Trickshot
Die hard MF'er
- 27 apr 2006
- 528
- 104
Er schijnt een regelmatig voorkomend probleem te zijn met de Africa Twin CRF1000/1100 Adventure Sports versies uit 2018, 2019 en 2020. Op verschillende buitenlandse forums wordt gesproken over verstopte benzinefilters door loslatende bekleding van benzinetank-interieur. Ook wordt als oorzaak afbladderende zinkoxidatie van de lasnaden genoemd. Zie linkjes en foto's hieronder. Gevolg van dit probleem kan zijn dat de benzinetoevoer stokt, de motor vermogen verliest (bij inhalen op de snelweg) of dat de motor domweg uitvalt. In Amerika schijnt er al een onderzoek te zijn gestart door de NHTSA (een verkeersveiligheidsinstantie).
Nu vraag ik me af in hoeverre Nederlandse eigenaars dit probleem zijn tegengekomen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vooralsnog niemand over dit probleem horen spreken. Honda vervangt (iig in Amerika) met enige regelmaat de aangetaste onderdelen (benzinepomp, benzinetank, injectoren) maar ook een nieuwe tank vertoont hetzelfde soort problemen.
Mijn vraag is dus; Ben je eigenaar van dit type motor? Ken je het probleem en wat heb je ermee gedaan?
Ik heb zelf contact opgenomen met Honda Benelux omdat ik in de nabije toekomst dit type motor wil importeren uit Duitsland. Ze gaven aan dat ze al gelijkaardige gevallen hebben gezien en dat ze per geval zullen kijken wat ermee gedaan zal worden. Ik begrijp uit Amerikaanse forums dat het een kwestie van tijd is tot het probleem zich voordoet. Nu is er, aldus eigenaars die met dit probleem dealen, wel een oplossing in de vorm van een filter wat de gehele benzinepomp omhuld. Honda echter, geeft aan dat de garantie vervalt indien je dit gebruikt, wat een beetje voelt als rijden op een tijdbom.
Nu vraag ik me af in hoeverre Nederlandse eigenaars dit probleem zijn tegengekomen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vooralsnog niemand over dit probleem horen spreken. Honda vervangt (iig in Amerika) met enige regelmaat de aangetaste onderdelen (benzinepomp, benzinetank, injectoren) maar ook een nieuwe tank vertoont hetzelfde soort problemen.
Mijn vraag is dus; Ben je eigenaar van dit type motor? Ken je het probleem en wat heb je ermee gedaan?
Ik heb zelf contact opgenomen met Honda Benelux omdat ik in de nabije toekomst dit type motor wil importeren uit Duitsland. Ze gaven aan dat ze al gelijkaardige gevallen hebben gezien en dat ze per geval zullen kijken wat ermee gedaan zal worden. Ik begrijp uit Amerikaanse forums dat het een kwestie van tijd is tot het probleem zich voordoet. Nu is er, aldus eigenaars die met dit probleem dealen, wel een oplossing in de vorm van een filter wat de gehele benzinepomp omhuld. Honda echter, geeft aan dat de garantie vervalt indien je dit gebruikt, wat een beetje voelt als rijden op een tijdbom.
2018-2020+ Africa Twin Adventure Sports (ATAS)...
My 2018 ATAS with just over 7K miles experienced loss of power on the Interstate. Riding 780 mile day and the last 130 miles were in 10-15 mile increments. If I pulled over to the emergency lane, let the bike sit for a moment, maybe open the tank, it would start right up and be good for 15...
www.africatwinforum.com
Lackabplatzungen im Tank - Honda Africa Twin Forum
Hallo zusammen, unsere AT Kollegen haben an zwei Mopeds 2020 festgestellt, dass der Lack im Tank auf Schweissnähten fehlerhaft ist und platzt gerne ab. Und sogar gibt es rostige Stelle dort. Bitte übreprüft eure Tanks. Gruß Dimi
trueadventure.de