Cross-motoren

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Wat zijn nou dé cross-motoren? Waarmee je zeg maar echt off-the-road gaat rijden als vakantie, met bepakking, de bergen in of zo, of naar een warm land met veel zand en zo...

Ik heb geen idee...
 
Ligt eraan HOE off the road je wilt gaan.... Goede offroadjes zijn uh Honda XR, Kawasaki KLX/KLR, Suzuki DR, KTM LC4...
Maargoed, dat zijn enduro machines, een crossmotor is natuurlijk zonder verlichting enz.
Vaak vind je in 2x2 Noppennieuws (offroad magazine) reisverslagen waar ze naar noord-afrika bijv. gaan, en vaak zie je dan toch wel de Honda XR600R.

Maar over het algemeen :
Gewoon een offroad fiets op 2 wielen, een 4 takt blok en zo\'n 600cc (lekker wat vermogen in de bergen) en plek voor bepakking.


bij Parijs-Dakar zie je ook vaak nog offroad motoren met een laag \'voor-spatbord\' of \'mudguard\'. Die zijn ook goed.. bijv. Transalp, een paar BMW machines en weet ik het... er zijn zoveel merken op de markt...
 
Laatst bewerkt:
KTM LC4 in Dakar uitvoering.
Ben niet echt KTM-minded, maar zijn de laatste jaren toch wel één van de beste voor dit soort werk.
 
Wat zijn nou dé cross-motoren? Waarmee je zeg maar echt off-the-road gaat rijden als vakantie, met bepakking, de bergen in of zo, of naar een warm land met veel zand en zo...

Ik heb geen idee...
cross en bepakking?
dan bedoel je enduro of rally
cross is superlicht en alleen voor korte wedstrijden.

je hebt ook R1\'s die door het zand gaan :)
 
cross en bepakking?
dan bedoel je enduro of rally
cross is superlicht en alleen voor korte wedstrijden.

je hebt ook R1\'s die door het zand gaan :)

Niet superlicht dus, ik bedoel dat je echt een uur of acht aan het rijden bent met zo\'n motor. En niet per sé zand, zoals de Dakar, maar gewoon gras, stenen en slechte wegen en zo. Gewoon waar je mee verder zou gaan waar je met een sportmotor stopt.

Ik heb namelijk in Zwitserland een aantal keer van die kleine bergweggetjes omhoog genomen, tot over de boomgrens, en dan houdt het asfalt op... Nog een stukje doorrijden, maar dat is eigenlijk niet te doen... En dat zou ik wel willen doen.
 
KTM was het enige fabrieksteam in de laatste Paris/Dakar, dus de uitslagen zeggen niets!!! Een Suz DR en een Honda Transalp zijn niet off road geschikt, kun je beter een R1 pakken. Een XR of LC4 is zo\'n beetje de richtlijn voor het echte werk.
 
Honda Africa Twin. Kennis van me is er een paar keer de Sahara mee in geweest, maar gebruikt \'m om ook voor vakanties binnen Europa. Hij heeft er van die grote aluminium koffers aanhangen.
 
KTM was het enige fabrieksteam in de laatste Paris/Dakar, dus de uitslagen zeggen niets!!! Een Suz DR en een Honda Transalp zijn niet off road geschikt, kun je beter een R1 pakken. Een XR of LC4 is zo\'n beetje de richtlijn voor het echte werk.

Suzuki DR is wel geschikt, alleen niet de hele zware modellen, er zijn nog zat modellen die ongeveer hetzelfde eruit zien als de XR. De DR Big (800cc ofzo) is inderdaad zoiets als een Transalp, en dan niet geheel geschikt.
 
Het spijt me wel, maar een machine mag er dan uitzien als een XR, het is er nog lang niet een! Maar je hebt gelijk, een DR Big is minder geschikt dan bv de 350.
 
Zo\'n KTM LC4 is wel wat. Zou je daar ook een berg belading op kwijt kunnen?

Lees drie van die grote aluminium koffers met een totaal gewicht van een kilo of 60? En dan nog een bestuurder van 60 kilo? Dus totaal 60 + 60 + 140 = 260 kg. Best veel eigenlijk, zou dat nog handelbaar zijn?
 
Zo\'n KTM LC4 is wel wat. Zou je daar ook een berg belading op kwijt kunnen?

Lees drie van die grote aluminium koffers met een totaal gewicht van een kilo of 60? En dan nog een bestuurder van 60 kilo? Dus totaal 60 + 60 + 140 = 260 kg. Best veel eigenlijk, zou dat nog handelbaar zijn?
je kon het de afgelopen weken uitvoerig bekijken...
 
Oke, de KTM LC4 is natuurlijk een van de beste in z\'n klasse, maar de Paris/Dakar is hiervoor absoluut geen maatstaf, ook het feit dat andere fabrieken niet meededen \'uit angst\' voor een nederlaag is natuurlijk onzin. Iedere paar jaar gooit een fabriek zoveel geld ertegen aan dat de rest er geen zin meer in heeft, net als bij de auto\'s en trucks. Won BMW niet heel vaak de PD, maar is de R100GS dan ook meteen de beste enduro?
 
Het spijt me wel, maar een machine mag er dan uitzien als een XR, het is er nog lang niet een! Maar je hebt gelijk, een DR Big is minder geschikt dan bv de 350.

Heb je gelijk in ;) Het hoeft er nog lang niet een te zijn. Maargoed, een DR350 is misschien weer net te licht om in de bergen te rijden met volle bepakking.... lastig lastig..
 
je mag maar 80 met een aanhangwagen... pak dan een guzzi met een aanhanger....

Whoehahaha met 300km/u denderen over de snelweg met een XR achterop, die is er dan inmdidels wel afgestuiterd denk ik (tenzij je \'m goed vast zet) :}

En als ze je aanhouden \'Ja, ik dacht dat ik achtervolgt werd, ik zag een offroad in mijn spiegels en dacht dat het Osama bin Laden of een van z\'n handlangers was!\' :)
 
adventure_gross.jpg


Zoiets misschien??? :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Whoehahaha met 300km/u denderen over de snelweg met een XR achterop, die is er dan inmdidels wel afgestuiterd denk ik (tenzij je \'m goed vast zet) :}

En als ze je aanhouden \'Ja, ik dacht dat ik achtervolgt werd, ik zag een offroad in mijn spiegels en dacht dat het Osama bin Laden of een van z\'n handlangers was!\' :)

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan