Corrosies familiemobiel

Nu ik toch alles los heb liggen, en om in de toekomst onderhoud makkelijker te maken, wil ik de bekabeling van bak (en trekhaak) snel kunnen losmaken, zodat het polyester er makkelijk af te tillen wordt. Ik denk aan zulke connectoren (IP67).

[afbeelding]

Nu nog even uitzoeken waar ik zoiets kan bestellen. Ik gok dat Farnell ze vast leveren kan.

Probeer het eens bij Conrad. Die heeft ze in allerlei soorten en maten, van kunststof.... Ook geen last van corrosie O-)
 
ik heb een stekker uit een kabelboom van een auto geknipt. Een aanhangerstekker vond ik wat lomp
 
Een aanhangerstekker vond ik wat lomp

Is het ook, daarom heb ik de stekker uit het zicht onder de bak zitten. Voordeel is wel dat je 13 polen ter beschikking hebt. En met radio, intercom, verlichting en twee benzine pompen in de bak wat allemaal vanaf het stuur te bedienen is, hou je er van 13 niet veel over.
 
Zoals bij jou is ideaal Kwastert. Zo ga ik het ook maken.
 
Is het ook, daarom heb ik de stekker uit het zicht onder de bak zitten. Voordeel is wel dat je 13 polen ter beschikking hebt. En met radio, intercom, verlichting en twee benzine pompen in de bak wat allemaal vanaf het stuur te bedienen is, hou je er van 13 niet veel over.

Hoe kan jij nou nog een lompe stekker kwijt onder je bak? :?
 
Uiteindelijk maken ze de meesten het net zo als ik het heb O-) O-)







:+

Deze niet hoor. Mij te lomp. Ik vond die bajonetstekker van Corrosie/Conrad erg mooi. Mijn baas heeft die ook, maar dan heb je een dure tang nodig om de stekkertjes aan de draad te knijpen.
Als die van de Conrad te solderen is, of met een eenvoudige tang gaat daar mijn voorkeur naar uit. Anders gebruik ik gewoon weer amp stekkertjes.
 
Deze niet hoor. Mij te lomp. Ik vond die bajonetstekker van Corrosie/Conrad erg mooi. Mijn baas heeft die ook, maar dan heb je een dure tang nodig om de stekkertjes aan de draad te knijpen.
Als die van de Conrad te solderen is, of met een eenvoudige tang gaat daar mijn voorkeur naar uit. Anders gebruik ik gewoon weer amp stekkertjes.

Die tang heeft hij dan toch ook wel :?
 
En op spullen lenen staat bij ons de doodstraf.

Heel goed.
Van lenen komt wenen, van ruilen komt huilen.

Ik heb al zo vreselijk veel spullen zien verdwijnen dat ik het niet anders dan eens kan zijn met je werkgever.
Bij ons op de zaak mag er van mij ook niks geleend worden. En ik kan heel vervelend streng zijn.
 
Uiteindelijk maken ze de meesten het net zo als ik het heb O-) O-)

:+

Vandaag jouw eerste topic er al bijgezocht om te kijken hoe je je meterkast hebt gemaakt... Zoiets moet het bij mij ook worden.

Aan de buitenkant van het span moeten twee connectoren komen. 1 om het span op de motor aan te sluiten, en 1 om de stroomvoorziening van de trekhaak aan te sluiten. In het meterkastje moet dus alles weer aan elkaar worden geknoopt.

Vanavond -terwijl iedereen hier aan het posten is- de schommelvork verwijderd. Momenteel is het achterwiel het enige waaraan je kunt zien dat de K75 ooit zijspantrekker is geweest.

Overmorgen ben ik van plan richting EZS te rijden, om de spullen daar af te geven ter aanpassing. Zolang Dave daarmee bezig is (ik hoop niet te lang) heb ik tijd om de K1100LT vast voor te bereiden, en om weer een begin te maken aan het opbouwen van de K75 naar solo.
 
Vandaag jouw eerste topic er al bijgezocht om te kijken hoe je je meterkast hebt gemaakt... Zoiets moet het bij mij ook worden.

Ik heb al veel plezier gehad van de wagoklemmen die ik op de bodem gelijmd heb. Je kunt dan heel makkelijk nieuwe verbindingen maken, of bestaande wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
Heel goed.
Van lenen komt wenen, van ruilen komt huilen.

Ik heb al zo vreselijk veel spullen zien verdwijnen dat ik het niet anders dan eens kan zijn met je werkgever.
Bij ons op de zaak mag er van mij ook niks geleend worden. En ik kan heel vervelend streng zijn.

wij mogen alles lenen en dat is natuurlijk ook wel makkelijk. Dat gaat vrijwel altijd goed overigens. Intern raakt er meer kwijt dan extern.
 
Hieronder alvast de uitgewerkte planning voor de aansluitingen in de meterkast.
Van boven naar beneden de 13 polen van een 13-polige stekker. Ik ga zoveel mogelijk uit van de aanhanger-standaard. Om mijn extra verlichting aan de voorzijde van de bak te kunnen aansturen, heb ik de "Achteruitrijverlichting" vervangen door de "Mistlampen voor"

De posities 1 t/m 5 zijn de posities op de Wago-klemmen. Zoals te zien, heb ik nog wat ruimte over om extra's in te bouwen.

full
 
Laatst bewerkt:
Probeer het eens bij Conrad. Die heeft ze in allerlei soorten en maten, van kunststof.... Ook geen last van corrosie O-)

Ik ben bij de Conrad aan het kijken geweest...

Qua formaat en dergelijke vind ik dit soort (kunststof :X ) connectoren best netjes.

Weipu SP2112 / P 12 Ronde stekker Stekker, inbouw Serie (ronde connectors): SP21 Totaal aantal polen: 12 1 stuks | Conrad.nl

Maar 12 polen in een kleine connector heeft weer als gevolg dat de nominale stroom weer lager wordt.

Massa t.b.v. contacten 1 t/m 8 baart me zorgen. Als ik alle mogelijke verlichting op zijspan en aanhanger aanzet, kom ik op een totaal van 279W. (Aanhanger verbruikt hiervan 125 Watt)
279W is bij 12 V een stroom van ruim 23A. De connectoren uit mijn link trekken dit niet.

Wellicht moet ik dus ook hier Kwastert maar na gaan doen... O-)
 
Heb je een elektrische BBQ op je aanhanger?
2x 5W achterlichtjes, 1x 21W knipper en af en toe twee remlichtjes van 21W.
Als ik dat allemaal optel kom ik op pieken van 73W als je remt terwijl je knippert.
En dan kan je ook nog van alles vervangen door ledjes.
 
Redt je dynamo dat wel :+

Maar de massa gooi je toch via het frame ? Als je het via een stekerverbinding doet krijg je toch een spanningsval met zo'n hoge stroom.

Dynamo levert 700W :P

En met ALLE verlichting reken ik continue brandende alarmlichten, remlichten en niet bestaande mistachterlichten mee. Als ik die uit de berekening haal, hou ik slechts de helft over.

Maar ja... het komt erop neer dat ik het liever wat overbemeten heb. Massa via het frame heb ik domweg niet aan gedacht. (Waarschijnlijk omdat het ook al niet op die manier zat). Ik bouw dan ook niet dagelijks zijspannen over...
 
De dynamo van een K1100 is 700 watt, dat is geen probleem.
Ik denk dat Corrosie zich zorgen maakt over mogelijke doorslag tussen de pennen aan de buitenkant van de connector ten opzichte van de montageplaat (=massa).
Dat zal niet snel gebeuren en is gemakkelijk te voorkomen door nog een extra isolator te gebruiken tijdens montage.
De hoge stroom door de kleine pennen is een groter probleem. Ik vermoed dat de pennen daardoor te warm worden en het kunststof van de connector gaan smelten.
Er zitten 12 polen in die 21mm doorsnede gepropt, dan is er niet veel ruimte tussen de pennen om te gaan wandelen voordat je sluiting hebt.

Het zijn wel hele mooie compacte connectoren maar ik denk dat ze net te weinig stroom aankunnen voor je toepassing.
Je kunt er ook voor kiezen om 2 connectoren van 7 polen te pakken, dan heb je ook veel dikkere polen en minder weerstand (=minder warmte ontwikkeling)
 
Heb je een elektrische BBQ op je aanhanger?
2x 5W achterlichtjes, 1x 21W knipper en af en toe twee remlichtjes van 21W.
Als ik dat allemaal optel kom ik op pieken van 73W als je remt terwijl je knippert.
En dan kan je ook nog van alles vervangen door ledjes.

Hier mijn berekeningen. Ik heb hierbij dus ook een reservering gemaakt voor een mistlichten achter.

Aanhanger verlichting:
  • 2x 10W achterlichten
  • 2x 21W remlichten
  • 2x 21W alarmlichten
  • 1x 21W mistlicht (die er nog niet opzit)

Totaal: 125W voor de aanhanger.

Zijspanverlichting:
  • 1x 10W achterlicht
  • 1x 5W voorlicht
  • 2x 21W knipperlichten R
  • 1x 21W remlicht
  • 1x 21W mistlicht achter (ook hier niet gemonteerd)
  • 1x 55W mistlamp voor

Totaal zijspan: 154W
 
Terug
Bovenaan Onderaan