CR250 - Niet starten op kickstart - Niet ontkoppelen

f782ca509

Die hard MF'er
28 dec 2009
482
0
Beste lezer,

Nou blijkbaar heb ik toch een flinke miskoop gedaan met de Honda CR250 '92.
De motor wil namelijk niet starten op de kickstart (wel met aandrukken....).
Ook wil de motor niet tot slecht ontkoppelen... dus als je hem in de 1 zet, met de koppeling ingeknepen slaat hij af, en als je hem aandrukt, kan je met de koppeling er op niet tot stilstand komen.

Er zit nieuwe olie in (de juiste 10W40), en de koppelingskooi is niet overdreven ingeslagen.

Ik kom er niet zo goed meer uit wat er mis is.
 
check je inlaatmembraam eens.
de lippen daarvan moeten geheel sluiten op het frame.
het is ook mogelijk dat de compressie te laag is.
als dit alles in orde is, check of verander dan de carburateurafstelling.
en dan met name de stationair mengselschroef en de stationairsproeier.
het niet niet goed vrijkomen van de koppeling komt vaak voor op crossers en enduro's.
er vaak niet zoveel aan te doen.
check of de platen niet krom zijn en probeer een andere type olie.
 
castrol is prima.
maar soms reageren koppelingsplaten een beetje op een bepaalde oliesoort.
dit resulteert meestal in een niet goed vrijkomende koppeling.
ik zou eerst de platen controleren of ze niet krom zijn.
en dan een ander type olie erin.
 
check je inlaatmembraam eens.
de lippen daarvan moeten geheel sluiten op het frame.
het is ook mogelijk dat de compressie te laag is.
als dit alles in orde is, check of verander dan de carburateurafstelling.
en dan met name de stationair mengselschroef en de stationairsproeier.
het niet niet goed vrijkomen van de koppeling komt vaak voor op crossers en enduro's.
er vaak niet zoveel aan te doen.
check of de platen niet krom zijn en probeer een andere type olie.


De motor rijd gewoon door als ik de koppeling er op heb, niet zo hard als normaal.. maar toch met een flinke gang.
 
miskoop?
een crosser die al een aantal jaren oud is, kan van alles mankeren.
ze hebben meestal een zwaar leven, zelfs al wordt deze goed onderhouden wat vaak niet het geval is bij de oudere crossers.
check eens of er niet teveel olie in zit of dat de platen niet krom zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zo in je vorige topics lees:
Je hebt er mee proef gereden en motor liep goed ("het is een beestje").
Motor is dus al een keer gestart, of moest deze toen ook aangeduwd worden?

Wat is er in de tussentijd veranderd?
 
Wat ik zo in je vorige topics lees:
Je hebt er mee proef gereden en motor liep goed ("het is een beestje").
Motor is dus al een keer gestart, of moest deze toen ook aangeduwd worden?

Wat is er in de tussentijd veranderd?
Ja, dat is het vreemde er dus aan, het is zo gelopen:

-Testrit: de motor is eerst aangeduwd met het argument dat hij lang heeft stil gestaan.
Paar minuten warm draaien, daarna heb ik een stuk gereden, daarna heb ik hem gekickstart (waarom hij toen wel in 1 trap liep weet ik dus niet.

-Thuis aangekomen: met de kickstart gestart (ook in 1 a 2 trappen).
Direct problemen met de koppeling toen ik thuis was (ik wijde het aan de koude luchtstroom die hij had gehad op de aanhanger met -4)

-Olie vervangen, aangezien er niet genoeg in het blok zat, en ik dit altijd doe als ik een motor koop, naar de koppelingsplaten gekeken, deze zagen er goed uit.

-Vandaag (2de keer thuis): met de kickstart TEVERGEEFS geprobeerd te starten.
Daarna aangelopen, dit ging goed, was zo gestart, daarna weer de kickstart geprobeerd, WEER geen response.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is, het komt er dus op neer dat hij zich eigenlijks alleen tijdens de testrit netjes heeft gedragen (misschien had de oude eigenaar de platen tijdelijk losgemaakt o.i.d waardoor hij wel fris koppelde ?).

Ik denk dat het toen voor de verkoper gewoon dom geluk is geweest dat ik hem wel aan getrapt kreeg.
 
Even een paar aannamens. Aangezien je alleen een kickstarter hebt heb je een vliegwielontsteking of iets dat daar op lijkt.

Oorzaak van niet willen starten is dan een te laag toerental (ontsteekspanning) bij kickstarten. Bij aanduwen is het toerental hoog genoeg om voldoende vonk te krijgen.

Deze te lage ontsteekspanning kan liggen aan:
- verzwakte magneten in het vliegwiel en/of
- een slechte "ontsteekspoel".

Ik hoop dat ik het goed heb.
 
Dan zou het nog aan de plakkende platen kunnen liggen. Motor een keer goed op temperatuur rijden en kijken wat de koppeling dan doet. En aantrappen moet je waarschijnlijk nog "leren", qua gasstand, choke. Veel crossers zijn nl stationair zo afgesteld dat deze afslaat zodra het gas dicht gaat, ivm vallen.
Anders zouden het nog versleten zuiger en/of zuigerveren kunnen zijn. Wat je ook nog zou kunnen proberen is een BR8E bougie (bij de bromfietsboer). De BR9EG of BR8EG versie wil nog wel eens snel doorslaan.
 
Oke, schrap het hele kromme platen verhaal etc maar *D

Ik heb hem vandaag doormiddel van platleggen met gas open en choke open, wachten tot de benzine gaat stromen, daarna FLINK schoppen toch aan de loop gekregen (2x trappen....).

Het blijkt dat je toch aardig wat harder moet schoppen als bij die 125cc fietsjes, of ik ben gewoon een pusseh geworden van de elektrische start :+

En jawel, lekker 5 tot 10 minuten de buurt irriteren met mijn stationair gebrul, en daarna in de versnelling getikt... geen problemen meer... nu is blijkbaar alles los gekomen.

Van mij mag er dan ook een slotje op dit topic, allemaal bedankt voor de input !
 
Oke, schrap het hele kromme platen verhaal etc maar *D

Ik heb hem vandaag doormiddel van platleggen met gas open en choke open, wachten tot de benzine gaat stromen, daarna FLINK schoppen toch aan de loop gekregen (2x trappen....).

Het blijkt dat je toch aardig wat harder moet schoppen als bij die 125cc fietsjes, of ik ben gewoon een pusseh geworden van de elektrische start :+

En jawel, lekker 5 tot 10 minuten de buurt irriteren met mijn stationair gebrul, en daarna in de versnelling getikt... geen problemen meer... nu is blijkbaar alles los gekomen.

Van mij mag er dan ook een slotje op dit topic, allemaal bedankt voor de input !

ik had het mij eerder niet gerealiseerd, maar als ik mijn CR250 koud wil starten zal ik hem altijd eerst naar links kantelen. Ondertussen weet ik eigenlijk niet eens meer waarom, maar anders start hij echt niet!
 
Toch zit het mij dwars dat die koppeling niet goed vrij-kwam/komt.

Twee dingetjes zou ik wel checken:

1. de buitenkabel van die koppeling moet op beide einden een blikken ¨ tonnetje" hebben zitten, anders snel kans op symptomen die hierop lijken.

2. het gat in de handle waardoorheen een bout als draaipunt dient, kan on-rond ingesleten zijn (en bovendien die bout ook); iets minder vaak, maar toch ook wel gezien: vergelijkbare slijtage ander gat in handle met de nippel waarin de binnenkabel vast ligt. De slag op de kabel wordt daardoor vervalst, lijkt goed maar de platen komen niet vrij.
 
Laatst bewerkt:
@willem1940: oké, bedankt voor de tip, de koppeling komt nu iedere keer prima vrij, ik denk echt dat het met het lange stilstaan te maken heeft gehad, ik zal echter morgen even goed kijken of 1 van de 2 bovengenoemde punten van toepassing zijn.

En over 1 a 2 weken gaat het blok toch uit elkaar, aangezien het een oudere motor is wil ik graag even weten hoe het in "the belly of the beast" is. :]
 
Laatst bewerkt:
ik had het mij eerder niet gerealiseerd, maar als ik mijn CR250 koud wil starten zal ik hem altijd eerst naar links kantelen. Ondertussen weet ik eigenlijk niet eens meer waarom, maar anders start hij echt niet!
Dat is "choken" op de ouderwetse manier. Je laat de motor overhellen waardoor de carburateur gaat overstromen. Met dat overschot aan brandstof is de motor makkelijker te starten.

Edit : naar rechts kan ook ;)
Nog een edit zie beneden : niet doen :N ivm bijgeloof _O-
 
Laatst bewerkt:
in de 70er en 80er jaren deden we het altijd zo. We hadden niet altijd een choke en soms een "vlotterpennetje" op de carburateur wat je in moest drukken om de vlotter naar beneden te houden, om zo de carburateur te laten overstromen. Met handschoenen was dat nogal lastig, dus scheef houden was de oplossing.

Oudere bing carburateurs op de bromfietsen hadden dat ook.
Dat zwarte knopje aan de zijkant

13zu15_m.jpg


Plaatje van scootparts.nl geleend
 
Dat is "choken" of de ouderwetse manier. Je laat de motor overhellen waardoor de carburateur gaat overstromen. Met dat overschot aan brandstof is de motor makkelijker te starten.

Edit : naar rechts kan ook ;)

Nee, naar rechts kan niet, dat is tegen de procedure ;) - bijgeloof is belangrijk O-)

Ik weet zeker dat er met de choke niets mis is (ik heb het met alle 2-t crossers altijd gedaan), maar waarschijnlijk helpt het om de carb wat sneller vol te laten stromen als je net je benzinekraantje hebt open gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan