crosser honda cr 250

ok moi

Rookie
20 mei 2006
2
0
ravenstein
hallo ik heb een vraagje. ik heb pas een honda cr 250 cc gekocht uit 1991 en ik weet niet wat de verhouding is van de mengsmering en of er wel mengsmering in moet. kan iemand mij helpen
 
let op, als je te veel smeert wordt het mengsel waar de motor op loopt te arm, kans op pingelen/detoneren en heet lopen danwel vastlopen. dit lijkt een tegenspraak maar is het niet, bij mengsmering moet de olie gemengd met de benzine door dezelfde sproeier, echter de olie brandt lang zo goed niet als benzine dus.... te arm mengsel.
1 op 40/50 is ruim voldoende.
 
Ja sorry ik weet dat het een oud topic is, maar beter een oud topic oprakelen dan een nieuw topic openen voor een lullig vraagje over dit onderwerp.

Nou ik vroeg me af of je de benzine/olie mengsel voor elke rit moet schudden/roeren omdat de olie blijft drijven na verloop van tijd.
Ik ben er over aan het denken om een cr250 te kopen, maar ik ben niet zo consequent wat dat mengen betreft. dus dat zou ik me aan moeten leren... Of is dat niet nodig?
 
Als je de fiets regelmatig gebruikt zal het geen probleem zijn, tenslotte rijden er nog steeds miljoenen tweetaktjes op deze planeet, en die mensen gaan echt niet voor elke rit hun fiets flink schudden om het mengsel goed te krijgen.
Met Castrol TTs kun je probleemloos 1:50 mengen. En zoals hierboven al staat, hoe minder olie, hoe beter het mengsel, want de verbrandingswaarde van olie is heel wat lager dan die van benzine.
Ik rijdt zelf tweetakt, met een aparte pomp voor de smering, ( veel prettiger dan mengsmering) en ik sta op ongeveer 1 : 50. Ik heb wel altijd een reserve nieuwe bougie, en een bougiesleutel, bij me voor als het een keer mis gaat, maar al zo'n 10 jaar lang nooit problemen gehad. Ik steek wel elk jaar een nieuwe bougie, ook als er geen problemen zijn, want een bougietje van 2,50 treuros is goedkoper, en minder vervelend, dan een keer stilvallen met een vette bougie.
Groeten,
Eduard.
 
Ik heb 2 Honda brommers/scooters 49cc gehad met apart fris-mengend 2T-olie-tankje en dat automatiekje maakte gemiddeld ongeveer 1:30 smering (brandstof 1 liter op 30 km en per ca. 1000km een liter 2T-olie).

De veel oudere bromfietsjes uit 60-er jaren hadden van "de olie van toen" (veel mindere kwaliteit dan het spul van nu) 1:20 of 1:25 nodig en de Franse motortjes (Motobécane/Mobylette en Peugeot), als je er de iets grotere carburateur (Gürtner 12mm) opzette om de originele fabriekssnelheid van ongeveer 55km/u terug te pakken, de grootste van 2 bijgeleverde sproeiers en smering 1:16 nodig, anders na een paar flinke ritten vastloper.

Pompen gaven in die tijd 1:20 dus voor mijn Mobylettetje "EEG" woon/werk-brommertje Woerden-Amsterdam moest er altijd een slokje extra in de tank.
 
voor mijn crosser ga ik altijd 15 liter benzine halen en doe er dan 1/3 liter olie bij.
dan komt het een beetje uit met het oliekannetje van 1 liter en hoef je niet teveel na te denken en te meten.
je mengt dan 1:45 en dat gaat al lang goed bij mij
 
heb zelf ook altijd 1:40 gesmeerd in mn crossmotoren. Wel altijd olie van goede kwaliteit gebruikt. nog vetter smeren dan rij je met een rookgordijn achter je aan, minder vermogen en vaker bougies vervangen, bovendien zit je powervalve systeem veel sneller vastgebakken door de veel te grote hoeveelheid olie.

minstens net zo belangrijk voor een lange levensduur van je zuiger is de carb. afstelling. een te schraal mengsel is funest. Dus rijd nooit met te arme afstelling.

edit: zie nu pas de vraga over het schudden....ligt er ook aan wat voorn olie je gebruikt, heb olie gehad wat echt niet zelfmangend was en neersloeg, na het startten viel hij gewoon uit na een halve minuut doordat alle olie in de tank was neergeslagen. Met castrol tts waar k meestal mee reed nooit geen problemen mee gehad. maarhoed ik deed het toch altijd fftjes voor de zekerheid, maar zodra je wegrijd schud de boel toch wel door elkaar.
 
Laatst bewerkt:
En als je dan, ene uiterste, de oude Royal North brommers ziet, inrijden 1:10, daarna 1:15...andere uiterste, die Spartametjes met dat kleine motortje op het achterwiel, en heel trots op het tankje 1:100...
Er schijnt (in Duitsland meen ik) ook een "Bio-olie" te bestaan waarmee b.v. de MZ 250 cc 1:100 gesmeerd kan worden.
Maar met Castrol TTS (Kost wel wat, maar dan heb je ook wat) is 1:50 een goede verhouding.
Groeten,
Eduard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan