Corsica 2017

Drummer

MF'er
20 feb 2015
88
11
Vlaanderen
Hoi iedereen,

In 2017 plannen we een reis naar Corsica.
Heen reis zal gaan via de Vogezen, zwarte Woud, Oostenrijk en Italie.
Vervolgens een weekje Corsica, om dan via Marseille richting Alpen te rijden en dan huiswaarts te gaan.
Reistijd ongeveer 14dagen.

Mijn vraag is wie heeft er leuke tips voor ginder, Hotels die aan te raden zijn, enz...

Wij hadden in gedachte om enkele dagen Zuid Corsica te doen, en vertrekken vanuit 1 hotel, vervolgens Noord Corsica te bekijken.

Tips, routes en info zijn welkom.


grtz Drummer
 
Hele eiland is mooi, alleen de oostkust wat minder. Veel hotels, toerisch, duk.
Vergeet het noordelijkste puntje niet, Cap corse.
Voor de rest, alle witte wegen zijn mooi. Gele ook, maar kans op verkeer.
Hotels weet ik niet, zelf 2 campings gedaan (ook inderdaad van allebei rond gereden).
Echt super. Heen/terugreis heb ik ook zo gedaan. Veel plezier alvast ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi iedereen,

In 2017 plannen we een reis naar Corsica.
Heen reis zal gaan via de Vogezen, zwarte Woud, Oostenrijk en Italie.
Vervolgens een weekje Corsica, om dan via Marseille richting Alpen te rijden en dan huiswaarts te gaan.
Reistijd ongeveer 14dagen.

Mijn vraag is wie heeft er leuke tips voor ginder, Hotels die aan te raden zijn, enz...

Wij hadden in gedachte om enkele dagen Zuid Corsica te doen, en vertrekken vanuit 1 hotel, vervolgens Noord Corsica te bekijken.

Tips, routes en info zijn welkom.


grtz Drummer


Zoek vooral de kronkelweggetjes op. Zal niet moeilijk zijn op Corsica, zijn weinig echt rechte wegen daar. De oostkust is qua wegen niet bijzonder dus die zou ik nu ook mijden als motorrijder, het midden, westen, noorden en zuiden zijn wel mooi om te rijden. Cap Corse is fantastisch om te rijden, wij hebben het rondje met de klok mee, maar ook tegen de klok in gereden. Aanrader.

Wij hebben Corsica verkend door rond te reizen en niet vanuit 1 hotel. Voor mijn gevoel is dat ook niet makkelijk, Corsica is niet groot, maar door de vele slingerweggetjes ligt je gemiddelde snelheid ook erg laag.

Tip van mij zou zijn: reis van hotel naar hotel via bijv. booking.com of ga kamperen met tent of huur een stacaravan op de vele campings. Of dit makkelijk te realiseren is hangt weer af van de periode waarin jullie gaan.

Leuke plaatsen om te bezoeken vonden wij Bonifacio en Corte.
Wij zijn met motorvrienden geweest in 2015 en we hebben de route van toen beschikbaar. Stuur maar even een pb als je deze graag ontvangt.
 
Ik ben er in 2012 geweest.

Wij deden de overtocht met een nachtboot van "Corsica Ferries" vanaf Toulon.
Voordeel van de nachtboot is dat je geen dagtijd verliest en dat je een hotelovernachting uitspaart.
Boeken doe je best vroeg genoeg, en dan is het nog raadzaam om enkele dagen te vergelijken, de prijzen variëren nogal.

Ook interessant, en wellicht onze volgende manier om tot op het eiland te geraken is de overtocht via Genua met Mobylines.
Daar kan je 's avonds de boot op, slapen in de kajuit en 's morgens varen. Tegen de middag zou je dan op het eiland aankomen.


Ik denk dat ik op die manier een betere nachtrust zal genieten, slapen op een varend schip is niet echt iets voor mij.

SNCF hebben ze ons afgeraden, wegens kans op stakingen...



Het eiland zelf is prachtig.

Ik heb even geleden voor vrienden nog eens een paar wegen aangestipt als aanraders, misschien heb je er iets aan...


- D80 Cap Corse. Best te rijden in tegenwijzerzin, zo rij je aan de kustkant, fermste uitzicht en op de wegen aan de rotskant ligt soms wel wat steenpuin. Wij kwamen van de boot en
reden onmiddellijk de Cap… heel mooi tijdens de ochtenduren.
- D81 van Saint Florent naar L’ille Rousse. Zeer mooie stuurweg in the middle of nowhere.
- D81 van Calvi naar Porto
- D84 in het binnenland richting Corte. Dwars door de rotsen.
295309_4229011014280_1378701020_n.jpg

- D963 buurt van Poggiola, binnenland, ruwere wegen, dieren op de weg, bergen, mooie
uitzichten.
556594_4228839689997_1992811470_n.jpg

531518_4228832449816_677890704_n.jpg


- Col de Bavella, D268 vanaf Zonda.



- Eigenlijk kan je niet veel mis doen daar, denk dat de wegen daar speciaal voor motorrijders aangelegd zijn.
- Pleintje van Saint Florent is gezellig om wa te eten, twee keer daar geweest en telkens stond heel da pleintje vol motoren.
- Eigenlijk is de hele westkust mooi, en als je het binnenland in rijdt wordt het rustiger, grimmiger en krijgt ge hier en daar wa varkens/koeien voor uw wielen. Oostkant vond ik wa minder.
Haute Corse vond ik persoonlijk ook mooier dan Corse Sud….


Onze verblijfplaatsen

- http://www.hotelserenada-algajola.com/
Algajola
Heel mooi hotel, garage voor de motoren.
Ontbijten doe je zo goed als op het strand, plezant wakker worden daar.
Algajola zelf is een klein, rustig dorpje met gezellige restaurantjes.




- http://www.hotel-lesflotsbleus.com/
Porto
Kleine garage voor de moto. Niet altijd plaats genoeg.
Gezellig dorpje.
Wij hebben in Porto een dag rust genomen. Aan de haven kan je met verschillende boten
een boottocht boeken.
Ze varen naar de Golf van Girolata en langs het natuurreservaat van Scandola.
Wij vonden het wel de moeite, zeker met zo’n powerboot!
http://www.france-voyage.com/frankrijk-gids/golf-porto-242.htm



- http://beach.hotel.pagesperso-orange.fr/
Propriano.
Kamers iets minder, grote garage voor de moto.
Propriano kan je vergelijken met Blankenberge, wat drukker, meer uitgaansleven.
Voor ons de minst aangename plek van de drie. Qua strand zit je daar wel goed....




Ik vond het een topvakantie.
Wij reden elke dag 200-300km, vertrokken onmiddellijk na het ontbijt en waren altijd in de namiddag terug aan het hotel. Op die manier konden we er ook een beetje een strandvakantie van maken.

Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Aan allen,


Alvast bedankt voor jullie reacties, daar kan ik weer wat mee.

Laat het plannen maar beginnen ;)

Grtz Drummer
 
Corse is al meermaals op MF aan de orde geweest.

Ik ben er al 7-8 X geweest. Altijd via Genua/ Savona/ La Spezia, dat is goedkoper.
Leuk om op heen en terugweg nog veel bergen te willen doen. Maar ik zou me vooral concentreren op het eiland. Vogezen en Zwarte Woud kan je altijd nog in een weekend doen.

Kamperen op Corsica is geen probleem. Campings genoeg en in de zomer (vrijwel)altijd mooi weer. Voor de motor zijn de wegen prachtig tot super! Ik lees bezoek Zuid-Corsica in de planning. Uiterste zuiden vind ik juist net iets minder. Juist de noordpunt is erg mooi. Natuurlijk ook kustweg bij Porto niet overslaan!
 
afgelopen september geweest. Was super!
Met de nachtboot over van Toulon naar Ajaccio.
kijk voor info en foto's anders even op onze Facebook pagina. Makkelijkste is via website op Facebook link te klikken.
www.pezzeiboyz.nl
 
Toulon is mss niet de beste overvaart?
Genua/ Savona is imho een betere optie met ferry naar Bastia.
T is moeilijker bereikbaar vanaf NL en de overtocht is (veel?) duurder.
 
Toulon is mss niet de beste overvaart?
Genua/ Savona is imho een betere optie met ferry naar Bastia.
T is moeilijker bereikbaar vanaf NL en de overtocht is (veel?) duurder.


Wij kozen toen voor Toulon omdat we dan 's nachts konden varen. Zo spaar je twee hotelovernachtingen uit en ook dagtijd...
Ook omdat we gewoon via de "route du soleil" zo snel mogelijk aan de overtocht wilden beginnen.



Ik zou het nu niet meer op die manier doen. Snelweg tot Toulon is tegengevallen, nooit meer rij ik met de motor over de Franse snelwegen met peage.


Het slapen op de ferry is iets wat ik wel terug zou willen doen, daarom dat we volgende keer via Genua gaan met Mobylines. Daar kan je 's nachts op de boot slapen, 's morgens ontbijten terwijl ze aan de overtocht beginnen.

Ik zou een paar dagen extra tellen om naar en van Genua te rijden. Zou wel nog steeds een vlotte route kiezen.

Tijd verliezen door de Vogezen en het Zwarte Woud erbij te nemen zou ik ook niet doen... ik zou liever wat extra dagen op Corsica plannen in dat geval.
 
Idd vooral extra dagen op Corsica routes plannen. Als je al die andere berggebieden onderweg ook meeneemt, kan je als je eenmaal op Corse bent geen berg meer zien! Beter is om daar een andere aparte vakantie voor te plannen!

Ik ben al meerdere keren vanaf Corse naar Savona/ Genua gevaren. Ook 's nachts!
Ik weet niet meer of was Moby of was Corsica Ferries. Dan rijd je 's ochtends om 07.00h vanaf de boot. NL was dan altijd met de auto makkelijk dezelfde dag te halen.

Maar ook met de motor rijd je in 1 dag naar huis! Ik kwam 2 jaar terug vanaf Sicilië met de boot naar Genua. Ook met de motor was de afstand naar NL in 1 rit goed te doen. (1150km)
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn er in 2013 geweest en dit jaar.

Dit is ook een heel leuk en mooi stuk. Filpmje waarin ik voorop rijd.

 
Terug
Bovenaan Onderaan