klopt helemaal, wat Chineesboer en kneusteun zeggen, ik rij meestal altijd alleen, off road, gedraag mij, en ga niet op drukke wandelaarstijden, ik rij eigenlijk overal, op strand, Duitsland, Twente, zelfs in Beieren, en vorig jaar nog oude militaire DDR tankbanen gereden rond Berlijn, gewoon onopvallend, met stille uitlaat, en in normale motorkleding, meestal als je met meerderen rijdt, dan zijn gelijk de rapen gaar, maar als je gewoon met je allroadje af en toe eens ergens een uitstapje naast het asfalt maakt, dan zal niemand daar iets van zeggen, tenzij je op een wedstrijd motor rijdt dan is een ander verhaal, lekker onder de radar kan er nog veel.
 
Wel zijn er genoeg bedrijven die les geven, in België zit er een met een groot terrein.

Bilstain ? Daar is weinig leuks aan, voor 80% rij je over rotsen en stenen. Grote hellingen, allemaal rots met hier en daar een grasspriet tussendoor.
Zeker een beginner zou ik Bilstain niet aanraden.

Bekende site voor 4x4 rijders heeft op hun site dit vermeld: "Waarschuw vooral de bezoekers van jullie site op het feit, dat indien het regent je beter niet op dit terrein kunt gaan rijden. Er zijn al enorm veel ongelukken gebeurd (w.o. met dodelijke afloop en vele zwaar gewonden). Een waarschuwing is hier beslist op zijn plaats. Wij als Kangeroe 4x4 hebben mede daarom dit terrein nooit met groepen bezocht !!" "
En dat zijn dan 4x4 auto's.....
 
@nikje_t de topic titel is “allroad training”, in je post heb je t over “off road” rijden in de “bossen”. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Een allroad training zou ik je wel kunnen geven maar zonder dat offroad rijden in de bossen. Hier heb je alvast wat rijtipsAll road rijtips
 
Aangezien TS een vraag stelt en zich vervolgens al bijna een maand niet meer laat zien zal de prioriteit niet zo heel hoog liggen denk ik
 
Leuke berichten allemaal!! Ik heb inmiddels een training gedaan bij Arjan Brouwer.. -AANRADER-
En ben al lekker een beetje aan het oefenen hier in de omgeving van Nijmegen.
Al een stuk van de TET gedaan.. nou ja gaat lekker dus!
Wie gaat er een keer mee?
 
afgelopen zondag een allroad dag bij action planet in spaarnwoude gedaan, kan k zeker aanraden, hoewel niet met wegbanden :+
 
Doet Henk Seppenwoolde eigenlijk nog allroad trainingen? (ooit eens lang geleden gedaan; nu is een kameraad met een Transalp op zoek naar iets vergelijkbaars).
 
Terug
Bovenaan Onderaan