CR 250 koel probleem?

Jww

MF'er
14 sep 2007
79
0
Nijeveen
Ik heb een CR 250 uit 1984.
Toen ik hem kocht heeft hij het +/- 6 uur goed gedaan, waarna hij niet meer wou starten. |(
Ik heb toen gekeken naar de koppakking en die was inderdaad lek. Nieuwe koppaking erop, en hij deed het weer. :]


Echter na een uur begon hij weer raar te doen. Weer de cilinder kop eraf gehaald, en de koppaking was alweer lek (wel veel minder als de vorige keer).

Na gevraagd te hebben bij een cross zaak, heb ik de kop afgevlakt, deze was niet vlak!.
Dit zou het probleem moeten zijn.
En ja hoor, hij deed het (een uur)... *O*
'S ochtends de bouten aangedraait, en rustig touren, na een poos hem ff doorgetrokken. En toen weer weggezet.

'S middags wou ik weer crossen en hij wou maar niet starten. Op een gegeven moment begon hij te lopen, maar hij liep heel erg hoog op in de touren, en ik kreeg hem moeilijk uit. (Ik heb nu nog niks losgehaalt) '(


Nu vraag ik me af wat dit voor probleem kan zijn, ik zat te denken aan een koel probleem misschien? En zo ja, wat?

Alvast bedankt :)
 
Ik ben er mee bezig geweest,
De motor wou eerst niet starten, nadat ik de carburateur had schoongemaakt ging hij weer aan.

Maar hij loopt stationair vrij hoog in de toeren. (choke uit.. dus meer benzine)
Als ik gas geef, lijkt hij in te zakken en bijna te verzuipen.
Ik heb even met deo gespoten, maar ik kon geen plek vinden waar hij hoger in de toeren ging lopen.

Toen ik probeerde met de choke in, ging hij direct helemaal naar de top van zijn toeren, en was weer moeilijk uit te krijgen.

..............

Misschien heb je een gasschuif met een naald eronder bungelend; als daar een extra sluitring van kwijtraakt gaat de boel scheef en kan de naald buiten uit de onderste geleider/sproeier staan.

Ook wel eens gezien, met een uitschroefbare onderste geleider/sproeier, dat-ie was losgewerkt en onderin de afsluit-schroefdop lag dus de naald kon niets meer regelen.
 
Ik heb inmiddels alles vervangen.

Nu wil ik koelvloeistof erin gooien, maar het loopt er bij het schoepenrad even hard weer uit.... '(
2 pakkingen op elkaar gezet, maar ook dat hielp niet.

Ik kan 2 schroeven niet hard aandraaien, omdat het schroefdraad binnenin verrot is. Maar dat is niet het probleem.


Het probleem is dat het huisje niet helemaal vlak is, waardoor er een kiertje ontstaat.
Hoe (waarmee) kan ik dit kiertje dichten?!
Toen ik hem loshaalde zat er al een soort blauw rubber in, wat denk ik door de vorige eigenaar erin is gespoten om de gaten te dichten.
dsc00261bg5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan er niet (tevens) iets anders aan de hand zijn, zoals een gare krukas-keerring? Die levert wazige storingen.

Kleur van bougie bekeken? Indien 'te wit" loopt de boel te heet en loopt als 1 van de eerste de krukas-keerring gevaar.

Andere manieren om krukaskeerringen sneller te verbruiken zijn:
1. lang/veel/hard stationair "warmdraaien"
2. koud wegjanken
====

Sommige 2T-rijders vallen uit de toon: verslijten in een leven lang geen keerring waar niet reeds een ander mee (verkeerd) gereden heeft.

Na koude start, meteen RUSTIG wegrijden en binnen 20km afstand beneden volgas blijven; vervolgens "spelend" met het gas naar top voeren en graag zo weinig mogelijk ritten korter dan 50km en vaak boven 100 dat vindt vooral een tweetakt lekker.
Dit kon ik al duidelijk voelen aan 49cc brommertjes dus met zo'n aardig wat dikker beest moet dat zéker waarneembaar zijn.

De kritische krukas-keerring is van half-hard materiaal en "zet" zich iedere rit opnieuw, met een redelijk zelfherstellend vermogen. Geen duur dingetje maar om het te vervangen moet de boel helemaal open.
 
Die waterpomp is overigens een bekende honda kwaal van voor 1990 ongeveer, tenminste ik had er al wel vaker wat van gehoord.
Succes met repareren, maak het in 1 keer goed, want je blijft ermee leuren anders.
Bedenk jezelf ook met lapmiddel oplossingen dat je het hier wel over de koeling van je motor hebt, als je het nu slecht maakt en het gaat tijdens het rijden eens een keer lek, dan hoop ik voor je dat je niet pas achter die lekkage komt als je zuiger vast zit.
 
Gister bij m'n vader op het werk (Toyota dealer) een helicoil erin gezet. Alles mooi vlak geschuurt, en vloeibare pakking er tussen gedaan, alles zit weer perfect! :D
De krukaskeering is nog wel goed, en de bougie is mooi bruin.

Maar dit zal wel niet het laatste probleem zijn wat ik met deze motor zal krijgen.
Het klopt dat het huis niet goed tegen de koelvloeistof kan, zag er ook niet uit van binnen.
 
Ik heb het niet afgeklopt vanmorgen.. SHIT
Vanmiddag de motor weer uit de stalling gehaald, alle kappen erop gezet, aantrappen niks gebeurde.

Dan maar aanlopen, en ja hoor hij deed het voor even, want hij viel heel snel uit, kon hem niet aan houden. Er spoot ook aardig wat olie ... maar waar het vandaan kwam?
Na wat kijken, lijkt het uit de uitlaat te komen (tussen de uitlaat en demper) en bij de cilinder en de uitlaat.

Wat zijn deze symptonen?
krukaskeering? :$
 
Laatst bewerkt:
Ja, kapotte krukaskeerring lijkt het wel op. Na een nacht stilstaan loopt de olie uit je blok via de keerring in de spoelruimte, hoe ziet je blokolie eruit? Heb je die al eens ververst? Hoe is je oliepeil? Loopt het peil op, of loopt het terug? Als die keerring lek is dan trekt de motor daar ook valse lucht via je carterontluchting, of zolang het oliepeil hoog genoeg is> olie
 
Ja, kapotte krukaskeerring lijkt het wel op. Na een nacht stilstaan loopt de olie uit je blok via de keerring in de spoelruimte, hoe ziet je blokolie eruit? Heb je die al eens ververst? Hoe is je oliepeil? Loopt het peil op, of loopt het terug? Als die keerring lek is dan trekt de motor daar ook valse lucht via je carterontluchting, of zolang het oliepeil hoog genoeg is> olie
En verliest aan totale compressie want er ontwijkt druk onder de zuiger.
 
ik weet niet hoe jij hem aanloopt maar mij lukt het niet ivm compressie,
ik heb een 250 van 87. ligt het nu aan die van mij of van jou??


Heb een cr250 uit 1991 en loop hem ook aan ivm gebroken kickstarter.
Is te doen als je genoeg ervaring hebt met aanlopen( ben er zelf niet trots op _O- )

Dat je wat olie weg ziet komen, bij je uitlaat demper is vrij normaal als je hem al zoveel op zijn donder heb lopen geven, vaak proberen te starten etc.
Verder is na smering, olie voor een 2takt ook koeling. En hoe meer olie, hoe minder wrijving je krijgt tussen cilinder en zuiger.

Goed smeren tot op bepaalde hoogte dus, wat voor meng verhouding houd je aan?

Een te vroege onsteking is het niet, anders zou hij vrijwel nadat hij warm is gaan detoneren.

@ JDM; carterontluchting op een 2 takt?

Als je wilt checken of je krukas eruit ligt, haal kapje van je onsteking eraf en kijk of die nat is /onder de olie zit
 
Laatst bewerkt:
En denk trouwens dat het geen pingelen/detoneren is!
Valse lucht is denk ik de plek waar je het moet zoeken.

Dit kan bij je luchtfilter zijn, cabr, inlaatspruitstuk, of je krukaskeerring die eruit ligt, is meestal de linker
 
Laatst bewerkt:
Inmiddel vanmiddag de motor weer van stal gehaald, en ff gekeken of er olie in de onsteking kap zat. Geen druppel.
Dus toen nog maar weer een keer de carburateur eraf, schoongemaakt, er weer op en ja hoor! Hij werkt :D

(Voor hoelang???:P)

Dus hopen dat dit hoofdstuk nu is gesloten.

Bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Jan-Willem
 
Inmiddel vanmiddag de motor weer van stal gehaald, en ff gekeken of er olie in de onsteking kap zat. Geen druppel.
Dus toen nog maar weer een keer de carburateur eraf, schoongemaakt, er weer op en ja hoor! Hij werkt :D

(Voor hoelang???:P)

Dus hopen dat dit hoofdstuk nu is gesloten.

Bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Jan-Willem


Tuurlijk zit er geen olie in je ontstekingskap........(tenminste, dan zal het nooit van je spoelruimte afkomen)
Voor de rest hoop ik ook voor je dat het nu over is :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan