Correcte hoeveelheid voorvorkolie

RoelofJH

Die hard MF'er
23 jun 2016
333
31
Nijmegen
Mijn eerste post op het forum hier na een hoop meelezen en informatie opnemen. :W

Ik ben in het bezit van een Yamaha XJ600 Diversion (bj 2003) en heb na een schuiver een tweede (donor)motor gekocht (zelfde model met wat tweaks, bj 1995) om deze motor op te lappen. Op deze motor zitten progressieve voorvorkveren welke ik graag over wil zetten naar de op te lappen motor.

Gezien de leeftijd van de motor en na wat zoeken in de oude pagina's van het Yamaha Diversion topic + stickers op de voorvorkpoot (WP suspension) i.c.m. de markering "WP01" op de veren ben ik in de veronderstelling dat deze veren van WP (White Power) zijn.
Helaas heb ik geen manual van deze veren en kan ik ook op het internet geen instructies vinden voor de correcte hoeveelheid olie/luchtkamer in mm voor deze veren.

In het techniek forum kwam ik dit topic tegen (Probleem vullen (onbekende) vering). Waarin een vergelijkbare situatie zich voordoet.

Nu is mijn vraag, is het verstandig de voorgeschreven waarde van 116mm(10W olie) uit het WPHB aan te houden en dit a.d.h.v. rij-eigenschappen aan te passen of levert dit gevaarlijke situaties op?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in het bezit van een Yamaha XJ600 Diversion (bj 2003) en heb na een schuiver een tweede (donor)motor gekocht (zelfde model met wat tweaks, bj 1995) om deze motor op te lappen. Op deze motor zitten progressieve voorvorkveren welke ik graag over wil zetten naar de op te lappen motor.

Volgens Wilbers zijn de veren van een 95'er en een 03 verschillend.
In ieder geval geven ze voor beide qua olie 7.5W en 150mm op.

http://www.hksuspension.nl/images/stories/PDF/2015wilbers/KatalogusWilbers2016Voorvorkveren.pdf
 
Volgens Wilbers zijn de veren van een 95'er en een 03 verschillend.
In ieder geval geven ze voor beide qua olie 7.5W en 150mm op.

http://www.hksuspension.nl/images/stories/PDF/2015wilbers/KatalogusWilbers2016Voorvorkveren.pdf

De '03 heeft nog de standaardvering, de '95 heeft een aftermarket set progressieve veren. Voor zover ik weet is er met de facelift van de Diversion in '98 (correct me if I'm wrong) niets gebeurd met de voorvorkpoten (maten, veereigenschappen etc.).

Geen nood aan de man, lijkt mij. Kan iemand dit bevestigen?
 
De '03 heeft nog de standaardvering, de '95 heeft een aftermarket set progressieve veren. Voor zover ik weet is er met de facelift van de Diversion in '98 (correct me if I'm wrong) niets gebeurd met de voorvorkpoten (maten, veereigenschappen etc.).

Geen nood aan de man, lijkt mij. Kan iemand dit bevestigen?
morgen. Heb beide staan.
 
Dank, nu ik ze naast elkaar heb liggen zijn de veren van de een inderdaad smaller dan de ander.
Ik neem aan dat het niet verstandig is om deze veren dan met elkaar te wisselen (de 37 naar de 41 te plaatsen). Is dit wel mogelijk? Fysiek past het en de veereigenschappen zijn voor dezelfde fiets ontworpen, alleen zal de smallere veer iets meer bewegingsvrijheid hebben in de 41mm vork.
 
wat denk je zelf, los van het feit dat je graag zou willen dat het past ?

de hele voorkant verwisselen, uitzoeken of de balhoofdlagers hetzelfde zijn en de lengte van je balhoofdpen hetzelfde etc ?
 
wat denk je zelf, los van het feit dat je graag zou willen dat het past ?

de hele voorkant verwisselen, uitzoeken of de balhoofdlagers hetzelfde zijn en de lengte van je balhoofdpen hetzelfde etc ?

Ik bedoel het alleen verwisselen van de veren van de vorkpoten, ik snap dat een kroonplaat met een gat van 37mm nooit een voorvorkpoot van 41mm zal passen of vice versa.

Dat past namelijk allemaal prima (gekeken en ik krijg netjes alles dicht), maar de veer uit de 37mm is in zijn totaliteit smaller dan die uit de 41mm. Mijn vraag of dit geen gevaren oplevert komt voort uit het "willen dat het past" (scheelt weer geld, maar veiligheid voorop).
 
Laatst bewerkt:
Wil je voor € 100 aan nieuwe veren het risico nemen dat het fout gaat? Ik heb een blade gereden die net niet helemaal lekker stuurde. Vork gecontroleerd en een veer kon niet helemaal uitveren omdat er ergens iets vast zat.

Als je door zoiets op je muil gaat wordt het snel duurder en pijnlijker dan € 100
 
Terug
Bovenaan Onderaan