Crosser laten keuren

UndercoverNL

MF'er
20 jul 2022
42
7
Een goedenavond,
Ik heb een vraagje wat betreft het keuren van een crosser, ik ben zelf op het moment in de zoektocht naar een leuke 125cc 2 takt crosser of sm, mijn oog gaat uit naar een KTM, maar deze zijn nauwelijks te krijgen, en als ze te krijgen zijn dan is de prijs absurd. Überhaupt een 125cc 2 takt op kenteken gaat al erg in de prijzen lopen, ze zijn nou eenmaal zeldzaam. Vandaar mijn vraag, kost het nou echt zo veel (tijd en moeite) om een crosser om te keuren naar een (a1) motor, we hebben het hier over het bouwjaar +/- 2012, ik heb nu niks op het oog hoor, maar het valt mij op dat de 125cc crossers zonder kenteken toch vaak een stuk goedkoper zijn als de 125cc's op kenteken.
Bovendien zou ik er een leuk projectje aan hebben om hem om te bouwen naar sm en de daarbij nodige veranderingen om hem door de keuring heen te krijgen.
Ik hoor vaak dat je hier beter niet aan kan beginnen, maar gezien de 125cc 2 takt op kenteken zo schaars is voor een rendabele prijs waag ik het toch maar even om op zijn minst naar een advies te vragen hier.

En als dat geen optie is vroeg ik me ook af hoe dat zit met de import van een motor, want als je een auto importeert moet hij een APK krijgen, maar motors hebben geen APK, dus hoe werkt dat dan? Maar misschien is het beter als ik daar even een nieuw topic voor aanmaak.

Zijn er mensen die ooit een crosser hebben laten keuren en die mij hier een kleine indicatie voor kunnen geven?

Alvast bedankt!
 
RDW heeft beide gevallen volledig voor je uitgekauwd.
Zoek en gij zult vinden

Er is een reden dat je geen tot weinig omgebouwde crossers vindt.
En dat heeft te maken met de haalbaarheid
 
Laatst bewerkt:
Die krijg je never nooit niet jamais A1 gekeurd.
duidelijke taal, ik geloof je, maar uit interesse, waarom niet? Puur vanwege de overschrijding van KW?

RDW heeft beide gevallen volledig voor je uitgekauwd.
Zoek en gij zult vinden

Er is een reden dat je geen tot weinig omgebouwde crossers vindt.
En dat heeft te maken met de haalbaarheid
kon het zelf niet zo gouw vinden, behalve de 52 pagina documentatie wat betreft waar een motorfiets aan moet voldoen al wil hij toegestaan zijn op de openbare weg.


Maar als het inderdaad klopt dat het onbegonnen werk is tegenwoordig dan denk ik dat ik het best gewoon is even op de Duitse markt kan gaan kijken, na wat onderzoek ben ik er achter dat een motor geen herkeuring hoeft te ondergaan als hij vanuit Europa komt en volgens de Europese wetgeving gekeurd is. Dus een al op a1 staande sm van 125cc uit Duitsland zou een mooie optie zijn. Na eens op de lokale Duitse verkoop sites gekeken te hebben keek ik ook mijn ogen uit van het enorm ruime, (op het eerste oog) mooie, en goedkope aanbod van 125cc 2 takts die zij daar hebben. Vergeleken met de 3 hokken die er op marktplaats staan voor 6 ruggen of meer.
 
als je een crosser met kenteken kunt vinden (in de heimat) ben je schnell klaar,

maar is dit niet al eerder gevraagd?

maar t rijdt kudt,
close range gears,
lichtspoel, of iets met een accu fabriceren, toetert en knippers erop,
remlicht..
spiegels..
 
Ik sprak 2 jaar terug een jongen met een redelijk couante ktm 125 crosser op kenteken. Dat heeft ie laten doen door een gespecialiseerd bedrijf en dat kostte een bom duiten. Het is de moeite niet om zoiets om te zetten. Inderdaad vele malen gemakkelijker en goedkoper om een 125cc enduro uit duitsland of belgie te halen. Een wide ratio is ook veel praktischer op de weg.
 
Voor op straat vind ik een 250 nog te licht, een 300 of ouder 350 gaat prima op de weg, vooral op sm wielen
 
Mijn yz250 is ooit ook om gekeurd naar kenteken. Geen die hoe, maar het kan dus wel.
Overigens zit er dan inderdaad geen lichtspoel op, dus verlichting gebruik ik nooit.

Verder is de 250, zelfs met een aangepaste langere versnellingsbak in mijn ogen te licht om er lekker mee te rijden als sm.
Helemaal met een 125 zou het dan in mijn ogen ook niet waard zijn, beter net als ik toen de tijd even 2 jaartjes wachten.
 
Weet niet wat al die nwe rijbewijzen inhouden
Maar mijn ktm 500exc 2019.
Staat op kenteken als 12kw.
Weet niet of dat teveel is als beginnend rijder.
 
1670868351146.png


Als je eerst A1 haalt zul je later opnieuw examen moeten doen voor A2 en A.
Mocht je op 21 je A2 rijbewijs halen mag je naar 2 jaar ervaring direct op een zware motor stappen, zonder opnieuw examen te doen.
Hiervoor heb ik dus ook gekozen
 
wat een gedoe zeg voor je rijbewijs.
Tis gewoon heel simpel zit er geen type goedkeuring op je motor niet aan beginnen bij RDW kom je er niet door of je moet er een bak geld tegen aan gooien.
 

Met de kwaliteit van de japanners ;)
 
duidelijke taal, ik geloof je, maar uit interesse, waarom niet? Puur vanwege de overschrijding van KW?

kon het zelf niet zo gouw vinden, behalve de 52 pagina documentatie wat betreft waar een motorfiets aan moet voldoen al wil hij toegestaan zijn op de openbare weg.
Die 52 pagina's is niet alles. Veel is ook verwijzing naar europese standaarden.

Je gaat in zo'n geval de individuele goedkeuring in, dus moet je alles aan je motor laten keuren in Lelystad op het circuit van de RDW. Kosten is uurtarief, maar dan ben je er niet met 1000 euro en een dagje vrij naar de RDW.

Dit topic:
Ergens de laatste pagina's gaat over de keuring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan