Cross motor start slecht

BonJon

Rookie
13 aug 2006
6
0
België
Ik heb een tweedehands crossmotor aangekocht, nl Suzuki RM250, doch start die slecht.
Kickstarter moet wel tot tien maal toe worden gebruikt, alvorens aan te slaan?
Ik ben geen technieker.

Iemand tips, hoe ik dat probleem kan verhelpen?
Hartelijk dank voor jullie reacties!
mvg
 
Ik heb een tweedehands crossmotor aangekocht, nl Suzuki RM250, doch start die slecht.
Kickstarter moet wel tot tien maal toe worden gebruikt, alvorens aan te slaan?
Ik ben geen technieker.

Iemand tips, hoe ik dat probleem kan verhelpen?
Hartelijk dank voor jullie reacties!
mvg
houd de motor ff goed schuin naar de linkerkant
tot dat je benzine uit de overloopslangetjes ziet komen.
motor weer rechtop en starten maar. :Y
 
(Tweetakt).

Koud starten MET choke en geen of verwaarloosbaar gas bijgeven. Warm herstarten ZONDER choke.

Helpt dat niet dat vermoed ik fouten in de orde van:

- stationairgas verkeerd gesteld; na-regelen NA een rit aan warmGEREDEN motor
- uitlaat lekt dicht bij de cilinder en/of geen luchtfilter aanwezig
- Valse Lucht tussen carburateur en cilinder; meestal zit daar een rubber verloopstuk dat onglad gemonteerd of (meestal aan de onderkant, verdomme) poreus of gescheurd kan zijn - maar dan mis je óók vermogen!
- voetpakking defect of niet aanwezig - maar dan mis je óók vermogen; die voetpakking kun je evt zelf fabrieken door de gedemonteerde cilinder stevig met de onderkant op een stuk tekenpapier te drukken en de afdruk uit te knippen. In-vetten/oliën voor het inleggen
- keerring op de krukas aangetast; oorzaak MEESTAL verkeerde rijstijl, hoewel ook verkeerde sproeier en/of verkeerde (= te grote) carburateur mishandelend (slopend) werkt. Maar dan mis je óók vermogen en heb je (niet altijd maar meestal) ook veel vuile rook.
 
Laatst bewerkt:
tja, ik kan ook nog wel 10 dingen opnoemen waarom hij slecht zou starten! probeer wat specifieker te zijn, zoals :

als hij dan eenmaal loopt, loopt hij goed / geen gestotter of dergelijke dingen, heb je al je vermogen? geen oude benzine erin? zijn de filters schoon?
wanneer is hij voor het laast afgesteld? carburateurs zijn syncroom/ afgesteld? heeft de accu wel genoeg pit? etc etc.. probeer eens zo precies mogelijk te omschrijven wat er allemaal gebeurd.

succes!
 
tja, ik kan ook nog wel 10 dingen opnoemen waarom hij slecht zou starten! probeer wat specifieker te zijn, zoals :

als hij dan eenmaal loopt, loopt hij goed / geen gestotter of dergelijke dingen, heb je al je vermogen? geen oude benzine erin? zijn de filters schoon?
wanneer is hij voor het laast afgesteld? carburateurs zijn syncroom/ afgesteld? heeft de accu wel genoeg pit? etc etc.. probeer eens zo precies mogelijk te omschrijven wat er allemaal gebeurd.

succes!

:^

Alleen heeft ie hoogstwaarschijnlijk geen accu ;)

mss kan jij gewoon niet kicken ...
daar ooit al aan gedacht?

:^ Ook nog een mogelijkheid... Een motor aankicken komt wat meer bij kijken als alleen op de pookje rammen. Rustig het pookje intrappen met een vloeiende beweging en als je compressie voelt in 1 keer stevig doortrappen. Ook weer niet te lomp maar gewoon rustig en gecontroleerd doch stevig :Y Als je nog nooit een motor met kickstart hebt gehad kan dat even wennen zijn maar je krijgt de slag vanzelf te pakken.

Wat ik sowieso bij voorbaat al zou doen als ik de onderhoudshistorie niet kende: Bougie'tje vervangen, luchtfilter grondig reinigen en insmeren met nieuwe olie (neem goede crossolie, heel belangenrijk!), de carburateur goed reinigen en afstellen en even nieuwe olie erop. En verse benzine in de tank natuurlijk ;)
 
Beste,
Graag wil ik u danken voor uw leerrijke info!
Ik stel ook vast dat wanneer de gashendel in een bepaalde versnelling volledig wordt opengezet, hij sputtert.
Zal ook iets te maken hebben met lucht in de leidingen zeker?
 
Hartelijk dank voor de leerrijke info!
Het klopt dat wanneer hij loopt, in alle versnellingen stottert (lucht?)

Even een stukje van mezelf quoten:

Wat ik sowieso bij voorbaat al zou doen als ik de onderhoudshistorie niet kende: Bougie'tje vervangen, luchtfilter grondig reinigen en insmeren met nieuwe olie (neem goede crossolie, heel belangenrijk!), de carburateur goed reinigen en afstellen en even nieuwe olie erop. En verse benzine in de tank natuurlijk ;)

Doe dat eerst maar eens, 9,8 tegen 10 dat het dan verholpen is ;)
 
Mag ik de leeftijd van die RM250 weten?

Aangezien je weinig ervaring hebt zou ik ook bijna willen vragen :heeft de motor schijnbaar voldoende compressie?

Zou dus een versletenzuiger/veer kunnen zijn.
 
Zo een dus?

113040.jpg

Video Hosting - Upload Video - Video Sharing

eerst schudden om de olie goed door de benzine te mengen!
benzinekraan open, choke aan, schuinhouden tot de benzine eruit loopt en hooguit vier keer trappen! (bij die van mij dan..)

model '93 tot en met '95 is trouwens vrijwel identiek
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan