CR 250 stijfheid vraagje

vandaag eventjes proef gereden op de cr 250.

Leuk machientje.

Veeelll lichter sturen als mijn wr 400 en is ook handelbaarder.

ik ben alleen nog aan het twijfelen om de motor eventueel te ruilen.

Hij wilt een zwaardere 4 takt om meer op de weg te rijden en ik wil een " lichtere enduro ".

Wat denken jullie van deze ruil ? eventueel wil hij nog 300 euro opleggen.

in bijlage fotootje van de HM CR 250.

full
 
Wat wil je nog meer,, je kunt 2 mensen gelukkig maken.


Btw, kijk wel de papieren goed na of er niet "zomaar een kenteken op geslagen is" .
Er rijden er nl. zat rond met het kenteken van een ouder of zelfs ander type (bv xl250).
 
Ik zou het niet weten, de WR lijkt me waardevaster(voller) Ik weet de staat niet waarin deze nu is , qua onderhoud.
Maar veel meer plezier is ook veel waard. ;) .

Ik zit momenteel met ongeveer eenzelfde probleem.
Mijn 2Takt KTM van 1984 gaat na jaren van zeer trouwe dienst in de verkoop en er komt waarschijnlijk een (KTM) 2008 (450) voor in de plaats.
Ik heb met een Yamaha 450 van 2008 gereden maar die had meer de neiging rechtdoor te willen, de 250 daarentegen deed wat ik wilde.
Broer van mij heeft ook zo'n WR400 , ding rijdt prima, alleen de bochtjes, ding heeft nogal een eigen willetje.
Vandaar dat ik zeg dat ik nog twijfel. Ten eerste wil ik van de 2takt af om wat meer langere stukken te kunnen rijden plus dat straks he geluid nog om de hoek komt kijken, wat voor een 2takt ook weer moelijker wordt.
Tot nu toe heb ik altijd met veel meer plezier op de 2takt gereden dan met de 4takts, buiten de 250 yamaha dan.
 
Het is natuurlijk een 4 takt tegen een 2 takt ruilen. Ik heb altijd de indruk gehad dat 4 takt toch duurder is dan een 2 takt of niet ?
 
het is mij ook puur om het geld te doen , moest ik iets meer kunnen spenderen aan de motor werd het ook een 4 takt 250. maar soms heb je nu eenmaal niet te kiezen he.
 
Ik denk niet dat een 4takt per definitie duurder is in onderhoud. Bij de 2 takt moet er om de 30 uur een nieuwe zuiger in en na een keer of wat een nieuwe nicasilwand. Omgerekend zal dat een km of 1500 per keer (zuiger) zijn (50km/h gemiddeld). Ik ken vele 4 takten die pas na minimaal 5000 km (100uur) een nieuwe zuiger zetten en om en nabij de 15000 het big-end reviseren laten, uit voorzorg.
Al met al zijn de kosten voor de 4 takt wat hoger maar ik denk dat je met een 2 takt niet veel uit de buurt zult zitten. De onkosten per keer liggen gewoon wat lager maar het moet vaker gebeuren.
Oja de 4 takt olie buiten beschouwing gelaten, 1000km met 2 liter à 15 €/l of meer.

En ja, 4 takt is , mits goed onderhouden altijd duurder dan een 2 takt, heeft ook met vraag en aanbod te maken.

Er zijn er veel die spugen op een 2 takt totdat ze ermee hebben gereden. 8-)
 
ik heb namelijk ook bijna niks ervaring met een 2 takt. Heb eens een cr 125 gehad uit 1979 maar die heb ik opgemaakt en ook weer direct verkocht. Hevig ding dat wel.

Wat me opviel bij het rijden op de CR 250 dat hij echt wel bokt en niet direct opneemt.

Ook uit stilstand vertrekken vond ik serieus wennen. Hij schiet zo pas na een tijdje uit zijn startblokken. Zijn dat de eigenschappen van een 2 takt of is hij slecht afgesteld ?

ik heb ook een fotootje van het blok genomen. Is dat normaal dat je bougie zo ziet zitten ? Zit er geen kapje over of zo ?
full
 
Bougie hoort zo.

Ben het niet helemaal eens dat de WR400 veel meer waard is dan de CR250.

De tendens is toch een beetje dat de viertakt als hij eenmaal wat ouder is, drastisch in waarde daalt, omdat bij een motor van 8 tot 9 jaar oud de kans op revisie steeds meer in de buurt komt. En dat zijn de nadelen van de 4T...de hoge revisie kosten.

Denk dat het een beetje om het even is kwa huidige waarde.
 
hoi mario ,

en het rijden zelf is dat eigen aan een 2 takt of is het de afstelling. ?

Je ziet dat het een HM is. Zijn de onderdelen dan juist hetzelfde als een gewone honda ?
 
Ja, hoor, die zijn gelijk.
Het probleem ( bokken ) klinkt als een verkeerde afstelling, maar kan ook de rijstijl zijn.
Je moet een 2T veel hoger in toeren houden om koppel te krijgen c.q. houden.
 
Met een goed afgestelde 2 takt kun je net zo makkelijk wegrijden als een ........brommer ehh 4Takt.
Het meest kenmerkende aan dit type (snelle) 2 takt is de typische "bite" bij een bepaald toerental inkomt. Je krijgt als het ware een "schop onder je kont" , dat is dan ook meteen het gebied waarin je moet rijden, daar zit het vermogen.
Het wordt vergruist door de (400+) 4 takt rijder omdat die veel meer op koppel rijdt en een meer lineair vermogens afgifte heeft. De 2 takt heeft een veel lagere korte powerband dus moet meer op toeren gereden worden.
 
hij bokte als je stil reed in 2 de en de gas hetzelfde hield

Is een sproeierbezetting (benzinekwestie). Meeste van die enduromotoren zijn afgesteld op de winter. In de zomer moet er een kleinere sproeier in om het ding weer mooi rond te laten lopen, de meeste doen dit niet.
 
misschien ook dat hij daarom niet direct oppakt bij het vertrekken ?

of kan dat ook een koppeling probleem zijn ?

de cr 125 die ik had nam direct aan bij het vertrekken.
 
ik zou alleen ook nog willen weten of die HM echt wel geknepen versies zijn of als het identiek de zelfde motoren zijn behalve dan het kenteken.

Sommige spreken zelfs van 10 pk minder...
 
ik zou alleen ook nog willen weten of die HM echt wel geknepen versies zijn of als het identiek de zelfde motoren zijn behalve dan het kenteken.

Sommige spreken zelfs van 10 pk minder...

Dat 10 pk HM verhaal ken ik alleen van de CRF X versies (nokkenas carburateur,uitlaat, versnellingsbak), ik wist niet dat er ook HM CR versies waren.
(Nooit te oud om te leren)
 
Laatst bewerkt:
vandaag een mail gekregen ; de ruil gaat niet door. :(

Dus we zoeken verder he tot we iets anders vinden. niemand geen interesse voor een ruil of zo ?

WR 400 tegen een 2 takt met kenteken. ??

Zeg het voort !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan