Credit/Debit Kaart Revolut/N26/Transferwise

Sphyrnidus

MF veteraan
29 jun 2004
6.839
992
Zuid Holland
Op reis in India en Nepal had ik vaak moeite om geld op te nemen uit de lokale ATM's en lukte dat meestal alleen door mijn creditcard te gebruiken. Dat is altijd duurder dan geldtrekken met je Maestrokaart. Maar die werkte slechts in een minderheid van de machines. Dus gestudeerd op wat sommigen anderen gebruikt hebben. Ik hoop toch dat we op enig moment de wijde wereld weer in kunnen trekken en nu hebben we tijd om dit soort dingen uit te zoeken. In de USA en Canada had ik geen problemen overigens maar daar heb je weinig contant geld nodig.
Zo kwam ik dus via Horizons Unlimited op deze drie aanbieders uit. Ze krijgen allemaal en goede acceptatie en zijn veel goedkoper an geld opnemen met een "normale" credit kaar. N26 is Duits, Revolut is in de UK gevestigd maar heeft voor na de Brexit een registratie inde EU. Transferwise is meer om geld over te maken, maar schijnt ook een kaart te hebben-daar vond ik nog niets over op hun site, maar dat kan aan mij liggen.
Het gaat dus om geld opnemen buiten de EU. In de EU heb ik nooit een probleem gehad.
Graag jullie ervaringen...
 
Ja dit is echt een oerwoud, zeker als je de kosten ook nog van te voren wilt uitzoeken...

Zelf ben ik uitgekomen op 3 kaarten, daarmee lukt nu alles;
  • Een Visa debit kaart. Ik heb mijn Maestro betaalkaart gewoon kunnen omruilen bij ING. Geld opnemen werkt dan wel, maar kost wel geld.
  • N26 Mastercard voor gratis vreemd geld opnemen. Maar deze werkt niet voor reserveringen (hotels en auto huren enzo). Dit komt omdat het geen creditcard is maar een Mastercard debitcard.
  • Bunq Travelcard voor reserveringen. Deze is geregistreerd als een echte creditkaart maar wel gratis & prepaid. Geld opnemen kost wel geld.

Was even zoeken maar nu voor mij geen verrassingen meer...
 
Vaak is het zogenaamde gratis helemaal niet goedkoop , de wisselkoers is meestal gemanipuleerd. Je hebt er ook geen zicht op. Beste is betalen met je card , en dan gaan de cardmaatschappijen de boel wel regelen. Zelf heb ik een Visa Gold, die werkt nagenoeg overal. Maar ook kun je vaak met je gewone pinpas wel betalen, zeker in Europa. En als het dan toch wat kost, neem dan grotere bedragen op, dat kost per transactie net zoveel als bij kleinere bedragen. Cash meenemen is wel handig , dan kun je bij wisselkantoren of banken zelf zien wat de koers is. En op de totale reissom maken de kosten ook niet zoveel uit.
 
@rojerasen Punt is: Het gaat om buiten Europa. Hier heb je nooit problemen met kaarten en geld opnemen. In bijv. India kan je per keer max. 10.000 rupiah pinnen, dat is €113. Dat betekent dat je iedere keer moet aftikken voor het opnemen. En met een kaart kan je echt vrijwel nergens betalen, alles is contant. Geld van dergelijke landen kan je ook niet meenemen want daar is niet (meer) aan te komen zoals vroeger. Mijn Maestro kaart deed het zelden, mijn MC soms wel, soms niet. Daarom was ik op zoek naar andere mogelijkheden. De N26 lijkt daarbij een van de betere opties en Revolut, heb ik inmiddels begrepen. Ik ging er ook altijd vanuit dat het “daar” net zo werkt als hier, met geld opnemen. Maar dat is dus niet zo. Onze volgende reis van Ushuaia in het zuiden van Argentinië naar Alaska gaat door een stuk of 15 landen, dus ik dacht ik zoek het eens uit. Als dat virus er niet was geweest waren we nu al twee maanden onderweg geweest, de overtocht van de motoren was al geboekt. Helaas...
 
Terug
Bovenaan Onderaan