counter steering

als je countersteering niet gebruikt, kun je geen bocht maken(op redelijke snelheid). Dus iedereen gebruikt het.
Als je ook weet dat je t gebruikt, kun je er voordeel uitgaan halen.
 
Laatst bewerkt:
Soms als ik lekker aan het boenderen ben, geef ik het stuur bewust een tik tegen voor de bocht. Het werkt absoluut!

Wel moet ik bekennen dat ik mezelf zo ook weleens in de problemen heb gebracht, omdat het dan zo lekker gaat, dat er ineens een rotondetje toch wat te hard blijkt te gaan. Niet gevallen, maar wel een zweetmomentje.
 
Zoiets? :9

full
 
Probeer eens een bocht te maken met 150 en je handen los.


















Nee, dat gaat niet nee. Onbewust countersteert iedereen. Proces is: onbewust onvaardig, bewust onvaardig, bewust vaardig, onbewust vaardig. Die eerste stap zit je net na je lessen zo ongeveer in (instructeurs kunnen alles met de heupen of zoiets O-) ), dan leer je dat het kan en ga je via 2 naar bewust vaardig, je moet nog denken bij wat je doet. Op een gegeven moment gaat het vanzelf en dan kun je het...
 
Laatst bewerkt:
Heb bij mezelf het idee dat het linksom beter gaan dan rechtsom, alhoewel het lijkt alsof bochten rechtsom harder gaan :+
 
als je een beetje snel door een slinger gaat merk je toch wel dat je aardig de 'verkeerde' kant op trekt om je motor om te krijgen
 
Kan me niet echt herinneren dat ik het ooit toegepast hebt.
Het zal allemaal gewoon vanzelf gaan na een tijd voel je de motor gewoon aan en zal het onbewust gebeuren.
 
Probeer eens een bocht te maken met 150 en je handen los.


Nee, dat gaat niet nee. Onbewust countersteert iedereen. Proces is: onbewust onvaardig, bewust onvaardig, bewust vaardig, onbewust vaardig. Die eerste stap zit je net na je lessen zo ongeveer in (instructeurs kunnen alles met de heupen of zoiets O-) ), dan leer je dat het kan en ga je via 2 naar bewust vaardig, je moet nog denken bij wat je doet. Op een gegeven moment gaat het vanzelf en dan kun je het...

Iedereen heeft het over hoge snelheid, maar zelfs op de fiets doe je aan countersteering.

Heeft met het gyrocopisch effect van je wielen te maken.

edit: Pommel was me voor :P
 
Laatst bewerkt:
Kan me niet echt herinneren dat ik het ooit toegepast hebt.
Het zal allemaal gewoon vanzelf gaan na een tijd voel je de motor gewoon aan en zal het onbewust gebeuren.
Rij eens een keer met 1 hand aan het stuur............ je rechter, en let dan op wat je doet.
 
Rij eens een keer met 1 hand aan het stuur............ je rechter, en let dan op wat je doet.
Doe ik zo vaak rijden met 1 hand aan het gas en de andere op mn tank of zij.
Ook in rustige bochten.
Nooit echt bij nagedacht rij gewoon op gevoel of ik (on)bewust countersteering gebruik of niet.
 
Doe ik zo vaak rijden met 1 hand aan het gas en de andere op mn tank of zij.
Ook in rustige bochten.
Nooit echt bij nagedacht rij gewoon op gevoel of ik (on)bewust countersteering gebruik of niet.
Dat moet je de volgende keer maar eens doen dan ;)
 
Heb de techniek geleerd op een lcvm bergtraining eerder dit jaar, wil nu niets anders meer. Zelfs op de fiets door de stad probeer ik nog tegen te sturen (wat best onzinnig is).
 
Laatst bewerkt:
Countersteering moet je inderdaad wel gebruiken. Ga er maar eens op letten als je een bochtje aan het rijden bent. De "goede" kant opsturen heeft dan een averechts effect omdat je motor dan rechtop zal willen gaan. De "foute" kant op zorgt er juist voor dat je platter gaat.

Off-Topic:
Proces is: onbewust onvaardig, bewust onvaardig, bewust vaardig, onbewust vaardig.

Is onbewust vaardig en bewust vaardig niet omgedraaid? Ik meen te herinneren dat bewust vaardig een stap verder is dan onbewust vaardig doordat je weet dat je goed bezig bent, en je je dus ook bewust en doelgericht verder kunt ontwikkelen.
 
Nee, bij bewust vaardig moet je er nog steeds aan denken (vandaar bewust) - het gaat dan wel goed maar het kost nog wat (denk-) moeite. Bij onbewust vaardig gaat het allemaal vanzelf goed.
 
Heb de techniek geleerd op een lcvm bergtraining eerder dit jaar, wil nu niets anders meer. Zelfs op de fiets door de stad probeer ik nog tegen te sturen (wat best onzinnig is).

Helemaal niet onzinnig. Hoe wil je dat ie de bocht invalt als je niet tegenstuurt?

Tegensturen is niet iets magisch, het is wat we allemaal als kleuter al leren om een bocht te kunnen maken.
 
tijdens de lessen deed ik dit heel bewust. vond het gewoon leuk en heel gemakkelijk. Van de instructeur moesten we dit met 'flair' doen. Nu gaat dit nagenoeg onbewust.
 
Helemaal niet onzinnig. Hoe wil je dat ie de bocht invalt als je niet tegenstuurt?

Tegensturen is niet iets magisch, het is wat we allemaal als kleuter al leren om een bocht te kunnen maken.

Het wordt pas magisch als je het bewust probeert te doen, bij een uitwijkoefening bijv.
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan