CR500 oud en nieuw type cilinderkop

nou, kheb harrie zojuist gebeld.
hij wist me te vertellen dat ie die koppen welles uitdraaide voor de zijspanners.
dat deed ie dan om het vermogen wat breder te maken, zodat ie onderin en vooral bovenin wat langer door liep.
ik had m gevraagd wat t effect op detonatie en zuiger temp. had, dat zat wel goed, ik push die motor wss nooit zo hard als een zijspanner in een manche doet.
en ik kan gewoon op euro 95 rijden....al zou 98 het mooiste zijn natuurlijk maar das niet overal meer te krijgen helaas
 
nou, kheb harrie zojuist gebeld.
hij wist me te vertellen dat ie die koppen welles uitdraaide voor de zijspanners.
dat deed ie dan om het vermogen wat breder te maken, zodat ie onderin en vooral bovenin wat langer door liep.
ik had m gevraagd wat t effect op detonatie en zuiger temp. had, dat zat wel goed, ik push die motor wss nooit zo hard als een zijspanner in een manche doet.
en ik kan gewoon op euro 95 rijden....al zou 98 het mooiste zijn natuurlijk maar das niet overal meer te krijgen helaas

Door het ontbreken / verwijderen van de squisrand krijg je meestal een lagere compressie verhouding en een te lage MSV.
 
wat is MSV?

ohja en nog een vraagje
weet iemand de maten van de krukaslagers uit zn hoofd misschien?
en zit er nog verschil tussen het oud en nieuw type blok?
 
Laatst bewerkt:
jah dat is een oud type blok....
Weet zo niet welk jaar het is...
Het plaatje bij de versnellingspook is eraf.....
 
hey mario, hoeveel verschillende types blokken/lagers zijn er?
ik bedoel, ik weet niet van welk jaar mn blok is...want mn motor is een mengelmoesje van allerlij jaren.
ik heb iig niet het nieuwste blok want dan zou ik zonder aanpassingen een moderne pijp kunnen monteren, dat kan ik nu niet.
ikzelf ken 3 types blokken voor de 500 en dat is die ouwe luchtkoeler, en daarna volgen nog 2 waterkoelers. ik denk dat ik de 1e waterkoeler heb.
maargoed, zijn er voor de verschillende blokken ook verschillende lagers nodig?
 
goe kun jet verschil zien tussen 1ste en 2de waterkoeling?
khad gehoord dat eerste een zwart carter heeft en de wateraflaat boutje aan de rechterkant van de cilinder?
 
Er zijn meerdere types:

1985/1986: oude type waterpomp, 5 lagere carters ( dus kortere drijfstang) en geen los koppelingsdeksel.

1987/1988: oude type waterpomp, hogere carters ( lagere drijfstang) en los koppelingsdeksel.

1989: nieuw type waterpomp, nieuw type cylinder, groter swingarm asgat en groter gat van de cylinderbus in de carters.

1991>2001: nieuwe koppeling met 8 platen.

Alle blokken hebben dezelfde krukaslagers. Wel zit er nog wat verschil tussen de versnellingsbakken van 1985/1986 en jonger. Zo zullen er nog wel verschillen zijn, maar kom er niet allemaal zo op.
 
kan je de koppelings deksels onderling verwissellen?
bv een oud op een nieuw carter kdenk dat het zo is bij de mijne
zie foto
Er zijn meerdere types:

1985/1986: oude type waterpomp, 5 lagere carters ( dus kortere drijfstang) en geen los koppelingsdeksel.

1987/1988: oude type waterpomp, hogere carters ( lagere drijfstang) en los koppelingsdeksel.

1989: nieuw type waterpomp, nieuw type cylinder, groter swingarm asgat en groter gat van de cylinderbus in de carters.

1991>2001: nieuwe koppeling met 8 platen.

Alle blokken hebben dezelfde krukaslagers. Wel zit er nog wat verschil tussen de versnellingsbakken van 1985/1986 en jonger. Zo zullen er nog wel verschillen zijn, maar kom er niet allemaal zo op.
full
 
Laatst bewerkt:
oke dankje wel...kheb nu een hoop info gekregen dank je
maar als ik het goed begrijp dan zitten links en rechts op de krukas dezelvde lagers, dus 63/28 links en 63/28 rechts?
en de keerringen? zijn die ook gelijk aan bijde zijden?
 
oke dankje wel...kheb nu een hoop info gekregen dank je
maar als ik het goed begrijp dan zitten links en rechts op de krukas dezelvde lagers, dus 63/28 links en 63/28 rechts?
en de keerringen? zijn die ook gelijk aan bijde zijden?

Links 20x32x7 mm
Rechts 38x58x11 mm

(1984-2001 bouwjaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan