Corrosie op aluminium behandelen

jroorda

Rookie
29 apr 2017
19
9
Arnhem
Hallo!

Op het motorblok zijn witte vlekjes ontstaan waarvan ik de k dat het corrosie is. Heeft iemand een tip om hier iets aan te doen?
Hier goed te zien op de foto’s.

CC375958-34EA-4203-B678-054D44D0D8DA.jpeg
483DFA1F-25EC-48A6-AE91-BE426A9299D8.jpeg
 
Proberen weg te poetsen met een doekje met lampolie of wd 40.
Als dat niet lukt eerst voorzichtig proberen met Belgom alu op een plek die niet in het zicht zit, als dit naar tevredenheid werkt de rest weg poetsen.
 
Eerst poetsen en dan kijken of het er nog zit. Als het er nog zit dan is het in de anodiseerlaag ingevreten en krijg je het niet meer weg.
Je kan het wat verbloemen door er een olie of wax op aan te brengen maar weg krijg je het niet meer.
 
dan ben ik bang dat het wat blijvends is. Vandaag al met een sopje schoongemaakt, maar was meteen weer wit nadat het opgedroogd was. K ga maar eens wat belgom Alu proberen dan!
 
dan ben ik bang dat het wat blijvends is. Vandaag al met een sopje schoongemaakt, maar was meteen weer wit nadat het opgedroogd was. K ga maar eens wat belgom Alu proberen dan!

Veel meer kun je niet doen.
Als het echt eraf moet dan kan het wel.......... klein beetje werk...... de onderdelen demonteren... naar een anodiseerbedrijf en eerst de-anodiseren en dan weer opnieuw anodiseren. :+ En omdat het anodiseerbedrijf de exacte legeringssamenstelling niet weet...... is de kans dat het mis gaat niet te verwaarlozen. Maar ook dat kun je ondervangen. Dan zaag of slijp je van beide delen een klein stukje materiaal af en laat je dat door een spectro analyse bekijken. Dan weet je de legeringssamenstelling en kun je naar het anodiseerbedrijf.

Je doet er beter aan die plekjes te accepteren......
 
dan ben ik bang dat het wat blijvends is. Vandaag al met een sopje schoongemaakt, maar was meteen weer wit nadat het opgedroogd was. K ga maar eens wat belgom Alu proberen dan!
Zou ik niet gebruiken op ruw materiaal zoals je cilinder.
Dar spul moet je uitpoetsen en dat gaat niet als het diep zit.

Dasty met een borstel inwrijven misschien?
 
en vooral geen Dasty gebruiken op aluminium!
Er zitten 2 agressieve stofjes in die absoluut invreten op lichtmetaal.
ik gebruik Dasty nu 3 jaar op mijn ktm 350 (zit genoeg aluminium op) maar na het inspuiten spoel ik het weer af.
En ik krijg daar geen schade van, wat zou er volgens jou dan mis gaan met Dasty
Of bedoel je wanneer het verkeerd/anders wordt gebruikt, bijvoorbeeld door iets in de dasty te laten staan of zo!
perslot is elke schoonmaak middel wel iets van een "agressief chemisch" goedje ;)
 
Er word hierboven gesteld dat het geanodiseerde alu is, ik betwijfel dat, het ziet er iig niet zo uit en zeker dat contactslot huis ziet er niet zo uit, het is al langer een trend om motorfiets en auto onderdelen van onbehandeld giet alu te maken, het is dan een alu soort die enigszins corrosie bestendig is voorop gesteld dat je het erg goed schoon houd en regelmatig wast, mijn hele achterbrug en blok is er van gemaakt en ondertussen spierwit, ik ben niet zo'n poetser.
Meestal zijn die onderdelen gestraald met staalparels oid dus het oppervlak is gepareld, dat verdicht het materiaal aan de oppervlakte en maakt het ook nog iets meer corrosie bestendig.
Je zou 1 onderdeel dus compleet kunnen stralen en parelen en het is weer als nieuw.

terug naar de vraag, als het onbehandeld kaal alu is zijn de witte vlekken aluminium oxide maar daar zijn verschillende vormen van afhankelijk vd legeringscomponenten.
Oplossen van alu oxide is lastig, je komt dan op een base of een zuur.
Citroenzuur zou het kunnen doen maar het kan ook zijn dat je wat heftigers nodig hebt als fosforzuur.
Citroenzuur kun je bij de turkse toko kopen als kristallen, je lost twee eetlepels op in een beker heet water en dan met een kwastje aanbrengen, als het alu warm is verhoogd dat de werking
Altijd afspoelen met veel, veel, veel, water, dus de tuinslang er op en royaal weg spoelen, je wilt geen zuur of base achterlaten op je motor.

volgende stap is fosfor zuur, het zit in cola , cola heb ikzelf nooit geprobeert, geen idee, gewoon proberen zou ik zeggen.
Dat is uiteraard erg zwak fosforzuur, veel veel sterker is alu reiniger, welke is moeilijk te zeggen, je zult de fles moeten lezen het staat er meestal wel op als er fosforzuur in zit, ik weet dat wurth een fosforzuur alu reiniger heeft, kaal aluminium komt er echt hoog glimmend als nieuw onder vandaan, dat komt omdat het behalve de oxide ook het alu zelf een beetje oplost, je moet bij dat soort spul er dus echt naast blijven staan en het opent een nieuw probleem:
De opgeloste vlekken laten een splinternieuw alu uiterlijk achter, heel zilver/wit terwijl de rest vh onderdeel al wat verweerd en grijs is, je gaat dus zien waar je schoon gemaakt hebt, dat verdwijnt na een tijd wel als ook dat weer grijs word maar dat kan een paar jaar duren.

als je de basische zijde op wilt kom je op zoiets als natronloog in alcohol, dus gootsteen ontstopper in handontsmetter maar de natronloog in water kan het ook al doen.
Voorzichtig met de gootsteenontsopper want die meuk bijt en dus oppassen met kwastjes enzo, je wilt niet een sproeier van een kwast in je ogen krijgen en houd er rekening mee dat als je het in water gooit het behoorlijk heftig kan reageren, dus 1 lepeltje erin, oplossen, ff wachten, weer een lepeltje etc etc

en uiteraard na het bewerken overvloedig met veel water je motor afspoelen zodat het niet ergens achterblijft.

uiteraard: je probeert eerst een klein plekje op een niet zo zichtbaar stukje alu.
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik Dasty nu 3 jaar op mijn ktm 350 (zit genoeg aluminium op) maar na het inspuiten spoel ik het weer af.
En ik krijg daar geen schade van, wat zou er volgens jou dan mis gaan met Dasty
Of bedoel je wanneer het verkeerd/anders wordt gebruikt, bijvoorbeeld door iets in de dasty te laten staan of zo!
perslot is elke schoonmaak middel wel iets van een "agressief chemisch" goedje ;)
Ik heb het voldoende gezien hoor: witte aanslag op bijv. alu achterbrug veroorzaakt door Dasty.
Waarom zou je een huishoud product gaan gebruiken wat bewezen rubber en lichtmetalen aantast terwijl er producten zijn die speciaal voor motoren zijn ontwikkeld en beter resultaat geven. Prijs? Ga dan brommer rijden dat is pas goedkoper.
Er zijn tegenwoordig genoeg natual based reinigingsmiddelen die waarschijnlijk ook beter werken dan Dasty.

Net als WD40 gebruiken ipv kruipolie, ja het werkt, een beetje, maar lang niet zo goed als echte kruipolie.

Spetter eens voor de grap een druppel Dasty in je oog en daarna een spetter Castrol GreenTec of S100 Total Reiniger. Weet je meteen waarom de grote bedrijven zoveel research doen. 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan