CR 250 koel probleem?

Jww

MF'er
14 sep 2007
79
0
Nijeveen
Ik heb een CR 250 uit 1984.
Toen ik hem kocht heeft hij het +/- 6 uur goed gedaan, waarna hij niet meer wou starten. |(
Ik heb toen gekeken naar de koppakking en die was inderdaad lek. Nieuwe koppaking erop, en hij deed het weer. :]


Echter na een uur begon hij weer raar te doen. Weer de cilinder kop eraf gehaald, en de koppaking was alweer lek (wel veel minder als de vorige keer).

Na gevraagd te hebben bij een cross zaak, heb ik de kop afgevlakt, deze was niet vlak!.
Dit zou het probleem moeten zijn.
En ja hoor, hij deed het (een uur)... *O*
'S ochtends de bouten aangedraait, en rustig touren, na een poos hem ff doorgetrokken. En toen weer weggezet.

'S middags wou ik weer crossen en hij wou maar niet starten. Op een gegeven moment begon hij te lopen, maar hij liep heel erg hoog op in de touren, en ik kreeg hem moeilijk uit. (Ik heb nu nog niks losgehaalt) '(


Nu vraag ik me af wat dit voor probleem kan zijn, ik zat te denken aan een koel probleem misschien? En zo ja, wat?

Alvast bedankt :)
 
Ik denk dat die ook valse lucht aanzuigt aan de inlaatzijde/voetpakking/krukaskeerring, maar een kop kun je ook niet eindeloos vlakken want dan krijg je detonatie problemen wat bij een 2 takt vrijwel meteen gaten inde zuiger oplevert.
 
Dat hoog in de toeren lopen klinkt inderdaad als pingelen. Dat kan ook verklaren waarom de koppakking kapot is gegaan. Het verklaard ook waarom je de motor bijna niet uit kon krijgen.
Meet de squish maar eens na en de grootte van je verbrandingsruimte, ik denk dat daar je probleem kan zitten.
 
Dat hoog in de toeren lopen klinkt inderdaad als pingelen. Dat kan ook verklaren waarom de koppakking kapot is gegaan. Het verklaard ook waarom je de motor bijna niet uit kon krijgen.
Meet de squish maar eens na en de grootte van je verbrandingsruimte, ik denk dat daar je probleem kan zitten.


Hoe kan een tweetakter in godsnaam pingelen? Er zitten niet eens kleppen in....
 
Er kunnen meer oorzken zijn om te pingelen o.a. verkeerde bougie,roetdeeltjes in de verbrandingskamer, arm mengsel, te hoge compr, verkeerd ontstekinstijdstip, verkeerde brandstof, oververhitting, valse lucht, en ik vergeet er vast nog wel enkele maar ik zal wel aangevuld worden door anderen.
Nu is er bij een tweetakt wel minder tijd om te pingelen maar kan heel goed hoor.
gaatje in de zuiger erbij.................
 
Ook al eens euro 98 gebruikt inplaats van 95 (als je dat nu toevallig gebruikt)?
Dat kan soms net het detoneren verhelpen.
Verder eens met de deo-bus rond de voet-, membraanpakking en het spruitstuk gaan, als hij in toeren stijft dan betekend het dat hij daar valse lucht trekt.

En inderdaad geen dubbele koppakking, maar een dikkere voetpakking maken (je kunt losse dikke vellen kopen), 2 pakkingen op elkaar kan ook, maar is wel wat lekgevoeliger.
 
Ook al eens euro 98 gebruikt inplaats van 95 (als je dat nu toevallig gebruikt)?
Dat kan soms net het detoneren verhelpen.
Verder eens met de deo-bus rond de voet-, membraanpakking en het spruitstuk gaan, als hij in toeren stijft dan betekend het dat hij daar valse lucht trekt.

En inderdaad geen dubbele koppakking, maar een dikkere voetpakking maken (je kunt losse dikke vellen kopen), 2 pakkingen op elkaar kan ook, maar is wel wat lekgevoeliger.
Voetpakking(en) kun je knippen of snijden uit tekenpapier; even de onderkant van de cilinder stevig op papier drukken en dan staat er een keurige afdruk; desnoods de cilinder-onderkant zwart aankrassen met gewoon potlood, maar meestal geeft lichtmetaal toch wel af op wit papier.
Pakkingen invetten/oliën voor het inleggen, tegen scheuren.
Hoeveel je er dan voor dit geval moet stapelen weet ik niet.
=====

Ja, heel misschien helpt 98-er net genoeg, als het er maar 1 is zonder "toevoegingen" want die tasten gewoonlijk de 2T-smering aan.
=====

Iets anders: ook de koppakking zou ik altijd invetten/oliën voor montage en de kopbouten eerst allemaal "handvast" zetten en het laatste stukje KRUISELINGS van bout naar bout verspringend met steeds een héél klein duwtje zodat de spanning op de pakking heel langzaam en GELIJKMATIG wordt opgevoerd, tegen beginnende scheurtjes.
=====

En nog: ik ben bang dat het aandeeltje 2T-olie extra "helpt" met detoneren, zodat 98-er het ook niet redt; dat spul ruikt tamelijk naar DIESEL.
 
Laatst bewerkt:
Het rustig, kruislings aandraaien is goed gebeurt!
Moet ik hem nog een keer proberen te starten?
Of moet ik hem eerst loshalen.

Vrijdag ga ik ermee bezig. Dan zal ik hier weer posten.
 
Voetpakking(en) kun je knippen of snijden uit tekenpapier; even de onderkant van de cilinder stevig op papier drukken en dan staat er een keurige afdruk; desnoods de cilinder-onderkant zwart aankrassen met gewoon potlood, maar meestal geeft lichtmetaal toch wel af op wit papier.
Pakkingen invetten/oliën voor het inleggen, tegen scheuren.
Hoeveel je er dan voor dit geval moet stapelen weet ik niet.
=====

Ja, heel misschien helpt 98-er net genoeg, als het er maar 1 is zonder "toevoegingen" want die tasten gewoonlijk de 2T-smering aan.
=====

Iets anders: ook de koppakking zou ik altijd invetten/oliën voor montage en de kopbouten eerst allemaal "handvast" zetten en het laatste stukje KRUISELINGS van bout naar bout verspringend met steeds een héél klein duwtje zodat de spanning op de pakking heel langzaam en GELIJKMATIG wordt opgevoerd, tegen beginnende scheurtjes.
=====

En nog: ik ben bang dat het aandeeltje 2T-olie extra "helpt" met detoneren, zodat 98-er het ook niet redt; dat spul ruikt tamelijk naar DIESEL.

2 takt olie "helpt" detoneren niet. De ontbrandings temperatuur ligt hoger dan die van de benzine (gelukkig maar, anders zou het nog minder smeren).
Wanneer de druk wordt verhoogt wordt de temperatuur hoger. Opzich is dit niet erg, want het geeft alleen maar meer rendement. Maar als het te hoog wordt krijg je zelfontbranding en dan gaat de motor zijn eigen leven leiden(de compressieverhouding is ook net tegen het randje van de zelfontrbranding ontworpen).
98 heeft de ontbrandings temp hoger liggen dan die van 95, dus dat helpt meestal al. De 2t olie heeft hier verder weinig mee te maken. die ontbrandings temperatuur van de benzine dampen blijven het zelfde (door de olie wordt alleen maar extra warmte opgenomen).
De ontbrandings temperatuur van diesel ligt trouwens ook hoger dan dat van benzine, vandaar dat dieselmotoren een veel grotere compressieverhouding hebben.

Verder gewoon meten/uitrekenen hoe dik je voetpakking moet worden. Dan naar een automaterialen zaak gaan en een vel pakkingpapier van die dikte kopen.
Overgens moet je de vlakken waar de pakking komt juist altijd ontvetten, al helemaal met koppakkingen. Insmeren met olie geeft alleen maar minder wrijving tegen het naar buiten stuwen van de pakkingen door de druk.
 


2 takt olie "helpt" detoneren niet. De ontbrandings temperatuur ligt hoger dan die van de benzine (gelukkig maar, anders zou het nog minder smeren).
Wanneer de druk wordt verhoogt wordt de temperatuur hoger. Opzich is dit niet erg, want het geeft alleen maar meer rendement. Maar als het te hoog wordt krijg je zelfontbranding en dan gaat de motor zijn eigen leven leiden(de compressieverhouding is ook net tegen het randje van de zelfontrbranding ontworpen).
98 heeft de ontbrandings temp hoger liggen dan die van 95, dus dat helpt meestal al. De 2t olie heeft hier verder weinig mee te maken. die ontbrandings temperatuur van de benzine dampen blijven het zelfde (door de olie wordt alleen maar extra warmte opgenomen).
De ontbrandings temperatuur van diesel ligt trouwens ook hoger dan dat van benzine, vandaar dat dieselmotoren een veel grotere compressieverhouding hebben.

Verder gewoon meten/uitrekenen hoe dik je voetpakking moet worden. Dan naar een automaterialen zaak gaan en een vel pakkingpapier van die dikte kopen.
Overgens moet je de vlakken waar de pakking komt juist altijd ontvetten, al helemaal met koppakkingen. Insmeren met olie geeft alleen maar minder wrijving tegen het naar buiten stuwen van de pakkingen door de druk.
Kan zijn; mijn ervaringen met "spontaan dieselende tweetakt" deed ik een keer op met een Vespa PK50E die een iets verbeterd cilindertje had met erg veel compressie; Duitse 91-er benzine gehad waarbij het mengschroefje dat lucht geeft in de sproeier op de Dell'Orto carb een kwart slagje meer "vast" moest en stationairgas (aan warmGEREDEN motortje) opnieuw afgesteld.
Mogelijk dus dat ik waarnemingen verwar, gegeven de feiten dat ik angstvallig niet te arm afstelde en met de hand ook niet te zuinig 2T-olie bijschonk in de tank.

Eenmaal warm, liep ook met contact uitgeschakeld het getergde beestje bijna-normaal (iets trager reagerend op gas en "doffer" geluid) en met een neiging tot te hard doorloeien als stationair eenmaal 1 stootje gas was bijgegeven geweest.

Als de 2T-olie daarop geen invloed kan hebben dan moet het dus alleen aan de, op dat moment inderdaad iets overrijke, afstelling op de carb hebben gelegen waarbij laagwaardige benzine en voor 2T-begrip erg hoge compressie (niet gemeten maar erg moeilijk aantrappen/aanduwen) de "truc" leverden.
=====

Ik denk dat in de 90-er jaren de pakkingen niet veel verschilden van wat er momenteel aan materiaal ingaat, maar bij de brommers van 2 van mijn zoons heb ik bij allebei nadat ze 2 nieuwe koppakkingen direct bij opstart verziekt hadden, ingegrepen op mijn "ouderwetse" manier van glad/vet-maken èn KRUISELINGS aandraaien en dat zat voortaan goed.
Dat was bij allebei HONDA en dunne metalen pakking; het spul dat ik in de 60-70-er jaren tegenkwam leek in de koppakking meer op grijs karton en iets dikker.
Het vooraf vet maken had ik geleerd/afgekeken van een fietsenmaker.

Bovenal duidelijk uiteraard, dat het KRUISELINGS met kleine duwtjes en "vingertoppengevoel" gelijkmatig vastzetten van de kopbouten hoofdzaak blijft maar/en het toepassen van vet of olie aan de pakkingen heeft mij minstens geen problemen opgeleverd.

Zelfgemaakte papieren voetpakking sowieso altijd kapot bij aandraaien zonder vet.

NB:
O, dit vergat ik nog te vertellen en kan wel vloeken-in-de-kerk zijn: zo'n sleutel-met-klokje had ik nooit dus ik "schatte" hoe vast de kopbouten moesten; dan starten en meteen RUSTIG wegrijden en ca. 20km geleidelijk op temperatuur laten komen, stoppen en aan de WARME motor wederom op "gevoel" KRUISELINGS die bouten iets natrekken, meestal ongeveer anderhalve slag, tot "stevig maar niet muurvast".
 
Laatst bewerkt:
Het rustig, kruislings aandraaien is goed gebeurt!
Moet ik hem nog een keer proberen te starten?
Of moet ik hem eerst loshalen.

Vrijdag ga ik ermee bezig. Dan zal ik hier weer posten.

Momentsleutel?? Of alleen " rustig aantrekken"?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er mee bezig geweest,
De motor wou eerst niet starten, nadat ik de carburateur had schoongemaakt ging hij weer aan.

Maar hij loopt stationair vrij hoog in de toeren. (choke uit.. dus meer benzine)
Als ik gas geef, lijkt hij in te zakken en bijna te verzuipen.
Ik heb even met deo gespoten, maar ik kon geen plek vinden waar hij hoger in de toeren ging lopen.

Toen ik probeerde met de choke in, ging hij direct helemaal naar de top van zijn toeren, en was weer moeilijk uit te krijgen.

Ik weet het ff niet meer, ik zal nog 98 proberen, maar volgens mij is het wat anders.

Ik heb een filmpje gemaakt, even kijken of het wat is geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan