Correct schakelen

Daan_tje

Die hard MF'er
12 mei 2008
625
0
Groningen
Aangezien ik beginnend rijder ben en overstap van er-5 naar r6 redelijk groot is, Ook al is het 25kw heb ik soms toch nog moeite met het normaal overgang schakelen.

Als ik echt hoog in de toeren ga zitten, vlot optrekken heb ik het gevoel dat het achterwiel een beetje blokkeerd tijdens het schakelen, Doe ik dan iets verkeerd met de koppeling ofzo ?. Of bijvoorbeeld tijdens het rijden, als ik normaal rijd dat je bijvoorbeeld van de 3e naar de 4e gaat en dat je en beetje naar voren word gedrukt omdat je het gas los laat. Nu heb ik diverse dingen geprobeerd want je kan zelfs het gas inhouden en schakelen... Dan is de overgang wel normaal volgens mij. Heeft iemand wellicht wat tips voor mij ? Of moet ik het gevoel gewoon nog krijgen.
 
Moet je idd wat aanvoelen, ik draai op de er5 het gas ook niet altijd helemaal dicht bij het opschakelen. Met een 4-cyl heb ik wel geen ervaring, dus geen idee in welke mate dat anders schakelt ofzo. Veel mensen gebruiken hun koppeling niet eens om op te schakelen vanaf de 2de-3de versnelling, moet je maar eens op zoeken.

Nog een tip: ga eens op de Amerikaanse forums kijken. Daar hebben ze allemaal een automaat als koekblik dus de motor is voor hen dikwijls de eerste keer dat ze met schakelen in contact komen. Wordt dan ook uitgebreid over gepraat, zelfs als je al een hele tijd rijdt kan je daar nog dingen van opsteken ;)
 
Laatst bewerkt:
3 woorden: Finger spitzen gefuhl :Y Mooi nederlands, hè ;)

Je hebt je R6 nog maar nét ..... dus de "handling" tussen gas en koppeling moet je nog een beetje uitvinden. Ben blij dat die fiets nog maar op 25Kw staat anders had je je voorwiel waarschijnlijk al een keer laten inhalen door je achterwiel ;)

Dat laatste lukt trouwens ook goed door per-ongeluk een keer een tandje te ver terug te schakelen...... dus kijk daar ook mee uit
 
Laatst bewerkt:
Als je vlot op trekt kun je schakelen zonder koppeling.

Zet je voet onder het pendaaltje, een beetje druk er op zetten en gelijk tijdig het gas even heel kort dicht en weer open.
Dit gaat niet echt makkelijk als je langzaam optrekt.

Of nog mooier een quik_shifter.
Dan zet je je voet onder het pendaaltje en drukt het omhoog.
Je kunt het gas er vol op laten staan.

De Quik_shifter onder breekt kort je ontsteking en in dat moment schakel je.

Zelf gebruik ik voor de 1e naar de 2e wel mijn koppeling, lukt me vaak niet met alleen gas dicht draaien. Draai het gas niet volledig dicht.
Maar moet je maar kijken wat je lekker vind.
 
Als je vlot op trekt kun je schakelen zonder koppeling.

Zet je voet onder het pendaaltje, een beetje druk er op zetten en gelijk tijdig het gas even heel kort dicht en weer open.
Dit gaat niet echt makkelijk als je langzaam optrekt.

Of nog mooier een quik_shifter.
Dan zet je je voet onder het pendaaltje en drukt het omhoog.
Je kunt het gas er vol op laten staan.

De Quik_shifter onder breekt kort je ontsteking en in dat moment schakel je.

Zelf gebruik ik voor de 1e naar de 2e wel mijn koppeling, lukt me vaak niet met alleen gas dicht draaien. Draai het gas niet volledig dicht.
Maar moet je maar kijken wat je lekker vind.

:^ klopt als een bus :P

in ze 1 met koppeling en van 1 naar 2 met koppeling :Y
als ik beetje sportief aan het optrekken ben/rijden ben doe ik het ook zo zonder koppeling gas los schakelen en gas er weer op ;)

en met 25kw moet je hem net iets meer in de toeren houden om te schakelen tenminste dat is mijn ervaring en als ik het in de lage toeren probeer dan voelt het niet fijn aan

Met terug schakelen wel altijd je koppeling gebruiken natuurlijk :)
 
dat had iedereen in het begin denk ik... komt waarschijnlijk omdat je de koppeling in een keer loslaat. probeer dat heel erg "smooth" te doen en je zult zien dat het beter gaat.
 
dat had iedereen in het begin denk ik... komt waarschijnlijk omdat je de koppeling in een keer loslaat. probeer dat heel erg "smooth" te doen en je zult zien dat het beter gaat.
Je hoeft de koppeling ook niet helemaal in te trekken, een beetje is genoeg. Vaak wordt het daar iets vloeiender van. Als je het gas goed onder controle hebt kun je zoals gezegd zelfs (op)schakelen zonder koppeling, als je de bak maar weet te ontlasten (dus gas los zodat je niet meer versnelt, maar ook niet zover dat je afremt). Kwestie van oefenen denk ik :)
 
heb dan wel een duizend, maar kortstondig een streepje gas eraf en dan omhoog tikken
heel klein stukje

doe iig niet anders :)
 
Probeer met iets meer gas de koppeling los te laten. Dan grijpt je koppeling met iets meer toeren weer aan en zal je merken dat het wat soepeler gaat. Het zal even wennen zijn wanneer precies maar als je te lang wacht met gasgeven na het ontkoppeling kan het niet helemaal fijn aanvoelen.
 
Nou maak je borst dan maar nat als je met die R6 van je eens redelijk hoog in toeren 2 versnelling terug wilt schakelen en de koppeling weer op laat komen ;)
 
Nou maak je borst dan maar nat als je met die R6 van je eens redelijk hoog in toeren 2 versnelling terug wilt schakelen en de koppeling weer op laat komen ;)


Hoog in toeren in z'n 2 met een 6 rij je minimaal 140, dan terug schakkelen naar z'n 1 lijkt me niet echt een tof idee... Het ging om opschakkelen toch?
 
Hoog in toeren in z'n 2 met een 6 rij je minimaal 140, dan terug schakkelen naar z'n 1 lijkt me niet echt een tof idee... Het ging om opschakkelen toch?

Ja maar ik heb het nu over gewoon terug schakelen, dat heeft hij nu nog niet ontdekt, maar ik waarschuw 'm alvast dat als je te hoog in toeren teveel terugschakeld, je achterwiel ook kan blokkeren en je motor een stap opzij wil zetten.

Terug naar 1 moet je nooit doen als je rijd.
 
Wat ik me dan afvraag: kan je ook té snel schakelen dan?

Ikzelf schakel naar mijn idee wel smooth, maar retesnel. Nu had mijn vorige motor tegen het einde dat ik hem in bezit had weleens/steeds vaker last van slippende platen. Vast en zeker slijtage door ouderdom. Maar heeft snel schakelen hier mogelijk ook een grote bijdrage aan geleverd?
 
:^ klopt als een bus :P

in ze 1 met koppeling en van 1 naar 2 met koppeling :Y
als ik beetje sportief aan het optrekken ben/rijden ben doe ik het ook zo zonder koppeling gas los schakelen en gas er weer op ;)

en met 25kw moet je hem net iets meer in de toeren houden om te schakelen tenminste dat is mijn ervaring en als ik het in de lage toeren probeer dan voelt het niet fijn aan

Met terug schakelen wel altijd je koppeling gebruiken natuurlijk :)
Hoezo natuurlijk? Ik schakel ook wel terug zonder koppeling als ik op het stoplicht afrij hoor.
Gewoon de gashendel dicht, en als je terug schakeld een heel klein beetje open. Daarna weer dicht natuurlijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja maar ik heb het nu over gewoon terug schakelen, dat heeft hij nu nog niet ontdekt, maar ik waarschuw 'm alvast dat als je te hoog in toeren teveel terugschakeld, je achterwiel ook kan blokkeren en je motor een stap opzij wil zetten.

Terug naar 1 moet je nooit doen als je rijd.

Dit heb ik ook gehad met mijn gsx750f. :X |(

Kon 'm gelukkig nog rechttrekken. :Y

Had toch wel even het zweet op m'n rug staan daarna. :/
 
Denk dat de topic starter zijn gas te dicht doet, vervolgens koppeling oplaat komen waardoor de motor direct op het blok afremt. Dus volgende keer voet aanleggen, koppeling en gas allebei een beetje in/terug en voet omhoog drukken en zodra je klikje voelt beide weer rustig oplaten komen.
 
Hoezo natuurlijk? Ik schakel ook wel terug zonder koppeling als ik op het stoplicht afrij hoor.
Gewoon de gashendel dicht, en als je terug schakeld een heel klein beetje open. Daarna weer dicht natuurlijk. ;)

tuurlijk kan je het ook zonder doen maar dan moet het wel op de juiste manier gebeuren doe je dat niet zeg dan maar :W :W naar je platen
 
Denk dat de topic starter zijn gas te dicht doet, vervolgens koppeling oplaat komen waardoor de motor direct op het blok afremt. Dus volgende keer voet aanleggen, koppeling en gas allebei een beetje in/terug en voet omhoog drukken en zodra je klikje voelt beide weer rustig oplaten komen.

Klopt zo doe ik het inderdaad, gas los koppeling in tikje naar boven en weer gas geven... Snel schakelen is geen probleem. Wat ik ook al heb geprobeerd is nog gas geven en dan schakelen, alleen dan soms wil die niet in de versnelling, dan heb ik bijvoorbeeld koppeling ofzo niet goed ingedrukt. Maar ik ga oefenen :)
 
En bij opschakelen geldt dit niet?
Natuurlijk wel, maar vraagt in principe minder van je motor dan terugschakelen.
Is hetzelfde als flink doortrekken in z'n 3, en dan ineens zonder je gas te gebruiken mét koppeling opschakelen naar het 6e verzet.
Probeer dat maar eens omgekeerd met zo'n 180 km/u! Zonder tussengas, zonder slippende koppeling. Dus gewoon van de 6, tik, tik, en tik naar de 3 en gelijk koppeling los! }) :Y

_O- <-- Doe je dan niet meer ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan