CR250 1997 vastloper

De Wouter

MF veteraan
4 jan 2007
2.058
1
Groningen
Beste MF'ers,

vorige week een nieuwe motor gekocht! CR250 uit 1997. Afgelopen week verzekering geregeld en kettingsetje besteld want die had zijn langste tijd gehad.

Vanmorgen ketting + tandwielen vervangen om vervolgens vol goede moed te beginnen aan mn allereerste offroad rit op een 2takt crosser! Zo lang al zo'n ding willen hebben en nu was het zo ver!

40 minuten lang super veel fun gehad op dat ding! Prachtig speelgoed. :} Echter toen een vastloper. Althans, daar vrees ik voor...

Ik zal ff wat meer vertellen over de toedracht.
Ik ben rustig begonnen met rijden. Zeker de eerste 15 minuten niet volgas gehad en/of vol doorgetrokken in toeren. Na zo'n 25 minuten was het zandpad 'afgelopen' en besloot ik de weg op te gaan (zit kenteken op!), op zoek naar meer zandpaden.
Ik weet dat straat-rijden niet goed is voor een 2 takt. Ik heb gelezen dat je nooit op constante snelheid moet gaan rijden om een vastloper te voorkomen. Al met al veel lopen spelen met het gas.

Ondertussen nog een paar zandpaden gevonden en uiteraard meegepakt tijdens mn tocht. Tussen de zandpaden wel telkens stukken asfalt er tussen om op zoek te gaan naar meer zandpaden.

Eenmaal op het asfalt gebeurde het. Ik rustig doorschakelen naar de 5, zeker geen volgas ofzo. ff spelen met het gas. gas dicht en gas open. Ik zat toen vrij laag in de toeren. Nog net niet in de powerband, maar gaf toch flink wat gas. Opeens geen power meer.. sloeg af... en over was het.

Kickstarter zat vast, kreeg er geen beweging in. Ik motor in de versnelling gezet en wat heen en weer geduwd. Ik drukte hem vrij makkelijk door z'n compressie heen (achterwiel blokkeerde niet). Weer proberen te kicken. Kickstart ging echt heeeel makkelijk naar benden. Amper weerstand. Paar keer kicken, maar niks. Zelfs geen teken van leven. Klonk gewoon totaal anders dan 'normaal'.

Motor 5 km naar huis geduwd, ben nu dus lichamelijk kapot en geestelijk zwaaaaaar teleurgesteld in het hele 2takt crosser verhaal. Zo lang van gedroomd, en nu dit! :( Illusie armer, ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Wie denkt te weten wat de oorzaak is en wat het gevolg nu is (enkel zuiger en cilinder? ik hoop het zo!!).

Nog enkele details:
* ik heb 2 verschillende soorten olie door de benzine gemengd. Castrol tts en een gulf-eigenmerk 2takt olie. Verhouding mengsmering was 1:40.
* totaal misschien 10km op asfalt gereden. Niet achter elkaar maar steeds relatief korte stukjes. Ok, een 2takt is niet gemaakt voor asfalt, maar kleine stukjes moet wel kunnen toch?


Zo, dat vervelende verhaal weer kwijt. Wie helpt deze teleurgestelde motorrijder.

p.s. morgen gaan de cilinder er af.. ik ben benieuwd...
 
zou persoonlijk ook het blok reviseren :Y
dan weet je voor jezelf ook dat het allemaal weer goed zit.
en dan meteen het bigend even laten tjekken voor de zekerheid ;)

heb zelf ook zo'n soort geintje gehad met mn ex cr250 uit '98.

daar was een krukas lager op vastgelopen.
vorige eigenaar had bigend en zuiger wel vervangen, maar na demontage vd krukas verzuimt er nieuwe lagers in te zetten |(

heb zelf alles er nieuw ingestoken aan lageringen en pakkingen.



succes met het repareren van het blok :Y
 
@ DE wouter......



tip van flip.........

als je zelf met het blok aan de gang gaat, haal geen lagers bij de dealer :N
er zitten namelijk reguliere skf lagers in het blok ;)
enigste is dat je de rubber stofhoesjes (zijn oranje of zwart) er even uit moet wippen :Y
dus gewoon even bij een lagerboer cq automatterialen zaak langs huppen.

alleen het lager van de uitgaande as waar je tandwiel op zit is een patent lager, zit een veer omheen. maar die heeft ook een skf nummer en kan je een normaal lager in proppen :P




gr wouter
 
Laatst bewerkt:
je spreekt hier over een motor van 250CC die kun je nooit 1/40 smeren dat is veel te
weinig dat zie je ook wel aan je bougie die is compleet gesmolten
het is geen brommer, die smeer je 1/50
deze motor moet een smering hebben van 1/30 maximaal en als je de zaak gereviceerd hebt moet je de eerste 800 km 1/25 smeren want de cillinder is dan nog niet ingelopen
hou je maar aan deze regel anders barst het ding na de eerste volgende rit
 
je spreekt hier over een motor van 250CC die kun je nooit 1/40 smeren dat is veel te
weinig dat zie je ook wel aan je bougie die is compleet gesmolten
het is geen brommer, die smeer je 1/50
deze motor moet een smering hebben van 1/30 maximaal en als je de zaak gereviceerd hebt moet je de eerste 800 km 1/25 smeren want de cillinder is dan nog niet ingelopen
hou je maar aan deze regel anders barst het ding na de eerste volgende rit

ik smeer m'n 500cc 1:35
gaat prima 1:40 durf ik ook nog wel

met 1:25 gaat deze motor geeneens fatsoenlijk lopen. alles slaat vet.

en na 800 km is je cylinder niet ingelopen....maar bijna toe aan een nieuwe zuiger.

het is geen RS250 ofzo....
 
Laatst bewerkt:
@ DE wouter......



tip van flip.........

als je zelf met het blok aan de gang gaat, haal geen lagers bij de dealer :N
er zitten namelijk reguliere skf lagers in het blok ;)
enigste is dat je de rubber stofhoesjes (zijn oranje of zwart) er even uit moet wippen :Y
dus gewoon even bij een lagerboer cq automatterialen zaak langs huppen.

alleen het lager van de uitgaande as waar je tandwiel op zit is een patent lager, zit een veer omheen. maar die heeft ook een skf nummer en kan je een normaal lager in proppen :P



gr wouter


Krukas lagers moet je wel even opletten of het C3 of C4 lagers zijn!
maar verder :Y ...de meeste lagers kan je beter bij een automaterialenzaak halen
 
Laatst bewerkt:
je spreekt hier over een motor van 250CC die kun je nooit 1/40 smeren dat is veel te
weinig dat zie je ook wel aan je bougie die is compleet gesmolten
het is geen brommer, die smeer je 1/50
deze motor moet een smering hebben van 1/30 maximaal en als je de zaak gereviceerd hebt moet je de eerste 800 km 1/25 smeren want de cillinder is dan nog niet ingelopen
hou je maar aan deze regel anders barst het ding na de eerste volgende rit
:N Smering heeft niets met de bougie te maken.
En over vetter smeren: wat voorbeeldjes: De nieuwe KTM's moeten 1:50 gesmeerd worden, trailmotoren smeren 1:80- 1:100, voor de racerij (lang vol open ga je richting 1:30 1:35)
Heeft ook niets met "brommers" te maken, eerder met toerentallen/vermogen/materiaal en de toepassing van de motor.
Ik heb meer dan 20jaar op een 2takt 250 gecrossed en enduro's gereden en ben met 1:40 nog nooit tegen de lamp gelopen, hij stond eerder nog wat te vet. Op langzame stukken bleef er soms zoveel olie achter dat , wanneer het gas er weer op ging, bijna altijd met een flinke rookwolk gepaard ging.
Te vet smeren kan een te arm afgestelde motor worden.
 
:N Smering heeft niets met de bougie te maken.
En over vetter smeren: wat voorbeeldjes: De nieuwe KTM's moeten 1:50 gesmeerd worden, trailmotoren smeren 1:80- 1:100, voor de racerij (lang vol open ga je richting 1:30 1:35)
Heeft ook niets met "brommers" te maken, eerder met toerentallen/vermogen/materiaal en de toepassing van de motor.
Ik heb meer dan 20jaar op een 2takt 250 gecrossed en enduro's gereden en ben met 1:40 nog nooit tegen de lamp gelopen, hij stond eerder nog wat te vet. Op langzame stukken bleef er soms zoveel olie achter dat , wanneer het gas er weer op ging, bijna altijd met een flinke rookwolk gepaard ging.
Te vet smeren kan een te arm afgestelde motor worden.

amen
 
persoonlijk zou ik ook zeggen om te reviseren is niet anders. zoals de meesten al zeggen.
Vooral de ijzer deeltjes zijn niet goed daar te hebben. Wat betreft revisie van de vorige eigenaar dat geloof ik niet helemaal als de zuiger er nog maar 10uur in zit en er zo uitziet.
wat de bougie betreft zag er niet gezond uit, heb zelf nog nooit zo'n witte afzetting gezien.
als je gaat reviseren zorg dat je een handleiding ofzo voor je type motor krijgt een goede. Daar staat in wat alle spellingen enzo mogen zijn en ook vooral niet mogen zijn.
Het kan namelijk zo wezen dat de vorige eigenaar meerdere dingen verandert heeft, bijv. je sproeiers. het kan dan zo wezen dat de afstelling voor je motor niet meer geschikt is waarvoor jij hem wou gaan gebruiken.

kwa mengsmering ligt aan welke mengsmering je hebt, bepaalde fabrikanten hebben mengsmering waarmee je 1:100 kunt doen. ook voor een cr250. maar andere soort kun je bijvoorbeeld maar 1:50 doen en 2 verschillende door elkaar das afteraden.
Maar dat staat ook wel in een werkplaatsboek voor je motor hoeveel hij gesmeerd moet worden.

Hoop dat je 2tact blijft rijden:D, doe ik ook:D
 
je spreekt hier over een motor van 250CC die kun je nooit 1/40 smeren dat is veel te
weinig dat zie je ook wel aan je bougie die is compleet gesmolten
het is geen brommer, die smeer je 1/50
deze motor moet een smering hebben van 1/30 maximaal en als je de zaak gereviceerd hebt moet je de eerste 800 km 1/25 smeren want de cillinder is dan nog niet ingelopen
hou je maar aan deze regel anders barst het ding na de eerste volgende rit
Ik heb jaren met zo'n motor gereden 1:50 en dat heeft nooit problemen gegeven.
MIjn trialmotor smeerde ik 1;100
Als je ermee gaat crossen dan smeer je 1:40.
Dit zijn heel gebruikelijke verhoudingen.
En sinds wanneer smelt je bougie als je te weinig smeerd :?
 
Dat is indd mooi balen, de meeste crossmotoren worden verkocht als ze tegen een revisie aan zitten, denk dat jij dat ook hebt gehad met een gevalletje pech erbij..

maar zowiezo nooit meer 2 oliesoorten mengen, en ik zou op h747 van castrol gaan rijden... ik heb altijd gecrosst en nooit problemen mee gehad..is wel wat duurder maar wel ok overigens is tts ook prima.


(lees net nog even terug.....10 uur van die zuiger?? geloof ik niets van ....!!!das van een paar jaar.)



maar jij zit nu wel aan een totale revisie...zou er niet op besparen zo'n ding krijgt het echt voor de kl*ten |( |( |( dus moet gewoon 100% goed anders zit je zo weer.

succes!!!

maar de motor is een goede keus heb ik ook altijd gereden.!!!

succes!! O-)

gr henk
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je cilinder ook wel een nieuwe nicasil moet hebben als ik die zuiger zo zie ......
Is gaan detoneren , kan komen omdat hij in bepaalde gebieden waarschijnlijk te krap heeft gestaan , ik heb jaren met diverse cr250 gereden en je kan gewoon veilig smeren met 1:40 als je maar geen 2 olie door elkaar heen gooit , als je TTS gebruikt zit je gewoon goed.
Als je blok uit elkaar moet stuur maar een PB ik kan je wel ergens naar op weg helpen......
 
Krukas lagers moet je wel even opletten of het C3 of C4 lagers zijn!
maar verder :Y ...de meeste lagers kan je beter bij een automaterialenzaak halen
als de nummers gelijk zijn aan elkaar is er niets aan de hand :N

en als je ze als leek bij de matterialen boer neerlegt dan zien hun wel welk lager ze exact nodig hebben.
en anders bestaat er nog een heel mooi skf boek waar alle soorten en smaken instaan :P

ik had de lagers via mn werk. hadden gewoon alle nummers op voorraad liggen.
en met de inkoopsprijs te betalen scheelt dat wel erg veel dan ;)
 
Dank voor de vele reacties :)

Ik kan er lang over piekeren wat nou de oorzaak was, maar daar schiet ik natuurlijk weinig mee op. Blokje wordt morgen weggebracht voor complete revisie. Gaat me iets van 400-500e kosten als ik het laat doen. Zelf doen heeft natuurlijk ook z'n charmes, maar zo heel veel geld zal ik er niet mee besparen. Misschien 100e ofzo, maar die kan me op dit moment ff gestolen worden. Wil gewoon zo snel mogelijk weer rijden, en dit :( geintje achter me laten ;)

Even slikken, betalen, vriendelijk knikken en gaaaaaannnnnn :]
Wie weet tot binnenkort op een offroad/enduro rit. Peace!

:W
Wouter
 
Dank voor de vele reacties :)

Ik kan er lang over piekeren wat nou de oorzaak was, maar daar schiet ik natuurlijk weinig mee op. Blokje wordt morgen weggebracht voor complete revisie. Gaat me iets van 400-500e kosten als ik het laat doen. Zelf doen heeft natuurlijk ook z'n charmes, maar zo heel veel geld zal ik er niet mee besparen. Misschien 100e ofzo, maar die kan me op dit moment ff gestolen worden. Wil gewoon zo snel mogelijk weer rijden, en dit :( geintje achter me laten ;)

Even slikken, betalen, vriendelijk knikken en gaaaaaannnnnn :]
Wie weet tot binnenkort op een offroad/enduro rit. Peace!

:W
Wouter
ff laten weten als ie weer helemaal nieuw is he ;)


en wouter :W


O-)
 
Dank voor de vele reacties :)

Ik kan er lang over piekeren wat nou de oorzaak was, maar daar schiet ik natuurlijk weinig mee op. Blokje wordt morgen weggebracht voor complete revisie. Gaat me iets van 400-500e kosten als ik het laat doen. Zelf doen heeft natuurlijk ook z'n charmes, maar zo heel veel geld zal ik er niet mee besparen. Misschien 100e ofzo, maar die kan me op dit moment ff gestolen worden. Wil gewoon zo snel mogelijk weer rijden, en dit :( geintje achter me laten ;)

Even slikken, betalen, vriendelijk knikken en gaaaaaannnnnn :]
Wie weet tot binnenkort op een offroad/enduro rit. Peace!

:W
Wouter


toch best belangrijk, stel dat hij te arm stond en je zet hem weer in elkaar zonder ernaar te kijken dan sta je straks weer met dit probleem...
 
Terug
Bovenaan Onderaan