CR250r crosser, joepie!!

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
Gister avond mijn eerste crosser opgehaald, een oudje maar ik ben er blij mee!
Een rode CR250cc 2takker uit 1985.
Gister een paar keer trappen en hij liep meteen mooi, zelfs stationair!
Nou heb ik de 2t topics nooit zo goed meegelezen dus echt veel weet ik niet over deze CR, hebben jullie nog tips over deze motor?
Ik wil zowiezo het zuigertje even meten/vervangen staat is onbekend namelijk. Wat kost een zuiger, anders vervang ik hem zowiezo gewoon. Heeft de 85ér een nicasil wandje?

Ik heb nog wel wat onderdelen nodig voor dit machientje, iemand die me er goekoop aan kan helpen?
* stuurbevestiging dingetjes voor op de kroonplaat
* koppelings handel met bevestiging
* gas handel
* recht stuurtje
* heel zadel
* ketting in redelijke staat
* stuur-aan/uit knopje :)
* Luchtfilter
en vast nog wat dingetjes die ik nu op me werk niet meer kan bedenken..
Ik post zsm wel even een foto'tje *D
 
De 2takt sleutelaar Mario die hier op forum zit zal je vast wel kunnen helpen hiermee. Op zijn site kun je ook alle zwakke punten van de crossers bekijken.
Ik weet de site ff niet meer. Hij zal zo wel reageren. :)
 
CR250 uit 1985 heeft nog geen Nicasil en geen HPP.
Wel een ATAC-systeem. Nicasil en HPP waren pas vanaf 1986 op de CR250.

Blokken zijn wel nagenoeg hetzelfde. Ik heb ooit eens een model '88 voorzien van een cylinder uit 1985.

Zwakke punten: Waterpomp-behuizing en carterdeksel.

Verder eigenlijk de Honda, waar de reputatie mee is opgebouwd.
Gewoon de basis voor de modellen waar ze t/m 1996 mee gereden hebben.

De onderdelen die je nodig hebt, kun je dus ook gewoon van jongere modellen halen.

Aan/uit knopje wel even nieuw, of zeker weten dat hij goed is. Want dat zijn en blijven klote-dingen als ze ouder worden.
 
Ja de nieuwere hebben een nicasil want (of een soort van). Zuigertje optijd vervangen en je hebt er weinig problemen mee.... (heb mijne wel eens uitgeklokt namelijk :9 ).
Uitgeklokt?? Wat bedoel je. :+

Straks ff bellen of mijn CR klaar staat met de nieuwe zuiger. O-)
 
héhé, net terug uit limburg waar ik een supertenere heb gekocht, gaat lekker zo *D

Morgen heb ik wel ff tijd om te fotograferen (niet de yamaha, staat nog in limburg..) dus, geduld :)
 
Jammer hoor, me ouders hebben de camera mee met vakantie :( deze week geen foto's dus.

Wat is dat ATAC systeem wat er op de CR zit?
Helaass is de waterpomp van deze cr deze CR ook rot :( valt er nog aan zo'n carter kap te komen? of kan ik dit met een middeltje oplappen?
De ontsteking wekt geen stroom op zeker? anders zat ik nog aan een electrische pomp te denken..
 
Jammer hoor, me ouders hebben de camera mee met vakantie :( deze week geen foto's dus.

Wat is dat ATAC systeem wat er op de CR zit?
Helaass is de waterpomp van deze cr deze CR ook rot :( valt er nog aan zo'n carter kap te komen? of kan ik dit met een middeltje oplappen?
De ontsteking wekt geen stroom op zeker? anders zat ik nog aan een electrische pomp te denken..


Atac werkt op het korter/langer worden van je uitlaatbocht. Hiermee word eigelijk de uitlaat hoog/laag toeriger gemaakt (langer=laagtoeriger).
atac_01.jpg

atac_02.jpg
 
Nou, de ATAC is dus duidelijk.
Wil nog wel eens stuk gaan, maar dan kun je hem er ook tussen uithalen en het gat dichten. Is voor een hobby-crosser heel goed te doen.

Waterpompkapje is dus de hele rechter carterhelft. Kost nieuw ongeveer 225 euro. Bij Piepers in Heerenveen zijn ze wel nieuw te krijgen, maar ook wel via de Honda-dealer.

Nu heb ik ooit eens een CR250 gekocht, daar was dit door een scooter-zaak in Haarlem, die zich bezig houdt met tuning, gelast. Dit bedrijf is in Haarlem heel bekend, maar ik ken ze zelf niet.
Was wel gewoon vakmanschap, dus misschien is er iemand op het forum die wel weet wie ik bedoel.

Je kunt et ook proberen met een industriekwaliteit kneedbaar staal, of aluminium. Met name in de olie-industrie wordt dit wel gebruikt voor het dichten van kleine scheuren.

Belangrijk is dat het deksel goed wordt ontvet, als je voor deze optie gaat. Dus goed schuren en laten weken in een bak thinner. Daarna van binnen naar buiten dichtmaken. De druk komt van binnen uit en je moet de laag er zo in leggen, dat de druk van de waterpomp het er vaster indrukt. Bij aanbrengen van de buitenzijde, schiet het t.z.t. los.

Goed kijken, of het deksel niet ook is uitgesleten bij de keerring, want anders krijg je ook nog eens koelvloeistof in je bak.

Succes!
 
Het zag er onder de keerring nog goed uit.

Wat vreemd dat niemand nog wat van de ondedelen heeft liggen die ik nodig heb :)
 
Tja, hij is natuurlijk wel al 20 jaar oud en de onderdelen die jij nodig hebt, zijn juist de onderdelen die snel kapot gaan.
Maar op het carterdeksel na, zijn de prijzen van de andere delen niet zo idioot hoor.

Ben benieuwd, hoe je het met het deksel gaat doen en met welk resultaat.
 
De waterpomp valt mee, een lek naar buiten van 1 mm dat los ik dus wel op.
Veel druk staat er toch niet op dat systeem?
 
Waterpomp huisje gewoon helemaal dichtsmeren met 2K epoxy. Regelmatig controleren of je geen water/koelvloeistof in je blok krijgt en gassen. Welke onderdelen zoek je nog, want ik heb misschien nog wel iets.
 
** stuurbevestiging dingetjes voor op de kroonplaat
** koppelings handel met bevestiging
** gas handel
* recht stuurtje
* heel zadel
** ketting in redelijke staat
* stuur-aan/uit knopje
** Luchtfilter
** Zuiger (met cylinder als goed kitje?)
** Uitlaat bocht die niet krom is...

Met 2 *'jes heb ik echt nodig
 
Terug
Bovenaan Onderaan