CR750 sloop en bouw

silver cr750

Die hard MF'er
13 nov 2009
823
0
Twello
Hallo classic liefhebbers.

Ik weet het is al weer de zoveelste maar ik wil het je toch niet onthouden.
Heb me voorgenomen om, net als een aantal anderen hier, deze winter een motor voor mezelf op te bouwen.
De afgelopen 5 jaar heb ik in de racerij gezeten met beide zoons, super tijd gehad.

Nu zijn ze gestopt en heb ik weer tijd voor mezelf.
Eerst wilde ik zelf klassiekers gaan racen maar na een goed gesprek aan de keukentafel er toch maar vanaf gezien.
Nu dus begonnen met het bouwen van een eigen motor en het is een Honda CB 750 geworden.
Niet duur in aanschaf en nog heel veel onderdelen van te verkrijgen, al zie ik nu wel in dat ik erg veel onderdelen van andere motoren ga gebruiken. Het wordt tenslotte geen restauratie.

De bedoeling is dat de motor van afstand op een CR750 gaan lijken maar in detail wil ik toch een hoop na eigen inzicht monteren. Het wordt ook geen replica tenslotte.

Motorisch zal er ook niet veel veranderen, hij moet goed lopen en met name goed remmen en sturen.

Het begin.
Ik kocht 'voor weinig' een 750. Met uitlaten van een truck en een zitje van konijnenbond, gewoon een goed begin zeg maar!




full
 
Een week of 2 later nog een 750 gekocht om als donormotor te fungeren.
Koste wel de helft meer maar dan heb je ook wat!

Nu kon ik aan de slag om alle ste strippen en schoon te maken. Zo kon ik ook zien wat er nu eigenlijk te gebruiken was van beide motoren.
Dat bleek een leuke basis om mee te beginnen.
full
 
inmiddels al een aantal onderdelen uit de dozen en lades getovert die er nog waren van vorige projecten, en daarnaast een paar hebbedingetjes gekocht.

In totaal denk ik zo'n dag of 2 geschuurd en geslepen aan het frame en de achterbrug.

Remmen heb ik onderhand een keer of 3 gekocht.
Eerst een Cb750 naaf en dubbele geboorde schijven.
Dit weegt erg zwaar net als de achternaaf met rem en opnemer.

Dus plannen gemaakt en 2 schijven van een Honda Hornet uit Duitsland laten komen via Ebay. Deze bleken zo krom als een hoepel. Dus dat koste weer een paar avonden en een zeer stoef contact met de verkoper, Arschloch heette hij geloof ik.
Uiteindelijk een klacht ingediend en ik hoop dat ie nu niet meer wordt toegelaten.

Dus weer verder gezocht en nu besloten een setje schijven en klauwen van een Yamaha FZR 1000 te monteren.
full
 
en dan nog een partijtje onderdelen laten verzinken en glasparelen.
Het resultaat vind ik telkens weer verbluffend.

De komende tijd veel passen en meten om de losse onderdelen tot een geheel te maken.
full
 
Hey het lijkt allemaal erg langzaam te gaan maar het is ook best veel werk.
Alleen het olietankje maken koste al 3 avonden aan zagen, slijpen, vijlen en lassen.
En toen nog laten spuiten.

Natuurlijk kun je deze ook kopen. Voor 400 euro's kun je een anuminimum exemplaar kopen. Dan de verzendkosten er nog even bij en je bent bijna 450 euro's lichter.

Nou zo'n project wil ik er niet van maken.

Onlangs stond een CR750replica op Ebay en voor 32.000,- dollars is deze niet verkocht!!!

Ik ga proberen om door veel dingen zelf te bedenken en te maken het budget binnen de grenzen te houden.
Dan duurt het wel langer maar dat neem ik op de koop toe.

Hier nog het resultaat van 3 avondjes schuur
full
 
Laatst bewerkt:
Naast het oliereservoir had ik ook nog bedacht om de wielbasis in te korten en de balhoofdhoek te veranderen.
Een 750 K6 is een lange motor waarbij de voorvork nogal 'onderuit' staat.

Bij nadere inspectie van de 2e motor (een F1) bleek dat hier de voorvork nog verder onderuit staat.
Zal ongetwijfeld een perfecte rechtuit stabiliteit geven maar ik wil graag een motor die goed de hoek omgaat.
Mijn idee; inkorten de wielbasis, de achterkant omhoog en balhoofdhoek steiler.

Om de wielbasis te verkorten had ik bedacht om de achterbrug maar even in te korten.
Een centimeter of 4 zou er wel tussenuit kunnen had ik bedacht.

Dus aftekenen en hier met die slijpschijf.
Na het nodige aftekenwerk en 4 keer slijpen lagen er 5 stukken achterbrug.

Dit moest weer 1 worden dus klemmen, lasapparaat tevoorschijn en bakken maar.

Tuurlijk ook een bruggetje gelast op het zwakste plekkie.
Zo na een paar avondjes in de werkplaats was deze klus ook geklaard.

full
 
het resultaat van het werk aan de achterbrug.

Toen ik echter de achterbrug van de F1 ernaast had gelegd bleek dat deze precies zo lang is al mijn ingekorte versie.
Maar nu heb ik wel het ronde type achterbrug in verkorte uitvoering
full
 
En om meteen maar even bij de achterkant te blijven.

Nu de wielbasis 40 mm verkort was moest de achterkant nog omhoog.
Boeken naslaan, bestanden op internet zoeken, maten van andere motor bekijken.

Het meten en berekenen kwam uit op schokbrekers met een lengte van zo'n 37 cm.
Dus gewoon in een showroom met de rolmaat langs verschillende motoren lopen en schokbrekers opmeten.

En omdat het eigenlijk wel zoveel mogelijk Honda wil houden kwam ik uit op de schokbrekers van de Bol d"or.
Marktplaats en Ebay af gestroopt en uiteindelijk uit Duitsland 2 Koni's laten overkomen.

Nu staat de bovenkant van het frame iets voorover en ontstaat een grondspelling van bijna 23 cm.
full
 
Het is nu nog 1 grote puzzel waarvan ik nog lang niet alle stukjes bij elkaar heb.
Ik kan dan ook nog geen foto maken waarop al een beetje motor te zien is.
In gedachten kan ik hem zo in elkaar zetten en zie ik ook het resultaat al voor me.


Ondertussen ook een orginele bouwdoos op de kop kunnen tikken van de Honda CR 750 waarmee Dick Mann in 1970 de "Daytona 500 miles" wist te winnen en wat voor Honda eigenlijk het begin is geweest van het verkoopsucces van de CB 750.


Onlangs ook 2 potjes Tankseal gekocht om het olietankje van de binnenkant te sealen.
full
 
Laatst bewerkt:
het resultaat van het werk aan de achterbrug.

Toen ik echter de achterbrug van de F1 ernaast had gelegd bleek dat deze precies zo lang is al mijn ingekorte versie.
Maar nu heb ik wel het ronde type achterbrug in verkorte uitvoering[afbeelding]

Mooi projekt man,

Dat van je achtervork klopt als een bus je hebt een achtervork van een DOHC ingekort,
De SOHC vorken zijn allemaal hetzelfde opgebouwd, met uitzondering van lengte en breedte voor de latere modellen. De 500 heeft wel weer een ronde uitvoering.

gr. Rob
 
Laatst bewerkt:
Hi Rob

Bedankt voor je info.
Ik heb jou project ook met veel plezier gevolgd, en volg het nog steeds.

Is de achtervork van een OHC dan uit 2 delen die horizontaal aan elkaar gelast zijn?
 
Hi Rob

Bedankt voor je info.
Ik heb jou project ook met veel plezier gevolgd, en volg het nog steeds.

Is de achtervork van een OHC dan uit 2 delen die horizontaal aan elkaar gelast zijn?

Hey,

Ja ,ze werden wel eens doorgeslepen en dan aan de binnenzijde verstevigd. Boel werk met weinig toegevoegde waarde. De vork is eigenlijk wel OK. De lagering is veel belangrijker.

Gr. Rob
 
En dan de voorkant.

Ik heb nu 3 sets vorkpoten staan.
1 oud type met de klauwen ervoor, lengte binnen poot 58 cm
1 type met de klauwen erachter, lengte binnenpoot 59,5cm
1type met klauwen erachter, lengte binnenpoot 64 cm en een beetje.

Volgens mij kunnen alle binnenpoten in elke onderpoot.
Ik wil de klauwen aan de achterkant en de kortste binnenpoten gaan gebruiken zodat deze niet door de kroonplaat steken.

Ik heb ook 3 sets kroonplaten.
1 type met vlakke bovenplaat
1 type bol dór, anuminimum
1 type met versprongen bovenplaat en deze gaat in 1e instantie gebruikt worden.

Doordat de achterbrug verkort is en de hele motor van achter een heel stuk hoger is zal hij behoorlijk "op de kop staan".
Bij de kroonplaten die ik wil gebruiken is het verzet van de vorkpoten verder naar voren waardoor de naloop groter wordt.
Ook verwacht ik dat het stuurgedrag hierdoor niet al te nerveus zal zijn.

full
 
Je bent goed bezig.
Vwb betreft om de fiets beter sturend te krijgen zou ik persoonlijk overgaan op een 18 inch voorwiel en de vorkpoten iets laten doorzakken door de kroonplaat.
Dit is echt een hele verbetering , heb ik bij mijn 750F2 ook gedaan.
Ik heb een type Dresda achtervork maar deze is net zo lang als de originele F2 achtervork alleen staan de schokbrekersogen wat verder naar voren zodat de achterkant ook wat hoger komt.
Ik heb nu een heel goed sturende fiets , wel is aan de voorvork ook het eea gedaan kwa demping en vering.
full
 
Hey dank je René.
Het is nog allemaal theorie maar je moet ergens vanuit gaan.

Ik ga zeker een 18 inch voorwiel gebruiken.
Had al een gouden Akrond velg gekocht en de eerder genoemde remschijven van een Honda Hornet.

Maar toen bleek dat de schijven van dhr. Arschloch krom waren ben ik weer op zoek gegaan en heb besloten om meteen maar de hoge Alu. Morad velgen aan te schaffen.

Hierdoor komt de motor nog meer voorover te staan dan standaard en lijkt me een grotere naloop de beste oplossing.

full
 
Nog even terug naar het frame.

Bij een vergelijk zag ik dat de balhoofdhoek van de F1 verder onderuit staat dan van de K6.
Het voorste zwarte frame is van de K6 en daarachter staat het F1 frame.
De stok door het balhoofd van het achterste frame staat verder onderuit.


full
 
Persoonlijk zou ik de naloop niet veranderen als je met 18 inch gaat rijden en de motor van achter al hogerstaat .
De 750 stuurt toch al log en om dan naar een grotere naloop te gaan puur voor op de weg zou ik niet doen.
Ik rijd namelijk met de standaard kroonplaten en dat bevalt goed ,de motor blijft rechtuit ook heel stabiel, maar ook de banden spelen een grote rol voor het stuurgedrag.
Zelfs op Franchorchamps bij de Bikers classics waar we ermee gereden hebben geen enkel probleem gehad met de wegligging.
Mijn zoon die een moderne Honda SP1 had heeft er ook mee gereden op Franchorchamps en was zeer verrast door het goede stuurgedrag (meneer was ook gelijk 12 seconden per ronde sneller dan z'n pa)
Ik gebruik Bridgestone BT45 , voor een 110/80-18 en achter een 140/70-18 , sublieme banden voor dit type motoren.
Bij onze in aanbouw zijnde 500 racer en dat zul je wel gelezen hebben gaan we wel naar een grotere naloop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan