Correctie km-teller berekenen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.538
36.019
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hey allemaal. Ik heb een vraagje aan de wiskundig beter aangelegde MF-ers...

Ik heb een Suzuki GSX-R waar achter een 2 tand groter tandwiel op zat. Gezien de staat ga ik even uit van een gemiddelde 18.000-20.000 wat de vorige eigenaar met dat grotere tandwiel heeft gereden. Hierdoor zal hij dan ook meer km's op de teller geschreven hebben. Nu wil ik graag weten wat hij dus eigenlijk heeft gereden?
Er zat een 45tand op en origineel is 43.

Is dat na te rekenen?
 
Groter tandwiel betekend niet meer kilometers dan aangegeven.
De omtrek van het wiel is immers niet gewijzigd.

Wel zal de motor iets meer rpm hebben gemaakt bij bijv. 120 km/h dan eenzelfde met een 43 tandwiel, maar volgens mij is dat te verwaarlozen.
 
Groter tandwiel betekend niet meer kilometers dan aangegeven.
De omtrek van het wiel is immers niet gewijzigd.

Wel zal de motor iets meer rpm hebben gemaakt bij bijv. 120 km/h dan eenzelfde met een 43 tandwiel, maar volgens mij is dat te verwaarlozen.
Dat ligt er aan of het aantal omwentelingen op het wiel wordt gemeten of op de uitgaande as. In het eerste geval heb je gelijk, in het 2e geval maakt het wel degelijk verschil uit.

~[edit] Als antwoord op de vraag:
Aangezien de vorm van de tanden gelijk blijft is de correctiefactor 43/45= 0.95
 
Laatst bewerkt:
Groter tandwiel betekend niet meer kilometers dan aangegeven.
De omtrek van het wiel is immers niet gewijzigd.

Wel zal de motor iets meer rpm hebben gemaakt bij bijv. 120 km/h dan eenzelfde met een 43 tandwiel, maar volgens mij is dat te verwaarlozen.

Maar met een ander rpm wijzigt toch ook automatisch de km/h en dus ook de afgelegde km's?

Edit: Ah ik zie al dat ik enigzins gelijk heb.
 
Laatst bewerkt:
aaach, hij bedoelt dat doordat je blok meer rpm maakt dat hij dan meer zou verslijten denk ik...


tja, ik denk dat dat te verwaarlozen is, hoe weet je dat de vorige bestuurder niet continu een versnelling te laag heeft gereden?
 
En omdat je achter een ander tandwiel erop zet maakt je wiel wel de zelfde omwentelingen maar je tandwiel voor dus niet.
Denk ik dan...
Het grotere achtertandwiel levert meer trekkracht op, maar betekend ook een iets lagere snelheid bij maximaal toerental.
 
Laatst bewerkt:
Het grotere achtertandwiel levert meer trekkracht op, maar betekend ook een iets lagere topsnelheid bij maximaal toerental.

That I know...

Maar de uitgaande as maakt dan dezelfde omwentelingen en denk dat hij nog steeds 270 (oid) rijd terwijl hij dus eigenlijk langzamer rijd. En dus heeft de motor minder km's gereden dan op de teller staat.

Maar het verschil is minimaal dus niet de moeite van vermelden waard.
 
That I know...

Maar de uitgaande as maakt dan dezelfde omwentelingen en denk dat hij nog steeds 270 (oid) rijd terwijl hij dus eigenlijk langzamer rijd. En dus heeft de motor minder km's gereden dan op de teller staat.
De kilometers van het casco kloppen, het motorblok heeft er alleen iets meer omwentelingen voor moeten maken. ;)
 
Ik zal je een voorbeeld geven:
Ik reed ooit een vrachtauto die geijkt was, maar na te zijn geijkt werden er grotere wielen op gezet.

De teller gaf 90 km/h aan terwijl ik 100 km/h reed.
Na 90.000 km op de teller had ie er dus 100.000 afgelegd

Als ik alleen de eindoverbrenging wijzig ( aandrijfklok, of in jouw geval tandwiel ) blijven de kilometers kloppen ( 90 is dan 90 )

Dat het enigszins verwarrende materie is ben ik met je eens.
 
Dat ligt er aan of het aantal omwentelingen op het wiel wordt gemeten of op de uitgaande as. In het eerste geval heb je gelijk, in het 2e geval maakt het wel degelijk verschil uit.
Het aantal omwentelingen ( rpm ) wordt toch niet aan het wiel of de versnellingsbak gemeten?

Of begrijp ik je nu verkeerd? :$
 
Motortoerental wordt denk ik rechtstreeks vanuit de CDI (ontsteking) gemeten. Klopt altijd ongeacht wielen en tandwielen.

Snelheid en afstand wordt bij sommige motoren op het voorwiel gemeten (aantal omwentelingen van het voorwiel). De gemeten snelheid en afstand is dan afhankelijk van de voorband maat/slijtage.

Bij andere motoren wordt de snelheid/afstand op de uitgaande as van de versnellingsbak gemeten. De gemeten snelheid en afstand is dan in gelijke mate afhankelijk van de eindoverbrenging. Voortandwiel, achtertandwiel en achterwiel/band maat hebben dan invloed.
 
Laatst bewerkt:
ik zou een keer ijken met een navigatie dan merk je echt wat de snelheidsafwijking (en evt. ook de afstandsafwijking is).

want alle km tellers hebben een afwijking alhoewel die van mijn auto akelig precies is.
vroeger met vorige auto reed ik 128 zonder een bekeuring te krijgen en dan heb ik er nu echt wel één binnen....
 
Als ik alleen de eindoverbrenging wijzig ( aandrijfklok, of in jouw geval tandwiel ) blijven de kilometers kloppen ( 90 is dan 90 )

Klopt dus niet :N
VB: met een 1 tand kleiner voortandwiel had ik bij een ritje van 220km 20km meer op de teller staan dan m'n maatjes :X
Snelheidsafwijking was zat ook zo rond de 10%

Je uitgaande as van de versnellingsbak (waar bij de gixxer de snelheidsopnemer zit) moet ten opzichte van je achterwiel meer toeren maken om dezelfde afstand af te leggen.
Hierdoor krijg je een hogere snelheid weergegeven en je afstand loopt sneller op (afstand is de snelheid maal de tijdsduur)

Rekenvoorbeeld:
origineel 100km/h * 4 uur = afstand 400km
aangepaste verhouding (10% afwijking) 110km/h * 4 uur = 440km


Alleen aprilia heeft het slim gedaan: die hebben bij veel modellen de snelheidsopnemer direct op het achterwiel en die klopt altijd (er vanuitgaande dat je de juiste bandenmaat hebt en de slijtage te verwaarlozen is)
 
Laatst bewerkt:
Alleen aprilia heeft het slim gedaan: die hebben bij veel modellen de snelheidsopnemer direct op het achterwiel en die klopt altijd (er vanuitgaande dat je de juiste bandenmaat hebt en de slijtage te verwaarlozen is)
De invloed va slijtage is ca. 1-2% afwijking (afhankelijk van de originele profieldiepte) tussen een nieuwe en een versleten band. Dan heb je nog de invloed van de juiste bandenspanning en de al genoemde afwijking van de fabrikant (vaak zo'n 10%)
 
Aprilia is wel bekend dat die snelheidsmeters erg precies zijn...

Maar ik lees al wel weer dat ik toch niet zo gek aan het denken was, al is het verschil met 2 tandjes schijnbaar klein.
 
Terug
Bovenaan Onderaan