Cr125 met weinig vermogen

10 aug 2008
59
0
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en kom al meteen met een vraagje.

Heb van de week en honda CR125 gekocht om een beetje te spelen. Echter heeft hij wel een klein mankement.

Hij is niet snel en loopt als een brommer. Ondanks dat er nieuwe zuiger in zit.

Ik heb het idee dat het iets kleins is. Ik ben een handig persoon die vroeger altijd aan brommers sleutelde maar dit is toch net iets anders. Sleutelen is het probleem niet, maar ik zou niet weten waar ik naar moet kijken.

ALs ik de koppeling in houdt en ik geef gas dan maakt hij gewoon veel toeren, ook tijdens het rijden. echter zit er geen power achter. Hij is gewoon langzaam. Hij start ook perfect en direct.

Ik dacht misschien dat de ontsteking te laat stond, maar ik kan niet ontdekken hoe ik deze moet stellen.

Heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Mvg,

Maurice
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft dat je de uitlaat gecontroleerd hebt.

Toch wijzen de symptomen naar een verstopte uitlaat. Een eventuele klep (powervalve, ATAC) in de uitlaat kan een mogelijke verstopping zijn, een andere, vaak voorkomende oorzaak is een dichtgeslibte uitlaatdemper.

Gooi de hele uitlaat er eens onder vandaan en ga eens zonder uitlaat rijden. Als dat beter gaat, zit het echt in de uitlaat (verstopt). Vervangen is dan de beste remedie, maar je kan de uitlaat ook goed heet stoken (en dat geeft STANK !!! ).
 
Dit beestje komt uit 1983.
Nieuwer is hij helaas niet :N

Er zit inderdaad geen powervalve of wat dan ook op.

Zijn de krukaskeerringen nog goed?
 
Laatst bewerkt:
Als er een nieuwe zuiger inzit dan vind ik dat de uitlaat poort wel heel , heul erg vet is.
Kan een lekke krukas keering betekenen of te vet mengsel of een zuigerveer kaput.
 
Ik dnek te vet mengsel, ik heb net een tank 1 op 30 gereden. Om de zuiger in te rijden. Maar misschien de krukasskeerringen hoor. die moet ik even nakijken dan.

Maar ik ben dus bang dat ik het hele blok eronder vandaan kom halen en aan het sleutelen kom, en misschien wel voor niets...
 
Jaja, hier komt die dan...

Ik schaam me bijna om het te zeggen maar inderdaad, zinder uitlaat heeft hij meer vermogen... het scheelt beduidend, maar ik voel dat ie nog meer zou kunnen. Maar hij is al 25 jaar oud dus door samenloop van omstandigheden zal dit vermogen wel iets geknepen zijn.

Net een kan benzine in de uitlaat gegooid en in de fik gezet. Iemand beter tips om het uit te branden? Of zal uitbranden niet voldoende zijn?

Hartelijk dank!!!
 
Jaja, hier komt die dan...

Ik schaam me bijna om het te zeggen maar inderdaad, zinder uitlaat heeft hij meer vermogen... het scheelt beduidend, maar ik voel dat ie nog meer zou kunnen. Maar hij is al 25 jaar oud dus door samenloop van omstandigheden zal dit vermogen wel iets geknepen zijn.

Net een kan benzine in de uitlaat gegooid en in de fik gezet. Iemand beter tips om het uit te branden? Of zal uitbranden niet voldoende zijn?

Hartelijk dank!!!

Iets wat ook erg goed schijnt te werken is "Caustic Soda" oftewel gootsteen ontstopper. Is iets uitlaatvriendelijker, of iig chroom vriendelijker, maar dat maakt voor jou niet uit ;)

Gelukkig voor je ben je eruit, ik weet hoe frustrerend het kan zijn. M'n nx liep ook slecht, en uiteindelijk bleek het alleen een lucht filter te zijn :z
 
schoon luchtfilter zoals bovengenoemd wil misschien ook nog helpen... Nieuwe tanwiel/kettingset moet je er zowiso op zetten. Als je uitlaat schoon is, rij dan een stukje en bekijk je bougie eens, misschien dat je daar wat aan af kan lezen. Als ie veel te rijk staat verliest ie ook wat vermogen.
 
Zorg ervoor dat ook je demper en tailpijp (dunne pijpje aan het uiteinde van het expansiegedeelte) goed schoon zijn. Kan ook nog een slok op een borrel schelen.

Ik heb weleens uitlaten ontkoolt met een kabelslot en boormachine.
:N :N DIT IS LEVENSGEVAARLIJK. DON'T TRY THIS AT HOME. :N :N
Als de kabel te ver uit de uitlaat komt dan heb je een propellerachtig iets voor je, wat alles aan diggelen slaat !

Maar kiek hier eens http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=220364
Zal ook wel een caustic soda zijn
 
Gevonden *O*


Ik stook meestal de hele uitlaat heet met een (forse) brander. En met heet bedoel ik het zg. kersrood. Reken er wel op dat dit stinkt !


Ik heb de indruk dat ontkolen op een gegeven moment niet meer werkt. Dan zit er zoveel rommel in die pijp dat simpelweg vervangen de enige mogelijkheid is die nog werkt.

Andere vraag: Hoe ziet de uitlaatpoort er uit? Zit daar koolaanslag in de weg?
 
...............
Maar kiek hier eens http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=220364
Zal ook wel een caustic soda zijn
Er is gootsteenontstopper in de handel wat bestaat uit natronloog (caustic soda) en korreltjes metaal. Als je daar water aan toevoegt, gaat de soda heftig reageren met water en de korreltjes zullen heftig gaan bewegen.
Bij riolering mag je niet te veel gebruiken omdat anders de temperatuur zo hoog wordt dat het PVC van de afvoer smelt. Bij een uitlaat kan de caustic soda door de reactie er uit spetteren, vandaar de veiligheidsbril.

Maar het ziet er uit als een bruikbare methode. Ik ga het eens proberen...... zo voorzichtig mogelijk.
 
De uitlaat wordt momenteel "ontstopt".

Hierbij foto's van de uitlaatpoort:

90d0g6.jpg

24mf7f4.jpg

qsk121.jpg
 
Ja net gedaan. maar geen tot weinig resultaat. Ik denk dat ik eens een andere uitlaat mag gaan proberen. Maarja, dan zijn minder leuke geintjes om even snel te proberen....

Ff op zoek dan maarrr...
 
Kleppen stellen gaat helaas niet lukken aangezien het tweetakt is. Helaas....
Kleppen stellen bij een tweetakt? :? :')
:9

Iedereen is weer even op scherp gezet *O*

Poortje ziet er prima uit.

Tja ben niet zo thuis in de 2 takt handel. Als je carburateur in orde is, je luchtfilter OK, je uitlaat schoongemaakt (zo ver mogelijk) en de rest OK is dan is het mij een raadsel.
 
Dat is een CR125 van modeljaar 1983. Te zien aan het plasticwerk.
Heb zelf enkele Honda's gehad van die periode.
Eerlijk gezegd laat mijn geheugen me in de steek of deze modellen al een ATAC hebben.

De ATAC is een klep in de uitlaat. Dit motorblok heeft dat iig niet, want dan zou er een stuk zitten van ca. 10cm tussen cilinder en uitlaat.
Die kleppen konden overigens wel vast gaan zitten met kool. Maar goed, dat is je probleem niet want dit blok heeft geen ATAC uitlaatklep.
 
bron
wikepedia zei:
e powerband wordt voor een groot deel beïnvloed door de uitlaat. Daarom moet de uitlaat van een tweetaktmotor aan speciale eisen voldoen. Op de meeste moderne tweetaktmotoren zit een expansie-uitlaat. Deze uitlaat veroorzaakt een drukgolf die tegendruk biedt aan de motor waardoor er minder onverbrand mengsel weg kan lekken. Vroeger werden er uitlaten met schotten gebruikt om tegendruk te creëren; deze werken echter minder goed dan een expansie-uitlaat.

De mate van tegendruk is heel erg bepalend voor een tweetakt.
Geen tegendruk:er spoelt vers mengsel naar buiten, waardoor je de omgeving vervuilt met benzinedamp.
Te veel tegendruk: De cilindervulling kan niet optimaal zijn.

Met name het deel van de uitlaat wat jij niet op de foto hebt gezet (het dunne pijpje) heeft nogal last van dichtslibben. Verandering van (de vorm van) het expansievolume zal de werking ook beïnvloeden. Zo te zien is de vorm niet echt anders geworden, maar dat kan ik niet beoordelen. Mijn laatste tweetakt was een Suzuki GT250 uit 1973....
 
bron
De mate van tegendruk is heel erg bepalend voor een tweetakt.
Geen tegendruk:er spoelt vers mengsel naar buiten, waardoor je de omgeving vervuilt met benzinedamp.
Te veel tegendruk: De cilindervulling kan niet optimaal zijn.


Met name het deel van de uitlaat wat jij niet op de foto hebt gezet (het dunne pijpje) heeft nogal last van dichtslibben. Verandering van (de vorm van) het expansievolume zal de werking ook beïnvloeden. Zo te zien is de vorm niet echt anders geworden, maar dat kan ik niet beoordelen. Mijn laatste tweetakt was een Suzuki GT250 uit 1973....

Is dit het enige wat de uitlaat doet dan?

Ik neem aan dat de uitlaat ook voor meer vermogen zorgt. dus meer als zonder toch?

Ik ga vanavond (donderdag 14 aug) een nieuwe uitlaat halen (iig 2ehands) Net iemand gevonden met onderdelen in de buurt.

Ik moet er dus rekening mee houden dat ik een verkeerde of verkeerd gelaste uitlaat heb nu.
Want nu je het zegt, de uitlaat kom tegen de slang van de koelvloeistof aan. Ik vond dit al gek, maar dit zal dan wel zo zijn omdat de uitlaat verlast is, en hiermee is ingekort).

Als dit zo is dan kan dit dus ook naar de oplossing van het probleem leiden nietwaar?
 
Laatst bewerkt:
De uitlaat van een tweetakt "vangt" het gas uit de cilinder op. Als de uitlaat te klein is, kan niet al het uitlaatgas de cilinder uitstromen, waardoor het mengsel niet 100% ververst wordt.
Als de uitlaat precies goed is, zal de uitlaat precies die hoeveelheid gas opvangen zodat de cilinder onder geringe overdruk gevuld is. Door deze geringe overdruk is het vermogen met uitlaat iets hoger dan helemaal zonder uitlaat.

Heel kort door de bocht: de uitlaat van een tweetakt bepaalt heel sterk het karakter van de motor. Waar de powerband zit, hoe breed de powerband is en hoeveel vermogen het blokje afgeeft.

Niet mee prutsen, dus, zeker niet als je gaat voor optimale prestaties zoals bij dit soort fietsen.
 
Het is ongelooflijk maar waar:

Kom ik net bij een man die heel veel onderdelen verkoopt en motoren repareert, en vertel hem mijn verhaal. Zegt hij direct dat hij de motor kende en ook al ter reperatie aangeboden had gekregen. En het klopte ook nog, het gaat om dezelfde motor.

Maar toch zag hij wel heil in het verkeerde/ verlaste uitlaat verhaal. Dus toch een uitlaat meegenomen maar helaas paste deze niet.

De man vertelde me dat hij dacht dat er een of 2 keeringen van de krukas zouden lekken, echter kon hij dit niet met zekerheid zeggen.

Wat zeggen jullie? Een makkelijke manier om dit te zien? (de ontsteking is niet nat)

roept u maar!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan