CRF 1000L2 en 1100L2 Adventure Sports (2018/'19/'20) - Loslatende tankbekleding > Verstopt benzinefilter

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Er schijnt een regelmatig voorkomend probleem te zijn met de Africa Twin CRF1000/1100 Adventure Sports versies uit 2018, 2019 en 2020. Op verschillende buitenlandse forums wordt gesproken over verstopte benzinefilters door loslatende bekleding van benzinetank-interieur. Ook wordt als oorzaak afbladderende zinkoxidatie van de lasnaden genoemd. Zie linkjes en foto's hieronder. Gevolg van dit probleem kan zijn dat de benzinetoevoer stokt, de motor vermogen verliest (bij inhalen op de snelweg😳) of dat de motor domweg uitvalt. In Amerika schijnt er al een onderzoek te zijn gestart door de NHTSA (een verkeersveiligheidsinstantie).

Nu vraag ik me af in hoeverre Nederlandse eigenaars dit probleem zijn tegengekomen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vooralsnog niemand over dit probleem horen spreken. Honda vervangt (iig in Amerika) met enige regelmaat de aangetaste onderdelen (benzinepomp, benzinetank, injectoren) maar ook een nieuwe tank vertoont hetzelfde soort problemen.

Mijn vraag is dus; Ben je eigenaar van dit type motor? Ken je het probleem en wat heb je ermee gedaan?
Ik heb zelf contact opgenomen met Honda Benelux omdat ik in de nabije toekomst dit type motor wil importeren uit Duitsland. Ze gaven aan dat ze al gelijkaardige gevallen hebben gezien en dat ze per geval zullen kijken wat ermee gedaan zal worden. Ik begrijp uit Amerikaanse forums dat het een kwestie van tijd is tot het probleem zich voordoet. Nu is er, aldus eigenaars die met dit probleem dealen, wel een oplossing in de vorm van een filter wat de gehele benzinepomp omhuld. Honda echter, geeft aan dat de garantie vervalt indien je dit gebruikt, wat een beetje voelt als rijden op een tijdbom.


Voorbeeld Verstopt filter 0.jpg

Voorbeeld Verstopt filter 3.jpg
Voorbeeld Zooi id Tank 1.jpg
Voorbeeld Zooi id Tank 3.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Is geen optie. Ben verliefd. En zolang er een oplossing is (of Honda het er nu mee eens is of niet) ga ik toch voor deze.
 
Ik weet van 1 NL eigenaar die daadwerkelijk stil is komen te staan.
Officiële oplossing van Honda is tank schoonmaken.
De dealer waar de tank nu ligt gaat de tank, na schoonmaken, sealen met dat spul wat je kunt gebruiken als de tank is gaan roesten,
weet even niet meer de naam maar in no time zullen er wel mensen langskomen dit me even aanvullen hierin :)

edit: TANK CURE
 
Laatst bewerkt:
Heb vorig jaar ivm roest aan de beugels waar dat zwarte plastic aangaat een nieuwe tank gekregen. Met beide tanken nog niet stil gestaan door loslaten van coating.
 
Heb vorig jaar ivm roest aan de beugels waar dat zwarte plastic aangaat een nieuwe tank gekregen. Met beide tanken nog niet stil gestaan door loslaten van coating.

Een nieuwe tank gaat alleen helpen als daar andere seal gebruikt is, toch? Ik begreep dat dat nog niet het geval is.


goh nog nooit negatieve verhalen gehoord over tankcure O-)

Ik wel! Alleen bij slecht voorbehandelde en/of te snel willen doorgaan :Y
 
hehehe

laat het me anders brengen: tank cure is een prima middel om benzine tanks van ouwe gebakkies nog vele jaren dicht te houden. Op een fiets uit 2018 is dat naar mijn idee gewoon geen juiste oplossing
 
Ik heb ook al veel gelezen over dat probleem. Ik rij een CRF1000 DCT van 2016, die zouden het dus niet hebben.
Misschien kan je op zoek naar een goed 2016/2017 model?
 
Maar wat is dan wel een juiste oplossing als Honda daar niet mee komt?
Het is in ieder geval zaak actie te ondernemen als de garantie nog loopt. Verstandige ATAS-eigenaars checken dus hun tank met een endoscoop vóórdat die garantie afloopt. OOK als je nog geen klachten ervaart want van wat ik uit buitenlandse forums begrijp een kwestie van tijd voordat je fiets aan de beurt is. Daarbij, mocht je je motor bv uit Duitsland geimporteerd hebben, dan doen NLse dealers daar meestal niets mee en moet je terug naar je Duitse dealert (aldus Honda Benelux). De NLse verkoper waar ik laatst een proefrit maakte gaf overigens aan dat hij gewoon contact met Honda zou zoeken in zo'n geval.

Wat de oplossing betreft. Tank en filters schoonmaken en vervolgens een Guglatech filter over de benzinepomp plaatsen. De tank van binnen coaten schijnt overbodig want eenmaal weg is weg zo wordt gezegd.
Een ervaringsdeskundige van een Amerikaans forum deed dat schoonmaken met benzine en een luchtcompressor, een andere forummer had met verschillende middeltjes een iets andere aanpak. (check ook de posts daarvóór)

Hier nog een filmpje over het plaatsen van dat 'sok'-filter.


Nog een

 
Laatst bewerkt:
Ik snap het eerste stuk van je reactie niet helemaal, na contact te hebben gehad met Honda, adviseren ze (Honda Benelux dus) de tank schoon te maken.
Dus welke actie wil je dan nog ondernemen? Het komt daarna op de behulpzaamheid van je dealer aan of je gaat zelf extra filters knutselen. Ik begreep dat daar ook een keerzijde aan zat (weet alleen effe niet meer wat).
Deze zeer ervaren dealer gaat de tank grondig schoonmaken en daarna coaten, de seal zat er waarschijnlijk om kans op roesten te voorkomen, zo'n seal zal er niet voor niets zitten. Met een goede seal is dat punt iig afgedicht. Ik heb daar zeker vertrouwen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan