cr500 kickstarten

stevie88

Rookie
2 feb 2008
10
0
breda
hoi ik had een vraagje
ik heb een cr500 uit 89 gekocht , nu weet ik dat ze moeilijk starten
en dat je er handigheid in moet krijgen
maar heeft er nog iemand tips om hem goed aan te krijgen
ik heb er al wel op gereden en hij rijd geweldig heb alleen een half uur staan te
trappen en toen hij liep had ik geen puf meer om lang te rijden

haaha

alvast bedankt
 
Ook en vooral bij kickstarten:

Erg veel valt en staat met de afstelling van het stationair toerental.

- stationairtoerental moet ingeregeld staan aan warmGEREDEN motor (10km is niet warm, 20 komt in de buurt maar is zelfs voor een bromfiets aan de krappe kant) en niet ziekelijk zuinig maar juist nog vrolijk tikkend.

- bij KOUDE start: choke gebruiken en GEEN GAS geven; heel rustig enige malen door compressie heen trappen en het spul moet aanslaan. Blijft-ie dan nog weigerachtig, dan zou ik de choke ER AF doen en nog wat keren rustig door de compressie heentrappen om zeker te weten dat de kleppen (reeds) olie krijgen. Het schijnt dat veel motoren die moeite hebben met koude start, baat hebben bij olie met een laag eerste getal (5W... is het laagste mij bekende) máár ik zou nooit zonder overleg met een Vakman een andere olie kiezen

- Bij herstart warme motor GEEN CHOKE en alleen enig gas geven als het erzonder in 2-3x rustig doortrappen niet wil
 
Ook en vooral bij kickstarten:

Erg veel valt en staat met de afstelling van het stationair toerental.

- stationairtoerental moet ingeregeld staan aan warmGEREDEN motor (10km is niet warm, 20 komt in de buurt maar is zelfs voor een bromfiets aan de krappe kant) en niet ziekelijk zuinig maar juist nog vrolijk tikkend.

- bij KOUDE start: choke gebruiken en GEEN GAS geven; heel rustig enige malen door compressie heen trappen en het spul moet aanslaan. Blijft-ie dan nog weigerachtig, dan zou ik de choke ER AF doen en nog wat keren rustig door de compressie heentrappen om zeker te weten dat de kleppen (reeds) olie krijgen. Het schijnt dat veel motoren die moeite hebben met koude start, baat hebben bij olie met een laag eerste getal (5W... is het laagste mij bekende) máár ik zou nooit zonder overleg met een Vakman een andere olie kiezen

- Bij herstart warme motor GEEN CHOKE en alleen enig gas geven als het erzonder in 2-3x rustig doortrappen niet wil

tis een 500cc twee takt.


en het belangrijktste advies is: crosslaarzen gebruiken.
 
ik heb mijn husaberg (400cc viertakt) ook nog nooit met de kick gestart gekregen, nu staan ze wel bekend als slechte starters.
Echter heb ik wél zon knopje, is toch wel heel handig, maar ga een van de avonden van deze week toch maar eens oefenen om dat ding aan te kicken.
 
O, had ik niet gechecked; start dus iets makkelijker want geen kleppen.

Ja, laars beschermt je enkel als je voet van de kickstarter zou afglijden ... zelfs op een 49cc-brommertje soms best al wel pijnlijk ....


een 50cc'tje kan je met gemak starten met de hand.
een 500cc zou ik het niet proberen.

nog een advies: niet trappen als een mietje.

ik heb mijn husaberg (400cc viertakt) ook nog nooit met de kick gestart gekregen, nu staan ze wel bekend als slechte starters.
Echter heb ik wél zon knopje, is toch wel heel handig, maar ga een van de avonden van deze week toch maar eens oefenen om dat ding aan te kicken.

4T kicken is anders dan 2T, hier staat ook een ktm 360 2T van een maat, en dat is toch anders om te kicken(veel makkelijker)
 
Laatst bewerkt:
een 50cc'tje kan je met gemak starten met de hand.
een 500cc zou ik het niet proberen.

nog een advies: niet trappen als een mietje.4T kicken is anders dan 2T, hier staat ook een ktm 360 2T van een maat, en dat is toch anders om te kicken(veel makkelijker)

Meestal heb je gelijk boomhauer, maar deze keer bij mij niet.....

Ik kon vroeger de cr 480 r wel met de hand aankrijgen !

Zelfs getuigen ervan !

Maar goed, de tip van de crosslaarzen is zeker goed !

Grtzzz Simon. 8-)
 
Eerst rustig aan op slag zetten, zodat je bovenin direct weerstand voelt.

En dan -is het wel oefening baart kinderen- maar 1 x trappen en lopen.

Ervanuitgaande dat de vonk op tijd komt

Ik heb wel eens een stuk bij de kickstarter aangelast, het deel waar je op trapt, om te voorkomen dat je er te snel afglijdt tijdens het aantrappen, dat deel is van hemzelf aan de korte kant vindt ik
 
Laatst bewerkt:
Bougie's droog? Vonkt ie? Spuit eens een heel klein beetje remmenreiniger in het luchtfilter.

Of krijgt ie geen benzine (remmenreiniger heeft dezelfde werking als startpilot, 1 maal een snuifje kan geen kwaad)

Eerst kijken of tie vonkt, anders doet iet nooit
 
Ja vonkt, krijgt benzine..
Ik bedoel maar dat ik de truc niet doorkrijg

Heb em gisteren achter de auto gehangen en in gang getrokken.. Draaide goed en reed goed.. Dan uitgezet, en weer nix meer..


Ik doe het zo:
lichtjes door de compressie heenkicken, een 3tal keer
choke open
op compressie zetten, en hard doorkicken
zonder gasgeven
 
CR ken ik niet persoonlijk

Maar e.e.a. doet me denken aan een JAWA Twin, die ik ooit eens had.

3 meter drukken en hopla

1 uur trappen en noppa

Die had een 6 volt accu

Bij 5,9 volt deed ie het gewoon niet, de accu moest vol zijn.

Toen ik dat eenmaal door had was het trappen en reutel.

Heeft een CR ook een accu?

Want kicken is kicken, dat is allemaal hetzelfde
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan