CR 750, jou mooiste?

Begrijp ik wel hoor, Rob.

Maar dit is inderdaad een bescheiden man, die zich op zijn beurt weer afvraagt waarom mensen alles op het internet moeten zetten. We zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde.....

Gr, Rene

Nee, gelukkig niet dan zou het een saaie boel worden. Waarom zou je je passie niet willen delen? Moet je kijken wat er op het ogenblik gebeurd, en echt niet alleen op het internet hoor! De aandacht voor met name de CB750 en alles er omheen groeit gestaag. Ik, maar dat is mijn mening, vind het prachtig om meer mensen er deelgenoot van te maken en het niet voor mezelf te houden.

Gr. Rob
 
gaaf dat er nu al zoveel gereageerd wordt.
Nu wordt pas echt duidelijk hoeveel verschillen er zijn bij dit model.

Dank je Voxonda voor het duidelijke begin van het CR-model.
Mag je de CR 750 vergelijken met de huidige Superbike-motoren?

Zo lijken de straatmodellen heel erg op de Fireblade van het ten Kate team .
Maar er zitten zoveel speciale onderdelen op de ten Kate fietsen dat je eigenlijk nooit een exacte replica kan bouwen.
Onderdelen die echt alleen speciaal voor de superbike motoren worden gebouwd en die mogelijk een paar wedstrijden later al weer vervangen worden.

En ik zie graag ook onderdelen of close-ups van de motor zodat er een zo compleet mogelijk beeld ontstaat.

Hier nog een uitvoering uit Amerika en dit is het model dat ik als uitgangspunt heb genomen.
[afbeelding]

Denk niet dat je de CR kunt vergelijken met de huidige Superbikes. De CR is afgeleid van de CB, tegenwoordig bouwen ze een racer (Aprilia) en bouwen daar een wegversie van.
Wat ik persoonlijk interessant vindt aan de CB/CR is dat deze na 40 jaar nog zoveel aandacht heeft/krijgt.
Wat wel opvalt dat men denkt met een CR/eigenbouw iets opgewassen te zijn tegen moderne(-re) motoren, zet dat uit je hoofd! Het blijft verouderde, maar hele mooie, techniek.

Groet, Rob
 
Wat zou er nog van over zijn dan?
full
 
Je hebt een punt, Voxonda, dat men nu vanuit een racemotor denkt als een model ontworpen wordt.
Waar het mij om gaat is dat de overgrote meerderheid (de helft van de mensen ziet het verschil tussen een Honda en Yamaha niet eens, 40 % kan geen CB750 K0 van een K7 onderscheiden en de overige 10% zit hier) denkt dat men zo'n fabrieks-Fireblade na kan bouwen. Zelfde kleur, zelfde stickers en daar staat ie.

Ook ik vind het te gek dat er nu nog/weer zoveel belangstelling is voor "onze" Honda.
De verkiezing tot -motor van de eeuw- heeft natuurlijk ook lekker geholpen.

En ik vind het ook mooi dat er nog zoveel gegevens beschikbaar zijn en nog zoveel kennis bij sommige mensen over de CR750 aanwezig is.

En natuurlijk nog een piccie.
aparte dynamo-deksel!

full
 
Ook ik wil natuurlijk zo´n cr750 hebben :9 .
Dit is de mijne zoals het er nu bij staat/ligt, nu de rest nog _O- .

[~[url="http://i18.servimg.com/u/f18/13/08/08/47/cimg0210.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="http://i18.servimg.com/u/f18/13/08/08/47/cimg0211.jpg"]afbeelding~][/url]

Goed topic, hoop dat er veeeeel "originele" foto´s en info op komen om (ooit) een zo exact mogelijke replica te kunnen bouwen.

Zo zie een originele tank er van binne uit..

[~[url="http://i18.servimg.com/u/f18/13/08/08/47/dscf8710.jpg"]afbeelding~][/url]

Hey Eric,

Wat gaan we nou krijgen , jij ook op de Honda toer.
Mooi setje carburateurs.
Ga zaterdagmorgen naar je vader , hij last wat dingetjes voor me vast aan de CB500 racer.

gr.René
 
Laatst bewerkt:
Deze staat te koop bij Jan Keessen motoren.
Het zou volgens hen een originele fabrieks CR zijn.
full
 
hoi Rene,

Was hij ook jou klant?
Of zijn er dan 2 originele CR's in Nederland?
Je kunt het hier wel zeggen toch, wie leest dit nou?
 
hoi Rene,

Was hij ook jou klant?
Of zijn er dan 2 originele CR's in Nederland?
Je kunt het hier wel zeggen toch, wie leest dit nou?


Nee, Jan Keessen in een oude Honda dealer. Hij heeft de CR al een tijd staan, maar zoekt een "investeerder". Je kan Jan altijd even bellen voor de prijs.
Jan is geen klant bij mij. Ik hoorde via-via dat deze CR te koop was. Is mij net iets te kostbaar, maar ongetwijfeld zijn geld waard.

Gr, Rene
 
Op het gevaar af een 'muggezifter' of erger een zei.....d te zijn.
Er bestaan volgens heel betrouwbare info, geen fabrieks CR's, enkel CB's omgebouwd met een gehele of gedeeltelijke kit. Als ik het goed zie, mijn ogen zijn niet zo best, beschikt deze 'fabrieks'CR niet over de magnesium vorkpoten, zoals onderstaande enige echte fabrieksfiets wel heeft, en zou de achtervork wel eens willen zien:
Het ziet er wel als een mooi exemplaar uit.
CIMG0086-1.jpg


Lees onderstaande verhaal over de moeite die Honda Nederland moest doen om de 2 'productieracers' van Honda los te krijgen, geen(!) fabrieksracers.
cr750.jpg


Ik heb er totaal geen moeite mee om je motoren aan te prijzen, maar vertel er wel bij wat het is.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Als je goed naar de vorige foto's kijkt zie je dat niet 2 motoren hetzelfde zijn.

Alleen al de zitjes zijn allemaal verschillend. En dan heb ik het alleen over de korte zitjes.
Kijk de onderkant van het zitje.
Sommigen lopen vanachter het zitje meteen omhoog.
Anderen lopen eerst nog een stukje recht naar achter en gaan vanaf daar pas oplopen.
De ene heeft een verdikking waar deze vast zit aan het frame, de andere is glad afgewerkt.

Graag zou ik de diverse onderdelen van de "originele" Dick Mann racer boven water krijgen.
Ik zou vooraan willen beginnen.
-Dunlop fronttyre 18 inch
-18 inch aluminium "Hochschulter"velgen. 18x1,85?
-Voornaaf magnesium?
-dubbele 295 mm remschijven dikte?
-magnesium onderpoten met 4 bouten per kant om de vooras vast te zetten
Hiervoor kan de foto van Rob perfect als 'bewijs' dienen
full
 
Dan komen we verder omhoog bij de kroonplaten.

Van de bovenste kroonplaat heb ik wel een foto.
Hierop zijn ook de doppen in de vorkpoten te zien.
Ook is op deze foto de stuurdemper goed zichtbaar

Omdat ik van de onderste kroonplaat geen plaatjes heb kan ik deze hier niet laten zien.
Zo kan ik ook niet laten zien hoe de remdrukverdeler de remleidingen naar de schijven liet lopen.
full
 
Laatst bewerkt:
Graag zou ik de diverse onderdelen van de "originele" Dick Mann racer boven water krijgen.
Ik zou vooraan willen beginnen.
-Dunlop fronttyre 18 inch
-18 inch aluminium "Hochschulter"velgen. 18x1,85?
-Voornaaf magnesium?
-dubbele 295 mm remschijven dikte?
-magnesium onderpoten met 4 bouten per kant om de vooras vast te zetten
Hiervoor kan de foto van Rob perfect als 'bewijs' dienen
[afbeelding]

Heb je deze site al eens bekeken , heel veel CR spul te koop:
http://www.daytona70.com/English/history.htm
En nog een foto:
full
 
Als we toch van beneden naar boven gaan werken hier nog wat foto's





Dit is een originele (rechter) schijfremophanging, te zien aan het gietteken wat erin staat en een iets andere vorm.

Het complete setje.

Het verschil tussen de rembehuizing van een hele vroege K0 en de andere K0 types en later (tot K7) is dat er in eerste instantie minder koelribben zijn. Onder de leidingen zijn ze niet te zien. Bij de Dick Mann fiets zitten ze er ook niet op volgens mij. Is ook te zien op deze fiets:

http://www.motor-forum.nl/global/templates/com-tpl/html/image.html
 
Laatst bewerkt:
De cover van het tijdschrift Cycle Magazine... voor de meeste hier wel bekend denk ik?

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan