Counter steering

waaromikniet

MF'er
14 mei 2009
110
0
Delfzijl
Hallo Allemaal,

Om wat beter door de bocht te komen ben ik bezig om mijn kijk- en bochtechniek te verbeteren. Heb gister de DVD Twist of the wrist 2 van Keith gezien. Vond het een erg interesante film (behalve slechte acteerwerk van de acteurs) In het begin van de film wordt getoond wat de invloed is van sturen met je lichaam en dat dit eigelijk weinig uithaalt. In de film wordt ook uitgelegd dat je het beste met counter steering kan werken door een tikje tegen het stuur aan te geven. Er wordt gezegd "It's the only way to correctly steer a bike" Ik oefen af en toe op een klaverblad bij mij in de buurt maar daar gebruik ik niet altijd deze manier.

Hoe stuur je nou eigenlijk het beste de bocht in? Moet je altijd gebruik maken van counter steering?
 
Hallo Allemaal,

Om wat beter door de bocht te komen ben ik bezig om mijn kijk- en bochtechniek te verbeteren. Heb gister de DVD Twist of the wrist 2 van Keith gezien. Vond het een erg interesante film (behalve slechte acteerwerk van de acteurs) In het begin van de film wordt getoond wat de invloed is van sturen met je lichaam en dat dit eigelijk weinig uithaalt. In de film wordt ook uitgelegd dat je het beste met counter steering kan werken door een tikje tegen het stuur aan te geven. Er wordt gezegd "It's the only way to correctly steer a bike" Ik oefen af en toe op een klaverblad bij mij in de buurt maar daar gebruik ik niet altijd deze manier.

Hoe stuur je nou eigenlijk het beste de bocht in? Moet je altijd gebruik maken van counter steering?
als je niet op die manier het klaverblad instuurt, dan ga je er stapvoets doorheen. ;)

Onbewust stuur je naar links om de motor naar rechts om te laten vallen. Als je daar bewust mee bezig gaat kun je makkelijker harder en sneller insturen waardoor je dus je bochten korter kan maken in veel gevallen en je een minder grote radius nodig hebt om de bocht te beginnen.

dus kort:
Met counter-steering, bepaal je je hellingshoek meer niet. Lig je op een oor ben je niet meer aan het sturen en zou je niets meer met je stuur moeten doen. (op sommige motoren moet je druk uit blijven oefenen om de motor op hellingshoek te houden, maar dan behoud je je hellingshoek)
 
Laatst bewerkt:
Dat doe je onbewust.

Je doet het inderdaad onbewust, maar zodra je er echt op gaat letten merk je wel dat het beter gaat :).

Zelf duw ik altijd heel licht tegen de kant waar ik dus heen wil, nu heb ik een vrij lichte fiets dus ik weet niet of je bij wat zwaardere fietsen ook harder moet duwen :P.
 
Laatst bewerkt:
Heb dit al wel meerdere malen geprobeerd maar denk dat ik met het gewoon beter moet aanleren. Meestal kost het me te veel tijd om voor te bereiden op de bocht en ga ik er niet vloeiend maar wel langzaam doorheen.

Morgen dagje papenburg dus genoeg ruimte om te oefenen.
 
Ik duw en trek, zeker bij snelle opeenvolgende bochten. Bocht naar rechts = eerst links aan stuur even trekken, daarna rechts verderduwen.

Overigens kun je wel degelijk met je lichaam sturen, alleen geen scherpen bochten. Maar een korte slalom kan perfekt. Ik heb ooit een video gezien van de Belgische motorpolitie die op hun knietjes op de motor zitten, handen los en dus alleen met hun gewicht/lichaam een slalomparcours (moeten) afleggen.
 
Dit merkte ik ook pas toen ik al een poos reed! Het bewust doen maakt het makkelijker en duwen aan de binnenkant vind ik prettiger dan het stuur naar je toe trekken aan de andere kant. Ik weet echter niet of dit de beste manier is (om antwoord te geven op je vraag) :W
 
Ik duw en trek, zeker bij snelle opeenvolgende bochten. Bocht naar rechts = eerst links aan stuur even trekken, daarna rechts verderduwen.

Overigens kun je wel degelijk met je lichaam sturen, alleen geen scherpen bochten. Maar een korte slalom kan perfekt. Ik heb ooit een video gezien van de Belgische motorpolitie die op hun knietjes op de motor zitten, handen los en dus alleen met hun gewicht/lichaam een slalomparcours (moeten) afleggen.
dat komt omdat je dan geen snelheid hebt en je de motor in makkelijker in onbalans kan gooien. :)
 
probeer eens lekker snel te slalommen om je banden op te warmen met counter steering op een rechte weg, dan voel je ook wel wat de motor eigenlijk doet. Het voelt als een beheerste tankslapper naar mijn idee, correct me if im wrong.
 
Ik heb dit altijd een onzinverhaal gevonden, totdat ik het bewust uit ging testen. Zo, dat werkt dus wel! Ik gebruik het veel zonder er bij na te denken (goede omschrijving voor bijna al mijn activiteiten overigens).
 
Ik heb al een link gekregen om hem op te halen van een opslagplaats hier ver van mij verwijderd.

Evengoed bedankt voor het aanbod! (en voor de link natuurlijk)
 
probeer eens lekker snel te slalommen om je banden op te warmen met counter steering op een rechte weg, dan voel je ook wel wat de motor eigenlijk doet. Het voelt als een beheerste tankslapper naar mijn idee, correct me if im wrong.

Dat klopt, maar dat is dus omdat je snelheid erg laag is. Je kan sneller slalommen als je je lichaam recht houdt en de motor onder je laat kantelen. Natuurkunde, jeweetog?

Met je benen en je lichaam gooi je de motor naar rechts, om hem weer snel omhoog te halen is het handig als je een contragewicht hebt en dat is je bovenlichaam wat nog ergens boven die motor zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan