Corsica 2018

Net terug van een Reisje naar Corsica.

Je kan het hele verslag lezen op m'n reisblog
Corsica altijd prachtig! :t
Effe snel door de blog heen gescrolled. Zelf het eiland vaker bezocht.
Meeste plaatjes staan, ondanks mijn laatste bezoek in 2000 nog steeds op mijn netvlies.
Morgen blog doorlezen.
Mijn plan is dit jaar Sardinië met Corse als tussen-eiland. :]
Dus enkele van de blog-plaatjes zullen wel voorbij gaan komen..............
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag! ga later dit jaar een soortgelijke trip maken.. dag of 8 op corsica en dan een heen/terug rit nog erbij maken. geeft weer wat inspiratie zo'n verslag :)
Overweeg de boottochten te combineren met overnachting/snachts varen zoals je op de terugweg hebt gedaan, oordoppen mee dus begrijp ik ;)

Boek je dan 1 ticket voor 1 persoon + motor + 2 persoons(?) hut, en dan nog een los ticket voor 1 persoon enkel de overtocht? Wij gaan met 3 personen..
 
Leuk om de blog te lezen. Veel is herkenbaar.
Zelfs hoe je al improviserend toch thuis weet te komen. Ook heel herkenbaar!

Als ik de hele blog lees, dan heb je nog heel veel moois overgeslagen van het eiland, zoals Col de Bavella, Col de Verde, Col de Vergio. Ook de Castagniccia, geen super-hoge bergen, maar wel heel mooi, heb je ook in het geheel niet genoemd......

Op de heenreis meld je dat Livorno is lelijke havenstad.
Er is ook mogelijkheid naar Corse via Piombino. (piombo=lood) Dat is nog veeeel erger!

Corse heeft 's zomers vaker eind middag buien/ buitjes/ zwaar onweer in het binnenland.
Daarom altijd regenkleding mee. Beter mee verlegen dan om verlegen........

Jammer dat camera bij Haute-Asco met lege batterij. Voor mij 1 van de mooiere wegen van Corse. Op eindpunt van de weg is een Refuge. Van hier kijk je omhoog naar de Mte Cinto. Deze heb ik vanaf dit punt al eens beklommen. (Ca 5uur)

Jammer dat je Cap-Corse niet hebt kunnen rijden. Prachtig!

@Lege batterij camera: Daarvoor heb ik zelf een imitatie bijgekocht. Kost heel weinig.
Deze batt is idd minder dan de originele, maar wel altijd een reserve.
Ik kan overigens via 12V sigaretten-plug met USB ook camera en GSM onderweg opladen.
En in jouw geval ook makkelijk voor de compressor............? Evt reserve-zekering?
 
Overweeg de boottochten te combineren met overnachting/snachts varen zoals je op de terugweg hebt gedaan, oordoppen mee dus begrijp ik ;)

Boek je dan 1 ticket voor 1 persoon + motor + 2 persoons(?) hut, en dan nog een los ticket voor 1 persoon enkel de overtocht? Wij gaan met 3 personen..
Ieder maakt natuurlijk zijn eigen reis. Maar ik zou zelf wat meer dagen op Corse zijn gaan rijden en minder in aanloop en terugrit. Vogezen en Schwarzwald kan je ook altijd nog een keer doen in een pinkster-weekend. De tijd die nu is gereden op Corse heeft alleen een indruk van het eiland kunnen geven. Tsja, en dan is er ook nog de pech met de band....

Zelf ging ik in verleden altijd met de ochtend-boot 08.00h naar het eiland vanaf Italië.
(La Spezia, Livorno, Piombino en zelfs een keer Civitaveccia) Tijdens de nacht reed ik dan file-vrij door de Gotthardt-tunnel en was dan om ca 07.00h in de haven. De dagboot behoeft geen hut, want overvaart duurt maar 4-5uur. De boot (kan je effe dutten) vaart meestal van Italië naar noord-puntje Corse en blijft dan vlak langs de kust varen. De bergrug van Cap-Corse is dan goed zichtbaar en op de kustweg zie je de autootjes rijden. Leuk!
Begin van de middag rijd je dan van de boot af in Bastia en dan heb je nog voldoende tijd om je bestemming ergens op het eiland te bereiken en om evt. je tentje nog ergens op te zetten.

Terugreis nam ik meestal de nachtboot 23.00h vanaf Bastia naar Genua/ later Savona. Volgende ochtend rijd je om 07.00h van de boot af en dan is NL (voor mij 1130km) op deze dag nog goed bereikbaar. Je hebt dan iig wel nog de hele dag voor je............

Eeeeeeh, oordoppen...........? Nooit nodig gehad! :z :z
 
Laatst bewerkt:
Grappig, mn vader is ook net een weekje terug van 3 weken motorvakantie op corsica.
 
Leuk verslag drummer!


Een tip om die misverstanden zoals op dag 4 met je GPS te voorkomen.



Als ik mijn routes klaar heb ik Basecamp maak ik van elke route een spoor. Die gaan allemaal mee naar de GPS.
Ik zet deze zichtbaar op de kaart in het zwart.


Als ik nu mijn route rij zie ik onmiddellijk of mijn GPS met mijn voeten gaat spelen en kan ik alsnog de instructies van de route negeren en mijn positie op het spoor houden. De GPS zal zich dan zelf wel terug herberekenen op de juiste track.
 
Een tip om die misverstanden zoals op dag 4 met je GPS te voorkomen.

Als ik mijn routes klaar heb ik Basecamp maak ik van elke route een spoor. Die gaan allemaal mee naar de GPS.
Ik zet deze zichtbaar op de kaart in het zwart.

Als ik nu mijn route rij zie ik onmiddellijk of mijn GPS met mijn voeten gaat spelen en kan ik alsnog de instructies van de route negeren en mijn positie op het spoor houden. De GPS zal zich dan zelf wel terug herberekenen op de juiste track.
Als je ruzie hebt met Garmin, Basecamp, herberekenen, tracks en routes zou ik zeggen ga een cursus volgen bij MrGPS. Ook heeft deze een cursus te koop op DVD. Als je alles begrijpt van deze cursus dan wordt er niet 'met je voeten gespeeld'. Verder heeft MrGPS (maar ook collega's) diverse handige filmpjes gemaakt met diverse tips bij problemen die je onderweg tegen zou kunnen komen.

Ik heb nog NOOIT (mss effe in begin) problemen gehad met routes die de door de Zumo zelf worden aangemaakt. En dan ben ik er toch al half Europa mee rond getoerd.
Ook als er onderweg onverhoopt iets anders is als gepland, bijv. een nieuwe weg, of een weg die niet meer bestaat, dan weet je dat vaak heel simpel op te lossen!

De Garmin op zich werkt prima.
Maar je moet er wel (te) veel voor weten om er goed mee te werken. ;(
 
Leuk om te lezen! Corsica met de motor staat hier ook op de bucketlist :]
 
Als je ruzie hebt met Garmin, Basecamp, herberekenen, tracks en routes zou ik zeggen ga een cursus volgen bij MrGPS. Ook heeft deze een cursus te koop op DVD. Als je alles begrijpt van deze cursus dan wordt er niet 'met je voeten gespeeld'. Verder heeft MrGPS (maar ook collega's) diverse handige filmpjes gemaakt met diverse tips bij problemen die je onderweg tegen zou kunnen komen.

Ik heb nog NOOIT (mss effe in begin) problemen gehad met routes die de door de Zumo zelf worden aangemaakt. En dan ben ik er toch al half Europa mee rond getoerd.
Ook als er onderweg onverhoopt iets anders is als gepland, bijv. een nieuwe weg, of een weg die niet meer bestaat, dan weet je dat vaak heel simpel op te lossen!

De Garmin op zich werkt prima.
Maar je moet er wel (te) veel voor weten om er goed mee te werken. ;(


Maak je geen zorgen, ik weet hoe ik met mijn Garmin moet werken, en ook de cursus van mrGPS is mij niet vreemd.



De mrGPS methode (de GPS een route laten maken van een track met herberekenen UIT) hanteer ik niet, want die vind ik enkel nuttig als je een vooraf gecontroleerde route wil rijden met verschillende deelnemers.

Ik laat mijn herberekenen ALTIJD op staan.




Probeer het gerust eens uit... maak een route in Basecamp, maak in Basecamp van deze route een track en sleep beide bestanden naar je GPS.

Zet het "spoor" zichtbaar op je kaart en laat de GPS de "reis" starten.

Gegarandeerd ga je een verschil zien tussen de route die je GPS je voorschoteld en het spoor dat je zichtbaar hebt staan. (en dat terwijl in Basecamp het spoor exact getekend is over de route die je hebt gemaakt)
En dat bedoel ik wanneer ik zeg dat mijn GPS mij met m'n voeten wil spelen... ;)

Hoe meer viapunten, hoe minder verschil, hoe minder viapunten, hoe meer kans dat je GPS een iets andere berekening doet dan Basecamp.

Meestal gaat het maar om heel kleine verschilletjes, als je tenminste genoeg viapunten gebruikt voor je route. Het verschil is soms zo klein dat je op je scherm de route en het spoor terug ziet samenkomen ook... en dan kies je toch gewoon wat je het beste lijkt.


Voordat ik op deze manier werkte ging het ook allemaal goed hoor, uiteindelijk stuurt je GPS je toch van viapunt naar viapunt…. en je gaat onderweg nooit weten of de rit die je rijdt 100% overeenkomt met de route die je op je computerscherm zag. Dat ben ik pas beginnen merken toen ik het spoor mee zichtbaar op de kaart begon te zetten.



Het mooie van deze werkwijze is dat je NOOIT voor verrassingen komt te staan en altijd kan terugvallen op de oorspronkelijke track die JIJ in basecamp zag op de kaart.

Het herberekenen mag gewoon blijven staan, dus geen gedoe met inzoomen op de kaart en zelf de weg terug naar de route zoeken bij omleidingen en afsluitingen....


Maar hey... ieder z'n manier, toch? Ik gaf alleen maar een tip mee waarvan ik zeker weet dat drummer dat probleempje in Italië had kunnen voorkomen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Geloven doe ik jouw verhaal nog niet.
Dan had ik dat toch al lang een keer moeten merken......... :?

Maar oke, ik zal het een keer gaan testen.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat de Garmin alles in zich heeft om tussen verschillende motorrijders een puinhoop te creëren. Zelfs 'oud-gedienden' met Garmin betrap ik nog wel eens op foutjes. Ook ikzelf heb nog wel eens een moment, dat ik een filmpje terug zoek om te kijken hoe het ook alweer precies was............ :X


Dit is een heel andere discussie dan het topic..............
Corsica is een veel leuker onderwerp........... :t
 
Laatst bewerkt:
Geloven doe ik jouw verhaal nog niet.
Dan had ik dat toch al lang een keer moeten merken......... :?

Maar oke, ik zal het een keer gaan testen.


Geloven moet je me niet... maar als je erover nadenkt... logisch is het wel.


Dmv viapunten ga je in basecamp een route maken, op je PC berekent BC van viapunt tot viapunt en zo bekom je een kant-en-klare route.

De route die je naar je GPS stuurt is niet meer dan al die viapunten in de juiste volgorde, toch? Je GPS berekent op zijn beurt een route van viapunt naar viapunt. Na het importeren gaat je GPS toch elke route berekenen....


De rekenmethode kan je enigszins wel gelijk proberen te houden tussen toestel en BC, maar 100% gelijk met de PC heb ik mijn Zumo nog niet weten te berekenen. Hij kiest hier en daar wel eens een ander weggetje tussen twee viapunten... dit ga je nooit merken als je dat spoor niet zichtbaar op de kaart hebt staan.
Maak je een langere route en ben je wat zuinig met je viapunten... dan kan dat verschilletje wat groter worden... en zo kan het zijn dat je tussen twee viapunten toch een heel andere route gaat rijden dan dat jij op je computerscherm zag.
Ga je echt heel veel viapunten gebruiken, dan ga je je toestel weinig tot geen kans geven om z'n eigen goesting te doen, en dan kan het goed zijn dat je niet afwijkt van je oorspronkelijk spoor.


Als je een spoor maakt in BC en die naar je toestel sleept... dan ga je wel 100% dezelfde track op je toestel zien.
Het is ook net daarom dat Hans deze manier van werken adviseert als je wil dat iedereen dezelfde route gaat zien op z'n toestel.
Waar ik dan weer een probeem mee heb is dat wanneer je van een spoor een reis gaat maken in je toestel je maar twee punten hebt, het begin- en het eindpunt. Het herberekenen moet dus uit staan....

Als je dan van de route af geraakt moet je zelf de weg terug vinden naar die geprojecteerde route op je scherm, alleen... je GPS gaat je niet meer helpen.

Doe je het zoals ik het doe... herberekenen AAN en een spoor zichtbaar op de kaart... dan kan je op twee manieren terug op je route komen... door de aanwijzingen te volgen van je toestel dat aan het herberekenen gaat... of door zelf een weg te kiezen die je naar het nog steeds zichbare spoor leidt...

Je gaat altijd twee volglijnen zien op je scherm... als je op het oorspronkelijke spoor blijft rijden zie je ze netjes op mekaar, wijk je af... dan zie je er twee en kies je welke je het beste uitkomt.

Ik verander alvast niet meer van methode. :t



Dit is een heel andere discussie dan het topic..............
Corsica is een veel leuker onderwerp........... :t


Dat dan weer wel.... :t

Ik zou ook nog wel eens willen teruggaan, maar vrees dat het nooit zo goed gaat zijn als onze eerste keer.
 
Laatst bewerkt:
Geloven moet je me niet... maar als je erover nadenkt... logisch is het wel.


Dmv viapunten ga je in basecamp een route maken, op je PC berekent BC van viapunt tot viapunt en zo bekom je een kant-en-klare route.

De route die je naar je GPS stuurt is niet meer dan al die viapunten in de juiste volgorde, toch? Je GPS berekent op zijn beurt een route van viapunt naar viapunt. Na het importeren gaat je GPS toch elke route berekenen....


De rekenmethode kan je enigszins wel gelijk proberen te houden tussen toestel en BC, maar 100% gelijk met de PC heb ik mijn Zumo nog niet weten te berekenen. Hij kiest hier en daar wel eens een ander weggetje tussen twee viapunten... dit ga je nooit merken als je dat spoor niet zichtbaar op de kaart hebt staan.
Maak je een langere route en ben je wat zuinig met je viapunten... dan kan dat verschilletje wat groter worden... en zo kan het zijn dat je tussen twee viapunten toch een heel andere route gaat rijden dan dat jij op je computerscherm zag.
Ga je echt heel veel viapunten gebruiken, dan ga je je toestel weinig tot geen kans geven om z'n eigen goesting te doen, en dan kan het goed zijn dat je niet afwijkt van je oorspronkelijk spoor.


Als je een spoor maakt in BC en die naar je toestel sleept... dan ga je wel 100% dezelfde track op je toestel zien.
Het is ook net daarom dat Hans deze manier van werken adviseert als je wil dat iedereen dezelfde route gaat zien op z'n toestel.
Waar ik dan weer een probeem mee heb is dat wanneer je van een spoor een reis gaat maken in je toestel je maar twee punten hebt, het begin- en het eindpunt. Het herberekenen moet dus uit staan....

Als je dan van de route af geraakt moet je zelf de weg terug vinden naar die geprojecteerde route op je scherm, alleen... je GPS gaat je niet meer helpen.

Doe je het zoals ik het doe... herberekenen AAN en een spoor zichtbaar op de kaart... dan kan je op twee manieren terug op je route komen... door de aanwijzingen te volgen van je toestel dat aan het herberekenen gaat... of door zelf een weg te kiezen die je naar het nog steeds zichbare spoor leidt...

Je gaat altijd twee volglijnen zien op je scherm... als je op het oorspronkelijke spoor blijft rijden zie je ze netjes op mekaar, wijk je af... dan zie je er twee en kies je welke je het beste uitkomt.

Ik verander alvast niet meer van methode. :tDat dan weer wel.... :t

Ik zou ook nog wel eens willen teruggaan, maar vrees dat het nooit zo goed gaat zijn als onze eerste keer.

Ech wel. Ik ben er nu 3 keer geweest en gaan dit jaar voor de vierde keer. Ik weet (bijna)zeker dat het weer een fantastische trip wordt. :] :Y
 
mbt de boot, als de afvaarttijd bijvoorbeeld 23:00 is, hoe laat beginnen ze dan meestal met boarden, uurtje van tevoren? Neem aan dat je in de haven zelf nog een boardingpass moet oppikken voor je reservering?
 
Laatst bewerkt:
Dmv viapunten ga je in basecamp een route maken, op je PC berekent BC van viapunt tot viapunt en zo bekom je een kant-en-klare route. etc. etc;

Klopt helemaal. Ik doe het ook zo, herbereken kan gewoon aan blijven staan. Is handig als je een keertje fout rijdt. Prima dingetje hoor die Zumo als je goed weet hoe die werkt. Maar dat lukt nu wel na 6-7 jaar gebruik.

En wij zitten over vier weekjes ook op Corsica. Heen via de Route des Grand Alpes. Bootje vanuit Nice om 08.00 uur en terug via Livorno, Iseo en Oostenrijk. Ik verheug me er nu al op.
 
mbt de boot, als de afvaarttijd bijvoorbeeld 23:00 is, hoe laat beginnen ze dan meestal met boarden, uurtje van tevoren? Neem aan dat je in de haven zelf nog een boardingpass moet oppikken voor je reservering?


Wij moesten ongeveer een uurtje voor afvaart aanwezig zijn.

Je ticket dat je hebt afgeprint is meteen ook je boarding pas.


Veel plezier alvast ginder
 
Mooie blog, heb ook weer wat ideeen opgedaan voor mijn tour naar Corsica en de Provence komend najaar, ook door de commentaren van oa mean-machine, dank daarvoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan