CR250 1997 vastloper

De Wouter

MF veteraan
4 jan 2007
2.058
1
Groningen
Beste MF'ers,

vorige week een nieuwe motor gekocht! CR250 uit 1997. Afgelopen week verzekering geregeld en kettingsetje besteld want die had zijn langste tijd gehad.

Vanmorgen ketting + tandwielen vervangen om vervolgens vol goede moed te beginnen aan mn allereerste offroad rit op een 2takt crosser! Zo lang al zo'n ding willen hebben en nu was het zo ver!

40 minuten lang super veel fun gehad op dat ding! Prachtig speelgoed. :} Echter toen een vastloper. Althans, daar vrees ik voor...

Ik zal ff wat meer vertellen over de toedracht.
Ik ben rustig begonnen met rijden. Zeker de eerste 15 minuten niet volgas gehad en/of vol doorgetrokken in toeren. Na zo'n 25 minuten was het zandpad 'afgelopen' en besloot ik de weg op te gaan (zit kenteken op!), op zoek naar meer zandpaden.
Ik weet dat straat-rijden niet goed is voor een 2 takt. Ik heb gelezen dat je nooit op constante snelheid moet gaan rijden om een vastloper te voorkomen. Al met al veel lopen spelen met het gas.

Ondertussen nog een paar zandpaden gevonden en uiteraard meegepakt tijdens mn tocht. Tussen de zandpaden wel telkens stukken asfalt er tussen om op zoek te gaan naar meer zandpaden.

Eenmaal op het asfalt gebeurde het. Ik rustig doorschakelen naar de 5, zeker geen volgas ofzo. ff spelen met het gas. gas dicht en gas open. Ik zat toen vrij laag in de toeren. Nog net niet in de powerband, maar gaf toch flink wat gas. Opeens geen power meer.. sloeg af... en over was het.

Kickstarter zat vast, kreeg er geen beweging in. Ik motor in de versnelling gezet en wat heen en weer geduwd. Ik drukte hem vrij makkelijk door z'n compressie heen (achterwiel blokkeerde niet). Weer proberen te kicken. Kickstart ging echt heeeel makkelijk naar benden. Amper weerstand. Paar keer kicken, maar niks. Zelfs geen teken van leven. Klonk gewoon totaal anders dan 'normaal'.

Motor 5 km naar huis geduwd, ben nu dus lichamelijk kapot en geestelijk zwaaaaaar teleurgesteld in het hele 2takt crosser verhaal. Zo lang van gedroomd, en nu dit! :( Illusie armer, ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Wie denkt te weten wat de oorzaak is en wat het gevolg nu is (enkel zuiger en cilinder? ik hoop het zo!!).

Nog enkele details:
* ik heb 2 verschillende soorten olie door de benzine gemengd. Castrol tts en een gulf-eigenmerk 2takt olie. Verhouding mengsmering was 1:40.
* totaal misschien 10km op asfalt gereden. Niet achter elkaar maar steeds relatief korte stukjes. Ok, een 2takt is niet gemaakt voor asfalt, maar kleine stukjes moet wel kunnen toch?


Zo, dat vervelende verhaal weer kwijt. Wie helpt deze teleurgestelde motorrijder.

p.s. morgen gaan de cilinder er af.. ik ben benieuwd...
 
ik snap niet hoe je te arm kan rijden, dat MOET je toch gewoon merken? :? desondanks gecondoleert met je blok, en succes met de wederopbouwing :]

Als hij te arm staat merkt alleen de meer ervaren rijder er iets van , als je merkt van ,, Phoe wat rijd mijn fiets vandaag super scherp ,, ga er dan maar vanuit dat hij op die dag te arm staat.
Te arm of te rijk heeft alles met het weer te maken , wat in de zomer prima is dat geld niet voor de winter.......
 
Als hij te arm staat merkt alleen de meer ervaren rijder er iets van , als je merkt van ,, Phoe wat rijd mijn fiets vandaag super scherp ,, ga er dan maar vanuit dat hij op die dag te arm staat.
Te arm of te rijk heeft alles met het weer te maken , wat in de zomer prima is dat geld niet voor de winter.......

Dat een crosser 's winters vaak scherper rijdt, merkt een wat ervaren rijder inderdaad wel. Maar betekent dat dan ook dat hij te arm staat? Wat is 'te' in deze? Ik heb althans de afstelling er nooit op aangepast...
 
Dat een crosser 's winters vaak scherper rijdt, merkt een wat ervaren rijder inderdaad wel. Maar betekent dat dan ook dat hij te arm staat? Wat is 'te' in deze? Ik heb althans de afstelling er nooit op aangepast...
Staat dan wss te rijk in de "zomertijd" ;)

Ik reed hoofdzakelijk in de koudere periode (Enduro). In de minder koudere periodes ging de naald met dezelfde sproeier (205) , 2 standen omlaag. In de zomer (crosstraining) zat er altijd een 195 in met de naald weer 2 standen omhoog.
Is niet alleen een kwestie van merken maar ook van , hoe houdt ik het heel en dat telde voor mij ;)
 
Staat dan wss te rijk in de "zomertijd" ;)

Ik reed hoofdzakelijk in de koudere periode (Enduro). In de minder koudere periodes ging de naald met dezelfde sproeier (205) , 2 standen omlaag. In de zomer (crosstraining) zat er altijd een 195 in met de naald weer 2 standen omhoog.
Is niet alleen een kwestie van merken maar ook van , hoe houdt ik het heel en dat telde voor mij ;)

Zomers heb ik, nog de expert waar ik meer dan 10 jaar kwam, nooit een betere performance kunnen krijgen. Dus dat te rijk 's zomers geloof ik niet zo. Hoe warmer/vochtiger het wordt, hoe minder 'vuur' 'ie in z'n donder had ook, zeg maar. Gelukkig ook in de winter nooit schade kunnen ontdekken die met te arm in verband gebracht zou kunnen worden (schade zat, dat hoort er bij ;) ).

Voor de duidelijkheid: ik heb het wel over gefreubel in de marge, net even dat beetje extra eruit krijgen })
 
Laatst bewerkt:
Het gaat er ook niet altijd om dat hij op scherp moet staan , hij moet gewoon goed lopen en heel blijven ,dat is toch wel de voornaamste reden en helemaal in een wedstrijd , of niet dan ???

Wil je hem altijd lekker hebben staan MOET je gewoon de sproeiers veranderen , warm / koud / luchtvochtigheid / drooge lucht / hoogte / mist / enz.....
Als je fiets op een harde baan op scherp staat dan gaat hij op een diepe zandbaan ( Berghem /Lierop oid ) gewoon stuk ......
Ik heb jarenlang de fietsen van mijn zoon klaargemaakt voor de wedstrijden , 50 / 60 /85 en 125 cc en ben ook wel eens de mist ingegaan hoor , in Harskamp liep de 125 als een kogel , laatste rondje liep hij op een hoop , en weg top uitslag ..... de baan was superzwaar en net teveel voor de 125 ......
Jochie rijd nu 4 takt , tja en dat luisterd wat minder kritisch .....
 
Laatst bewerkt:
Even een update.

Vrijdagavond de motor weer kunnen ophalen. Het big-end bleek achteraf het probleem te zijn geweest... Gelukkig is alles vervangen en is het blokje nu weer vers :)
Gister direct m'n eerste tochtje gemaakt in de omgeving! *O* Echt niet te geloven hoe makkelijk zo'n motor door de bagger en plassen komt. Ik was echt volledig doorweekt toen ik terugkwam, maar het was geweldig :]

Voldaan en tevreden:
imgp0265kleiner.jpg



Anyway, ben de motor nu een beetje aan het inrijden. Cruciale om nu alles goed in de gaten te houden. Ik draai gewoon na elke rit de bougie er af om een beetje na te gaan hoe hij staat afgesteld. Ooit eens gehoord dat een bougie koffiebruin hoort met een scheutje melk ;)
Aangezien kleuren moeilijk te omschrijven zijn, ff een foto van mijn bougie. Let wel: ik rijd de motor nog in, wat betekent dat ik ff 1:30 meng. Volgens mijn monteur kon ik na 1-2 crossuren weer 1:40 gaan mengen.
imgp0269bijgesneden.jpg

Wat vinden jullie van deze bougie?

Wouter :W
 
Even een update.

Vrijdagavond de motor weer kunnen ophalen. Het big-end bleek achteraf het probleem te zijn geweest... Gelukkig is alles vervangen en is het blokje nu weer vers :)
Gister direct m'n eerste tochtje gemaakt in de omgeving! *O* Echt niet te geloven hoe makkelijk zo'n motor door de bagger en plassen komt. Ik was echt volledig doorweekt toen ik terugkwam, maar het was geweldig :]

Voldaan en tevreden:
[afbeelding]


Anyway, ben de motor nu een beetje aan het inrijden. Cruciale om nu alles goed in de gaten te houden. Ik draai gewoon na elke rit de bougie er af om een beetje na te gaan hoe hij staat afgesteld. Ooit eens gehoord dat een bougie koffiebruin hoort met een scheutje melk ;)
Aangezien kleuren moeilijk te omschrijven zijn, ff een foto van mijn bougie. Let wel: ik rijd de motor nog in, wat betekent dat ik ff 1:30 meng. Volgens mijn monteur kon ik na 1-2 crossuren weer 1:40 gaan mengen.
[afbeelding]
Wat vinden jullie van deze bougie?

Wouter :W
*O* *O*
mooi dat ie weer op en top is :Y


en die bougie????
lijkt wel dat ie in een bak water heeft gelegen, lijkt wel roest wat erop zit :?

had je er ook een nieuwe ingedaan na de revisie?? zoniet, dan evt nog even doen. dan kan je de kleur ervan beter zien :Y
 
Bougie lijkt me niet oud, de zichtbare verkleuring is niet abnormaal bij extra olie .... lijkt me wel iets heter geweest dan had gehoeven ..... extra olie betekent armer lopen, ik zou dan liever ook tijdelijk iets rijker mengsel hebben gegeven.

Maargoed, hij zal nu weer op normale smering mogen denk ik.
 
ik zou daarom ook lekker gewoon 1:40 mengen

inrijden of niet.

als een prof een zuiger inrijd....rijd hij zo snel als 'n amateur
dus als amateur.....moet je gewoon hoge toeren enzo wat vermijden...1 tankje ofzo.

ik vind je bougie niet echt heel lekker ...
zal is 'n foto maken van m'n 125cc na 15 uur (1 zuiger ofzo)
 
Dit is dus na 15 uur rijden

en ik heb al genoeg crosszuiger gehad om te weten....dat 1 tankje 'wat rustiger aan'
prima is

niet te lang inrijden....want na 10~15 uur gaat de volgende er weer in
full
 
Het ligt er ook aan wanneer je de bougie eruit haalt. Je kunt de hele dag rondtuffen , nog even stationair laten draaien en je krijgt een compleet ander beeld.
Stuk volgas rijden, motor uit schakelen (killswitch) en dan kijken , geeft een beter beeld van de sproeier toestand. Of in het middengebied blijven rijden en ook weer uitschakelen en bougie bekijken. Zolang als de motor maar niet te arm staat en je weinig bougies hoeft te vervangen (vet slaan), zit je als hobbyrijder helemaal niet fout, ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan