Creemers compressor druk instellen

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.867
2.409
Ik heb een Creemers compressor CS340K op 400v en ik wil de minimale inschakeldruk afstellen wanneer de compressor weer aan moet slaan.

Hij slaat af op 8,5-9 bar en doet er vanaf 0 5,5min over , dus dat is prima. Hij slaat alleen pas weer aan bij 3-3,5 bar, veel te laag lijkt mij.

Zie foto, waar stel ik nu die minimale inschakeldruk mee af? Ik heb er al wat mee zitten knoeien, maar dat had niet veel effect. Met 1 lijkt de maximale druk veranderd te kunnen worden, echter draaien een 2 heeft geen effect.

12781ACA-FF50-43D9-896B-43E60DE708A6.jpeg
 
Het is een telemecanique XMP, van origine zit er op een cs een condor mdr1 of 2 die geen deltaP instelling hebben.

Andersom , 1 is voor de maximale druk, 2 is voor de inschakeldruk (deltaP of hysterese).
Daarbij opgemerkt dat als je aan 2 draait niet alleen de inschakeldruk verandert maar meestal OOK de maximale druk wat weg loopt, afstellen doe je door eerst het maxP in te stellen en daarna de deltaP in te stellen, daarna controlleer jeweer de maximale druk en als die verandert is stel je deze weer bij naar je maximum waarna je de deltaP weer controlleert en zo ga je om en om naar datgene wat je wilt.

De range van deltaP is bij xmp pressostaten zo dat als het plastic moertje zo goed als “los” zit je een deltaP hebt van +/- 1,5 tot 2 bar, dus bv. uitschakelen op 9 bar inschakelen op 9-2=7 bar.
Vastdraaien vh moertje maakt de deltaP groter.

Dit soort pressostaten zijn bedoeld voor een eenvoudige compressor bedoelt om in het maximale drukbereik van 8-10 bar te werken met een deltaP van ongeveer 1,5-2,5 bar wat passend is voor gemiddelde zuigercompressor.
Je moet dus het plastic moertje helemaal los draaien tot het punt dat het moertje nog net wat spann8ng houd op de veer, dan heb je deltaP 1,5-2,0 bar, daarna de maximale druk controleren en evt bij regelen.
 
Laatst bewerkt:
Top bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga het zo even proberen. En wat zou er aan de hand kunnen zijn als ik de inschakeldruk niet veranderd krijg?
 
Dan is er iets aan het pressostaat defect, mechanisch versleten, maar gezien de posistie vh plastic moertje denk ik dat je die eerst maar eens een heel eind losser moet draaien en dan zal het wel goed komen gok ik.
 
Net even geprobeerd, plastic schroefje los gedraaid zodat het veertje net niet loszit. De compressor slaat echter pas nog steeds bij 3,5 bar pas weer aan.

Misschien weer een originele Condor er op? Weet je zo welke ik moet hebben, MDR 1 of 2?
 
Hij lijkt idd wel defect, ik schat een xmp kwalitatief beter in dan een condor maar beide zijn niet al te kostbare pressostaten, condor heeft een afblaas ventieltje in het pressostaat die erg gevoelig is voor roest en kool deeltjes die uit het pijpwerk ( de koel spiraal) van comp naar ketel gaat.
In dezelfde catagorie maar wat goedkoper zijn de zwarte italianse doosjes met trek-druk knopje, soms is het knopje rood.
Die heb je met en zonder deltaP instelling en voldoen ook goed zolang je maar zo rond de 8-10 max stelt en deltaP 1-2 bar.
De vaste pressostaten zonder deltaP hebben meestal een vaste waarde van2 bar deltaP

Wil je en echt knappe dan val je in handen van bv Danfoss, erg nauwkeurig en herhaalbare waardes maar ook behoorlijk aan de prijs en lastig om de juiste te vinden.
 
Ik vraag me trouwens af of je compressor een thermische motor beveiliging heeft?
Iets met een instelbaar motor amperage, meestal een klein rond wieltje waar je een schroevedraaier in kunt zetten en verstellen van bv 3 tot 8 ampere.
Bij sommige creemers komt het in de vorm van een vaste-niet instelbare beveiliging met een klein zwart druk knopje op de electromotor.

Als er geen verdere motor beveiliging is heeft er denk ik origineel op deze creemers een pressostaat MET opgebouwde thermische beveiliging bv een condor mdr3.

Als je geen beveiliging op je compressor kunt ontdekken zul je eigenlijk een pressostaat met ingebouwde motor stroom beveiliging er op moeten zetten aangezien anders de motor in fik kan vliegen bij overbelasting/fout.
 
Dit is degene die er denk ik origineel op hoort , een mdr3 met ingebouwde motorstroom beveiliging en evt zelfs met aangebouwde urenteller, zijn ballendingen die stuk gaan.

1542378069487.jpeg
 
De italiaanse zwarte doosjes:14 Compressoren - Diverse onderdelen compressoren - Pressostaat (drukschakelaars) - Thermo presto 4-6.3 Amp 400V - max. 20 Amp
1542378915604.jpeg


Deze zijn via vrijwel iedere lokale pneumatiek handelaar te bestellen in diverse vormen en uitvoeringen, met of zonder deltaP, met of zonder msb(motorstroombeveiliging), met of zonder ingebouwd 4+t-stuk zodat je de rest vd componenten er aan kunt schroeven(manometer,druk overstort,ontlastventi etc etc.
De msb uitvoering kost wel ongeveer het dubbele van eentje zonder.

Als je er eentje met msb nodig hebt: kijk op typeplaatje e-motor en zoek de maximale motorstroom bij 50hz/380-400 volt, vermenigvuldig met 1,1 en je hebt de waarde waarop de msb moet worden ingesteld.

Of je zet er weer een originele op, maar oals ik al zei, ik ben er niet echt fan van, ik heb hele series terug gestuurd naar de fabriek die na een jaar of twee niet meer af te stellen waren, de maximale druk loopt langzamerhand steeds hoger en hoger, iedere keer stel je hem weer bij totdat er nix meer te stellen is.
 
Laatst bewerkt:
Deze compressor is het overigens. Mijn oude compressor was een 220v 90L ook van Creemers. Die beviel erg goed, ik heb nu krachtstroom dus eindelijk een grotere.

177E1B48-F500-4DA2-8312-77285CD6B2F3.jpeg
 
De motorstroom beveiliging is (meestal) een thermische schakelaar die uitgaat als hij te heet word en iets van dien aard zou in de installatie moeten zitten, dat betekend praktisch dat ergens in de drie krachtstroom draden een schakelaar moet zitten die afgaat als de stroom te hoog word, de schakelaar word dus warm en als die warmte te veel is gaat de schakelaar op “uit”, daarom heet zo’n schakelaar een “thermische motorstroom beveiliging”
Praktische mogelijkheden:
ingebouwd in het pressostaat, je pressostaat heeft dan een stelwieltje van x tot y ampere, zie ik niet bij jou.
ingebouwd (meegewikkeld) met de e-motor wikkelingen, de mooiste oplossing aangezien je de temperatuur vd motorwikkelingen meet, maar dit soort beveiliging is niet meer dan een enkel polige temperatuurschakelaar en daar kun je niet driefasen mee schakelen dus zal er een extra (groot zwaar uitgevoerd) motor relais nodig zijn, zie ik niet bij jou.
Een losse thermische schakelaar zoals een pkz:
1542400196720.jpeg

Zonder kastje, je kunt het gele instelwieltje voor de stroom goed zien.
1542400276190.jpeg


Deze zie ik ook niet bij jou of iets dat er op lijkt, zo te zien gaat de stroomkabel van stekker naar pressostaat en van pressostaat naar e-motor, meer is er niet.
Volgens mij mist ie, hij zat waarschijnlijk in het pressostaat , die is defect gegaan en er is een andere zonder msb op gezet.

De “originele” condor mdr3 die er denk ik op zat.
Grote stelschroef=Pmax, kleine stelschroef= deltaP, gele wieltje=msb van 4-6,3 ampere (geschikt voor 2,2 kw motor)

1542401280504.jpeg

Je oude 220volt model had een klein knopje op de emotor, een vast ingestelde monofase msb, maar dat kan alleen met een monofase apparaat, dat soort msb schakelaartjes zijn er niet voor driefase.

Je zou dit ook kunnen oplossen door voor de compressor 3 zekeringen te plaatsen of 1 zekering groep van de compressor alleen te gebruiken voor de compressor en er drie zekering van 6 ampere in te stoppen, je compressor is 2,2 kw, ezelbruggetje zegt stroom is 2x het aantal kw’s dus 4,4 ampere maximaal, een 6 ampere zekering is dan ok.

Tis een beetje knullig, je hebt een leuk/mooi compressortje gevonden en gekocht maar helaas heeft de vorige eigenaar een reparatie gedaan en de msb kennelijk als “niet belangrijk”afgedaan en nu zit jij met een compressor die niet veilig is en de oplossing kost je nu extra.
 
Laatst bewerkt:
Het valt mee, het ding was zo goedkoop dat er behoorlijk wat ruimte is voor eventuele reparaties. Het was een gok, maar ik kan er dus wat aan verspijkeren.

Maar als ik het goed begrijp moet ik een goede pressostaat met thermische motorbeveiliging kopen. Je bent niet zo te spreken over die Condor. Kun je een type aanraden die ook een ingebouwde MSB heeft?
 
Als je geen vermogen uit wil geven of een eindeloze zoktocht wilt beginnen: zo’n “el cheapo” italiaans zwart doosje met rode knop ( merk meestal presto of ne-ma), die kan MET msb echter wat aan de forse kant uitvallen, ongeveer wat je nu hebt maar dan vierkant op de brede zijde, dus min of meer 2x zo groot, mogelijk moet daar wat geknutselt worden met wat kopplingen en knietjes/bochtjes om het ding er op te krijgen maar ze zijn er ook in ongeveer het formaat wat je nu hebt, het zal wat zoeken worden, alle bedrijven die ik ken als leverancier zijn handel en geen consumenten.
Op mijn eigen knorrepotje zit een ne-ma met 4 kruisaansluiting en ingebouwde msb en hij is kleiner dan een XMP, werkt nu een jaartje of 30 zonder problemen en ik ken er vele die nog steeds werken wo op Atlas-Copco LE serie compressors.
Het heet “goedkoop spul” te zijn maar ik vertrouw ze wel want ze gaan zelden technisch stuk, het aan/uit knopje rammelt soms na 10 jaar er uit en dan staat je comp “altijd aan” maar verder prima dingen.
Je kunt simpelweg naar een lokale gereedschapboer gaan die italiaanse compressoren verkoopt, in de showroom een 2,2 kilowatt/3x400volt exemplaar uit de showroom aanwijzen en zeggen dat je die pressostaat met msb voor 2,2 kw 3 fase wilt bestellen.

Een mdr3 die er origineel op hoort, maar daar zijn slechte series van die snel de geest geven, is wel de makkelijkste oplossing en je hebt je 4 verdeelpoorten er weer op waar de andere dingen aan vast zitten(manometer,overstort).
Ik heb het idee dat ze slecht tegen hitte kunnen dus als je compressor geen lange werktijden maakt en snoeiheet word zou je er wellicht goed mee weg kunnen komen,als je er garantie op kunt krijgen is het een no-brainer en doen.
Gezien de vele varianten en uitvoeringen kom je al snel bij creemers terecht om de juiste te krijgen.

Een andere condor die ik als zeer betrouwbaar ken is de mdr5, het is een model uit de jaren 70 wat nog steeds bestaat, de bakkelieten kap is echter tegenwoordig modern hard plastic, leverbaar met msb en 4/5 aansluitingen maar die gaat gauw richting de 150-200 euro met die opties.

Een telemechanique XMP is er niet(voor zover ik weet) met ingebouwde msb dus zul je los er een msb naast moeten hangen zoals de klockner-moeler PKZ(witte doos met zwart/rood-zwart/groen knopjes)

Maar als je dan toch gaat voor een losse msb in doosje zoals de klockner-moeler PKZ kun je feitelijk ieder 3fase pressostaat gebruiken, je hebt zelfs geen aan/uit knopje meer nodig want dat is je msb/PKZ.
En dan komt er een hele vloot aan mooie mogelijkheden zoals een danfoss CS maar dat is prijzig.
CS, Drukschakelaars voor lucht en water - Bestelnummerselector
1542415753598.jpeg


Het blijft een lastig probleem, een pressostaat is een (nauwkeurig) meet instrument en derhalve is kwaliteit kostbaar, kleine compressors kosten niet zo heel veel en dus is het pressostaat een financieel compromis, dat vervangen voor iets knaps eindigt meestal met een pressostaat die duurder is dan de compressor waard is.
Ik kan je helaas niet helpen, ik zit in de industrie en mijn baas wil niets van consumenten weten.
Dat gezegd, ik zal dinsdag eens pollen of er een mogelijkheid is, ik weet dat we nog wat ne-ma/presto hebben liggen uit de tijd dat we kleiner dan 5,5 KW verkochten, geduld....
 
Laatst bewerkt:
Het spijt me, ik heb gezocht en gezocht maar niet gevonden, en er is niets van terug te vinden, ik vrees dat ze ergens vorig jaar na de voorraad telling gedumpt zijn in het oud ijzer .

Ik vrees dat je zelf zult moeten zoeken...
 
Geen probleem hoor, bedankt voor het checken en je uitgebreide uitleg! Ik neig toch naar een MDR3, de compressor zal geen overuren maken. Ik ga eens even rondneuzen. Misschien dat ik de oude eerst eens uit elkaar haal.
 
Zojuist de pressostaat uit elkaar gehad en ik heb het probleem gevonden. Ik heb ‘m kunnen repareren en nu zo afgesteld dat de ie afslaat op 9,5 bar en weer aanslaat op 8-8,5 bar.

Het klepje op de tweede foto zat geïnstalleerd zoals gefotografeerd, maar hoort andersom aan de andere kant van de zwarte pakking in het zwarte plastic deel van de pressostaat. Tenminste, dat denk ik omdat de compressor nu wel goed werkt. Ook is het zwarte slangetje een keer gelijmd. Heel vreemd, er is dus al een keer aan geknutseld. Wel interessant om te zien hoe zo’n ding in elkaar zit, simpel maar ingenieus apparaatje.

Het maakt verder alleen niet echt uit, omdat ik er toch een nieuwe met MSB op ga zetten. Maar ik zou in theorie deze dus kunnen laten zitten en er een MSB tussen zetten.

F987C069-3E27-45BD-AAE4-11F0986EB891.jpeg
EB78727B-EE5E-467A-A8C8-3C6EE735BF3E.jpeg
C1B60782-7036-40D4-80D2-8C648F4716E9.jpeg
 
Even voor de zekerheid naar de maximale motorstroom van je emotor kijken op het typeplaatje, diemoet uiteraard tussen het bereik van de press. liggen.
Ik ging er van uit dat je motortje 2,2 KW is? (Er is aan geknutseld dus niets is zeker)
Ezelsbruggetje zegt 2xKW= Maximale motorstroom, instelwaarde voor de msb is dan ietsje (+/-7%) hoger.
2x2,2=4,4+7%=4,7 amp
Beide pressostaten doen dat dus beide zullen werken, let wel op: de ne-ma heeft volgens de text maar 1 aansluiting 1/4 bsp, de mdr3 heeft een hoofdaansluiting 1/2 bsp + 4 andere aansluitingen 1/4 bsp.
Je hebt die “extra aansluitingen nodig voor je manometer, drukveiligheid en evt andere zaken, als je die aansluitingen niet hebt zul je zelf mbv wat t-stukjes of kruisstukjes (4 voudig) de extra aansluitingen moeten creëren.
Beide pressostaten zijn met met 1 of met 1+4 aansluiting te krijgen maar zo te zien weer net niet bij deze leverancier, als je de nema wilt zou ik ze even mailen en vragen of ze wellicht toch de 1+4 aansluiting versie hebben.

De mdr heeft zeker een deltaP instelschroef, de ne-ma kan deltaP verstelling hebben maar ook niet-hangt vh model af, als je die wilt ook even navragen hoe dit zit want de text vertelt het niet.
Je hebt geen deltaP verstelling nodig als je kunt leven met de standaard vaste deltaP, die is meestal zo rond de 1,5 a 2,0 bar wat prima is voor een gewone zuiger comp.

Ik wilde nog voor stellen om je oude uit elkaar te halen maar twijfelde aan je kennis, mijn eigen ervaring met demontage van pressostaten is wisselend, sommige krijg je heel aardig uit elkaar en weer werkend in elkaar maar er zijn er ook waar je simpelweg vanaf moet blijven want je krijgt hem nooit meer (nauwkeurig) werkend in elkaar, bv danfoss maar ook sommige condor zijn erg lastig.
Chappeau dat ie het weer doet maar je mist idd nog steeds je msb en die wil je in je schuurtje bij je mooie motorfiets er echt wel in hebben, als het afblaas ventieltje niet goed werkt moet de compressor tegen de druk in opstarten, dat lukt dan niet, motortje staat te brommen eueueueueeuhh, poef, vonkje, fikkie, dag schuurtje.

Andere tip als je opknapt: achter de presso staat een messing klep, de terugslag klep.
Tank leeg laten lopen(!) , grote plug er uit draaien(sleutel 24 dacht ik) , binnen in zit een rond rubber en een dun conisch veertje, de veer moet compleet zijn( er slijten vaak hele windingen weg) en het rubber moet aan de afdichtzijde vlak, zonder riggels en ribbels zijn, vaak zitten er roestdeeltjes in het rubber gedrukt en gaat deze lekken waardoor de tank door het comp blok leegloopt.
De rubbers zijn los te koop, de veertjes niet( word een hele nieuwe klep compleet), een nieuw rubbertje heb ik wel voor je als je nodig hebt moet je even nauwkeurig de diameter opmeten, ze zijn er in drie maten , iets van 15 mm 16 mm en 22 mm oid ,
vergeet ook niet een klein stukje nieuwe PA slang 6x4 mm(het zwarte geplakte slangetje)
Check ook je manometer, je zult de pressostaat opnieuw moeten af stellen, dit is een 2 cilinder 1 traps en die waren er als 8 bar en 10 bar uitvoering, de 8 bar versie kan echt niet hoger dan 8 a 9 bar anders loopt de motor stroom te hoog op en idemdito voor de 10bar versie is 10 bar echt het max anders bran je motor door.
Je hebt dus een correct aan wijzende manometer nodig om de max druk af te stellen, jouw mano meter staat zo te zien op de eerste foto niet op nul.
Als alternatief zou je met een ampere tang kunnen afstellen op maximale motor stroom.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de zekerheid naar de maximale motorstroom van je emotor kijken op het typeplaatje, diemoet uiteraard tussen het bereik van de press. liggen.
Ik ging er van uit dat je motortje 2,2 KW is? (Er is aan geknutseld dus niets is zeker)
Ezelsbruggetje zegt 2xKW= Maximale motorstroom, instelwaarde voor de msb is dan ietsje (+/-7%) hoger.
2x2,2=4,4+7%=4,7 amp
Beide pressostaten doen dat dus beide zullen werken, let wel op: de ne-ma heeft volgens de text maar 1 aansluiting 1/4 bsp, de mdr3 heeft een hoofdaansluiting 1/2 bsp + 4 andere aansluitingen 1/4 bsp.

Typeplaatje zit op de e-motor zelf gemonteerd dus ik mag aannemen dat dit klopt. Kijk ik dan naar de linkerkant van het plaatje? Ik heb geen 460V neem ik aan.

E9CE5F09-16E6-4878-8C9C-D2611F350ACC.jpeg


Je hebt die “extra aansluitingen nodig voor je manometer, drukveiligheid en evt andere zaken, als je die aansluitingen niet hebt zul je zelf mbv wat t-stukjes of kruisstukjes (4 voudig) de extra aansluitingen moeten creëren.
Beide pressostaten zijn met met 1 of met 1+4 aansluiting te krijgen maar zo te zien weer net niet bij deze leverancier, als je de nema wilt zou ik ze even mailen en vragen of ze wellicht toch de 1+4 aansluiting versie hebben.

Goeie, ga ik even uitzoeken. Plug & play zou natuurlijk het mooiste zijn, maar een beetje knutselen met knietjes e.d. is ook geen probleem.


De mdr heeft zeker een deltaP instelschroef, de ne-ma kan deltaP verstelling hebben maar ook niet-hangt vh model af, als je die wilt ook even navragen hoe dit zit want de text vertelt het niet.
Je hebt geen deltaP verstelling nodig als je kunt leven met de standaard vaste deltaP, die is meestal zo rond de 1,5 a 2,0 bar wat prima is voor een gewone zuiger comp.

Lijkt me voor mijn doeleinden niet echt een probleem nee. Mocht het er op zitten is het wel mooi meegenomen.


Ik wilde nog voor stellen om je oude uit elkaar te halen maar twijfelde aan je kennis, mijn eigen ervaring met demontage van pressostaten is wisselend, sommige krijg je heel aardig uit elkaar en weer werkend in elkaar maar er zijn er ook waar je simpelweg vanaf moet blijven want je krijgt hem nooit meer (nauwkeurig) werkend in elkaar, bv danfoss maar ook sommige condor zijn erg lastig.
Chappeau dat ie het weer doet maar je mist idd nog steeds je msb en die wil je in je schuurtje bij je mooie motorfiets er echt wel in hebben, als het afblaas ventieltje niet goed werkt moet de compressor tegen de druk in opstarten, dat lukt dan niet, motortje staat te brommen eueueueueeuhh, poef, vonkje, fikkie, dag schuurtje.

Precies, daarom wil ik er alsnog 1 met MSB op hebben. Ik vond deze redelijk simpel in elkaar zitten, het was iniedergeval vrij duidelijk dat het niet klopte.
Verder heb ik altijd zicht op de compressor en heb ik de krachtstroom achter een hoofdschakelaar zitten, welke ik altijd uitschakel als ik weer wegga. Wil niet zeggen dat het alsnog kan gebeuren als ik er bij ben.


Andere tip als je opknapt: achter de presso staat een messing klep, de terugslag klep.
Tank leeg laten lopen(!) , grote plug er uit draaien(sleutel 24 dacht ik) , binnen in zit een rond rubber en een dun conisch veertje, de veer moet compleet zijn( er slijten vaak hele windingen weg) en het rubber moet aan de afdichtzijde vlak, zonder riggels en ribbels zijn, vaak zitten er roestdeeltjes in het rubber gedrukt en gaat deze lekken waardoor de tank door het comp blok leegloopt.
De rubbers zijn los te koop, de veertjes niet( word een hele nieuwe klep compleet), een nieuw rubbertje heb ik wel voor je als je nodig hebt moet je even nauwkeurig de diameter opmeten, ze zijn er in drie maten , iets van 15 mm 16 mm en 22 mm oid ,

Heb ik gechecked, zien er allebei goed uit.


vergeet ook niet een klein stukje nieuwe PA slang 6x4 mm(het zwarte geplakte slangetje)

Die zal wel niet bij een nieuwe drukschakelaar zitten? Aan de kant van de drukschakelaar zit een specifieke aansluiting dus universeel zal wel niet passen. Moet ik even uitzoeken.


Check ook je manometer, je zult de pressostaat opnieuw moeten af stellen, dit is een 2 cilinder 1 traps en die waren er als 8 bar en 10 bar uitvoering, de 8 bar versie kan echt niet hoger dan 8 a 9 bar anders loopt de motor stroom te hoog op en idemdito voor de 10bar versie is 10 bar echt het max anders bran je motor door.
Je hebt dus een correct aan wijzende manometer nodig om de max druk af te stellen, jouw mano meter staat zo te zien op de eerste foto niet op nul.
Als alternatief zou je met een ampere tang kunnen afstellen op maximale motor stroom.

De manometer staat op 0 als de compressor leeg is. De foto waar je wellicht op doelt daar was de compressor niet helemaal leeg. Ik neem aan dat de XMP pressostaat die ik nu heb de 10 bar versie heb aangezien er ‘8-10’ bar op het typeplaatje staat. Ik zal ‘m iniedergeval nooit hoger instellen dan 9,5 bar.
 
Top, je snapt het, gaat goed komen zo te horen :Y

Je moet idd de linker tabel hebben, die is voor 50Hz, de rechter tabel is voor 60Hz.
Op 60 Hz is d motor alleen voor 460 volt geschikt, op 50 Hz kan de motor in driehoek op 230 volt lopen en in ster aansluiting op 400 volt, jouw motor zal dus in ster aangesloten zijn op 3x400 volt
De jouwe trekt dus max 4,4 amp dus de msb stel je op ongeveer 4,4+7%, zeg zo’n krappe 5 ampere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan