Covid = prijsstijging tweedehands motorfietsen.

Niet zeker of dit ook in Nederland en België het geval is, maar hier in Tsjechië zijn de prijzen van (oudere en potentieel klassieke) tweedehands motoren verdrievoudigd. Waarom? Mensen mogen de straat niet meer op en zoeken dus een project voor in de garage.
De vraag is nu natuurlijk of de motorfietsen effectief voor de gevraagde prijs de deur uitgaan? En of dit nu het moment is om die fiets, die vooral plaats inneemt in je garage, van de hand te doen?
Een voorbeeldje, ik kocht mijn Xtz 660 van 91 voor € 900. Nu staan er 4 te koop -wat op zich al opvallend is- voor 3000.
Wat denken jullie?
 
Zo'n enorme verhoging heb ik niet gezien, maar vooral de All-road motoren worden rap duurder op het moment. Vorig jaar was er rond vakantiegeld periode ook echt een flinke prijsstijging in de budget motoren. Zo overal €500+ bovenop.
 
Niet zeker of dit ook in Nederland en België het geval is, maar hier in Tsjechië zijn de prijzen van (oudere en potentieel klassieke) tweedehands motoren verdrievoudigd. Waarom? Mensen mogen de straat niet meer op en zoeken dus een project voor in de garage.
De vraag is nu natuurlijk of de motorfietsen effectief voor de gevraagde prijs de deur uitgaan? En of dit nu het moment is om die fiets, die vooral plaats inneemt in je garage, van de hand te doen?
Een voorbeeldje, ik kocht mijn Xtz 660 van 91 voor € 900. Nu staan er 4 te koop -wat op zich al opvallend is- voor 3000.
Wat denken jullie?
Is dit geen verkoop-truc?

Iemand heeft een bepaalde motor te koop die niet heel veel voorkomt.
Je laat wat 'vriendjes' een vergelijkbare motor ook verkopen tegen een flink hoger bedrag. (bijv. rond € 3000)
Jij als werkelijke verkoper gaat dan op €2500 zitten. Wrs zal jij dan als eerste worden gevraagd als iemand naar zo'n motor op zoek is.
Jouw vriendjes haken af als mogelijke klant iets al te serieus wordt. Die melden dan dat ze hun verkoop al bijna rond hebben.

Ik heb wel eens prijsverhogende biedingen gedaan bij een verkoop van vrienden om de prijs op te hogen.
Dan krijg ik een telefoontje om op dat of dat artikel effe een bedrag van €....... te bieden.
 
Klassiekers weet ik niet, maar mijn tiger 800 is ook 1000€ méér waard geworden sinds ik hem 2 jr geleden heb gekocht, zelfs met de extra KM die ik er op heb gezet. En ik heb hem nota bene bij de triumph dealer gekocht.
 
Is dit geen verkoop-truc?

Iemand heeft een bepaalde motor te koop die niet heel veel voorkomt.
Je laat wat 'vriendjes' een vergelijkbare motor ook verkopen tegen een flink hoger bedrag. (bijv. rond € 3000)
Jij als werkelijke verkoper gaat dan op €2500 zitten. Wrs zal jij dan als eerste worden gevraagd als iemand naar zo'n motor op zoek is.
Jouw vriendjes haken af als mogelijke klant iets al te serieus wordt. Die melden dan dat ze hun verkoop al bijna rond hebben.

Ik heb wel eens prijsverhogende biedingen gedaan bij een verkoop van vrienden om de prijs op te hogen.
Dan krijg ik een telefoontje om op dat of dat artikel effe een bedrag van €....... te bieden.


Wat een kansloos gedrag van jou en je vrienden dan....
Opbieden..... :N
 
Prijzen van 2 hands gaan inderdaad omhoog. Er zijn minder occassions. Kijk maar naar oudere cbr 600 fjes die worden ook nog massaal gekocht op marktplaats. Motorrijden worden populairder dus kwestie van vraag en aanbod.

Kan nog veel gekker fietsmarkt (mountainbike, race etc. Is helemaal omgeslagen
 
Heb vorig begin vorig jaar n Noorse spitsgatter gekocht, leuk bootje, 6,5 meter, 3 cylinder Volvo Penta diesel van 36 pk, slapen, koken, wc, stromend water, nog geen 10 ruggen.
Wou dak er 10 gekocht had, kan m zo kwijt voor 18!
Ze zijn wat gek geworden.
 
Kijk anders eens naar de huizenprijzen: tegen zulke stijgingen valt niet op te werken.

De vraag die je hierbij moet stellen: is er misschien sprake van verborgen inflatie? Geld lenen is praktisch gratis, aandelenkoersen staan historisch hoog, huizenprijzen/woninghuur worden niet meegerekend bij het bepalen van officiële inflatiecijfers. Het enige wat goedkoop is gebleven is voedsel in de supermarkt, maar die hebben door de sluiting van de horeca een topjaar gehad terwijl de voedselproducenten worden uitgeknepen.

Food for thought.
 
Het lijkt wel of alle leuke dingen duurder zijn geworden.
Ik koop altijd oude “zooi” lekker knutselen samen met mijn zonen. De buurman en anderen zeggen “ wat moet je toch met al die troep”
Constatering van de laatste 8 maanden. Gebruikte auto’s duurder, caravans duurder, motoren duurder, zelfs oude rubberboten kosten een vermogen. Vorig jaar kocht ik een leuke rib op Speurders voor e150. Nu zie je soortgelijke ribs staan voor e750 Ik vraag mij af wat dat straks met de markt gaat doen als de pandemie op zijn retour is.
 
Mss moet ik nu mijn ATB en racefiets ook maar verkopen? Doe er toch weinig/ niks meer mee.
Aan de ander kant: Als ik nog eens zin heb in een rondje, dan kan ik 'm zo pakken.
Op MP maar eens kijken wat ze zouden kunnen opbrengen.

Ja, dat verhaal van oude troep die ken ik.
Ik heb een Gazelle-fiets van 1951, een Vespa Ciao van 1973 en een FZ750 van 1985. Ik blijf er lekker mee rijden!
(heb ook een jonge trapfiets, maar die staat meestal stil)
 
De tweedehands prijzen van sommige motoren komt al in de buurt van de nieuwprijzen. Zo staan er meerdere 701 SM's te koop in België van 4*5 jaar oud voor +8000€. Ik kon eind vorig jaar een 2020 kopen aan 9500€. Dan weet ik het wel...

Of dit:

11 jaar oude supermoto met 40.000km voor 3/4 van de nieuwprijs (belgische nieuwprijs)

gewoon gek..
 
De tweedehands prijzen van sommige motoren komt al in de buurt van de nieuwprijzen. Zo staan er meerdere 701 SM's te koop in België van 4*5 jaar oud voor +8000€. Ik kon eind vorig jaar een 2020 kopen aan 9500€. Dan weet ik het wel...

Of dit:

11 jaar oude supermoto met 40.000km voor 3/4 van de nieuwprijs (belgische nieuwprijs)

gewoon gek..
Ja heel bijzonder die prijzen van die 690-ers, volgens mij een enorm populaire fiets geworden.
 
Heb vorig begin vorig jaar n Noorse spitsgatter gekocht, leuk bootje, 6,5 meter, 3 cylinder Volvo Penta diesel van 36 pk, slapen, koken, wc, stromend water, nog geen 10 ruggen.
Wou dak er 10 gekocht had, kan m zo kwijt voor 18!
Ze zijn wat gek geworden.
Ik zou hem maar gauw verkopen
 
Als je een boot met ruim €8000 winst binnen een jaar tijd kunt verkopen en je doet het niet,ben je toch een beetje gek lijkt mij
 
Als je een boot met ruim €8000 winst binnen een jaar tijd kunt verkopen en je doet het niet,ben je toch een beetje gek lijkt mij
Waarom?? Hij wilde toch aanvankelijk deze boot!
Als ie 'm nu verkoopt moet ie zelf weer op zoek naar een volgende.................... want de bedoeling was toch om een stukkie te varen.
Wanneer 't te doen is om geld te verdienen, had ie mss beter bitcoins kunnen kopen. (of is deze luchtbel inmiddels doorgeprikt?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan