Crosser VS Enduro

psycho-tr

Die hard MF'er
6 okt 2008
692
5
Hoi mensen,

Heb even jullie advies/mening nodig.

Ik heb altijd op straat gereden ook diverse malen circuit, mijn motorverleden bestaat oa uit: zx6r/gsxr750/buell xb12/hypermotard1100/690smc.

Heb altijd intentie gehad om te “crossen” maar dat is er nooit van gekomen, tot nu dan 😀

ik ben 1.65 en weeg 60kg.
Ben(was) van plan om een CRF450 te halen en OTR ritten te rijden, echter wordt dat momenteel niet gedaan door covid.

Woon 10min van crossveld Lansard Af in Veldhoven. Met een 450 als “onervaren“ op de crossbaan vind ik best gewaagd.

Wat is een verstandige keuze?
Een 125 2takt/250 4takt crosser halen om op de crossbaan te “leren” rijden of enduro 250/300 4takt en daarmee de crossbaan op wat je in de toekomst ook voor OTR kunt gebruiken?
 
persoonlijk zou ik de lichte enduro route kiezen. 1 fiets voor alles. dan hoef je als je wilt oefenen op de crossbaan ook niet elke keer de motor te transporteren met een aanhanger maar kan je er gewoon via de weg naar toe rijden. voor die 10 minuten is dat prima te doen en dan kan de motor ook even lekker rustig warm rijden voordat hij echt aan het werk moet.
en een voordeel waar je niet aan wilt denken is diefstal. een motor met kenteken verdwijnt een stuk lastiger als ééntje zonder. zonder kenteken is eigendom heel slecht te bewijzen en de kans op terugvinden na diefstal is zonder kenteken dus ook een stuk lager. en crossmotoren is echt roofgoed.
en of je nu de 300 of 450 route gaat hangt ook een beetje af van hoe fit je bent. de 450 zal wat zwaarder zijn en kost dus meer energie in het veld tijdens rijden en oprapen. maar op een 450 kan je het ook leren zolang je de zelfbeheersing hebt on niet al te ver boven je eigen kunnen te rijden.
 
Ik heb als onervaren offroader een ktm300cc 2takt gehad. En hoewel ik al 15 jaar motor reed(jaren R1 gereden en nog heel veel andere fietsen) was dit belachelijk veel vermogen voor mijn ervaring.
Nadeel was ondanks mijn setje sm wielen die ik er bij had dat hij gewoon niet lekker op de weg reed.

Mijn advies: wel 2takt maar een lichte variant. Zou ik nu voor kiezen iig. Als onervaren is 125cc voor de offroad voorlopig echt meer dan voldoende.
Mocht je hem ook willen gebruiken voor op de weg dan absoluut geen 2takt maar 4takt.
Mening zal niet iedereen delen, maar dit is wel de mijne
 
Enduro is niks anders dan een crosser met kenteken,dus zou ook voor de Enduro gaan en een 4takt.gezien je postuur zou je
het beste een lichte variant kunnen kiezen,zelf had ik vroeger het idee een zware is je ware,nou daar was ik heel snel van genezen,als
onervaren rijder op een crossbaan is alles boven de 250cc al te veel.
 
Zelf heb ik toen een 125cc 2takt gehad,daar had ik meer dan genoeg aan,en ik ben geen kleine jongen.
 
Ik heb ooit op een cr250(2takt) die flink opgevoerd was gereden van een kennis,als ik er aan terug denk lopen de zweetdruppels nog
van mijn voorhoofd,na een paar rondjes waren mijn armen voor mijn gevoel 2x zo lang geworden,wat een trekkracht had die motor,
die ging er met mij vandoor in plaats van andersom. :+
 
voor 2-takt vs 4-takt kan je ongeveer slagvolume keer 2 doen voor 4-takt voor een ongeveer gelijk vermogen en trekkracht maar wel met een heel ander karakter. dus een 250 / 300 4-takt lijkt me geen slecht begin. daar heb je in het begin je handen vol aan. maar als je tegen wat lichters aan loopt zou ik het ook zeker overwegen.
 
Je zoekt nogal breed in iets waar je geen ervaring mee hebt.
Probeer eerst eens iets uit om te zien of wat jouw ding is.
bv
is het te soft dan weet je in ieder geval dat je wat pittigers zoekt

Onderschat de wr250f niet
succes
 
Om op de landsard te mogen crossen heb je wel een licentie nodig, anders kom je er niet eens op ;)
Let op: om op te circuit te mogen rijden is een KNMV of MON licentie verplicht!
En zo wat gaan crossen op de oirschotse hei/oefenterrein is een slecht idee. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar in het verleden werd daar flink gecontroleerd. (door mannen die in het terrein ook echt wel hun mannetje stonden)
 
Hoi mensen,

Heb even jullie advies/mening nodig.

Ik heb altijd op straat gereden ook diverse malen circuit, mijn motorverleden bestaat oa uit: zx6r/gsxr750/buell xb12/hypermotard1100/690smc.

Heb altijd intentie gehad om te “crossen” maar dat is er nooit van gekomen, tot nu dan 😀

ik ben 1.65 en weeg 60kg.
Ben(was) van plan om een CRF450 te halen en OTR ritten te rijden, echter wordt dat momenteel niet gedaan door covid.

Woon 10min van crossveld Lansard Af in Veldhoven. Met een 450 als “onervaren“ op de crossbaan vind ik best gewaagd.

Wat is een verstandige keuze?
Een 125 2takt/250 4takt crosser halen om op de crossbaan te “leren” rijden of enduro 250/300 4takt en daarmee de crossbaan op wat je in de toekomst ook voor OTR kunt gebruiken?
Ik vindt persoonlijk een 250cc viertakt (een moderne) wel fijn, die kun je gewoon los trekken zonder dat je bang hoeft te zijn dat ie wat raars gaat doen, ik was verbaast hoe snel zo een 250cc'tje nog was...
 
Ik heb ooit op een cr250(2takt) die flink opgevoerd was gereden van een kennis,als ik er aan terug denk lopen de zweetdruppels nog
van mijn voorhoofd,na een paar rondjes waren mijn armen voor mijn gevoel 2x zo lang geworden,wat een trekkracht had die motor,
die ging er met mij vandoor in plaats van andersom. :+
Mijn broer heeft ook een CR250, zo'n ding kan soms zo ineens onverwacht fel uit de hoek komen... Wel een erg leuk apparaat..
 
Zelf ben ik onlangs ook begonnen met crossen. Mijn intentie is dezelfde al die van jou, namelijk OTR ritten gaan rijden. Omdat deze er de afgelopen maanden niet geweest zijn ben ik op de crossbaan begonnen. Edit: ik ben overigens 33 jaar oud en weeg zo'm 85 kilo met een lengte van 1,86m)

Ik ben een echte 2-takt liefhebber. Om die reden heb ik gekozen voor een 2 takt motor, en wel een KTM EXC 300. Hierboven wordt aangeven dat dit mogelijk te veel van het goede is. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het klopt, een 300cc 2-takt heeft een bak vermogen dat je snel de baas is. Echter heeft de EXC 300 een power valve die eenvoudig in te stellen is (moment van openen en snelheid van openen). Zo kun je de power valve zo instellen dat de motor echt een heel stuk tammer wordt. Ik ben zelf een aantal maanden geleden begonnen met een vrij vriendelijke instelling, en nu 3 maanden later rijd ik bijna met de meest extreme instelling (wellicht nog iets te extreem voor mijn minimale ervaring, maar het is zo leuk :Y).

Toch zou ik met mijn minimale ervaring op de crossbaan vast meer uit een 125cc 2 takt halen dan een 300cc 2 takt. Echter denk ik dat voor ofroad ritten de 300 2 takt prima is.
 
Ja top motor is dat, heb em ook gehad een KTM EXC 300, een 2 takt die gelijk onderin al veel kracht heeft.
Op de crossbaan heb ik geen ervaring, maar enduro ritten gras, aarde, heuvels, stenen doet die het geweldig.
Ik vindt hem veel makkelijker/wendbaarder rijden dan een zware 4 takt.
De 450cc 4takt waar ik mee ree viel regelmatig uit bij stapvoets manoeuvreren, daar waar de 2 takt met gemak aanbleef.
De Ktm is ook onwijs licht met 108 kg.

En als je echt hard wil, zet je er geen rode power valve veer in, maar haal je gewoon dat kleine veertje er uit, dan ga je nog harder :)
 
Ik heb een ktm 250exc 4takt uit 2015 op het oog. Heeft 200uur gelopen en 8000km. Vraagprijs 4100.

Staat bij een handelaar, onderhoudshistorie is niet echt aantoonbaar.

Motorrevisie is niks nieuws voor mij, als je wat onkosten zou incalculeren is dit dan een wijze zet of wachten tot je er een treft met “historie” ?
 
Ik heb nu een EXC 520. Ik rij veel off-road met de 990 Adventure dus ben wat gewicht wel gewend. Dan nog is die 520 me in vermogen gewoon veel te veel. Gewoon onhandelbaar agressief en snel.

Daarom ga ik nu de 250/350 kant op. Met 1.83 en 80kg ben ik zelfs nog een maat grover dan jou.
 
Ik heb een ktm 250exc 4takt uit 2015 op het oog. Heeft 200uur gelopen en 8000km. Vraagprijs 4100.

Staat bij een handelaar, onderhoudshistorie is niet echt aantoonbaar.

Motorrevisie is niks nieuws voor mij, als je wat onkosten zou incalculeren is dit dan een wijze zet of wachten tot je er een treft met “historie” ?
dat is heel erg afhankelijk van het gebruik in het verleden. off-roads waar ook werkelijk veel mee in het zand en de bagger wordt gespeeld kunnen heel hard slijten als ze voornamelijk voor de looks zijn gebruikt valt het allemaal wel mee en daarmee dus ook de te verwachten reparatiekosten. en als onderhoudshistorie en gebruik uit het verleden onbekend zijn zou ik uit gaan van het slechtste geval voor de inschatting van een reële verkoopprijs.
en een gemiddelde halen van 40km/h over zijn leven geeft aan dat de motor behoorlijk geleden heeft als dat veel off-road was want dat is best lastig om een gemiddelde van 40 off-road te halen als de omstandigheden wat zwaarder worden als een zandpad.
 
dat is heel erg afhankelijk van het gebruik in het verleden. off-roads waar ook werkelijk veel mee in het zand en de bagger wordt gespeeld kunnen heel hard slijten als ze voornamelijk voor de looks zijn gebruikt valt het allemaal wel mee en daarmee dus ook de te verwachten reparatiekosten. en als onderhoudshistorie en gebruik uit het verleden onbekend zijn zou ik uit gaan van het slechtste geval voor de inschatting van een reële verkoopprijs.
en een gemiddelde halen van 40km/h over zijn leven geeft aan dat de motor behoorlijk geleden heeft als dat veel off-road was want dat is best lastig om een gemiddelde van 40 off-road te halen als de omstandigheden wat zwaarder worden als een zandpad.

Bedankt, hier kan ik wat mee!

Hij is voor een 2015 goedkoop als ik het vergelijk met MP. Hoe ver kom je met 1000euro voor de onkosten?
 
met 1000 euro aan materiaal kom je een heel eind als je er ook arbeid van moet betalen is het zo op.
maar ik zou eerst eens gaan kijken wat de staat van het ding is. als je meteen kan beginnen met nieuwe remmen, banden en een nieuwe kettingset plus een onderhoudsbeurt omdat de historie onbekend is dan sla je meteen een behoorlijke deuk in je budget en dan hebben we het nog niet eens over lagers en veringsdelen die behoorlijk kunnen slijten bij off-road gebruik. en leuke schades aan de radiateur zie je ook meestal niet op de verkoopfoto.
 
Ik ga zaterdag kijken, Wellicht dat jullie al wat zien aan de onduidelijke foto’s.
 

Bijlagen

  • 8BC35F93-5C5D-49FC-AC06-0A3D069E9917.jpeg
    8BC35F93-5C5D-49FC-AC06-0A3D069E9917.jpeg
    48,1 KB · Weergaven: 9
  • 8A5EC10F-DC16-496D-97AB-73830A6C0A84.jpeg
    8A5EC10F-DC16-496D-97AB-73830A6C0A84.jpeg
    47,1 KB · Weergaven: 5
  • 9CDDF20C-BDCE-4E16-A4AA-23919E535381.jpeg
    9CDDF20C-BDCE-4E16-A4AA-23919E535381.jpeg
    51 KB · Weergaven: 5
  • CFCFAEE8-A187-4194-B983-8325B572D084.jpeg
    CFCFAEE8-A187-4194-B983-8325B572D084.jpeg
    89,3 KB · Weergaven: 6
  • AFBDE16E-3111-4065-A538-98D0BE050E74.jpeg
    AFBDE16E-3111-4065-A538-98D0BE050E74.jpeg
    52,5 KB · Weergaven: 6
foto's helpen niet echt. aan de banden en bandenklem te oordelen heb ik een vermoeden van of-road gebruik maar de overzichtsfoto's zijn te onscherp om details te kunnen zien. en off-road gebruik hoeft niet slecht te zijn als het onderhoud maar gedaan wordt. dat wordt dus echt lokaal kijken naar de sporen van onderhoud en de staat van de fiets
 
Terug
Bovenaan Onderaan