Crash door olie op de weg

Grixxer

Die hard MF'er
24 mrt 2007
551
0
Gistermiddag ben ik onderuit gegaan op de Backer en Ruebweg in Breda vanwege een enorme olievlek. Ik reed al voorzichtig in verband met het slechte weer, maar in de haakse bocht direct na de stoplichten lag een dermate hoeveelheid drek in combinatie met water dat er geen houden meer aan was. Het voorwiel gleed bij het insturen direct weg en daarna schoven ik en mijn motor over het asfalt. Ik kon gelukkig direct opstaan, m'n Stadler Goretex combi met CE-protectoren heeft de klap goed opgevangen. Er stopten direct twee automobilisten die vroegen of ik in orde was en daarna hebben geholpen met de motor van de weg te halen.

Vanwege de gevaarlijke situatie heb ik direct de politie gebeld, die op hun beurt de brandweer hebben ingeschakeld om de olie op te ruimen. Ook werd er een sleepdienst geregeld omdat de motor niet meer rijdbaar was. Schade zoals ik het heb kunnen vaststellen: motorpak behoorlijk beschadigd, schuifschade op het plastic achter, afgebroken spiegel en schakelpook en helaas waarschijnlijk de grootste schadepost; een gat in het blok op de plek waar de motor het asfalt heeft geraakt. Geluk bij een ongeluk 1 het is een fighter is zonder kuip, die was er na een eerdere schuiver al af namelijk. Geluk 2, het was niet m'n andere motor met carbon kuipwerk.

Maar al met al toch behoorlijk balen, gelukkig heb ik er zelf niks aan overgehouden behalve een geschaafde knie. Wel dank aan de politie, brandweer en sleepdienst en de twee automobilisten voor hun adequate hulp. De motor wordt deze week thuis afgeleverd...dat wordt weer sleutelen van de winter.

2ivnyvp.jpg


kdslex.jpg


vpexxs.jpg


fu5fue.jpg
 
Dat is zeer matig. Zeker een flinke olievlek... alsof je op een ijsbaan moet rijden :(
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeer matig. Zeker een flinke olievlek... alsof je op een ijsbaan moet rijden :(
Inderdaad, toen ik er overheen liep voelde het echt als ijs aan. Op de foto is het niet helemaal te zien, maar waar de brandweerauto staat en het witte schuim ligt lag dus over de hele wegbreedte olie.
 
Is het niet zo dat je in dit soort gevallen de wegbeheerder voor de geleden schade aansprakelijk kan stellen :?
In iedergeval succes met de afhandeling!
 
Maar waar sta je verzekeringstechnisch gezien. Kan je uberhaupt ergens een claim indienen voor de geleden schade.

Kan me voorstellen dat een auto of vrachtwagen het niet in de gaten heeft als er olie of diesel lekt, maar als "slachtoffer" sta je mijns inziens wel met lege handen. Geen veroorzaker bekend dus daar kan je niet aankloppen. Als je dan ook nog geen getuigen hebt kan je ook niet aankloppen bij het waarborgfonds.

Ik hoop dat het nog een beetje positief uiteinde zal hebben voor je.

Succes met het herstellen.
 
Wat een balen zeg. -O-
Gelukkig heb je zelf zo goed als niks.
Succes met het hetstellen van de schade.
 
Is het niet zo dat je in dit soort gevallen de wegbeheerder voor de geleden schade aansprakelijk kan stellen :?
In iedergeval succes met de afhandeling!

Dat probeer je als eerste :Y

Krijg je de schade vergoed van het waarborgfonds? Wegens afgevallen lading?

Daar klop je aan als de wegbeheerder je schade niet wil vergoeden.
Je moet dan wel 2 getuigen hebben en je hebt een eigen risico!
 
Dat probeer je als eerste :YDaar klop je aan als de wegbeheerder je schade niet wil vergoeden.
Je moet dan wel 2 getuigen hebben en je hebt een eigen risico!
Ik ben sowieso alleen WA-verzekerd aangezien het een motor uit '93 is.
Maar ik heb wel de gegevens van twee getuigen (de automobilisten die gestopt zijn).
Heeft het dan zin om contact op te nemen met de gemeente Breda, ervan uitgaande dat dat de wegbeheerder is?
 
Ik zou eerst contact opnemen met je verzekeraar om te vragen wat je moet doen. Die zullen het wel vaker bij de hakken gehad hebben.

Het vervelendste van dit soort ongelukken is dat je er niets aan kan doen en dat het je morgen weer kan gebeuren. Ik heb dit jaar ook mogen beleven hoe het is om onderuit te gaan, zonder dat je er ook maar iets aan kon doen. Het geld en de schade is op een gegeven moment over, maar het gebrek aan vertrouwen duurt langer. '(
 
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan is het nu tijd om die in te schakelen :)

- je hebt getuigen
- er is wss een politierapport opgemaakt

Kans is echter groot dat de wegbeheerder er ook niets aan kon doen (wat zij niet weten kunnen ze ook niet op tijd verhelpen) en ik weet niet zeker of het waarborgfonds dan vergoed ...
 
Is het niet zo dat je in dit soort gevallen de wegbeheerder voor de geleden schade aansprakelijk kan stellen :?

En waar ga je de wegbeheerder dan van beschuldigen... :?
Dit is verse olie en zolang de wegbeheerder daar geen melding van heeft gekregen, kan hij er niets aan doen. Dus loop je in dit geval mooi met je smuichel tegen de muur... |(

Dit is eerder een gevalletje waarborgfonds, omdat deze olievlekken absoluut van een onbekend voertuig afkomstig zijn. TS moet dus (via zijn tussenpersoon) het waarborgfonds aanspreken, hopelijk heeft hij de namen van de getuigen/hulpverleners en- of heeft de politie een rapport opgemaakt (anders alsnog deze agenten proberen te achterhalen). Met die info kan je aanspraak maken op een schadevergoeding van het waarborgfonds, de foto's zijn eveneens een mooi bewijs... de schade nog laten vaststellen door de expert en met enig geduld een schadevergoeding ontvangen van het waarborgfonds...

@ TS: Succes... ;)
 
Ik heb een zelfde soort ongeluk gehad. Ik had in mijn geval 2 politieagenten als getuigen en heb direct bij het waarborgfonds aangeklopt om de schade vergoed te krijgen. Ik heb niet eens geprobeerd om de wegbeheerder aansprakelijk te stellen (volgens mij is ook geen vereiste om bij het waarborgfonds in aanmerking te komen voor een schadevergoeding). Het probleem zit hem in het feit dat jij moet aantonen dat de wegbeheerder nalatig is geweest in het wegonderhoud. Jij moet dus laten zien dat de wegbeheerder af wist van de olievlek en daarbij ook nog dat ze voldoende tijd hebben gehad om het op te ruimen. . .

Ik zal mijn topic ff opzoeken. Misschien heb je er iets aan.

Dit is de link naar mijn topic:
Koentjuh onderuit door dieselspoor
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel of die R1100S gek zijn op vangrails. Ik had dit jaar een soortgelijk ongeluk. Ook ongeschonden en ook direct weer een andere R1100S aangeschaft. Bij mij was de gladheid niet overduidelijk, maar het leek ook ijs. Aangezien ik de boel all-risk verzekerd had is het bij mij gelukkig gewoon via de verzekering afgehandeld.
 
Ik heb een zelfde soort ongeluk gehad. Ik had in mijn geval 2 politieagenten als getuigen en heb direct bij het waarborgfonds aangeklopt om de schade vergoed te krijgen. Ik heb niet eens geprobeerd om de wegbeheerder aansprakelijk te stellen (volgens mij is ook geen vereiste om bij het waarborgfonds in aanmerking te komen voor een schadevergoeding). Het probleem zit hem in het feit dat jij moet aantonen dat de wegbeheerder nalatig is geweest in het wegonderhoud. Jij moet dus laten zien dat de wegbeheerder af wist van de olievlek en daarbij ook nog dat ze voldoende tijd hebben gehad om het op te ruimen. . .
Ik zal mijn topic ff opzoeken. Misschien heb je er iets aan.

Dit is de link naar mijn topic:
Koentjuh onderuit door dieselspoor

Wat belachelijk dat jij als slachtoffer ook nog maar eens even aan moet tonen dat het dieselspoor er al lag en dus het slachtoffer dat dus al wist. Tja, als ik ga rijden weet ik van te voren dat er al olie ligt.......de wereld op zijn kop.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties tot zover. Ik ben net nog even bij de politie langsgegaan. Daar vertelden ze dat het weinig zin heeft om te proberen de gemeente aansprakelijk te stellen. Ik heb wel het nummer van de ongevalsmelding uit hun systeem gekregen, daar staat ook in dat de agenten ter plaatse vastgesteld hebben dat het ongeval door de olie op het wegdek is veroorzaakt. Koentjuh bedankt voor de link, ik ga in ieder geval proberen of het waarborgfonds er nog wat mee kan.
 
Het waarborgfonds eist dat je eerst de dader/veroorzaker moet zien te achterhalen. Dat doe je dus door de gemeente/wegbeheerder aansprakelijk te stellen. Als die het afwijzen mag je dus pas naar het waarborgfonds :Y
 
Laatst bewerkt:
ja echt waar mensen, als ik naar mijn werk rij en het heeft een beetje geregend, dan zie ik honderden van die vlekken! ik vind dat echt niet normaal hoor. of soms zit je achter een auto bij de stoplicht en zie je druppels diesel uit haar uitlaat komen. is dat toegestaan??? want ik word beu door al die olie vlekken! dat is toch milieuvervuiling???
 
Fijn om te horen dat alleen de motor schade heeft, das weer een pak van het hart.

Succes met het waarborgfonds of hoe dan ook!

Houd je ons op de hoogte (voor de toekomstige ongelukkigen, waarvan ik vermoed dat ze helaas nog zullen komen...)?
 
Pertinent onzin dat je eerst naar de wegbeheerder moet.

Direct je claim indienen bij het Waarborgfonds. Het Waarborfonds weet ook dat het juridisch gezien onmogelijk is om in dit geval bij de wegbeheerder aan te kloppen. Dat kan alleen als je ze een verwijt kan maken. Dus bijvoorbeeld door aan te tonen dat de olie er een week lag en de wegbeheerder al meerdere malen op de hoogte was gebracht van de situatie. In dat geval zijn ze nalatig geweest en kun jij verhalen.

Hier is gewoon een ander motorrijtuig olie verloren en daarover ben jij helaas op je plaat gegaan. Olie wordt gezien als afvallende lading van een motorrijtuig in dit geval en dus kun je bij het Waarborgfonds aankloppen. In dit geval zijn getuigen mooi meegenomen om je verhaal kracht bij te zetten maar niet strikt noodzakelijk. Je hebt met je foto's, het politierapport met daarin verklaringen al voldoende aangetoond wat er is gebeurd en dat een onbekend gebleven motorrijtuig de ellende veroorzaakte.

Succes met de afwikkeling en het herstel van je motor.
 
ja echt waar mensen, als ik naar mijn werk rij en het heeft een beetje geregend, dan zie ik honderden van die vlekken! ik vind dat echt niet normaal hoor. of soms zit je achter een auto bij de stoplicht en zie je druppels diesel uit haar uitlaat komen. is dat toegestaan??? want ik word beu door al die olie vlekken! dat is toch milieuvervuiling???

Als er druppels benzine/diesel uit de uit uitlaat komen gaat er toch écht iets verschrikkelijk fout in dat koekblik :+ Waarschijnlijk is het gewoon condens (bij verbranding ontstaat ook water, of condens van de airco).

In iedergeval, daar ben je mooi klaar mee dan -O- Dat is toch wel een flinke olievlek man :N

Hopelijk krijg je de schade vergoed. :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan