corrosie in koppelingskabel

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Hallo, Ruim een half jaar gelden wees een collega-enfield rijder me er op dat mijn koppeling zo ape-zwaar ging. Die van hem ging veel lichter.
Ik had verwacht dat 't ergens in het mechanisme zou zitten maar het euevl was dichterbij dan ik dacht..
Bij inspectie bleek de binnenkabel erg roestig te zijn en zelfs amper uit de buitenkabel te trekken.
Ik heb bij geen van de 13 motoren die ik heb gehad zo iets meegemaakt..
Ik heb de hele koppelingskabel vervangen en moest wennen aan een koppeling die ik zonder moeite met 1 vinger kon intrekken.
Nu, ruim een half jaar later begint de koppeling weer duidelijk zwaarder te worden.
Ik heb er net WD40 inegspoten.
Heeft iemand een tip voor me hoe ik dit kan voorkomen of genezen??
 
ik heb een flesje ''handy oil'' van kroon.
dit wil ook best, en kan je voor veel meer zaken inzetten (laatst nog een slot gangbaar mee gemaakt).
Volgens mij gewoon bij de action oid gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat ook een teflon-toevoeging bestemd voor versnellingbakken (waarbij geen koppelingsplaten in dezelfde olie draaien!!!). Legt een heel taai laagje op alle plekken/tanden waar wrijving optreedt. Heb ik eens toegepast in de bak van een tamelijk oud Vespa pk50 4-gangs bromscootertje .... gelukkig met de zeldzame "droge koppeling"..... wistikveel, toen, maar het geluk is vaak met de dommen .....

Werkte prachtig, heel "stille" en veel soepeler schakelende bak.

Die is er ook voor motoren MET koppelingsplaten in de olie....
Mijn Rickman Z1000 met 1460 cc wiseco zit het ook in , en nooit problemen met de koppeling gehad... was van RED, weet niet eens of dat nog bestaat
 
Ik spuit er altijd teflonspray in en dat werkt naar mijn idee erg goed en werkt behoorlijk lang.
Pas op voor begripsverwarring: teflon "spray" ken ik alleen als smeer/onderhouds-middel voor rubbers en plastics, bevat geen olie. Wel een waarschuwing opgevangen van auto-specialist: als er maar iets van op de lak komt, mislukt eventueel nieuw overspuiten.

Er bestaat ook teflon-olie in verstuiver, voornamelijk voor toepassing op metalen en veel mensen schelden dat spul ook uit voor "spray".

Edit: "begripsverwarring".... nu weet ik niet meer zeker of ik geen "siliconen-"spul verwar met "teflon" ....
|(
 
Laatst bewerkt:
Wat is daar de toevoeging in ..... "siliconen" of "teflon"? Daar zit echt verschil tussen.
Ik zou het flesje eens moeten bekijken.
Overigens verwar je idd teflon met siliconen. Dat laatste hebben spuiters liever niet. Het smeert ook voor geen meter, beter om teflon spray te gebruiken in dat geval.
 
Laatst bewerkt:
Teflon spray ed zijn slechts lapmiddelen .... Het verminderd de wrijvingsweerstand gedurende een korte periode.
Teflon (PTFE) heeft als kenmerken dat het heel goed chemisch bestandig is, bijna nergens aan hecht (waardoor het ook zo'n lage wrijvingsweerstand heeft en erg giftig is als het verhit word tot zo'n 260'C.
Het is beter te smeren met een goede olie (geen WD40) dan te experimenteren met teflon spray. Het lijkt een wondermiddel maar dat is slechts van korte duur.

@willem1940 : het is siliconen die schadelijk is voor eventueel later overspuiten.
 
Nahja, dan een lapmiddel die het ondertussen makkelijk een jaar uit houdt, dat is voor mij in ieder geval ruim voldoende.
Mee eensch.
als het een lapmiddel zou zijn, waarom gebruiken wielrenners het dan op hun ketting ;)
ja, na een regenbui ff opnieuw inspuiten. Maar op die manier is elke kettingsmeer (ook voor motoren) uit een busje een ''lapmiddel'' . Daarom smeer ik m'n ketting ook in met een vette kwast. Hebbie minder omkijk naar :W
 
De simpele kettingen van gewone fietsen en bromfietsen hield ik ook "vet" met alles wat maar beschikbaar was; ging het stug aankoeken met zand/klei-achtig stof enzo, dan even wat dunner spul er op en een grote rit maken, duvelde alle troep er vanzelf af.

Maar over moderne motorkettingen lees ik hier vaak dat er rubber-achtige ringetjes ofzo inzitten, lijkt mij erg speciaal en meer kieskeurig op smeer/reinigings-middelen.
 
De simpele kettingen van gewone fietsen en bromfietsen hield ik ook "vet" met alles wat maar beschikbaar was; ging het stug aankoeken met zand/klei-achtig stof enzo, dan even wat dunner spul er op en een grote rit maken, duvelde alle troep er vanzelf af.

Maar over moderne motorkettingen lees ik hier vaak dat er rubber-achtige ringetjes ofzo inzitten, lijkt mij erg speciaal en meer kieskeurig op smeer/reinigings-middelen.

Klopt, die ringen houden het af-fabriek aangebrachte smeermiddel in de ketting. Die ringen wil je dus heel houden, als het even kan.
Smeren is ook niet nodig voor het inwendige contact van de schakels in de ketting, maar voor het contact met de tandwielen en kettinggeleider.

Ik heb trouwens het idee dat al die zalf-achtige smeermiddelen juist negatief werken. Ja, ze blijven lekker lang op de ketting zitten zodat je niet vaak hoeft te smeren. Maar in die zalf komen allerlei vuildeeltjes, zand en metaaldeeltjes terecht die er lang in blijven. Dat werkt als een prachtige slijppasta......
 
Terug
Bovenaan Onderaan