CR750 sloop en bouw

Nog even over het frame.

Ik heb, net als anderen, alle beugeltjes en lipjes van het frame afgeslepen.
Het viel mij op dat er onder de beugeltjes toch een behoorlijke laag roest zat en ik ben blij dat ik ze weggehaald heb.
Het scheelde ook meteen 2 kilo aan gewicht. Het losse frame weegt nu 13,6 kilo.

En over gewicht gesproken.
Het komstar-achterwiel van de Honda weegt met schijf, tandwiel en band maar liefst 21,85 kilo.
De achteras met bussen en kettingspanners, 1,45 kilo.
Het blok weegt met startmotor en carburateurs een lieve 85 kilo!
En als laatste, de beide voorste remschijven voor het komstar-wiel staan op de schaal voor 3,6 kilo.

Ik denk dat hier wel het een en ander aan winst geboekt kan worden.

Ik ga proberen om een straat-legale CB 750 onder de 200 Kg neer te zetten.

full
 
Het frame is nu bijna gereed.
Er moet nog wel een beugel voor de stuurdemper gelast worden.
En de hele elektrische installatie met kabelboom moet nog een plek vinden.
Ook moet de lengte nog bepaald worden als het zitje gemonteerd is

De bevestiging voor de oliekoeler zit erop.
Ook heb ik een extra buis gemonteerd achter de carburateurs voor versteviging.
Om er straks makkelijk aan te kunnen werken zitten er 2ogen onder het frame gelast waardoor een as geschoven kan worden waar een vaste bok onder gezet kan worden.
Zo is de hele achterkant van de motor vrij van de grond en kunnen het achterwiel, schokbrekers en achterbrug verwijderd worden.

Ben nu op zoek naar de juiste plaats voor de schetsplaten, voetsteuntjes en rem- schakelpedaal.

We gaan stug door.

full
 
Die roest zal dan ook wel onder de nog overgebleven beugels / schetsplaten zitten, zoals je balhoofd bijvoorbeeld... Straks valt het er zomaar af. Maar ach, met een kortere achtervork trek je makkelijker een wheelie en rijdt je toch gewoon verder...

Maar ehm: wordt vast een mooi ding !
 
Ik heb een dummyblok gebruikt om makkelijker in en uit te kunnen bouwen.
Deze weegt nu nog maar 50 kg in plaats van de 85 kg van het orginele blok.

Ophanging van de achterschokbrekers gelast voor de koni's.
Bevestiging voor de oliekoeler gelast en enkele lassen glad geslepen. Het frame moet straks een mooi glad uiterlijk hebben.

Vandaag weer een doos vol onderdelen weg gebracht om te laten stralen.
Als ze straks helemaal kaal zijn kunnen ze gespoten worden.

Een doos om te laten verzinken staat ook al klaar en gaat deze week ook weg.
full
 
Het olietankje is helemaal af en kan straks zo geplaatst worden.
De oliekoeler is er ook al maar de leidingen moeten nog worden geperst.

Ik heb deze van de 1 : 6 Tamiya bouwdoos nagemeten en gemaakt.
full
 
Ook heb ik besloten om de stuuruitslag te verkleinen.
Op het circuit gemeten blijkt dat de rijders slechts 2 graden stuuruitslag naar links en rechts gebruiken.

Door deze aanpassing zijn er ook veel meer mogelijkheden om de clipons te plaatsen.

full
 
Goed bezig met de cr, maar als je op straat wil rijden gebruik je toch wel wat meer dan 2 graden stuur uitslag (straatje keren?)

die olie tank is heel mooi geworden.
 
Inderdaad heel goed bezig , hou wel van deze stijl van werken.
Ga zo door.
Word er ook nog iets speciaals met het blok gedaan ?
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk blijft er wel een behoorlijke stuuruitslag over maar wel een stuk minder dan orgineel. Dan maar 3 keer steken.

Het blok zal deze winter niets aan gebeuren.
Eerst maar een zomer rijden en dan misschien volgend jaar 'opvoeren'.
Ik vind ook als ik echt hard zou willen rijden dan had ik een moderne 600 of 1000 cc moeten kopen. En dan maar hopen dat je niet aangehouden wordt als je even lekker opschiet. (kl.te camera's en laserguns)

Heb vandaag weer een tas met onderdelen laten grid-stralen.
Voorvorkpoten, achternaaf, kleine schetsplaten.

Deze gaan morgen naar de spuiter en als ze daarvan terug zijn verder afbouwen.
Ondertussen wel de clip-ons gereed gemaakt en het nieuwe gashandel geplaatst.
Deze had ik al eerder gekocht omdat ik ze mooi vond.
Aluminium Magura clipons, KTM gas hendel en Kawa rempomp en hendel.

full
 
Hi Ivan, leuk dat je ook meekijkt en als je tips hebt hoor ik het graag.

Vandaag de bevestigingspunten voor de schetplaten op hun plek vastgelast.
Nu de platen zelf richten want deze zijn toch wel een beetje krom door een val van de vorige eigenaar.

Ook het extra oog voor een middenbok afgelast en de steun voor het cockpitje en voorkuip op het balhoofd ook afgelast.

Ja het blijven kleine dingen waar ik mee bezig ben. Maar ik ben bang als ik nu al met het grote werk ga beginnen dat dan de details "een andere keer" gedaan worden en dus blijven liggen.



full
 
Een aantal zaken lopen tegelijk.

Zo liggen de onderpoten van de voorvork nu bij de spuiterij.
Ik heb gezegd dat ik er geen haast mee heb en dat ze mijn onderdelen wel met een andere klus mee kunnen spuiten. Op deze manier kan ik de kosten ook zo laag mogelijk houden.

Ik ben een doosje met spullen aan het verzamelen om te laten verzinken.
Allerlei boutjes en busjes en asjes en plaatjes.
Maar ik wil zeker weten dat dit alles is om niet nog 2 of 3 keer spullen weg te brengen.
Je betaald gewoon per keer en of het nu een paar boutjes zijn of een kist van 30 kg de prijs blijft hetzelfde.

full
 
Vandaag wil ik ook zien dat ik de Koni achterschokbrekers uit elkaar haal om na te laten kijken.
Hier moeten ook nog een paar nieuwe rubbers in en de veren mogelijk vervangen door andere exemplaren die op mijn gewicht worden bepaald.

3 types onderpoten heb ik inmiddels en ook 3 types binnenpoten van 3 verschillende lengtes.
Ik wil straks de kortste voorvork samen stellen met een totale lengte van 80 cm.
Zo hoeft de binnenpoot niet door de bovenste kroonplaat doorgestoken te worden om de juiste hoogte te bereiken.

Hier nog een detail van de ophanging van de achterschokbrekers.
full
 
Hi allemaal.


Ook op maat gemaakt is het versnellingsbak deksel.
Dit was ook op de fabrieks-CR750.
Het kost een avondje of 2 voordat dit helemaal naar het zin is maar de uren worden niet gerekend in dit project.

Deze kap heeft nu dezelfde vorm als het carter.
Omdat er toch geen kapje over het voortandwiel komt kan dit prima.
Ook het deksel van de dynamo heb ik aangepast aan het carter.

Dit was een veel kleiner ingreep en zo lijken het 2 losse kappen in plaats van 1 kolossaal deksel.


full
 
Leuk om te lezen dat er nog meer mensen bezig zijn met een CR750.
Mijn foto site is helaas uit de lucht ik zal binnenkort eens kijken of er weer wat online te krijgen is.

Ga zo door en leuk om te lezen.
 
Hi,
alweer een leuke topic!
ik heb me een cb750 F2 van 1978 aangeschaft om om te bouwen naar een cr750.
heb jij misschien nog de afmetingen om zo'n cr olietankje te bouwen? Dat zou het al vee gemakklijker voor me maken, vooral omdat ik zelf niet kan lassen en dit dus moet uit besteden.
groeten,
dakota259
 
Laatst bewerkt:
Hey Napoleon,

Ik had jou topic al een keer bekeken maar kon toen de foto's niet openen.
Was ook al een beetje jaloers omdat je zo dicht bij het vuur zit qua draaien, frezen, lassen etc.

Ik ben erg benieuwd naar jou resultaat tot nu toe.
gr
Coos
 
Hoi Dakota 259,

Leuk dat je hebt gereageerd.
Ik ben benieuwd naar jou project en hoe je het aan gaat pakken.

De maten van het tankje zal ik opzoeken en plaatsen.
Hoe er alvast wel rekening mee dat het onder breder is dan boven, dus geen haaks bakje.

En ik heb er wel een ontluchtings aansluiting voor het blok binnenin gelast.
full
 
Ik heb de maten van het olietankje opgenomen.
Ik zal er morgen een foto van maken en deze posten.

Het volgende wat ik ga voorbereiden is het voorframe voor de kuip en dash.
Dit zal uit aluminium worden opgebouwd.
Inmiddels is er een toerenteller per post bezorgd die erin moet.
Nu nog op zoek naar een temperatuurmeter om er naast te plaatsen.

Om straks geen gedonder met 'the law' te krijgen komt er ook ergens een kleine digitale kilometerteller om nog iets van de snelheid te kunnen aflezen.


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan