Counter-stearing ?!?

counter-stearing

  • Voor

    Stemmen: 34 97,1%
  • Tegen

    Stemmen: 1 2,9%
  • Anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    35
, als je je motor schuin houdt dan maak je een bocht. en motor schuin duwen vanuit je heupen en dan mee gaan hangen is echt niet moeilijk.
ja maar je hoeft toch niet te sturen
bye.gif


:+ Nou dan, Als jij toch niet hoeft te sturen :? :+

Nee, dat kan idd. iedereen, en probeer nu eens je motor scheef te duwen,
(Je mag er naast gaan zitten) en dan rechtdoor te rijden, kun je dat OOK ???
*
bye.gif

D *D *D
 
Laatst bewerkt:
ja maar je hoeft toch niet te sturen, als je je motor schuin houdt dan maak je een bocht. en motor schuin duwen vanuit je heupen en dan mee gaan hangen is echt niet moeilijk.
Helemaal mee eens. Als je je motor schuin houdt maak je een bocht. Maar ik denk dat je onderschat hoeveel moeite het kost om een motor op snelheid puur met je gewicht te sturen... Ik zou zeggen probeer het maar eens: zoek een leeg stukje weg op, ga rijden met een gangetje van 80 ofzo en probeer maar eens met je handen los van het stuur (maar wel in de buurt van het stuur ;) ) een meter of twee uit te wijken. Ik denk dat het je tegenvalt. Het zal je misschien best lukken, maar ik denk dat het je aanzienlijk meer moeite zal kosten en dat het een stuk trager gaat dan je verwacht. Laat staan dat je op die manier ergens voor uit kunt wijken. En probeer daarna ter vergelijk hetzelfde nog maar eens dmv countersteering. :)
 
Op vrijdag 14 november 2003 10:48 schreef Orpheus het volgende:Helemaal mee eens. Als je je motor schuin houdt maak je een bocht. Maar ik denk dat je onderschat hoeveel moeite het kost om een motor op snelheid puur met je gewicht te sturen... Ik zou zeggen probeer het maar eens: zoek een leeg stukje weg op, ga rijden met een gangetje van 80 ofzo en probeer maar eens met je handen los van het stuur (maar wel in de buurt van het stuur ;) ) een meter of twee uit te wijken. Ik denk dat het je tegenvalt. Het zal je misschien best lukken, maar ik denk dat het je aanzienlijk meer moeite zal kosten en dat het een stuk trager gaat dan je verwacht. Laat staan dat je op die manier ergens voor uit kunt wijken. En probeer daarna ter vergelijk hetzelfde nog maar eens dmv countersteering. :)

idd
 
Helemaal mee eens. Als je je motor schuin houdt maak je een bocht. Maar ik denk dat je onderschat hoeveel moeite het kost om een motor op snelheid puur met je gewicht te sturen... Ik zou zeggen probeer het maar eens: zoek een leeg stukje weg op, ga rijden met een gangetje van 80 ofzo en probeer maar eens met je handen los van het stuur (maar wel in de buurt van het stuur ;) ) een meter of twee uit te wijken. Ik denk dat het je tegenvalt. Het zal je misschien best lukken, maar ik denk dat het je aanzienlijk meer moeite zal kosten en dat het een stuk trager gaat dan je verwacht. Laat staan dat je op die manier ergens voor uit kunt wijken. En probeer daarna ter vergelijk hetzelfde nog maar eens dmv countersteering. :)
:^

uiteraard zal je motor een bocht gaan maken als je er links of rechts naast gaat hangen... maar je zal nooit netzo snel een bocht in kunnen sturen en uit kunnen sturen met hangen ,als dat je het met countersteering kan. en zeker niet bij +120 ofzo..
 
Ja dat zeg ik toch ook steeds, dat countersteering werkt goed en is heel bruikbaar..das geen discussiepunt.
Ik zit gewoon door te zagen over dat ik het "normaal" niet doe/deed ook niet onbewust, en daar heb ik heel bewust op gelet de laatste dagen ;)
 
maar ik ben nogsteeds overtuigt dat iedereen het doet...
alleen is de stuuruitslag die je maakt zo minimaal dat je het niet doorhebt en dus denkt dat je niet countersteert :)
 
Dus volgens jou zou je boven de 60km/h naast je motor kunnen gaan hangen terwijl je motor mooi rechtdoor blijft gaan..mits je je stuur maar recht houdt.

geloof er niks van

Juist, als je boven de 60km/h je stuur zou loslaten kan je naast je motor gaan hangen terwijl hij rechtuit blijft gaan.

Niet stuur rechthouden zoals jij zegt, het stuur zal zelf draaien om de motor op z'n rechte lijn te houden. Op het moment dat jij het stuur probeert recht te houden ga je weer duwen en trekken.

Sterker nog indien het mogelijk zou zijn om gas te geven zonder het stuur vast te pakken, zou je zodra de motor is ingestuurt het stuur loskunnen laten.

Kieth Code van "twist of the wrist" heeft er zelfs een motor voor gebouwt
De "NO BS Bike" waarbij BS officieel staat voor Body Steering. Maar in praktijk zeggen ze de NO Bullshit Bike. Want het verhaal dat je stuurt met je gewicht is volgens hun Bullshit.

Kijk maar naar de Thundercat onderaan de pagina:
www.superbikeschool.co.uk/uk/machinery.shtml
 
Ja dat zeg ik toch ook steeds, dat countersteering werkt goed en is heel bruikbaar..das geen discussiepunt.
Ik zit gewoon door te zagen over dat ik het "normaal" niet doe/deed ook niet onbewust, en daar heb ik heel bewust op gelet de laatste dagen ;)

Zucht ;)

Heb je al met 120 geprobeert met losse handen een bocht te maken ? Gaat toch een stuk langzamer dan dat je het stuur beetpakt ? Zo ja,. doe je het stiekum toch onbewust,.... zo nee, dan onderschat ik een beetje hoe langzaam jij bochten neemt :+
 
Ik rij nog maar 2 maanden en het was me nog niet opgevallen dat ik dat onbewust deed.
Heb er nu eens echt op gelet, en het wat harder gedaan dan normaal. Gaat verbazend goed.

Wat ik wel raar vind is dat als je aan je rechter stuur trekt (links duwt) dan je dan naar links gaat :? Je zou toch verwachten dat je fiets de richting uit gaat naar waar de band gericht staat :?

Iemand die hier een wetenschappelijke uitleg voor heeft ? :)
 
Balanceer een potlood op je vinger, om het potlood nu naar links te laten vallen, moet je je vinger naar rechts bewegen...

Zelfde gebeurt met de motor, als je naar rechts stuurt, contact punten van je banden gaan naar rechts, en voila... je motor valt om...

 
Balanceer een potlood op je vinger, om het potlood nu naar links te laten vallen, moet je je vinger naar rechts bewegen...

Zelfde gebeurt met de motor, als je naar rechts stuurt, contact punten van je banden gaan naar rechts, en voila... je motor valt om...

Dat is wel heel simpel uitgelegd. En nog fout ook.

Zoals al genoemd heet de werkeleijke verklaring: "Precessie"

Als je een op het rotatievlak van een draaiend wiel (gyroscoop) een kracht uitoefend in een bepaalde klokrichting zal het wiel reageren door de kantelen over de haaks daarop staande as door het loopvlak in tegengestelde klokrichting.

Dus je duwt het stuur naar links (kracht om vertikale as door loopvlak van wiel tegen de klok in ) dan kantelt de motor naar rechts (reactie met de klok meer om horizontale as door het loopvlak).

verdere schematische uitleg: www.accs.net/users/cefpearson/gyro.htm
 
Dat is wel heel simpel uitgelegd. En nog fout ook.

Zoals al genoemd heet de werkeleijke verklaring: "Precessie"

Als je een op het rotatievlak van een draaiend wiel (gyroscoop) een kracht uitoefend in een bepaalde klokrichting zal het wiel reageren door de kantelen over de haaks daarop staande as door het loopvlak in tegengestelde klokrichting.

Dus je duwt het stuur naar links (kracht om vertikale as door loopvlak van wiel tegen de klok in ) dan kantelt de motor naar rechts (reactie met de klok meer om horizontale as door het loopvlak).

verdere schematische uitleg: www.accs.net/users/cefpearson/gyro.htm

Jullie hebben beide gelijk op 1 punt na. Je geeft hem ongelijk, terwijl er zou moeten staan; :^ en bovendien .....
 
Deze legt het allemaal wat uitgebreider en exacter uit >>

http://www.msgroup.org/TIP048.html

90% van dit verhaal klopt.

Alleen gaat hij voorbij aan het feit dat een gyroscoop zichzelf stabiliseert.
Dus als je het voorwiel kort uit balans brengt, zal de motor heel kort zwabberen, maar den weer stabiliseren en de motor zal weer rechtuit gaan.

Als je in jouw voorbeeld over het podlood op de vinger het podloot zou vervangen door een draaiend wiel, zal het wiel even kantelen, maar daarna weer meteen rechtop gaan staan.
 
Was inderdaad ff eenvoudig gesteld, het is echter niet alleen de gyroscopische werking >>>
(Ben geen expert, ik weet ook maar alleen wat ik lees en denk te snappen,..)

But gyroscopic precession is not a necessary component of counter-steering. No matter how slight, if your front wheel deviates from a straight path your motorcycle will begin to lean in the opposite direction. It is entirely accurate to assume that even without gyroscopic precession, the act of steering the front wheel out from under the bike would start counter-steering in the opposite direction. This is a result of steering geometry - rake. You can observe it at a complete stop. Just turn your handlebars in one direction and you will see that your bike leans in the opposite direction as a result. [Please note that though gyroscopic precession is not a necessary component of counter-steering it GREATLY facilitates it. Indeed, it is the precession of the REAR tire that results from the momentary change of direction of the bike that 'pushes' about 80% of the bulk of the bike into a lean in the direction you want to go.]

Zie net dat je heel het artikel heb gelezen,.. |(
 
Ik heb het verhaal net nog 2x doorgelezen :)

Zijn verhaal klopt in theorie wel.

Als zijn verhaal klopt, dan zou er dus een moment moeten zijn waarop het stuur van de motor ook daadwerkelijk de "andere kant" uitstaat voordat hij instuurt. Deze uitslag zou dan enorm klein en het moment enorm kort zijn.
Of dat moment er is weet ik niet, ik neem eigenlijk aan van wel, maar dan zal het naar mijn mening zo klein zijn dat het verwaarloosbaar is. Naarmate de snelheid hoger wordt word het aandeel ven de precessie ook groter.

Daarnaast vraag ik me af of deze man wel eens op zo'n fiets met 2 ski-tjes de piste is afgeweest. Ik wel..... en ik kan uit ervaring zeggen, dat die ook met countersteering werken. Als je in een keer ver genoeg links stuurt, ga je rechts keihard op je plaat. Of bedoelde hij dat niet :+


Als hij dat stukje over die balans aanpast en zegt dat de invloed tov precessie minimaal vind ik het een goed stuk :}
 
Ik heb het verhaal net nog 2x doorgelezen :)

Zijn verhaal klopt in theorie wel.

Als zijn verhaal klopt, dan zou er dus een moment moeten zijn waarop het stuur van de motor ook daadwerkelijk de "andere kant" uitstaat voordat hij instuurt. Deze uitslag zou dan enorm klein en het moment enorm kort zijn.
Of dat moment er is weet ik niet, ik neem eigenlijk aan van wel, maar dan zal het naar mijn mening zo klein zijn dat het verwaarloosbaar is. Naarmate de snelheid hoger wordt word het aandeel ven de precessie ook groter.

Daarnaast vraag ik me af of deze man wel eens op zo'n fiets met 2 ski-tjes de piste is afgeweest. Ik wel..... en ik kan uit ervaring zeggen, dat die ook met countersteering werken. Als je in een keer ver genoeg links stuurt, ga je rechts keihard op je plaat. Of bedoelde hij dat niet :+


Als hij dat stukje over die balans aanpast en zegt dat de invloed tov precessie minimaal vind ik het een goed stuk :}

Neem eens een mini rotonde o.i.d. zo snel mogelijk. Je zult merken dat je de motor onder je door moet sturen, terwijl tegelijk de precessie jouw over de motor heen tilt.

Het sneeuw verhaal kun je slecht vergelijken met een motor. De naloop van een ski is namelijk totaal verkeerd.
 
Het eerste dat ik leerde bij bijzondere verrichtingen (straatje keren): "Geef een klein rukje naar rechts, je fiets valt dan naar links. Meteen over je linkerschouder kijken en voila... bochtje gemaakt!" Werkt! Juist bij lage snelheid wordt je draaicirkel mooi klein. Ik zweer erbij!
 
Het eerste dat ik leerde bij bijzondere verrichtingen (straatje keren): "Geef een klein rukje naar rechts, je fiets valt dan naar links. Meteen over je linkerschouder kijken en voila... bochtje gemaakt!" Werkt! Juist bij lage snelheid wordt je draaicirkel mooi klein. Ik zweer erbij!

Nu heb je het over afvlakken. Dit is een techniek voor korte bochten. Het verschil is o.a. dat je je gewicht in dit geval naar buiten beweegt en de motor van je af naar beneden duwt.

Dat is echt niet het hetzelfde als tegensturen
 
Nu heb je het over afvlakken. Dit is een techniek voor korte bochten. Het verschil is o.a. dat je je gewicht in dit geval naar buiten beweegt en de motor van je af naar beneden duwt.

Dat is echt niet het hetzelfde als tegensturen

Zenx! Ik neem (bijna) alles aan van ervaren motorrijders. Cursusje dan maar (nadat ik m'n rbw heb... }) )
 
Neem eens een mini rotonde o.i.d. zo snel mogelijk. Je zult merken dat je de motor onder je door moet sturen, terwijl tegelijk de precessie jouw over de motor heen tilt.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Maar als ik het goed bergrijp heb je het hier over tegenhangen vs meehangen.
Volgens mij verwissel jij daarbij "precessie" met "centriputaalkracht".


Het sneeuw verhaal kun je slecht vergelijken met een motor. De naloop van een ski is namelijk totaal verkeerd.

Het was ook sarcastisch bedoelt.
De schijver van het artikel begon zelf over om het voorwiel te vervangen door een ski.
 
maar ik ben nogsteeds overtuigt dat iedereen het doet...
alleen is de stuuruitslag die je maakt zo minimaal dat je het niet doorhebt en dus denkt dat je niet countersteert :)

Eigenlijk dacht ik dat ook, maar toen ik vanmorgen op het cbeetje 350 f reed naar mijn werk toen moest ik plotseling aan het countersteeren denken, dus wou ik dat bewust even uitproberen.
Nou dat werkte dus niet, dat motortje is daar veel te licht voor of stuurt veel te makkelijk of kies maar wat uit, (ik te zwaar), maar alleen op gewicht gaat ie al giga door de bocht dus: ????
 
Op zaterdag 15 november 2003 09:18 schreef Yzf1kr het volgende:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Maar als ik het goed bergrijp heb je het hier over tegenhangen vs meehangen.
Volgens mij verwissel jij daarbij "precessie" met "centriputaalkracht".

Als je mij niet begrijpt, hoe kan je dan je eigen verhaal begrijpen?
knippen en plakken :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan