Crashes met minder goede afloop

we kunnen hier nog jaren terug komen en dan gebeurt er misschien helemaal niets...

iedereen heeft hier echt wel van geleerd,
iedereen weet nu waar de fouten liggen op dit circuit.

maar bekijk deze foto's eens, je kan daar ook zien dat als het mis gaat het ook gewoon goed kan aflopen > http://thundercracker-sf.hyves.net/album/40434376/ONK_Hengelo_GLD_2009_Crashes/f79aHyNF/

natuurlijk er waren een paar crashes die helaas niet goed afliepen maar we gaan nu naar Oss ondanks dat Veijer daar vorig jaar zo hard er af ging.

Tuurlijk, het kan ook goed aflopen maar de kans dat het fout gaat en een ernstige afloop heeft is hier nou eenmaal groter dan op een circuit.

Ik zou als organisatie zelf niet de verantwoordelijk op me willen hebben van sommige crashes. Laat voortaan de rijders het zelf maar organiseren, waarbij zij de volle verantwoordelijkheid hebben op het circuit en dat de organisatie de verantwoordelijkheid heeft rond het circuit.
 
ongelukken gebeuren op elk circuit,
maakt niet uit waar je bent.

de kans dat je op een straten circuit meer letsel op loopt dan op een circuit zoals bijvoorbeeld dat van Assen is inderdaad groter maar Assen heeft ook zijn momenten gehad...

zie voornamelijk deze eens:

Loris en Hopkins weten ook dat Assen een knock-out baan kunnen zijn... helaas...



en wat dacht je van de klapper van Nigel Walraven vorig jaar ?

313449319_6_efAG.jpeg

313449318_6_IZX8.jpeg



laten we gewoon hopen dat ze hier van hebben geleerd en voornamelijk dat weiland waar Rob Hakvoort terecht is gekomen aan passen volgend jaar.

begreep van RAC dat Ron van Steenbergen vorig jaar meerdere keren door dat weiland was gereden zonder te vallen toen hij daar de bocht uit schoot.
 
Laatst bewerkt:
De boer had daar dit jaar maïs ingezaaid, terwijl er voorheen gras lag. Das de reden waarom het dit jaar iets minder goed ging. De boer heeft inmiddels toegezegd er volgend jaar weer gras te laten groeien. Hengelo volgend jaar dus nog weer een stuk veiliger :)
 
Tuurlijk, het kan ook goed aflopen maar de kans dat het fout gaat en een ernstige afloop heeft is hier nou eenmaal groter dan op een circuit.
Is dat even toevallig, Hengelo ís een circuit. Dan wel een stratencircuit. ;)

Ik zou als organisatie zelf niet de verantwoordelijk op me willen hebben van sommige crashes. Laat voortaan de rijders het zelf maar organiseren, waarbij zij de volle verantwoordelijkheid hebben op het circuit en dat de organisatie de verantwoordelijkheid heeft rond het circuit.
Organisatie is ook niet verantwoordelijk voor ongevallen die eventueel plaats kunnen vinden tijdens een dergelijk evenement als het ONK in Hengelo. Het is nog altijd de keuze van de rijders zelf om daar te komen racen, om deel te nemen aan een risicovolle sport en gezien het toeschouwersaantal is het racen op een stratencircuit nog steeds populair te noemen. Juist racen op zo'n circuitje houdt de sport toegankelijk.

Wat de organisatie doet is zorgen voor een plek om te racen, is zorgen voor alle randevenementen, is zorgen voor de faciliteiten aan het circuit en zorgt dat de veiligheid tot het toelaatbare tiptop in orde is.

Lekker blijven terugkeren in Hengelo, absoluut! Toen er in 2003 (geloof ik) een dode viel tijdens het WK Supersport op Assen hoorde je ook niemand klagen. De sport brengt nou eenmaal risico's met zich mee, accepteer dat. Wil of kun je dat niet, blijf dan weg maar vergal het plezier niet van vele anderen door met zinloze verbiedingen aan te komen. Ons land is nou eenmaal te klein om naast Assen en Zandvoort een derde, nationaal circuit te bouwen. Onze overheid wil het niet, milieubewegingen zullen dwars liggen. Koester wat je hebt, en optimaliseer het. Maar verbieden?! Absoluut niet!
 
Laatst bewerkt:
Waar hebben we het over? Tuurlijk zijn het allemaal vervelende blessures, maar laten we blij zijn dat dit het is. Vroeger vonden er nog weleens dodelijk ongevallen plaats ;)
 
Er zitten natuurlijk ook veel verschillen in de diverse circuits .

Assen is een hoog snelheids circuit dus als je eraf gaat gaat het ook meestal hard. Heb je dan glijmogelijkheden zonder obstakels ist goed. Je kan ook pech hebben kijk maar eens naar Hopkins is al twee keer op assen flink geblesseerd.
Zolder is een technisch circuit, dus lagere snelhied maar ..........veel obstakels als muren en vangrails om het circuit .

Zo had je vroeger heel veel stratencircuits zoals het vaartcircuit en dergelijke deze zijn ook om de veiligheid afgekeurd.
Het is ook maar wat je als organisatie wil met dit soort van ongelukjes in de TT van Isle of man vallen jaarlijks doden ,maar ze blijven er gewoon rijden de organisatie vind dat een risico wat erbij hoort.
 
Is dat even toevallig, Hengelo ís een circuit. Dan wel een stratencircuit. ;)Organisatie is ook niet verantwoordelijk voor ongevallen die eventueel plaats kunnen vinden tijdens een dergelijk evenement als het ONK in Hengelo. Het is nog altijd de keuze van de rijders zelf om daar te komen racen, om deel te nemen aan een risicovolle sport en gezien het toeschouwersaantal is het racen op een stratencircuit nog steeds populair te noemen. Juist racen op zo'n circuitje houdt de sport toegankelijk.

Wat de organisatie doet is zorgen voor een plek om te racen, is zorgen voor alle randevenementen, is zorgen voor de faciliteiten aan het circuit en zorgt dat de veiligheid tot het toelaatbare tiptop in orde is.

Lekker blijven terugkeren in Hengelo, absoluut! Toen er in 2003 (geloof ik) een dode viel tijdens het WK Supersport op Assen hoorde je ook niemand klagen. De sport brengt nou eenmaal risico's met zich mee, accepteer dat. Wil of kun je dat niet, blijf dan weg maar vergal het plezier niet van vele anderen door met zinloze verbiedingen aan te komen. Ons land is nou eenmaal te klein om naast Assen en Zandvoort een derde, nationaal circuit te bouwen. Onze overheid wil het niet, milieubewegingen zullen dwars liggen. Koester wat je hebt, en optimaliseer het. Maar verbieden?! Absoluut niet!


Een stratencircuit is geen circuit,men weet gewoon geen betere naam te verzinnen.
Het is gewoon een straat met bomen,sloten,huizen schuren enz.
Bomen met stobaaltjes,publiek hangt over dranghekken vast aan de baan,niet meer van deze tijd.
 
Triest bericht rondom Joey Litjens :N

Zware klap voor Joey Litjens

De op Hemelvaartsdag in Hengelo zwaar ten val gekomen Joey Litjens heeft op donderdag na afloop van zijn operatie in het academisch ziekenhuis van Leiden van de behandelde artsen een zware klap te verwerken gekregen. De beschadigingen aan de zenuwen in de gebroken schouder zijn van dien aard dat een volledig herstel is uitgesloten en dat deze val het einde betekent van de wegrace carrière van de talentvolle Limburger.

De gecompliceerde operatie die werd uitgevoerd door gespecialiseerde zenuwartsen heeft in totaal ruim 14 uur in beslag genomen. Tijdens eerdere onderzoeken was duidelijk geworden dat vier van de vijf zenuwen die van zijn nek naar zijn schouder lopen waren beschadigd, tijdens de operatie werd duidelijk dat deze vier zenuwen, door de grote klap die zijn lichaam heeft gemaakt, ook los zijn geraakt van zijn ruggenwervel.
Twee zenuwleidingen zijn omgelegd in de hoop dat Joey meer gevoel terugkrijgt in zijn arm. Omdat de vijfde zenuw nog wel vast zit aan zijn ruggenwervel kan Joey zijn vingers iets bewegen, of hij meer gevoel terugkrijgt in zijn arm kan nu nog niets over gezegd worden. Doordat de zenuwen los zijn geraakt van zijn ruggenwervel en dit niet te herstellen is zal Joey geen kracht in zijn arm meer terugkrijgen en in de toekomst alleen nog op zijn arm kunnen steunen. Dit betekent dat de valpartij op Hemelvaartsdag 2009 ook het einde van zijn wegrace carrière betekent.

Mar Schouten, teameigenaar vd Heyden motors Yamaha Team:

"We zijn allemaal sprakeloos. We wisten dat het een serieuze blessure was maar toch hadden we de hoop dat het uiteindelijk goed zou komen. Joey heeft in korte tijd bewezen bij Nederlands beste motorcoureurs van dit moment te horen, als je na slechts een paar wedstrijden in een nieuwe klasse al een ONK overwinning en EK podiumplaats achter je naam hebt staan mag je zeker zeggen dat men rekening met je kan houden. Dit nieuws maakt je wel even stil maar Joey is een vechter en dat is vooral wat hij nu moet blijven doen, vechten en niet opgeven."

Bron: Racesport.nl

Wat enorm sneu voor Joey zeg... :/
 
in de paddock was het helaas al een beetje bekend dat het er niet goed uit zag voor Joey,
erg jammer dat het zo moet eindigen.

veel teams hielden hem in de gaten want hij was wel zo'n rijder die je graag in je team zou willen hebben.

sterkte aan Joey toegewenst.
 
Erg zonde dat het zo moet eindigen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk, maar de kans dat Litjens ons weer zo'n prachtige race voorschoteld als in Assen tijdens het WSB is nu wel erg klein. Erg, erg sneu voor hem. Wens hem en zijn team het beste.
 
Kut man -O-

Joey reed al knetterhard rond bij de kleine mansjes
Texel.jpg

links van #14, met de z/w geblokte rand onderaan z'n helm

Wie verwacht nu zoiets, balen balen balen. Voor Joey 't allermeest.
 
Laatst bewerkt:
Echt heel erg klotenieuws dit. En dan ook de sneue manier waarop t gebeurd is, gewoon de 1e, hele onbelangrijke ochtendtraining...... Ik wens joey het beste en ik hoop wat idd al eerder is gezegd dat de wonderen nog niet de wereld uitzijn, en dat hij uiteindelijk toch weer op de motor kan stappen!
 
Wat verschrikkelijk!
Ik hoop ook op een wonder de komende maanden! Gewoon je hele arm niet meer kunnen bewegen dat is vreselijk nieuws.

Zet hem op Joey! Kaartje komt je kant op!
 
shit man, da's klote..... ik vond vind die Joey een echte racer; hopenlijk kan hij net zo hard vechten als racen, dan komt het wel goed. Sterkte Joey, kom op man!
(ik kan me nog herinneren dat Peter Politiek ook ooit zo'n geweldige knaller heeft gemaakt en het zag er toen ook niet zo goed uit, maar die rijdt nu ook weer hard rond). Ik hoop dat Joey weer terugkomt.
 
shit man, da's klote..... ik vond vind die Joey een echte racer; hopenlijk kan hij net zo hard vechten als racen, dan komt het wel goed. Sterkte Joey, kom op man!
(ik kan me nog herinneren dat Peter Politiek ook ooit zo'n geweldige knaller heeft gemaakt en het zag er toen ook niet zo goed uit, maar die rijdt nu ook weer hard rond). Ik hoop dat Joey weer terugkomt.


ik denk dat we hem moeten steunen . laten we wel vooropstellen dat hij nog een engeltje op zijn schouder had en dat het niet erger is geworden/geweest.... -O-

helaas hoort het crashen erbij dat weet iedere motor coureur . het is hem niet gegegund eerst in de 125 cc moto gp aan kloten en nu dit ..
 
Afgelopen weekend was de 2e straten circuit race van de kalender en ik wil het daar toch nog even over hebben.

er was op veel delen van het circuit goed nagedacht over de veiligheid van de rijders en publiek.

bij de laatste bocht net voor start-finish werkte ze met kussens die goed vast zaten om de klap op te vangen zoals hier onder zichtbaar is:

602161545_6_MC1W.jpeg


zoals je ziet staat de rijder gelijk op en is zijn motor bij de kussen tot stilstand gekomen zonder door te schieten richting de sloot en het hekwerk waar het publiek staat.

maar ik moet wel 1 min punt melden, iets wat mij persoonlijk erg verbaasde is dat na deze valpartij de sessie gewoon door ging, ook al duurde die niet zo lang meer maar dat de kussen niet gelijk op zijn plek gezet werd:

602158413_6_Q_Fb.jpeg


zoals je boven ziet, een groot gat waar als je recht door zou schieten of glijden een goed probleem zou kunnen krijgen als rijder en als toeschouwer.


achter op het circuit ging het helaas ook even mis...

602158515_6_qA3N.jpeg

602158593_6_WmWW.jpeg

602158644_6_EdR_.jpeg

602158711_6_N0LW.jpeg


Zoals je kan zien is het hoogte verschil tussen de baan en het weiland best wel groot en de afstand die hij hier aflegt is ook behoorlijk, sterker nog was dit op de race dag gebeurt dan had hij waarschijnlijk het publiek geraakt want als je goed kijkt zie je ook dat een dranghek om ver ligt na de val.

tijdens de race dag had de organisatie er een extra kussens geplaatst en beter neer gelegd om dit te verhelpen.

natuurlijk praten we hier over een ongeval maar dit soort dingen zijn wel de items waar we op moeten letten, ik heb er geen foto van gemaakt maar je ziet hierboven die tribune en een deel van de weg die daar loopt, de rijder in kwestie is aan de linkerkant van de foto terecht gekomen maar aan de rechterkant van de foto (weg) lagen de beton blokken in de berm die normaal gesproken op het kruispunt lagen.

persoonlijk vond ik dat erg gevaarlijk, ik heb de foto's nog niet online staan maar Tasia Rodink had "waarschijnlijk" een vast loper op dat punt maar gelukkig kwam ze netjes in de berm tot stilstand maar was ze daar naar beneden gegleden dan had ze de pech kunnen hebben gehad dat ze dus op die beton blokken was gekomen.


ik wil trouwens even duidelijk zeggen dat ik de organisatie hier niet wil afkraken of iemand in een slecht daglicht wil zetten, ik praat hier over de veiligheid van de rijders.

tevens wil ik zeggen hulde aan de rijders van de DSBK door goed met de organisatie en wedstrijdleiding te overleggen voor de start van de race toen de regen met bakken naar beneden kwam.


dus nogmaals, deze post is niet negatief bedoeld.
 
Zojuist op het NOS gezien hoe Joey er zelf onder is... erg positief ingesteld... ondanks dat ik denk dat hij uiteraard af en toe een minder goed moment zal hebben..
Als we de beelden mogen geloven zal hij dus idd nooit meer kunnen rijden. Maar fantastisch dat hij een jonge rijder wilt gaan trainen.
Bij deze sterkte.
 
~Thundercracker schreef op 03 juni 2009 @ 22:44
Zoals je kan zien is het hoogte verschil tussen de baan en het weiland best wel groot en de afstand die hij hier aflegt is ook behoorlijk, sterker nog was dit op de race dag gebeurt dan had hij waarschijnlijk het publiek geraakt want als je goed kijkt zie je ook dat een dranghek om ver ligt na de val.


We waren net op de tribune gaan zitten op de racedag, toen Tasia rodink daar crashte.
Waar die suzuki dus naar beneden "viel", dat hoogteverschil is ongeveer 1meter80.

Zijspan.jpg


Zijspan7_2.jpg


24TasiaRodink.jpg


57KoenZeelen.jpg


Deze foto's heb ik vanaf het lage stuk gemaakt, dus waar het publiek stond. Ik ben 1meter 72, dus dan weet je wel hoe diep zijn val ongeveer was.

Best wel lomp ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan