Crossen met een enduro

milant

MF'er
12 nov 2006
214
0
Hola,

Ondanks het aandachtig lezen van de topic van Paulus de crosskabouter, bleef mijn vraag onbeantwoord. Waarschijnlijk hebben niet zo veel mensen dit soort dillema's.

Het betreft natuurlijk twijfels over de aanschaf van een enduro.

De doel:

Wat ik ermee voornamelijk WIL doen is het beklimen van bergen. Enduro ritten dus, in bergachtige gebieden. Een catch daarbij is dat er niet zo veel bergen in mijn woonomgeving zijn en ik zal dus altijd vrije dagen moeten nemen om mijn hobby te kunnen beoefenen.
Wat ik wel op spug-afstand heb, is een crossbaan, wat mij ook erg leuk lijkt.
Ik ben wel een off-road beginner, maar ik wil niet volgend jaar weer gaan shoppen voor pk's.

Wat ik zelf bedacht heb:

Ik zat op een KTM SX 505 uit 2007, leek mij erg licht. (kan ook komen door mijn FJR :) ) . Deze leek mij wel geschikt voor mijn wensen, alleen er is geen koplamp en geen kenteken mogelijk (of wel?, dat zou dan de oplossing zijn). Ik zou wss dan gaan voor een CRF oid (goedkoper)

Ik weet dat dat 2 werelden zijn, maar wat ik niet weet is welke motor is de beste compromis?

(1 crossertje + 1 enduro mag niet van mijn vrouw :+ )
 
Crossen en enduro kan makkelijk samen. Ik doe hetzelf ook. Ik heb een ktm 300 2 takt. Soms haal ik plaat en lichten eraf. Crossplaat erop. En gewoon de crossbaan op.
En als je geregeld de baan op wilt zou ik voor een 450 gaan. IS meeeer dan genoeg voor een beginnende crosser. Miss zelfs al te veel. Maar dat is ieder voor zich. Maar met een enduro kun je in ieder geval makkelijk op de cross baan.
 
Ik zou gaan voor een enduro op de crossbaan, niet een omgeboude crosser op de weg. Alleen de langere versnellingsbak al is gewoon zo veel fijner op de weg. Daar wil je echt niet met zon crossbak rijden. plus t is gewoon veel makkelijker dan een crosser laten keuren.
 
Thanx jongens. Jullie hebben het beiden gezegd. :)

Over de overbrenging gesproken, ik prefereer juist (mogelijk door onwetenheid) de kortere van een crosser. Omdat ik geen weg voor ogen heb, maar een berg (en baan).
 
Thanx jongens. Jullie hebben het beiden gezegd. :)

Over de overbrenging gesproken, ik prefereer juist (mogelijk door onwetenheid) de kortere van een crosser. Omdat ik geen weg voor ogen heb, maar een berg (en baan).
Je zult toch over de weg moeten hier in NL als je enduro wil rijden ;) Daarbij is op de snellere paden, maislanden enzo een lange gearing fijner. Als het niet fijner was met enduro rijden had ktm wel een crossbak in zn enduro's gegooit.
 
Hola,

Ondanks het aandachtig lezen van de topic van Paulus de crosskabouter, bleef mijn vraag onbeantwoord. Waarschijnlijk hebben niet zo veel mensen dit soort dillema's.

Het betreft natuurlijk twijfels over de aanschaf van een enduro.

De doel:

Wat ik ermee voornamelijk WIL doen is het beklimen van bergen. Enduro ritten dus, in bergachtige gebieden. Een catch daarbij is dat er niet zo veel bergen in mijn woonomgeving zijn en ik zal dus altijd vrije dagen moeten nemen om mijn hobby te kunnen beoefenen.
Wat ik wel op spug-afstand heb, is een crossbaan, wat mij ook erg leuk lijkt.
Ik ben wel een off-road beginner, maar ik wil niet volgend jaar weer gaan shoppen voor pk's.

Wat ik zelf bedacht heb:

Ik zat op een KTM SX 505 uit 2007, leek mij erg licht. (kan ook komen door mijn FJR :) ) . Deze leek mij wel geschikt voor mijn wensen, alleen er is geen koplamp en geen kenteken mogelijk (of wel?, dat zou dan de oplossing zijn). Ik zou wss dan gaan voor een CRF oid (goedkoper)

Ik weet dat dat 2 werelden zijn, maar wat ik niet weet is welke motor is de beste compromis?

(1 crossertje + 1 enduro mag niet van mijn vrouw :+ )

kenteken bij een 505sxf is zeker wel mogelijk,kost wel wat.eerder bij de 525sx kon je er 1 of 2 extra versnellingen bij in zetten dus een relatief lichte motor geschikt voor op de baan met de extra versnellingen voor op de weg en bouwlanden,de enduroversies van een sx de exc waren toch een heel stuk zwaarder en mindere vering.het gewicht wen je best snel aan,ik heb zelf 2 jaar lang met een 525exc gecrosst en had hier toch best een hoop plezier van op de baan maar een crosser is toch fijner.
hier in de buurt staat nog een 525sx 2004 of 2005 met orgineel kenteken en geloof ook een extra versnelling,op zon 525 sx is ook een startmotor te bouwen.
et ligt er ook allemaal net aan wat je ermee wil doen.
ik zat ook altijd te twijfelen maar nu toch gekozen voor een full cross omdat ik 90% cross is en 10% offroadritten met een enduro zou ik mij dus 90% van de tijd moeten behelpen.nu komt er dus een goedkopere en iets oudere enduro bij voor de ritjes en andere uitstapjes.
 
Als je heel precies kijkt zit er merkbaar verschil in rij eigenschappen bij full cross en offroad.
Ik zelf vind dat een offroad niet geschikt voor de cross, en andersom ook niet.
Overigens heeft dit ook te maken met je ervaring. En ik praat hierbij over de 4takt modellen (hier heeft TS het ook over). 2takt zit wat dichter bij elkaar.

Maar grotendeels hangt de keuze af van wat Hissink aangeeft. Wat doe je het meest? En selecteer uit dat segmend je motor.
Is de keuze ook kostenbepalend m.b.t. onderhoud, kies dan een Enduro model. Die is gemaakt voor uren draaien.
 
Laatst bewerkt:
een crosser heeft voor enduro rijden ook weer een nadeel dat deze toch wat explosiever en zenuwachtiger zijn,zon ding verrast je eerder dan een enduro.een enduro is toch wat smeuiger en heeft niet echt een "hit" zoals een crosser dit heeft waardoor op hardere gladdere ondergrond toch makkelijkier te rijden is met een enduro,ook smalle bergop paadjes en kruip door sluip door is daardoor makkelijker.
zoals ik al zei heb ik eerder veel gecrosst met een enduro eerst een 525exc later een 450wr van yamaha en is opzich best te doen.
ik had wel het idee dat een 4-takt enduro beter is op de crossbaan dan een 2-takt enduro vanwege het koppel,heb met een 08 250 2-takt exc gereden op de baan en hier merk je echt dat de bak niet klopt vond ik,misschien is de 300 beter omdat deze misschien meer vermogen heeft wat dit kan opvangen.
beste is eigenlijk gewoon proberen van iemand en rondvragen aan eigenaren van bepaalde modellen wat zei ervan vinden.
enduro is vaak wel gebouwd op duurzaamheid en zou kwa kosten wel een goede keuze zijn.
 
Is de keuze ook kostenbepalend m.b.t. onderhoud, kies dan een Enduro model. Die is gemaakt voor uren draaien.

dit klopt toch ook niet helemaal, een moderne enduro heeft ook korte onderhoudsintervallen
ik rij nu zelf op een bmw g450x en daar moet bij 70 uur ook al een nieuwe zuiger in
als je een competitie gerichte enduro hebt ga je toch ook al ver richting crosser
 
Als je steile rotsachtige heuvels wilt beklimmen heb je aan een crosser vrij weinig.
Tenminste, ik zie die crossers meestal met veel moeite boven te geraken.
Het karakter (vooral van de 2 takt crossers) is te explosief en te piekerig.
Van zoveel ongecontroleerde wheelspin raak je uit balans en strand je halverwege.
Het makkelijkste is om een lichte enduro te hebben met wat koppel onderin...als een tractor zeg maar.


Thanx jongens. Jullie hebben het beiden gezegd. :)

Over de overbrenging gesproken, ik prefereer juist (mogelijk door onwetenheid) de kortere van een crosser. Omdat ik geen weg voor ogen heb, maar een berg (en baan).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal . Zeer nuttige info. Ik ga op m'n gemak alle pro's en con's tegen elkaar afwegen. In de mean time, ga ik met m'n zoontje wekelijks naar de baan in de buurt, en daar ga ik zeker het een en ander horen/bespreken.

ps. Hopelijk schrik ik van de oud-topic-oma ergens in de winter met "de winner". :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan