Cr500 is dat wat?

J.de Maat

Die hard MF'er
14 jun 2002
485
0
Terneuzen
Na de zomer wil ik dan toch een sm!!

Ik heb een R1. En dat is leuk, maar dat is nie zo handig voor de korte stukjes.

Wat wil ik er mee, soms naar het werk, school enz. Maar vooral ook raggen. Dat dat ding moet trekken als een beer. Ik wil er veel plezier mee hebben.

Maar is zo'n cr500 dan wel wat? of moet je dan toch meer denken aan een Lc4?Zou graag een wat oudere motor kopen en dan ombouwen naar SM.

Ik lees van alles over de cr500. Benzine mengen, niet warm worden voor korte stukjes.
 
geen enkele motor wordt goed warm op kleine stukjes.
Ik zou een viertakt nemen.

Jou had ik net een mailtje getuurd Martijntje.Had wat vragen over je XR600R. Jeetje wat een werk heb je daar aan gehad. Resultaat mag er dan ook zijn.

Maar zoals ik in andere topics las ben jij anti 2-tact. Waarom?
 
als jij wil dat je motor hard trekt zou ik 2takt nemen en al helemaal als je een wat oudere neemt.
want lange tijd geleden was bijna zo dat je bij een 4takt bijna het dubbele aantal cc nodig had om een 2takt bij te houden.

dus ik hou het op 2takt lekker fel
 
Jou had ik net een mailtje getuurd Martijntje.Had wat vragen over je XR600R. Jeetje wat een werk heb je daar aan gehad. Resultaat mag er dan ook zijn.

Maar zoals ik in andere topics las ben jij anti 2-tact. Waarom?

khad je al teruggemaild ja ...ik ben niet anti tweetakt...maar het doet me teveel denken aan brommers qua geluid...en het geluid vind ik sowieso niet mooi. Verder hebben ze minder motorrem en ik ben vroeger met de brommer 100x achterover geslagen omdat het dus een tweetakt was... plus dat ik het irritant vind om zelf te mengen...
verder gister even naar die cr van worldbeater gekeken....damn..wat een knots van een cilinder :9

maar eigenlijk ben ik gewoon bang voor zo'n 500 ;)
 
CR minder dan 500 :)
125....250...

probleem van die dingen is dat ze meer toeren draaien, minder koppel hebben en je dus meer toeren moet maken om vooruit te komen...dan slijt het allemaal wat harder (meende tenminste dat een 500 niet enorm hard zn zuigers opvrat...)...

als ik zelf een tweetakt zou nemen zou het wel een 500 worden, om datgene wat k hierboven zei. Let erop dat je bij een tweetakt bijna nooit een lichtspoel hebt, dus verlichting kun je alleen met een accu laten werken en met een heeeeel zwak duur lichtspoeltje.
Had ik al gezegd dat cr500 ook gewoon lelijk is? Vond die CR250jes met 500 blok erin wel supermooi :9~ iemand linkje daarvan?
 
Intersant, wat een info allemaal!! Lijkt me kikke zo'n 2 takt. Wat het geluid betreft moet ik je waarschijnlijk wel gelijk geven. Heb het ook niet zo op brommer geluid.

Kan een lc4 nou niet mee met zo'n Cr500?
 
tweetaktblok is lichter dan een 4takt blok, verder is overall een cr dus denk ik lichter dan een LC4.
Een CR heeft ook gruwelijk veel vermogen en koppel en in combinatie met een licht gewicht is het dus heel rap ja....vlotter dan LC4...of bedoelde je dat niet?

Het gaat niet allemaal om snelheid, pk's enzo...je wilt het ook kunnen beheersen...
 
Verdere tweetakt waar je nog veel lol aan kunt beleven en met veel power:

KTM SX360 59 pk, vanaf +/- 2000 euro, KTM SX380 64 pk, vanaf +/- 2500 euro, Honda CR250 vanaf 1995 >55pk, vanaf 1750 euro, Husqvarna WR360 ? pk, vanaf 1650 euro enz. enz. tot uiteindeijk 125 machines met kenteken.

KTM is meer geleverd op kenteken dan de Honda's. Boevendien zijn de KTM ook geleverd als EXC en dus met langere bak, terwijl de Husky WR die al af fabriek heeft.

CR500 is wel ultieme power op tweetakt gebied.
En omdat hij geen powervalves heeft, betrekkelijk eenvoudig en ze zijn bere-betrouwbaar!

Maar, ik ben het met Martijn eens, dat je er wel respect voor moet hebben.
Modellen tot en met 1988 zijn meer tricky dan nieuwere modellen, die iets beter zijn te beheersen.
 
Zo lelijk zijn ze toch niet!! Je kan er toch iets moois van maken?

full
 
full

Nog één van mijn CR-500 modellen.
B.j. 1990


Lelijk, Ik vind ze juist prachtig, maar wel link!
Ze zijn eenvoudig en vanaf 1991 is alles uitwisselbaar en van modellen 1989/1990 alles behalve luchtfilterbak.

Dus volop keuze uit onderdelen en nogmaals, power op afroep.
Maar bij elke inhaalmanoevre een wheelie kan ook wel eens fout gaan!
 
Dus als je er een koopt vanaf het bouwjaar '91 kun je er voor het oog een leuke fiets van maken? Staan die dingen nog regelmatig te koop voor een leuk prijsje?

Waar kun je terecht voor onderdelen?
 
Ja, vanaf 1991 zijn de onderdelen uitwisselbaar.
Model 1991 heeft nog wel de oranje tank, terwijl na 1991 de modellen met een witte tank zijn uitgevoerd.

Kost wel een paar centjes een andere tank, dus hou daar rekening mee.

Prijzen vanaf +/- 850/900 euro ( beetje ditje en datje )tot 100/1200 euro voor een goede van 1992. Modellen van 2000 kosten tussen de 2000/2250 .
Let wel: Dit is allemaal zonder kenteken. Met kenteken lopen de prijzen op met 300 tot 400 euro.
 
Alles is dus nog te krijgen voor dat beesje! Hoe zit dat met de voor vork van zo'n SM? Vervangen jullie die ook of wat?
 
ALLE onderdelen die de motor nodig heeft zijn nog verkrijgbaar.
De standaard voorvork is bruikbaar voor een SM , maar je kunt natuurlijk vervangen wat je zelf wilt.

In principe bereik je met een ander setje wielen, een ander voorspatbord en een leuke ,,lampenkap" al een goed resultaat. De CR op de foto die jij plaatste heeft niet zo heel veel meer veranderingen ondergaan.

Waarschijnlijk zul je wel voor de bevestiging va n de remklauw een aanpassing moeten maken, als er een grotere schijf op komt, maar er zijn op dit forum genoeg mensen die daar ervaring mee hebben.
 
ziet er mooi uit :) achterspatbord alleen direct dumpen :P

mooie voorrem... :9~

kost dat? linkje naar de adv.?
 
Terug
Bovenaan Onderaan