Corrosies familiemobiel

Is daar nog een beetje mee in te halen dan? 55kW en 430Kg? Lijkt me vrij zwaar namelijk.
Die 55kw zijn onbelangrijk, het gaat om die 70Nm die er in zitten. Mijne is dan 30 kilo lichter, maar ik weiger terug te schakelen als ik over de Ardennen naar en van Luxemburg rijd.. Hij zakt wat terug, maar hij trekt het best, alles in de 5.
 
Laatst bewerkt:
Mevrouw Corrosie aka de Directrice neemt de familiemobiel de laatste tijd wat vaker mee (omdat het leuk is), maar vindt de combi toch wel zwaar sturen.

Ik ben eens wat gaan meten, en heb een berekening gemaakt van de invloed van een andere voorband op de naloop is.

Eerst maar eens de huidige situatie:
full


Ik heb een excel gemaakt waarin ik wat basisgegevens van de motor zet (2 punten in de balhoofdlijn en de wielbasis). Daarnaast kunnen de bandenmaten worden ingevuld. Hiermee gaat de excel aan het rekenen en daaruit komen de volgende resultaten:
full

Naloop is 4.5 cm

Aangezien het inveren van de motor ook een effect op de naloop heeft (naloop wordt kleiner), heb ik ook berekend hoever je kunt inveren totdat de naloop gelijk aan nul is. Dit is nu het geval bij een veerweg van 7.4 cm.

Nu heb ik in gedachten om de 130/90 band te vervangen door een 130/70. De motor komt hierdoor iets meer voorover te staan. In onderstaande tekening heb ik de motor nu op een helling getekend.
full


De naloop wordt nu bepaald door de afstand tussen het snijpunt van de balhoofdlijn en de weg en het raakpunt van de weg met de band (ik noem dat in de excel de aslijn) te bepalen.
(De naloop van 3.1 in de tekening is overigens niet juist)

full


Door de lagere band wordt de naloop nu dus 2.5 cm. De maximale veerweg (tot naloop 0) is nu ook iets kleiner geworden, maar met 6.7 cm kan ik nog wel leven denk ik.

Kortom: ik denk dat ik de huidige voorband eerst nog "even" oprij, en daarna eens voorzichtig ga experimenteren met een lagere band.

Zijn er hier meer mensen die met zo'n lage naloop rijden? Lagere naloop is minder rechtuitstabiliteit, maar met de dikke stuurdemper en uiteindelijk toch nog 2.5cm denk ik dat dat toch wel goed komt.

Als er mensen zijn die geinteresseerd zijn in de excel zelf, dan is dat natuurlijk geen probleem.
 
Als er mensen zijn die geinteresseerd zijn in de excel zelf, dan is dat natuurlijk geen probleem.
Niet op dit moment, maar als je hem in Google docs zou willen zetten zou wel prachtig zijn voor future reference.

Als je zelf geen Gdocs gebruikt, of wil mag je hem ook naar mij mailen, dan plak ik hem op mijn website, en in Gdocs.

Nu ik het schrijf, |( wil je hem naar mij mailen voor optie 2?
 
ik heb enigszins dat effect door het doorsteken vd voorpoten. Gaat ie wat directer en lichter van sturen en verder merk ik geen verschil.

Het allroad bandje ging die nog weer lichter van sturen maar voor m'n gevoel is dat meer 'n oplossing voor de wat lichtere combi's.
 
Hij is onderweg naar het mailadres wat in je profiel staat.
Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar jouw getallen :P
Ah, bedankt. Hij zat in de spam folder. Ik zal binnenkort eens gaan meten en invullen.

Ik heb de spreadsheet online gezet. Ik weet alleen niet of een ander nu ook berekeningen kan maken. Opslaan zou ik alleen kunnen.
Die bandenmaat zal ik nog even naar kijken, Ik denk dat hij gewoon bij een van de maten 0,01mm op moet tellen. (Gedaan, de achterband is iets minder gesleten) Bovendien wil ik nog even een plaatje met meten voor dummies toevoegen.

Naar de spreadsheet
 
Laatst bewerkt:
Ah, bedankt. Hij zat in de spam folder. Ik zal binnenkort eens gaan meten en invullen.

Ik heb de spreadsheet online gezet. Ik weet alleen niet of een ander nu ook berekeningen kan maken. Opslaan zou ik alleen kunnen.
Die bandenmaat zal ik nog even naar kijken, Ik denk dat hij gewoon bij een van de maten 0,01mm op moet tellen. (Gedaan, de achterband is iets minder gesleten) Bovendien wil ik nog even een plaatje met meten voor dummies toevoegen.

Naar de spreadsheet

Zo heb ik er nog niet over nagedacht... Als je er 0.0001 van maakt, zie je het niet eens in de resultaten terug, maar heb je per definitie geen deling door 0 meer. Met 0.01 zou het theoretisch met exotische bandenmaten nog kunnen... (geloof ik)

De handleiding "meten voor dummies" is natuurlijk altijd goed :Y
 
Als ik je maat van 4,5 cm zie is dit niet echt verkeerd.
Je zou tot 3 cm. kunnen gaan maar dan wordt het ook wel weer onstabiler

Zelf zou ik voor een breder stuur gaan indien mogelijk.
 
Wegwezen oma!

Span staat nu even veilig in de garage, met de ruimte om na te denken over verbeteringen. Zodra ik de voorband ga vervangen, denk ik aan een lager type, zie de discussie hierboven.

Daarnaast heb ik toch wel de wens voor een wat potenter blok. Vanmiddag heb ik iemand gesproken die dacht dat best mogelijk is om een blok van een K100 of een K100 16v in een K75 te lepelen. Nu ben ik voorlopig nog veel te druk, maar het idee om met een 4-cilinder K75 te gaan rondrijden staat me wel aan.

Zijn er hier mensen die wellicht iemand kennen, waarvan de neef van de buurman van zijn/haar zus dit al hebben gedaan?

Mocht het qua motorframe mogelijk zijn, heb ik wellicht nog de beperkende factor van het zijspanframe wat ook voor het blok langsloopt.

BMW K-kenners... ik houd me aanbevolen voor tips!
 
Dat kan niet.
Doordat het K75 blok een cilinder korter is heeft BMW de voorste framebuis/motorophanging verder naar achter gezet.
Je kan wel viercilinder blokken uitwisselen, maar geen driecilinder voor een viercilinder.
 
Dat kan niet.
Doordat het K75 blok een cilinder korter is heeft BMW de voorste framebuis/motorophanging verder naar achter gezet.
Je kan wel viercilinder blokken uitwisselen, maar geen driecilinder voor een viercilinder.

Dat is natuurlijk niet het gewenste antwoord :-)

Ik heb realoem er even op nageslagen... Maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid ervan.
De frames van een K75RT en een K100 zijn daar exact gelijk:

5.png


Maar bij de K75 wordt daar ook een 4-cilinder blok ingetekend.

Kijkend naar plaatjes van het blok, dan zie ik helaas dat je volledig gelijk hebt: de voorste ophanging zit bij de K100 verder naar voren dan bij de K75.

K75:
2.png


K100:
10.png


Op naar plan B...
De K75RT vervangen door een K100, en vervolgens kuipwerk e.d. weer pas zien te maken. (Nog steeds in de hoop dat het subframe van EZS ook past om een K100.)
 
Het kuipwerk past gewoon. Daarom heeft de K75RT ook een stukje kuip dat oversteekt bij de voorste cilinder, het is gewoon hetzelfde plastic.
Het subframe heb ik mijn bedenkingen over. Het deel van het balhoofd naar de versnellingsbak zal gelijk zijn. Die afstand is gelijk. Maar als het subframe vlak voor het blok langsloopt, zonder ruimte voor de extra cilinder gaat het krap worden. En ook als het subframe aan de voorste framebuizen, of motorophanging vast zit.
 
Ik heb ook mijn bedenkingen... (lees: ik denk dat het niet kan)

Een betere foto heb ik momenteel niet, en t span staat momenteel helemaal achterin de garage.
full
 
Laatst bewerkt:
Een complete K100 hoeft niet veel te kosten hoor. Er staat een goede betrouwbare basis hier op MF te koop voor 500 euro. (zoek maar even op crazy1987 ofzo iets.)

edit: deze:
500 euro challenge 2014: Crazy aan zijn eerste BMW K100RT!
Ik zit zelf te denken aan een 16 klepper. Maar ook die koop je voor zo'n 1000€.
Wellicht deze week eens contact met Dave opnemen over een ander (deel van het) subframe.

Of als écht wild plan: de bak aan m'n R1150RT knuppen!!
 
Zo... de kogel is door de kerk. De K75RT en de EZS gaan scheiden.
Afgelopen maandag bij EZS langs geweest om één en ander de bespreken, en wat wil het toeval, Dave had nét een K1100LT staan.

Met een goed voorstel op zak, er een paar dagen over nagedacht, en vanmorgen de knoop doorgehakt en de K1100 opgehaald.

Vanavond de eerste voorbereidingen getroffen om de bak van de K75 te verwijderen. We doen het rustig aan, maar willen natuurlijk wel weer zo snel mogelijk rijden :]

Zodra het huidige subframe van de 75 is losgemaakt, breng ik deze naar EZS, en wordt daar het subframe aanpast voor de 1100. Wielen en vork zullen worden geruild, en uiteindelijk zal de K75 weer als solo fiets door het leven gaan.
 
Laatst bewerkt:
Mooi man.. maar hij moet wel eerst ff mijn bak afmaken ;) Was vandaag in de buurt, maar net wat te laat om bij hem langs te gaan. Dave kan goede voorstellen maken idd :Y
 
Mooi man.

Er wordt weer volop gepland en tot aktie overgegaan hier in de zijspanhoek :)
 
Zo heb ik gister avond nog aan mijn BMW-touring koffers zitten prutsen, want er zijn binnenin twee onderdelen afgebroken, dit zijn koffers met schade die ik gratis bij mijn RS had gekregen, of repareren nog gaat moet ik nu eerst uit zien te vinden.
 
Zo heb ik gister avond nog aan mijn BMW-touring koffers zitten prutsen, want er zijn binnenin twee onderdelen afgebroken, dit zijn koffers met schade die ik gratis bij mijn RS had gekregen, of repareren nog gaat moet ik nu eerst uit zien te vinden.


Weet jij toevallig of dat soort koffers ook op een andere bexer passen?
Ik weet wel dat bij sommige modellen de uitlaat in de weg zit.
Maar of er meer verschillen zijn weet ik niet.
 
Lekker opgeschoten vandaag...
*O*

Zijspan gerelateerd:
  • De zijspanbak verwijderd en tijdelijk een ander onderkomen gegeven.
  • Zijspanrem losgekoppeld.
  • Zijspanframe verwijderd.
  • Compleet subframe en schetsplaat van de K75 verwijderd.

Overig:
  • Zumo steun en bedrading verwijderd
  • Extra verlichting verwijderd

Hmm. Als je het nu leest, denk je: is dat alles??? -O-

De K75 is nu op de voorvork en het achterwiel na weer bijna origineel.
 
Ik kom er net achter dat de foto's het niet deden...

Omdat iedereen hier dol op plaatjes is:

Nu nog bijna compleet (bedrading is al losgemaakt)
full


Bak eraf:
full


Zijspanframe eraf:
full


Bovenste bevestigingspunt achter (deze kan zo over op de K1100LT)
full


Subframe zit vast aan de bovenste blokbevestigingspunten:
full

full

full


Subframe gedemonteerd:
full

full


Deze week even naar EZS brengen, dan worden de nodige aanpassingen gedaan!
 
Nu ik toch alles los heb liggen, en om in de toekomst onderhoud makkelijker te maken, wil ik de bekabeling van bak (en trekhaak) snel kunnen losmaken, zodat het polyester er makkelijk af te tillen wordt. Ik denk aan zulke connectoren (IP67).

CA_Industrial_300.jpeg


Nu nog even uitzoeken waar ik zoiets kan bestellen. Ik gok dat Farnell ze vast leveren kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan