Beste MF'ers,
vorige week een nieuwe motor gekocht! CR250 uit 1997. Afgelopen week verzekering geregeld en kettingsetje besteld want die had zijn langste tijd gehad.
Vanmorgen ketting + tandwielen vervangen om vervolgens vol goede moed te beginnen aan mn allereerste offroad rit op een 2takt crosser! Zo lang al zo'n ding willen hebben en nu was het zo ver!
40 minuten lang super veel fun gehad op dat ding! Prachtig speelgoed. Echter toen een vastloper. Althans, daar vrees ik voor...
Ik zal ff wat meer vertellen over de toedracht.
Ik ben rustig begonnen met rijden. Zeker de eerste 15 minuten niet volgas gehad en/of vol doorgetrokken in toeren. Na zo'n 25 minuten was het zandpad 'afgelopen' en besloot ik de weg op te gaan (zit kenteken op!), op zoek naar meer zandpaden.
Ik weet dat straat-rijden niet goed is voor een 2 takt. Ik heb gelezen dat je nooit op constante snelheid moet gaan rijden om een vastloper te voorkomen. Al met al veel lopen spelen met het gas.
Ondertussen nog een paar zandpaden gevonden en uiteraard meegepakt tijdens mn tocht. Tussen de zandpaden wel telkens stukken asfalt er tussen om op zoek te gaan naar meer zandpaden.
Eenmaal op het asfalt gebeurde het. Ik rustig doorschakelen naar de 5, zeker geen volgas ofzo. ff spelen met het gas. gas dicht en gas open. Ik zat toen vrij laag in de toeren. Nog net niet in de powerband, maar gaf toch flink wat gas. Opeens geen power meer.. sloeg af... en over was het.
Kickstarter zat vast, kreeg er geen beweging in. Ik motor in de versnelling gezet en wat heen en weer geduwd. Ik drukte hem vrij makkelijk door z'n compressie heen (achterwiel blokkeerde niet). Weer proberen te kicken. Kickstart ging echt heeeel makkelijk naar benden. Amper weerstand. Paar keer kicken, maar niks. Zelfs geen teken van leven. Klonk gewoon totaal anders dan 'normaal'.
Motor 5 km naar huis geduwd, ben nu dus lichamelijk kapot en geestelijk zwaaaaaar teleurgesteld in het hele 2takt crosser verhaal. Zo lang van gedroomd, en nu dit! Illusie armer, ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Wie denkt te weten wat de oorzaak is en wat het gevolg nu is (enkel zuiger en cilinder? ik hoop het zo!!).
Nog enkele details:
* ik heb 2 verschillende soorten olie door de benzine gemengd. Castrol tts en een gulf-eigenmerk 2takt olie. Verhouding mengsmering was 1:40.
* totaal misschien 10km op asfalt gereden. Niet achter elkaar maar steeds relatief korte stukjes. Ok, een 2takt is niet gemaakt voor asfalt, maar kleine stukjes moet wel kunnen toch?
Zo, dat vervelende verhaal weer kwijt. Wie helpt deze teleurgestelde motorrijder.
p.s. morgen gaan de cilinder er af.. ik ben benieuwd...
vorige week een nieuwe motor gekocht! CR250 uit 1997. Afgelopen week verzekering geregeld en kettingsetje besteld want die had zijn langste tijd gehad.
Vanmorgen ketting + tandwielen vervangen om vervolgens vol goede moed te beginnen aan mn allereerste offroad rit op een 2takt crosser! Zo lang al zo'n ding willen hebben en nu was het zo ver!
40 minuten lang super veel fun gehad op dat ding! Prachtig speelgoed. Echter toen een vastloper. Althans, daar vrees ik voor...
Ik zal ff wat meer vertellen over de toedracht.
Ik ben rustig begonnen met rijden. Zeker de eerste 15 minuten niet volgas gehad en/of vol doorgetrokken in toeren. Na zo'n 25 minuten was het zandpad 'afgelopen' en besloot ik de weg op te gaan (zit kenteken op!), op zoek naar meer zandpaden.
Ik weet dat straat-rijden niet goed is voor een 2 takt. Ik heb gelezen dat je nooit op constante snelheid moet gaan rijden om een vastloper te voorkomen. Al met al veel lopen spelen met het gas.
Ondertussen nog een paar zandpaden gevonden en uiteraard meegepakt tijdens mn tocht. Tussen de zandpaden wel telkens stukken asfalt er tussen om op zoek te gaan naar meer zandpaden.
Eenmaal op het asfalt gebeurde het. Ik rustig doorschakelen naar de 5, zeker geen volgas ofzo. ff spelen met het gas. gas dicht en gas open. Ik zat toen vrij laag in de toeren. Nog net niet in de powerband, maar gaf toch flink wat gas. Opeens geen power meer.. sloeg af... en over was het.
Kickstarter zat vast, kreeg er geen beweging in. Ik motor in de versnelling gezet en wat heen en weer geduwd. Ik drukte hem vrij makkelijk door z'n compressie heen (achterwiel blokkeerde niet). Weer proberen te kicken. Kickstart ging echt heeeel makkelijk naar benden. Amper weerstand. Paar keer kicken, maar niks. Zelfs geen teken van leven. Klonk gewoon totaal anders dan 'normaal'.
Motor 5 km naar huis geduwd, ben nu dus lichamelijk kapot en geestelijk zwaaaaaar teleurgesteld in het hele 2takt crosser verhaal. Zo lang van gedroomd, en nu dit! Illusie armer, ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Wie denkt te weten wat de oorzaak is en wat het gevolg nu is (enkel zuiger en cilinder? ik hoop het zo!!).
Nog enkele details:
* ik heb 2 verschillende soorten olie door de benzine gemengd. Castrol tts en een gulf-eigenmerk 2takt olie. Verhouding mengsmering was 1:40.
* totaal misschien 10km op asfalt gereden. Niet achter elkaar maar steeds relatief korte stukjes. Ok, een 2takt is niet gemaakt voor asfalt, maar kleine stukjes moet wel kunnen toch?
Zo, dat vervelende verhaal weer kwijt. Wie helpt deze teleurgestelde motorrijder.
p.s. morgen gaan de cilinder er af.. ik ben benieuwd...